پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

غصبی بودن خلافت خلفا در بیان علی(ع)

پرسش : آیا در بیانات علی(ع) اشاره ای بر غصبی بودن خلافت خلفای قبلی وجود دارد؟
پاسخ اجمالی: کلمات امام در موارد مختلف حاکى از آن است که او تا آخرین لحظات زندگى، خود را شایسته خلافت مى دانست. من جمله: 1- فرمود: از روزى که خدا جان پیامبر(ص) را گرفت تا امروز همواره حق مسلم من از من سلب شده است. 2- شخصى به من گفت: تو بر امر خلافت حریصى؛ من گفتم من حق خود را طلب کردم... قریش اتفاق کردند در مورد امرى که حق خاص من بود، بر ضد من قیام کنند.

منافات داشتن حديث «اصحابي كالنجوم» با حديث «نجوم»

پرسش : آيا حديث «نجوم» با حديث «اصحابي كالنجوم» منافاتي دارد؟
پاسخ اجمالی: به فرض قبول اعتبار حديث «اصحابى كالنجوم»، این حدیث منافاتى با آن چه درباره اهل بيت(ع) در حدیث «نجوم» آمده ندارد؛ زيرا وجود يك مرجع در بيان حقايق اسلام تضادى با وجود مراجع ديگر ندارد. در ثاني سند اين حديث نزد بسيارى از بزرگان اهل سنت موضوع و مكذوب يا لااقل مشكوك است و محتواى آن نيز با موازين منطقى نمي‌سازد.

 راه حل اتحاد مذهبی

پرسش : آیا راه حل اتحاد مذهبى عدول مذاهب از عقاید خویش است؟
پاسخ اجمالی: راه نجات مسلمانان از پراکندگى نه در دست کشیدن شیعیان از مذهب شان و گرویدن به مذهب جمهور است و نه عدول اهل سنت از مذهب شان به تشیع. بلکه اتفاق مسلمانان با به رسمیت شناختن مذهب همدیگر حاصل می گردد.

علت پيدايش گروه غلات در عصر امام هادي(ع)

پرسش : علت پيدايش گروه غلات در عصر امام هادي(علیه السلام) چه بود؟
پاسخ اجمالی: شايد بتوان گفت علت پيدايش گروه غلات در عصر امام هادي(ع) ، امور زير بوده است: 1-كرامت هایى كه از امام مشاهده مى کردند و قادر به توجيه و تحليل صحيح آن نبودند. 2- مى خواستند قيود و حدود و ضوابط اسلامى را زير پا گذاشته طبق ميل و هوسهاى خود رفتار كنند، لذا تمام محرمات را حلال مى شمردند. 3- چشم طمع به اموال مردم دوخته بودند و مى خواستند وجوهى را كه شيعيان به ائمه مى پرداختند به چنگ آورند.

عقائد غلات در عصر امام هادي(ع)

پرسش : گروه غلات در عصر امام هادي(علیه السلام) چه عقائدي داشتند؟
پاسخ اجمالی: بعضی از عقاید باطل گروه غلات در عصر امام هادي(ع) عبارتست از؛ امام هادى(ع) خدا و خالق و مدبر جهان هستى است. ابن حسكه نبّى و فرستاده از جانب امام براى هدايت مردم است. هيچ كدام از فرائض اسلامى از قبيل زكات، حجّ، روزه و... واجب نيست. ازدواج با محارم از قبيل مادر، دختر، و خواهر، جايز است. لواط جايز، و يكى از راه هاى اعمال شهوت است كه خداوند آن را حرام نكرده است. ارواح مردگان در كالبد آيندگان حلول مى كند و ... .

امام هادي(ع) و مبارزه با غلات

پرسش : امام هادي(علیه السلام) چگونه با غلات مبارزه مي کرد؟
پاسخ اجمالی: امام هادى(ع) از غلات اظهار تبرى نموده با آنان مبارزه مى كرد و تلاش مى نمود كه با طرد آنان، اجازه ندهد لكه ننگى بر دامن تشيع بنشيند و طى نامه ‏ها و پاسخ هايى كه به سؤالات شيعيان در اين باره مى داد، اين گروه را منحرف و كافر معرفى کرده، ضمن لعن و نفرین آنها، به شيعيان توصيه مى نمود كه از آنان دورى جويند و یا آنها را به قتل برسانند.

