شبهه ابن تیمیه در واژه «فى القُربى»
صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

شبهه ابن تیمیه در واژه «فى القُربى»

پرسش : ابن تیمیه در مورد عبارت «فى القربى» درمودت چه شبهه اى را مطرح کرده است؟
پاسخ اجمالی: ابن تیمیه می گوید: اگر منظور از«قربی» در آیه مودت، خویشاوندان پیامبر(ص) بود، باید از عبارت «لذوی القربی» استفاده می شد نه «فی القربی». در پاسخ این شبهه، همچنان که زمخشری و دیگر مفسرین گفته اند باید گفت: در این آیه اهل بیت، محلّ و مکان مودّت و مقرّ آن قرار گرفته اند. همچنین اشتباه ابن تیمه از آنجا ناشی شده که حرف جر«فی» را متعلق به مودت گرفته در حالی که این حرف جر و مجرورش متعلق به محذوف هستند و تقدیر آیه این چنین است: «الاّ المودة ثابتةٌ فی القربى».
پاسخ تفصیلی: ابن تیمیه مى گوید: چرا خداوند نفرمود: «الاّ الموده لذوى القربى»، بلکه فرمود: «اِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى»، و اگر مقصود خداوند خویشاوندان پیامبر(صلىعلیه وآله) بود. باید «للقربى» یا «لذوى القربى» مى گفت، همان گونه که درخمس فرمود: «وَاعْلَمُوا اَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْء فَاَنَّ للهِِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبى».(1)
در پاسخ مى گوییم: با مراجعه به کتبپى خواهیم برد که مفسّران درصدد پاسخ از این سوال برآمده و جواب آن را داده اند.
زمخشرى مى گوید: «اگر گفته شود: چرا گفته نشد: الاّ موده القربى، یا گفته نشد: الاّ الموده للقربى؟ و به طور کلّى «اِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى» معنایش چیست؟ در جواب مى گوییم: در این آیه، اهل بیت، محلّ و مکان مودّت و مقرّ آن قرار گرفته اند. به عنوان مثال، عرب مى گوید: «لى فی آل فلان مودّه»؛ (براى من در آل فلان مودّت است)، مقصود آن است که من آنان را دوست دارم و آنان مکان و محلّ حبّ من هستند. در مورد«فِی» متعلّق به مودّت نیست، بلکه متعلّق به محذوف است مثل این که مى گوییم: «المال فى الکیس»؛ (مال در کیسه است) که تقدیر آن چنین است «المال موجودٌ فى الکیس». در موردنیز این چنین است: «الاّ الموده ثابتهٌ فی القربى» مگر مودّتى که در خویشاوندان رسول ثابت است.»(2)
همیننیز از فخررازى(3) و ابوحیان(4) و نیشابورى(5) و ابوالسعود(6) رسیده است.(7)
پی نوشت:
(1). منهاج السنة، ج 4، ص 25 ـ 27.
    
تاریخ انتشار: « 1393/02/10 »

مطالب مرتبط

فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 701