پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

حکم بيع فضولي [خریدار و فروشنده ]

پرسش : اگر چیزی را بدون اطلاع صاحبش بفروشند و بعدا صاحبش به معامله رضایت دهد تکلیف چیست؟
پاسخ : اگر بعداً راضى شود و اجازه دهد معامله صحیح است.

تصرف پدر و جدّ پدرى در أموال طفل [خریدار و فروشنده ]

پرسش : آیا پدر و جد پدری اجازه تصرف در اموال طفل را دارد؟
پاسخ : پدر و جدّ پدرى طفل (بنابر احتیاط واجب) در صورتى حقّ تصرّف و خرید و فروش در اموال طفل را دارند که براى او مصلحتى داشته باشد، همچنین وصى و حاکم شرع. و اگر به مصلحت صغیر نبوده، معامله باطل است و باید بازگردانده شود و اگر خریدار بى اطّلاع بوده و خسارتى به او رسیده، فروشنده یعنى پدریا جد پدری باید خسارت او را هم جبران کند.

صحت معامله غاصب بعد از رضایت مالک برای خود [خریدار و فروشنده ]

پرسش : اگر غاصب مالى را كه غصب كرده بفروشد و صاحب مال بعداً آن را براى خودش اجازه دهد ، معامله مذکور چه حکمی دارد؟
پاسخ : معامله او صحیح است.

مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی در معامله [خریدار و فروشنده ]

پرسش : آیا در نحوه مالکیت، فرقی بین اشخاص حقیقی و حقوقی در معامله وجود
پاسخ : شخصیّت هاى حقیقى و حقوقى هر دو مالک مى‏شوند و مى‏توانند طرف معامله واقع گردند، بنابراین هر موسّسه خیریّه یا انتفاعى که تاسیس گردد و داراى شخصیّت حقوقى شود، با اشخاص حقیقى از این نظر تفاوت نمى ‏کند.

شرايط معامله بر اساس اعلام قيمت خريد جنس [خریدار و فروشنده ]

پرسش : آیا لازم است فروشنده تمام اوصاف کالا و جنس را بیان کند؟
پاسخ : هرگاه فروشنده قیمت خرید جنس را به مشترى بگوید و براساس آن معامله کند باید تمام چیزهایى را که به واسطه آنها قیمت کم و زیاد مى‏شود بیان کند، مثلًا بگوید که آن را نقد به این قیمت خریده یا نسیه (خواه به همان قیمت بفروشد یا کمتر یا بیشتر).

حکم قسم خوردن در معاملات [خریدار و فروشنده ]

پرسش : آیا خریدار یا فروشنده می تواند برای اطمینان طرف مقابل خود در معاملات قسم بخورد؟
پاسخ : قسم خوردن در معامله اگر راست باشد مکروه است و اگر دروغ باشد حرام.

معامله با کفار [خریدار و فروشنده ]

پرسش : معامله با کشورهای کفار یا افراد کافر و گرفتن سود از آنها چه حکمی دارد؟
پاسخ : معامله با کفار و گرفتن سود از آنها اشکالی ندارد.

معامله با مرتد [خریدار و فروشنده ]

پرسش : آیا با فردی که مرتد شده می توان معامله کرد؟
پاسخ : با اموال قبل از ارتداد باطل است اما اموالی که بعد از ارتداد بدست آورده باطل نیست.

نوشتن صوری قرارداد معامله در حال بیماری [خریدار و فروشنده ]

پرسش : شخصی پس از سکته مغزى و بسترى شدن در بیمارستان، بعد از دو روز بیهوشى از مرگ نجات یافته، و از بیمارستان مرخّص شد. نامبرده در حالی که در صحّت جسمى و فکرى کامل نبود ملک خود را بین پسر و دخترش بطور مساوى تقسیم کرد، و این تقسیم به خاطر دریافت سند عادى از ثبت اسناد به صورت خرید و فروش نوشته شده است ولى در واقع هیچ گونه مبادله اى صورت نگرفته، و از طرف خریداران هیچ مبلغى پرداخت نشده، و قبض و اقباضى صورت نگرفته است، آیا شخص مذکور با چنین حالى، که در اثر سکته مغزى قسمتى از مغزش از کار افتاده، مى تواند شخصاً به نقل و انتقال مالى دست بزند؟ آیا تقسیم مزبور در تمام مال نافذ است، یا نسبت به ثلث مال اثر دارد؟
پاسخ : اگر این مقدار از بیمارى موجب اختلال در عقل او نشده باشد، نقل و انتقالات او اشکالى ندارد، و فلج شدن بدن ارتباطى به اختلال فکرى ندارد اما هرگاه واقعاً بیمار بوده، و سرانجام بیمارى اش سبب مرگ او شده، تصرّفات او که شکل بخشش داشته باشد تنها در یک سوم مال نافذ است بنا بر احتیاط واجب. و اگر بیمار نباشد و یا آن بیمارى سبب مرگ او نشود تصرّفات او بطور کامل جایز است، مشروط بر اینکه در صورت بخشش آن را تحویل دهد.