نسبت شیعه امامیه با غلات

پرسش : آیا عقاید شیعه امامیه با عقاید غلات نسبتى دارد؟
پاسخ اجمالی: وصف امام به عصمت، اعلمیت و افضلیت، معنایى جز این ندارد که آنان بندگان مخلص خدایند که عنایت الهى شامل آنها شده و آنان را پیشوایانى قرار داده است که به امر خدا هدایت مى کنند. اما فرقه هاى منقرض شده اى همچون خطابیه، مغیریه و ... ، که از غُلات بودند، در حقیقت شیعه نیستند. و ائمه(ع) نیز از آنان بیزاری جسته و فرموده اند: «خداوندا به آستانت بیزارى مى جویم از کسانى که براى ما آن چه حقّ ما نیست ادعا مى کنند، و در باره ما چیزى مى گویند که خودمان در باره خویش نگفته ایم».

مصادر فقهى ائمه اربعه اهل سنت

پرسش : مصادر فقهی هر یک از ائمه اربعه اهل سنت چیست؟
پاسخ اجمالی: مصادر فقهی ابوحنیفه: 1- قرآن ۲- سنت ۳- قول صحابه ۴- قیاس ۵- استحسان 6- اجماع ۷- عرف.
مصادر فقهی مالک: کتاب 2- سنّت 3- عمل اهل مدینه 4- فتواى صحابى 5- قیاس 6- مصالح مرسله 7- اجماع 8- استحسان.
مصادر فقهی احمد بن حنبل: قرآن 2- سنت 3- قول صحابه و فقها 4- قیاس 5- اجماع 6- مصالح مرسله 7- سد الذرائع.
مصادر فقهى شافعی: 1- قرآن 2- سنّت 3- اجماع 4- قیاس 5- خبر واحد.

احادیث مهدویت در کتب اهل سنت

پرسش : آیا احادیث مربوط به حضرت مهدی(عج) در کتب اهل سنت آمده است؟
پاسخ اجمالی: اعتقاد به وجود حضرت مهدی(عج) و ظهور حضرت، اختصاص به مذهب تشیع ندارد، بلکه محدثان بزرگ اهل سنت نیز احادیث غیبت آن حضرت را در کتاب های خویش نقل کرده اند. آنان احادیث خود را از طریق 33 نفر از صحابه در کتب خود نقل کرده اند و تعداد 106 نفر از مشاهیر اهل سنت، اخبار ظهور را آورده اند. مسند احمد حنبل و صحیح بخاری از جمله کتب مشهور اهل سنت می باشد که پیش از تولد حضرت نوشته شده است.

پیشوایان فقهی و عقیدتی اهل سنّت

پرسش : پیشوایان فقهی و عقیدتی اهل سنت چه کسانی بوده اند؟
پاسخ اجمالی: اهل تسنن در اصول دین از ابوالحسن اشعرى(270-325 هـ) پیروى مى کنند. در فروع دین نیز از چهار پیشواى مذاهب معروف یعنى: ابوحنیفه (مذهب حنفى)، مالک (مذهب مالکى)، شافعى (مذهب شافعى) و احمد بن حنبل (مذهب حنبلى) پیروى مى کنند. این چهار پیشوا نه از صحابه بوده اند و نه از تابعین! بلکه در دوران عباسی مورد توجه قرار گرفتند. پس از آن زیر یک شعار گرد آمده و آنها را اهل سنت و جماعت نامیدند. آنها پس از فوت چهار امام خود، درِ اجتهاد را بسته و تنها تقلید از این امامان مرده را اجازه مى دهند.

شناخت فرقه هاى اهل تسنن

پرسش : اهل تسنن داراى چه فرقه هایى بوده و هر یک از آنها داراى چه عقایدى مى باشند؟
پاسخ اجمالی: اهل تسنن از لحاظ فقهی به چهار مذهب تقسیم می شوند. حنفی (پیروان ابوحنیفه)، شافعی (پیروان شافعی، دارای بیشترین جمعیت در میان اهل سنت)، حنبلی (پیروان احمد بن حنبل، اهل ظاهر و حدیث) و مالکی (پیروان مالک بن انس). آنان از لحاظ عقیدتى نیز داراى فرقه هاى فراوانى هستند که مهم ترین شان عبارتند از: معتزله (که در قرن هفتم و هشتم به دلایل سیاسی و حکومتی منقرض شد)، اشاعره (که دارای انشعابات بسیار متعدد در طول تاریخند، شیعه ستیزان سلفی خود را اشعری می دانند)، مجبره، خوارج، مجسمه، حشویه و... .

