شبهه آکل و مأکول
صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

شبهه آکل و مأکول

پرسش : منظور از شبههچیست؟ چه پاسخى مى توان براى این شبهه بیان کرد؟
پاسخ اجمالی: اگر بدنی از اجزاء بدن دیگر تغذیه کند، در قیامت این اجزاء که در تمام بدن دوم پراکنده شده بود، از بدن تغذیه کننده خارج شده و به بدن صاحب اصلى بر مى گردد، ولی بدن دوم ناقص نمى شود بلکه کوچک مى شود؛ همچون فرزندى که کوچک است و به هنگام رستاخیز پرورش مى یابد و به صورت انسان کاملى محشور مى گردد. اینکه تمام بدن انسانى از اجزاء دیگرى تشکیل شده باشد نیز محال است؛ زیرا مسأله آکل و مأکول فرع بر این است که بدن اول موجود باشد و از بدن دیگر تغذیه کند و پرورش یابد.
پاسخ تفصیلی: در پاسخ به این شبهه آیاتصریحاً مى گوید: آخرین ذراتى که در بدن انسان در هنگام مرگ وجود دارد روزبه همان بدن باز مى گردد. (1)
بنابراین اگر انسان دیگرى از او تغذیه کرده، این اجزاء از بدن تغذیه کننده خارج شده و به بدن صاحب اصلى بر مى گردد، تنها چیزى که در اینجا خواهد بود این است که: لابد بدن دوم ناقص مى شود، ولى باید گفت در حقیقت ناقص نمى شود بلکه کوچک مى شود؛ زیرا اجزاى بدن اولى در تمام بدن دوم پراکنده شده بود، به هنگامى که از او گرفته شد به همان نسبت مجموع بدن دوم لاغر و کوچک تر مى شود، مثلا یک انسان شصت کیلوئى کیلو از وزن بدن خود را که مال دیگرى بوده از دست خواهد داد و تنها بدن کوچکى به اندازه کودکى از او باقى مى ماند.
ولى آیا این موضوع مى تواند مشکلى ایجاد کند؟ مسلماً نه؛ زیرا این بدن کوچک تمام صفحات شخص دوم را بدون کم و کاست در بر دارد و به هنگام رستاخیز همچون فرزندى که کوچک است و سپس بزرگ مى شود پرورش مى یابد و به صورت انسان کاملى محشور مى گردد، این نوع تکامل و پرورش به هنگام رستاخیز هیچ اشکال عقلى و نقلى ندارد.
آیا این پرورش هنگام رستاخیز فورى است یا تدریجى؟ بر ما روشن نیست، اما این قدر مى دانیم، هر کدام باشد هیچ اشکالىنمى کند و در هر دو صورت مساله حل شده است.
تنها در اینجا یک سوال باقى مى ماند و آن این که اگر تمام بدن انسانى از اجزاء دیگرى تشکیل شده باشد، در آن صورتچیست؟
پاسخ این سوال نیز روشن است که: چنین چیزى اصولا محال مى باشد؛ زیرا مساله «آکل و ماکول» فرع بر این است که بدن اول موجود باشد و از بدن دیگر تغذیه کند و پرورش یابد، و با توجه به این موضوع، چگونه ممکن است تمام ذرات بدن اول از بدن دوم تشکیل گردد؟ باید بدنى قبلا فرض کنیم تا از بدن دیگرى بخورد، بنابراین بدن دیگر حتماً جزء او خواهد شد نه کل او.
با توجه به آن چه گفتیم روشن مى شود: مسالهجسمانى با همین بدن هیچگونه اشکالى تولید نمى کند، و نیازى به توجیه آیاتى که صریحاً این مطلب را ثابت کرده است نداریم. (2)
تاریخ انتشار: « 1392/10/17 »

مطالب مرتبط

شبهه آکل و مأکول

علم و قدرت، دلیل معاد جسمانی

پاسخ قرآن به منکران معاد جسمانی

ماجرای أصحاب کهف، دلیلی بر معاد جسمانی

فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 535