تحریف در لغت و اصطلاح
صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

تحریف در لغت و اصطلاح

پرسش : معنی تحریف در لغت و اصطلاح چه می باشد؟
پاسخ اجمالی:
پاسخ تفصیلی: تحریف در لغت، یعنىسخن برخلاف مقصود، یعنى کج کردن و گرداندن سخن از معناى اصلى اش.«یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ»(1) نیز به همین معنىشده است، یعنى سخنان را از جایگاه اصلى اش برمى گردانند. مرحوم طبرسى دراینمى گوید:
یعنىرا بر خلاف آنگونه که نازل شدهمى کنند و مقصود از «مواضع»، یعنى معانى و مقاصد.
امّا در اصطلاح، تحریف به چند معنى به کار مى رود:
1. تغییر معناى سخن، یعنىآن به گونه اى که موافق نظر مفسّر باشد، چه با واقعیت مطابق باشد یا نه.به این معنى در موردوارد شده و البته لطمه اى هم به عظمتنمى زند. همه فرقه هاى اسلامى، دیدگاه هاى خود را مستند بهمى سازندو هر کس هر خواسته و فکرى دارد، تظاهر مى کند که ازبرگرفته است، ولى با تفسیرى که عقیده او را تایید کند،را مى گیرد و به طرف خواسته خویش مى کشاند و آن را طبق دلخواه معنى مى کند.(2)
2. کم و زیادى در حرکت و حرف، با حفظ و مصونیتقرآن. مثل «یطهرن» که هم با تشدید خوانده شده است، هم بدون تشدید.از این نوع تحریف هم مصون است، چون که قرایت رایج در هر دوره یعنى قرایت عاصم از حفص که به على(علیه السلام) متصل مى شود متواتر است و جز آن، اجتهادهاى نو پدیدى است که در روزگار پیامبر(صلىعلیه وآله) اثرى از آنها نبوده و به همین جهت متروک شده است و جز در کتاب هاى مربوط به قرایت و گاهى در زبان برخى قاریان براى اظهار تبحّر در قرایت، اثرى از آن نیست.
کلینى از امام باقر(علیه السلام) روایت مى کند: «قرآن یکى است و از سوى خداى یکتا نازل شده است و اختلاف از سوى راویان پدید مى آید»(3)، از این رو قرایت غیر مشهور را در نماز، مجاز نمى شماریم.
3. تغییر کلمه اى به جاى کلمه مرادف آن: مثل آن که به جاى «امضُوا» در آیه(4)، کلمه «اسرَعوا» بگذاریم. این به ابن مسعود نسبت داده شده و او مى گفت که خطا نیست اگر به جاى علیم، حکیم بخوانیم. ولى آن صحابى بزرگ برتر از آن است که چنین تهمتى به او بچسبد و چه هدف عقلایى مى تواند از این تغییر در کار باشد؟
4. تحریف در لهجه تعبیر: لهجه هاى قبایل مختلف در تلفظ حرف یا کلمه از نظر حرکات و اداى آن مختلف بود. در زبان هاى دیگر نیز چنین است. مثلاً در زبان فارسى در ایران، «قاف» را چهارگونه تلفظ مى کنند، تا چه رسد به کلمه ها از نظر حرکات و حروف. در «وَمَنْ اَرادَ الاْخِرَهَ وَسَعى لَها سَعْیَها...»(5) برخى از قاریان طبق همان لهجه ها «سعى» را «سعى» مى خواندند. این نوع از تحریف در قرآن راه نیافته است، چون مسلمانان در زمان خلیفه سوم برخى اختلافات را در تلفظ یا تغییر بعضى از کلمات بدون تغییر در معنى دیدند، تصمیم گرفتند همه قرایت ها و ها را یکى کنند و غیر از آن را از بین ببرند. در نتیجه تحریف به معناى یاد شده از بین رفت و همه بر لهجهمتفق شدند.
5. تحریف به افزودن:بر خلاف این است. البته به ابن مسعود نسبت داده شده که گفته است «معوّذتین» (سوره ناس و فلق) ازنیستند، بلکه آن دو تعویذند.(6) به گروهى ازنیز نسبت داده اند که منکر آن شده اند کهیوسف جزءباشد و آن را داستانى عشقى مى دانستند که جایز نیست از وحى باشد.(7) ولى هر دو نسبت ثابت نشده است. اگر آن چه ابن مسعود گفته درست باشد، تحدّىبهباطل خواهد شد، زیرا انسانى که به او وحى نشده است، دومثلهاى کوتاهآورده است.
6. تحریف به کاهش و افتادگى عمدى یا اشتباهى از قرآن:خواه آنچه کم شده است یک حرف باشد، یا یک کلمه، یا یک جمله، یا یکیا یک سوره.
این نوع تحریف نیز درراه ندارد زیراکریم از نخستین روزى که مسلمانان به آنآوردند، مورد توجه و نخستین مرجع آنان بوده است و به خواندن و حفظ کردن و نگاشتن و ضبط اهمیت مى دادند. راهیابى تحریف به چنین کتابى ممکن نیست مگر با قدرتى که به زور بخواهد بابازى کند و چیزى از آن بکاهد. نه امویان و نه عباسیان، آن قدرت را نداشتند، چونمیان قاریان و حافظان پخش شده بود و انتشار حتى یک نسخه در سطح وسیع، مى توانست این آروزى پلید را به صورت ناشدنى درآورد.(8)
پی نوشت:
(1). سوره نساء، آیه 46.
(2). سوره عنکبوت، آیه 45؛ المواقف، ج8، ص 390.
(3). کافى، ج 2، ص 630، حدیث 12.
(4). «وَلا یَلْتَفِتْ مِنْکُمْ أَحَدٌ وَامْضُوا حَیْثُ تُؤْمَرُونَ» (سوره حجر، آیه 65).
(5). سوره اسراء، آیه 19.
(6). فتح البارى در شرح بخارى، ج 8، ص 571.
(7). ملل و نحل، شهرستانى، ج 1، ص 128.
(8). گردآوری از کتاب: سیماى عقاید شیعه، آیت الله جعفر سبحانی، مترجم: جواد محدثی، نشر مشعر، چاپ: دارالحدیث، بهار 1386، ص 151.
    
تاریخ انتشار: « 1396/04/30 »

مطالب مرتبط

شیعه و اعتقاد به تحریف قرآن!

دلالت وجود روايات تحریف قرآن در کتب شیعه بر اعتقاد آنها به اين مسئله!

نظر علماى شیعه درباره تحریف قرآن

تحریف به کاهش و افتادگى

تحریف در لغت و اصطلاح

فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 7021