معامله با بهایی به تصور حلال بودن [خریدار و فروشنده ]

پرسش : بعد از خرید چیزی از فرد بهایی و بدهکار شدن به او متوجه شدیم که معامله با بهایی جایز نیست اکنون تکلیف ما در مورد لوازم خریداری شده و بدهی به او چیست؟
پاسخ : در صورتی که معامله قابل بازگشت نیست فعلا وظیفه ای ندارید و بدهی ها را پرداخت کنید اما اگر قابل بازگشت است باید این کار را انجام دهید.

معامله اجناسی که منافع آن به صهیونیست ها می رسد [خریدار و فروشنده ]

پرسش : آیا مواد خوراکی یا هر نوع جنس دیگری که تحت لیسانس یهود یا کشورهای کفر مانند آمریکا باشد و یا از آن کشورها خریداری شده را مسلمان می تواند برای استفاده خود تهیه کند؟
پاسخ : اگر یقین دارند که سود آن شرکتها، متعلّق به صهیونیستها و اسرائیل وآمریکا یا انگلیس است که نوعی کمک به این ظالمان باشد در این صورت خرید و فروش آن جایز نیست، ولی آنچه با اجازه دولت وارد می شود، می توانند بخرند نیز استفاده از آنچه قبلا بدون آگاهی تهیّه کرده اید مانعی

معامله با بهائیان [خریدار و فروشنده ]

پرسش : آیا خرید و فروش با بهائیان حرام می باشد؟
پاسخ : شک نیست که آنها افراد منحرفی هستند، و اساس مذهب ساختگی آنها از سوی دولت های استعماری انگلستان و آمریکاست، و جزء کفّار حربی هستند و هیچ گونه همکاری با آنها جایز نیست.

خرید کالا از دست فروشان [خریدار و فروشنده ]

پرسش : آیا خریدن کالاهایی مانند میوه یا لباس و ... از افرادی که در کنار خیابان یا با وانت و ... اقدام به فروش این کالاها می نمایند در صورتی که این کار آنها سد معبر باشد چه حکمی دارد؟
پاسخ : در هر صورت خرید از آنها حرام نیست ولی اگر سدّ معبر کنند کارشان حرام است.

معامله با بچه نابالغ [خریدار و فروشنده ]

پرسش : آیا معامله با بچه نا بالغ در هر صورت باطل است؟
پاسخ : معامله با بچه نابالغ باطل است حتّى اگر ولى به او اجازه داده باشد، مگر این‏که طرف معامله ولىّ طفل باشد و طفل وسیله رساندن پول به فروشنده یا جنس به خریدار است، در این صورت اشکال ندارد، امّا باید خریدار و فروشنده یقین داشته باشند که بچه جنس یا پول را به صاحب آن مى‏رساند.

خرید کردن از کودکان کار درمعابر و چهار راه ها [خریدار و فروشنده ]

پرسش : از کودکانی که سر چهار راه ها مثلا دستمال کاغذی یا خوراکی می فروشند آیا می توان خرید کرد؟
پاسخ : معامله با بچّه نابالغ باطل است حتّى اگر ولى به او اجازه داده باشد، مگر این که طرف معامله ولىّ طفل باشد و طفل وسیله رساندن پول به فروشنده یا جنس به خریدار است، در این صورت اشکال ندارد، امّا باید خریدار و فروشنده یقین داشته باشند که بچّه جنس یا پول را به صاحب آن مى رساند.