تغییر سنّت پیامبر(ص) به جهت ضدیّت با شیعه

پرسش : علماى اهل سنت درباره تغییر سنّت پیامبر به جهت مخالفت با شیعه چه نظرى دارند؟
پاسخ اجمالی: علماى اهل سنّت در موارد متعددى فقط برای ضدیت با عقائد شیعه دست از سنّت پیامبر کشیده و بر خلاف آن عمل کرده اند مانند برجسته سازی قبور با اذعان به سنت بودن مسطح بودن قبور، انگشتر در دست چپ کردن، رها کردن تحت الحنک عمامه از سمت چپ و... .
ابن تیمه معتقد است اگر عملی موجب تشبه به رافضی ها شود، حتی اگر مستحب باشد باید ترک شود؛ زیرا تشبه به رافضه همچون تشبه به کفار است و باید از آن اجتناب شود.

اهل سنّت، شیعه واقعى!

پرسش : آیا ادعاى ابن حجر مبنى براینکه اهل سنّت، شیعه واقعى على(علیه السلام) هستند، قابل پذیرش است؟
پاسخ اجمالی: اولا: شیعه در لغت به معنای پیرو است نه محب. ثانیا: در اصطلاح نیز شیعه به پیروان علی و اهل بیت و قائلان به خلافت و امامت آنها بعداز حضرت رسول گفته می شود. ثالثا: به چه دلیل باید تابعان اهل بیت را در اصول و فروع دین و علوم و اخلاق، خارج از حد شرعی معرفی کرد!؟ در حقیقت شیعه على و اهل بیت(ع) مسلمانانى هستند که در دین تابع آن ها بوده و از آنان پیروى کرده اند.

احادیث امام صادق(ع) در کتب عامّه

پرسش : چه احادیثى از امام صادق(علیه السلام) در کتابهاى اهل سنت نقل شده است؟
پاسخ اجمالی: در کتب اهل سنت، احادیث ارزشمندى از امام صادق(ع) نقل شده است. همانند این حدیث که امام(ع) می فرماید: «اصل مرد عقل او است، و حسب او دینش، و بزرگوارى او تقواى او است. و مردم در این که از آدم زاده شده اند با یکدیگر مساوى هستند». هم چنین می فرماید «غضب کلید هر پلیدى است»، و می فرماید: «رأس خیر تواضع است. به حضرت عرض شد: تواضع چیست؟ فرمود: این که در مجلس به مکانى پایین تر از شرفت راضى شوى، و این که هر کس را مشاهده نمودى بر او سلام کنى، و جدال را ترک کنى گرچه حقّ با تو باشد».

نگاه قرآن به فرقه گرایى در اسلام

پرسش : قرآن چه نگاهی به فرقه گرایی در اسلام دارد؟
پاسخ اجمالی: اسلام، مردم را به همبستگى و دورى از جدایى دعوت نموده و قرآن، همه انسان ها را به گردآمدن بر محور توحید سفارش مى کند و تفرقه را عامل دورى از راه مستقیم دین مى داند. پیامبر(ص) نیز پیوسته از لزوم پایبندى به اصول و مبانى، سخن گفته و امّت خود را از گرفتار شدن در دام دین سازان و بدعت گذاران بیم مى داد و زیان هاى ناشى از تفرقه را گوشزد مى کرد. امّا دیرى نگذشت که امّت اسلامى گرفتار انشعاب شد و مسلمانان به شاخه هاى گوناگون تقسیم شدند و موج فرقه گرایى سراسر جامعه اسلامى را فرا گرفت.

باز خورد عقاید انحرافى ابن تیمیه در میان علماى عامّه

پرسش : عقاید انحرافى ابن تیمیه چه پیامدهایى را براى او در جامعه اهل سنت داشت؟
پاسخ اجمالی: وقتى افکار و عقاید او به علماى عصرش رسید با او به مخالفت برخاسته و از نشر آن ممانعت کردند و همه متّفق شدند که اگر او دست از افکار باطلش برندارد او را زندانى کنند. با اصرار او بر عقایدش، چندین نوبت او را به زندان انداختند و در آخر عمر از نوشتن و مطالعه ممنوع گشت، و هر نوع کتاب، قلم و دواتى که نزد او بود، از او گرفته شد. محمّد بن محمّد بخارى حنفى در بدعت گذارى و تکفیر ابن تیمیه بى پرده سخن گفته است تا آنجا که تصریح نموده: «اگر کسى به ابن تیمیه شیخ الاسلام اطلاق کند، کافر است».

