منافات داشتن حديث «اصحابي كالنجوم» با حديث «نجوم»

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

منافات داشتن حديث «اصحابي كالنجوم» با حديث «نجوم»

پرسش : آیا«نجوم» با«اصحابی کالنجوم» منافاتی دارد؟
پاسخ اجمالی: به فرض قبول اعتبار حديث «اصحابى كالنجوم»، این حدیث منافاتى با آن چه درباره اهل بيت(ع) در حدیث «نجوم» آمده ندارد؛ زيرا وجود يك مرجع در بيان حقايق اسلام تضادى با وجود مراجع ديگر ندارد. در ثاني سند اين حديث نزد بسيارى از بزرگان اهل سنت موضوع و مكذوب يا لااقل مشكوك است و محتواى آن نيز با موازين منطقى نمي‌سازد.
پاسخ تفصیلی: در پاسخ این سوال باید به چند نکته توجه داشت:
1ـ به فرض که«اَصْحابى کَالنُّجُومِ»معتبرى باشد هیچ منافاتى با آن چه درباره اهل بیت(علیهم السلام) وارد شده است ندارد؛ زیرا وجود یک مرجع در بیان حقایقتضادى با وجود مراجع دیگر نخواهد داشت .
2ـ ایناز نظر سند نزد بسیارى از بزرگان اهل سنت، موضوع و مکذوب (ساخته شده دستپردازان و نادرست) یا لااقل مشکوک خوانده شده است.
از کسانى که تصریح به این معنى کرده اند:حنبل یکى از ائمه اربعه اهل سنت، ابن حزم، ابوابراهیم مزنى (یکى از یاران شافعى)، حافظ بزاز، دارقطنى، ذهبى و گروهى دیگرند که نقل کلام هر یک از آنها ما را از طرز بحث تفسیری خارج مى کند، ولى شما مى توانید براى اطلاع بیشتر از تمام این گفته ها به خلاصه کتاب «عبقات الانوار» مراجعه فرمائید.(1)
3ـ محتواى اینبا موازین منطقى سازگار نیست؛ زیرا ما مى دانیم که در میان اصحاب پیامبر(صلىعلیه وآله) ـ اصحاب به معنى وسیع کلمه یعنى: تمام کسانى که آن حضرت را درک کرده و در کنار او بودند ـ اختلافات عظیمى پدیدار گشت و بر سر این اختلافات، خون هاى زیادى ریخته شد و جنگ هاى وحشتناکى به وقوع پیوست، کدام منطق مى پذیرد که ما دو گروه متضاد را که تشنه خون هم بودند مایه هدایت بدانیم و افراد را مخیر کنیم که براى شما تفاوت نمى کند مثلا مى خواهید به لشکر امیر مومنان على(علیه السلام) بپیوندید و یا به لشکریا جزء یاران على(علیه السلام) درباشید یا همراهانو زبیر! تمام اینها عین هدایت است و شما را بهبرین مى رساند!!
هیچ عقلى چنین منطقى را نمى پذیرد و مقام پیامبرى خدا(صلىعلیه وآله) برتر و بالاتر است از اینکه چنین نسبتى به او داده شود.
قرائن نشان مى دهد که حاکمان بنى امیه و مانند آنان براى تثبیت مواضع خود و بى رنگ ساختن «حدیث نجوم» و کم اهمیت جلوه دادن مقام اهل بیت(علیهم السلام) چنین حدیثى را ساخته و پرداخته و به پیامبر اسلام(صلىعلیه وآله) نسبت داده اند تا به شامیان و غیر آنها بفهمانند اگر حکومت على(علیه السلام) حق است و مایه هدایت، حکومتنیز به حکم آنکه در زمره اصحاب بوده نیز حق است و مایه هدایت. هیچ تفاوتى نمى کند که با این [گروه] باشید یا آن [گروه] والعالم بحقایق الامور.(2)
پی نوشت:
(1). عبقات الانوار فى امامة الائمة الاطهار، علامه مير حامد حسين، كتابخانه عمومى امام امير المومنين على(عليه السلام)، اصفهان، چاپ دوم، 1366 ش، ج 23، ص 1123، حديث «النجوم أمان لأهل السماء و أهل بيتى أمان لأهل الارض»؛ نفحات الازهار فى خلاصه عبقات الانوار، حسينى ميلانى، سيد على، مهر، قم، چاپ: اول، 1414 ق، ج 4، ص 306، قوله(صلى الله عليه و آله و سلم): «النجوم أمان لأهل السماء و أهل بيتي أمان لأهل الأرض» (در اين كتاب ضعف سند اين حديث را بيش از سى نفر از علماء و دانشمندان اهل سنت با شرح حالات آنان نقل كرده است).
    
تاریخ انتشار: « 1395/02/28 »

مطالب مرتبط

منافات داشتن حديث «اصحابي كالنجوم» با حديث «نجوم»

محتواي حديث «نجوم»

نقل حديث «نجوم» توسط علماي اهل سنت

فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 1855