وظیفه کسی که با نابالغ معامله کرده [خریدار و فروشنده ]

پرسش : اگر نابالغی چیزی را خریداری کند و یا چیزی را بفروشد تکلیف نسبت به معامله انجام شده چیست؟
پاسخ : هرگاه از بچه نابالغ چیزى بخرد یا چیزى را بفروشد معامله او باطل‏ است و باید آن جنس یا پول را که از بچه گرفته به صاحب آن بدهد، نه به خود طفل و اگر صاحب آن را نمى‏شناسد و راهى براى شناختن او ندارد باید آن را با اجازه حاکم شرع به فقیرى بدهد و اگر مال خود کودک باشد باید به ولیّش برساند، البتّه پول یا جنسى را که او به صغیر داده مى‏تواند از او بگیرد ولى اگر تلف شده عوض آن را نمى‏تواند بگیرد.

رضايت بعد از معامله اجباري [خریدار و فروشنده ]

پرسش : اگر معامله ای به زور صورت بگیرد و بعدا طرفین معامله از این معامله راضی شوند تکلیف چیست؟
پاسخ : هرگاه خریدار یا فروشنده را که مجبور به معامله کرده ‏اند بعداً رضایت دهد صحیح است وآن است که صیغه معامله را دوباره

حکم معاملاتی که خريدار قصد پرداخت ثمن را ندارد [خریدار و فروشنده ]

پرسش : اگر در معامله خریدار از اول قصد نپرداختن ثمن را داشته باشد معامله چه حکمی دارد؟
پاسخ : هرگاه خریدار از اوّل قصدش این باشد که پول جنس را ندهد معامله اشکال دارد، همچنین اگر قصدش این باشد که از پول حرام بدهد، ولى اگر از اوّل قصدش این نباشد بعداً از حرام بدهد معامله صحیح است، ولى پول حرامى را که داده است کفایت نمى‏کند، باید مجدّداً از پول حلال بدهد.

شرایط خریدار و فروشنده [خریدار و فروشنده ]

پرسش : برای معامله کردن خریدار و فروشنده چه شرایطی باید داشته باشند؟
پاسخ : براى خریدار و فروشنده چند چیز شرط است: 1-بودن 2- عاقل بودن 3- ممنوع‏التّصرّف در اموال نبودن (مانند کسانى که به خاطر ورشکستگى از طرف حاکم شرع از تصرّف در اموالشان جلوگیرى شده‏اند). 4- طرفین قصد جدّى براى معامله داشته باشند، پس اگر به شوخى بگوید مالم را فروختم اثرى ندارد. 5- کسى آنها را مجبور نکرده باشد. 6- جنسى را که خرید و فروش مى‏کنند ملک آنها باشد یا از طرف مالک وکیل بوده، یا ولىّ صغیر

خرید از مغازه های عرضه کننده اجناس حرام [خریدار و فروشنده ]

پرسش : خرید از مغازه های که گوشت خوک و یا شراب می فروشند جایز است یا نه؟
پاسخ : خرید چیزهای حلال از آنها جایز است. مگر این که ترک این کار نهی از منکر محسوب شود که در این صورت باید ترک شود.

معامله با اهل سنت [خریدار و فروشنده ]

پرسش : خرید و فروش و کمک در تجارت به اهل سنت چه حکمی دارد؟
پاسخ : تجارت با اهل سنت اشکالی ندارد.

عدم لزوم تحقیق از فروشنده در مورد رعایت قانون و شرع [خریدار و فروشنده ]

پرسش : آیا در خرید کالا لازم به تحقیق در مورد رعایت قانون و شرع از طرف فروشنده در تهیه و توزیع کالا است؟
پاسخ : در خرید از بازار مسلمین نیاز به تحقیق نیست در مواردی که شک دارید حمل به صحت کنید و تحقیق و تفحص لازم نیست.

خرید محصولات غذایی تولید غیر مسلمان [خریدار و فروشنده ]

پرسش : اگر بر ما معلوم باشد که صاحبان برخی مشاغل که به تولید مواد غذایی مشغول هستند مسلمان نبوده و جزو اهل کتاب هم نیستند. در این صورت خرید و فروش و مصرف محصولات آنها چه حکمی دارد؟
پاسخ : خرید و فروش مواد غذایی غیر گوشتی آنها اشکالی ندارد ولی در صورتیکه یقین داشته باشید دست آنها را رطوبت با آن مواد تماس داشته احتیاط اجتناب است مگر در مواردی که خارج از کشورهای اسلامی زندگی می کنند.