حدیث « معرفت امام» در منابع متأخر اهل سنت

پرسش : آیا حدیث «معرفت امام» در قرون متأخر از قرن ششم تاریخ اسلام در منابع اهل سنّت وجود دارد؟
پاسخ اجمالی: حدیث معرفت امام، بخاطر اهمیت مساله امامت، مورد توجه محدثین قرون مختلف بوده و و در قرون متأخر نیز روایت و تحلیل شده است. همانند: فخر رازی در مسائل الخمسون می نویسد: «من مات و لم یعرف امام زمانه فلیمت ان شاء یهودیا و ان شاء نصرانیا». هم چنین ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه می نویسد: «جز با شناخت امامان کسی به بهشت نخواهد رفت».از سویی سعدالدین تفتازانی در شرح المقاصد می نویسد: حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة»، همانند آیه «اطیعوا اللّه و اطیعوا الرّسول و أولی الأمر منکم» می باشد.

نظر وهابیّون در مساله مهدویت

پرسش : نظر وهابیّون در مورد مساله مهدویت چیست؟
پاسخ اجمالی: بيانيّه رسمى رابطه العالم الإسلامی، یکی از بزرگترين مراكز وهابیت، سندی بر اعتقاد عموم مسلمانان به مهدويّت است. دبير كل اين مركز در پاسخ به سؤالی درباره ظهور مهدی(عج)، با يادآورى اين نكته که ابن تيميه مؤسس مذهب وهابیت، احاديث مربوط به مهدى را پذيرفته، نظر برخی از علمای کنونی حجاز را در رابطه با ظهور بیان می کند و در ادامه می گوید؛ تعدادی از علما، این روایات را متواتر می دانند، و تنها ابن خلدون، خواسته این احادیث را ، مورد ایراد قرار دهد، لکن دانشمندان بزرگ ، گفتار او را ردّ کرده اند.

وهابیّت و جشن میلاد پیامبر(ص)

پرسش : آیا بزرگداشت میلاد پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اولیاء، عبادت یا بدعت محسوب مى شود؟
پاسخ اجمالی: جشن گرفتن مسلمانان براى میلاد پیامبر(ص) و خواندن شعر در فضایل آن حضرت برای بزرگداشت ایشان می باشد و به ذهنشان هم خطور نمى کند که این کارها براى عبادت ایشان باشد. شرک  وقتی است که انسان کسی را در سرنوشت خود و جهان موثر بداند و او را به عنوان معبود عبادت کند. همچنین بدعت عملی است که دین آن را تایید نکند اما اگر کسى عملى که در دین از آن منع نشده را به امید این که مطلوب شارع است، نه با ادعاى مطلوبیت شارع و نه با اعتقاد به این که این عمل از دین است، انجام دهد بدعت نخواهد بود.

مفتیان سعودی مخالف وحدت جهان اسلام

پرسش : موضع مفتیان سعودی در رابطه با وحدت جهان اسلام چیست؟
پاسخ اجمالی: مفتیان سعودى که عمله بیگانه هستند، با فتوا به حرمت ازدواج با شیعه و نجاست ذبیحه آنان و... راه هرگونه وحدت را مسدود مى کنند. عبدالله جبرین، عضو دارالافتاى عربستان، شیعیان را کافر و پرداخت زکات به آنها را حرام و قتل آنها را مباح شمرده. و هیأت دائم افتاى سعودى ازدواج با شیعه را حرام و باطل میداند ولی ازدواج با یهودى و مسیحى را جایز می شمرد. لذا مادامى که آنان شیعه را بدتر از یهود مى دانند و با دشمنان قسم خورده اسلام هم صدا شده اند، چگونه مى شود به تقریب مذاهب اسلامى و وحدت مسلمین دست یافت؟

فعالیتهای تبلیغی وهابیون

پرسش : وهابیون چه نوع فعالیت های تبلیغی انجام می دهند؟
پاسخ اجمالی: وهابيون در تبليغ خود از اعزام هزاران مبلغ، دعوت از هزاران میهمان، ساخت صدها مسجد، چاپ ميليون ها کتاب، برپايي هزاران دوره آموزشي، اعطاي ميليون ها کمک مالي و بورسيه اي، تاسيس دانشگاه، بر پايي کنفرانس ها و ميليون ها فعاليت تبليغي ديگر استفاده مي کنند.

وهابیون و اطلاق عنوان «سلفى» برخود

پرسش : هدف وهابیون از اطلاق عنوان سلفیه بر خود چه بود؟
پاسخ اجمالی: وهابیون مى گویند: بهترین عصر، عصر سلف صالح است؛ چون آنها سنّت پیامبر(ص) و قرآن کریم را بهتر درک مى کردند؛ بنابراین خود را سلفیّه می نامند. ولی در حقیقت آنها پیرو سلف صالح و سنت پیامبر(ص) نیستند بلکه قصدشان از سلف صالح همان کسانى است که حدیث در تجسیم و تشبیه خداى متعال نقل کردند؛ از قبیل ابن تیمیه و ابن قیّم جوزیّه.

