اتهام ابن تیمیه در برترى مشاهد بر مساجد و زیارت بر حج از نگاه شیعه!!!
صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

اتهام ابن تیمیه در برترى مشاهد بر مساجد و زیارت بر حج از نگاه شیعه!!!

پرسش : آیا همان طور که  ابن تیمیه مى گوید،به مساجد بى احترامى نموده و به جاىبه مشاهد مشرفه مى رود؟
پاسخ اجمالی: ابن تیمیه شیعه را متهم می‌کند که مساجد را تعطیل نموده و حرم بزرگانشان را آباد ساخته... و حج حرم‌ها را مهم‌ تر از حج بیت ‌الله می‌داند. در پاسخ باید ابن تیمه را به مساجد شیعه و نمازهای جماعتی که در آنها برگزار می‌شود، ارجاع داد و احکام احترام‌ آمیز شیعه درباره مساجد را به او یادآور شد. درباره حرم‌ها نیز شیعه صاحبان قبر را عبادت نمى کند، بلکه طبق روایات اهل بیت(ع) با زیارت آن اولیا به خدا تقرّب مى جوید. همچنین شیعه حجِ را از ارکان دین دانسته و تأخیر آن از سال وجوبش را گناه کبیره می‌داند.

پاسخ تفصیلی: ابن تیمیه مى گوید:
شیعه مساجدى را که به فرمانباید تعظیم نموده و ذکرش در آن گفته شود، تعطیل کرده است و در آن نهجمعه اى بر پا مى دارند و نهجماعتى؛ بلکه نزد آنان از ارزش و احترامى برخوردار نیست، و احیاناً اگر نمازى هم در مسجد بخوانند به صورت فُرادی مى خوانند. و به عکس، حرم بزرگانشان را بسیار تعظیم نموده و بسان مشرکان در آنجا اعتکاف مى کنند و مانند حاجیانِ خانهدر آنجا حجّ بجا مى آورند و برخى از آنها حجّ در آنجا را از حجّ کعبه مهم تر مى دانند، بلکه به کسى که حجّ آنجا را کافى از حجِّ کعبه وجمعه و جماعت نمى داند دشنام مى دهند، و این از جنس دین مسیحیّت و مشرکان است.(1)
و مى گوید:
درحالى کهو پیامبر، بناى مَشاهد (ساخت گنبد و بارگاه) راکرده اند ولى آنان این اماکن را به منزله بت خانه قرار داده، آباد و آراسته مى کنند، و بعضى از آنانآنجا را مانند حجّ مى دانند چنانکهیکى از تالیفاتش را «مناسک حجِّ المشاهد» نامیده و در آن، شرک و کذبى از نوع شرک و کذب مسیحیّت وجود دارد.(2)
در پاسخ مى گوییم:
مساجدِ آبادِ شهرهاى پیشرفته و غیر پیشرفته حتى روستاها و دهاتدر برابر دیدگان همه است. وکسى است که بى اندازه براى مسجد احترام قائل است و حرمتش را لازم و نجس کردنش راو طاهر نمودنش رامى داند،پیش از برطرف کردن نجاست را در صورت علم به آن باطل دانسته، و توقف جنب و حائض و نفساء در آن، و نیز بردن نجاست به داخل آن را ـ در صورت هتک حرمت ـ جایز نمى داند، و معامله و سخن پیرامون دنیا را در آنجامى داند.
و روایتاز پیامبر(صلىعلیه وآله): «لا صلاه لجار المسجد الاّ فی المسجد»؛ (براى همسایه مسجدنیست جز در مسجد)، و احکامى که درباره مسجد در شیعه آمده، و نمازهاى جماعتى که در آنجا برگزار مى شود، براى کسانى که به مناطق شیعه سفرى کرده یا اطّلاعات اندکى دارند، چون روز روشن است. [و چقدر باید یک عالم بیچاره باشد که با اینهای واضح و روشن اعتبار خود و کتاب های خود را از بین ببرد].
امّا بزرگداشت مشاهد: هیچ شباهتى میان شیعیان و عمل مشرکان وجود ندارد؛ زیرا صاحبان قبر را عبادت نمى کند، بلکه باو ستایش آنان بهتقرّب مى جوید؛ چون آنان ولىّ و محبوب خدایند. و شاهد این ادّعا روایات و متنهایى است که از امامان خود نقل مى کنند [و در این امر تابعوهستند] و صریحاً گواهى مى دهند: «...عِبَادٌ مُّکْرَمُونَ * لاَ یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِاَمْرِهِ یَعْمَلُونَ»(3)؛ (بندگان شایسته اویند. هرگز در سخن بر او پیشى نمى گیرند؛ و (پیوسته) به فرمان او عمل مى کنند).
امّا دشنام بر افراد یاد شده: این، ازترین سخن هایى است که از خود درآورده و بهنسبت مى دهد؛ زیرا تمام شیعیان بدون استثنا، حجِّ کعبه را از ارکان دین می دانند و از امامانشان نقل مى کنند: «انّ الاسلام بنی على خمس، الصلاه و الزکاه و الحجّ و الصوم و الولایه»؛ (اسلام بر پنجنهاده شده است: نماز، زکات، حجّ،و ولایت)، و احادیثدر این زمینه فراوان است.
همچنینبر این باور است که تاخیر حجِّاز سال وجوبشکبیره است و به ترک کننده آن هنگام مرگ گفته مى شود: «مُت ان شئت یهودیّاً وان شئت نصرانیّاً»؛ (اکنون یا یهودى بمیر و یا نصرانى).
آیا با توجّه به این عقاید و احادیث و مطابقت فتواى علما با آنها که برگرفته از قرآن و سنّت مى باشد، معقول است کهبه کسى کهرا کافى از حجّ نمى داند دشنام دهد؟!
امّا کتاب شیخ مفید: تنها نکته موجود در کتاب این است که آن را «منسک الزیارات» نامیده، و «منسک» به معناى عبادت و اداى حقّ خداست، و در شرع معناى خاصّى که مختصّ حجّ باشد ندارد، گرچه در زبان مردم در حجّ به کار مى رود. بنابراین هر عبادتى در هر جایى و در هر لحظه اى که مورد پسندباشد را مى توان «منسک» نامید [و تعبیر «منسک» بر آنها هرگز به معنی جایگزینی براینیست]. پس به کار بردن واژه «نسک» و «منسک» براىمشاهد مقدّسه و آداب و دعاهاى رسیده، بدون سجده بر قبر وبه سوى آن و بدون درخواست از خود صاحب قبر، چه مانعى دارد؟!
ادّعاى وجود شرک و کذب در آن کتاب نیز ادّعایى بى دلیل است، لکن ابن تیمیه به دلیل شدّت دشمنیش، به پیامدهاى خطرناکهایش توجّه ندارد و بى دلیل سخن مى گوید. مطالب آن کتاب درباره ائمّه طاهرین جز اثبات مقام بندگى و فروتنى در برابر قدرت پروردگار و نفى مراتبى که براى آنان نیست و یادآورى قرب و منزلتى که نزد دارند، چیز دیگرى نیست و کتاب، اکنون موجود بوده و در دسترس مى باشد.
«فَمَالِ هَـوُلاَءِ الْقَوْمِ لاَیَکَادُونَ یَفْقَهُونَ حَدِیثاً»(4)؛ (پس چرا این گروه حاضر نیستند سخنى را درک کنند؟!) .(5)
تاریخ انتشار: « 1393/02/11 »

مطالب مرتبط

فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 680