معامله با کسی که از انشعاب برق غیر مجاز استفاده می کند [خریدار و فروشنده ]

پرسش : خرید و فروش از کارخانه دار یا تاجری که مطمئن هستیم برای تولید کالای خود و نگهداری اش از انشعاب برق غیر مجاز استفاده می کند چه حکمی دارد؟
پاسخ : خرید و فروش از او اشکالی ندارد ولی او در برابر اعمال خود مسئولیت شدید دارد.

قرارداد خرید و فروش نقد و نسیه با بانک های خارجی [خریدار و فروشنده ]

پرسش : از آن جایى که بانک هاى ایران گاهى توان پرداخت به موقع مطالبات خارجى را ندارند راه چاره هاى مختلفى پیش گرفته اند از جمله: یکى از بانکها با بعضى از بانکهاى خارجى قراردادى منعقد نموده که طبق آن، بانک خارجى از طرف بانک ایرانى پول معامله را در آن کشور سر موعد به فروشنده پرداخت مى نماید و یک سال بعد پول خود را به اضافه 9درصد از بانک ایرانى و 6درصد از فروشنده، به عنوان نرخ بیمه براى پرداخت سر موعد دریافت مى دارد. توضیح این که پس از حمل جنس از فروشنده که حدوداً سه ماه بعد از قرارداد از طریق بانک خارجى و ایرانى مى باشد، بانک خارجى پول فروشنده را تحویل مى دهد ولى پول پرداختى را یک سال بعد، از بانک ایرانى با 9 درصد بهره تحویل مى گیرد، بنابراین روش کار، بانک ایرانى در روز عقد قرارداد معامله توسط خریدار 100درصد مبلغ معامله را به اضافه 9 درصد بهره اى که بانک خارجى توافق نموده، از خریدار دریافت مى دارد فروشنده نیز که دریافت به موقع پولش را حقّ طبیعى خود مى داند 6 درصد کارمزدى را که به بانک خارجى، تحت عنوان نرخ بیمه براى پرداخت به موقع مى پردازد عملا به قیمت جنس افزوده و از مصرف کننده دریافت مى کند. با توجّه به این که فروشنده چیز اضافه اى از خریدار دریافت نمى دارد، آیا شکل معامله فوق براى خریدار صحیح است؟
پاسخ : درصورتى که شما از ماهیّت این کار باخبر باشید و رضایت بدهید، براى شما اشکالى ندارد، به این معنا که شما پول خود را به بانک، وام بدون سود مى دهید و بانک براى شما جنس را به طور نسیه به قیمت بالاتر از قیمت نقد خریدارى مى کند مشروط بر این که شما بیمه مربوط را نیز بپردازید، در این صورت معاملات فوق شرعاً براى شما صحیح خواهد بود. ولى این کار در صورتى براى بانک جایز است که مصالح جامعه اسلامى ایجاب کند که معاملات با طرفهاى خارجى به این شکل انجام شود، در غیر این صورت جایز نیست.

دریافت کرایه بابت بازی کودکان در گیم نت [خریدار و فروشنده ]

پرسش : با توجه به اینکه از شرایط فروشنده و خریدار بالغ بودن است. حکم شغل افرادی که در گیم نت ها فعالیت میکنند به جهت اینکه اکثرا کودکان دراین گونه محل ها مراجعه میکنند و طرف معامله هستند چیست؟
پاسخ : در صورتیکه مطمئن باشید که پدر آنها راضی به این معامله هست مانعی ندارد.

خرید از نانوایی که زمین وقفی را غصب کرده [خریدار و فروشنده ]

پرسش : خرید نان از نانوائی که زمین مسجد را غصب کرده و اجاره مسجد را نمی دهد چه حکمی دارد؟
پاسخ : احتیاط آن است که چیزی نخرند.

ملکیت کالای خریده از کافر حربی [خریدار و فروشنده ]

پرسش : در خرید و فروش اجناسی که برای کفار حربی منفعت دارد، اگر خریدار مسلمان باشد مالک جنس خریده شده می شود؟
پاسخ : مالک می شود.
تعداد صفحات : 513