وهّابیّتِ تندرو و معتدل

پرسش : وهّابیّون به چند شاخه تقسیم می شوند؟
پاسخ اجمالی: امروز وهّابیّون به دو شاخه تقسیم شده اند: 1- سلفى هاى تندرویی که مهم ترین مشخصه شان تکفیر دیگر مذاهب اسلامی و خشونت و خونریزی است. 2- وهّابىّ هاى معتدل و روشنفکر که اهل منطق و گفتگو و احترام به عقاید دیگر مذاهب اسلامی اند.
 روز به روز از طرفداران گروه اول کاسته و به هواداران گروه دوم افزوده می گردد.

وهّابیّت معتدل

پرسش : وهّابیّان معتدل چه گروهی هستند؟
پاسخ اجمالی: وهّابیّان معتدل داراى ویژگى هایى هستند، از جمله: 1- مسلمانان را متّهم به شرک نمى کنند و از خون ریزى بیزارند، به عقاید دیگران احترام مى گذارند و برچسب کفر و بدعت به دیگران نمى زنند. 2- از«گفتمان» منطقى و دوستانه بین مذاهب اسلامى استقبال مى کنند. 3- مظاهر جدید و مثبت زندگى امروز را که دلیلى بر حرمت آن در کتاب و سنّت نیست، بدعت نمى شمرند. 4- به زنان اجازه مى دهند که با حفظ حجاب اسلامى و موازین عفّت به تحصیل علم و فعّالیّت هاى مفید اجتماعى بپردازند. و... .

جبهه گیری علمای اسلام در مقابل عقائد وهابیان

پرسش : علمای اسلام در رد عقائد وهابیان چگونه جبهه گیری کرده اند؟
پاسخ اجمالی: بعد از ظهور ابن تیمیه و نشر مکتب وهابیان توسط محمّد بن عبدالوهاب، تاکنون علماى شیعه و سنّى در مقابل این فرقه شدیداً جبهه گیرى کرده و کتاب هاى زیادى در ردّ افکار آنان تألیف کرده اند. مانند: کتاب های«آل سعود، من این و الى این؟»، «آیین وهابیّت»، «ابن تیمیة حیاته و عقائده»، «ابن تیمیة فی صورته الحقیقة»، «ابن تیمیة و امامة على(ع)»، «اتحاف اهل الزمان بأخبار ملوک تونس و عهد الأمان» و ده ها کتاب دیگر.

تهاجم وهابیت بر ضد مذهب اهل بیت(ع)

پرسش : انگیزه وهابیت از تهاجم بر ضد مذهب اهل بیت(علیهم السلام) چیست؟
پاسخ اجمالی: یکى از انگیزه هاى تهاجم وسیع وهابیت بر ضدّ مذهب اهل بیت(ع)، ترس و وحشت آنان از گسترش فرهنگ برخاسته از قرآن در میان جوانان و دانشمندان تحصیل کرده و استقبال آنان از این مکتب نورانى و مطابق با سنّت راستین محمّدى(ص) است. شیخ ربیع بن محمّد، شیخ محمّد مغراوى، دکتر ناصر بن عبدالله بن على قفارى استاد دانشگاه هاى مدینه و شیخ مجدى محمّد على محمّد و بسیاری دیگر از بزرگان وهابی به این واقعیت اعتراف کرده اند.

روشهای تبلیغی وهابیان

پرسش : روشهای تبلیغی وهابیان به چه صورت انجام می گیرد؟
پاسخ اجمالی: وهابیون براى پیشبرد عقاید و افکار خود از راه هاى مختلف استفاده مى کنند. مانند: مبارزه و مقابله با کتاب هاى شیعه، تحریف کتاب ها، استفاده از موسم حج و ترویج تهمت ها بر ضد شیعه.

تشابه بین وهابیان و خوارج

پرسش : آیا بین عقائد خوارج و وهابیان وجه تشابهی وجود دارد؟
پاسخ اجمالی: با مراجعه به تاریخ روشن مى شود که در موارد گوناگونى این دو فرقه شبیه یکدیگرند. مانند خوارج آراى شاذ و خلاف مشهور دارند، معتقدند مى توان دار الاسلام را در صورتى که ساکنان آن مرتکب گناه کبیره شوند، دار الحرب نامید، در سخت گیرى در دین و جمود و تحجّر در فهم آن شبیه آنانند، همچون خوارج اهل اسلام را مى کشند و بت پرستان را رها مى کنند و آیاتى را که در شأن کفار نازل گشته بر مؤمنین حمل مى کنند.
تعداد صفحات : 235