مراتب نبوت از دیدگاه شیعیان‏
صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

مراتب نبوت از دیدگاه شیعیان‏

پرسش : آیابر خلافشریفه‏ «لا نُفَرِّقُ بَیْنَ اَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ‏» براىمراتبى قائل است؟
پاسخ اجمالی: همه انبیا در دعوت به مبدا و معاد و تربیت جامعه، یکسان می باشند. اما بر اساس آیات قرآن مثل آیه: «تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ...» در فضیلت، کمال و سایر ویژگی ها داراى مراتب متفاوتى هستند. بعضی از پیامبران اوالعزم هستند و بعضی از آنها به درجه امامت می رسند و بالاترین آن مراتب در وجود مبارک خاتم الانبیاء خلاصه شده است.
پاسخ تفصیلی: در مقام دعوت و هدف بعثت که همانا دعوت به مبدا وو تربیتاست، طبقشریفه‏ «لا نُفَرِّقُ بَیْنَ اَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ‏»‏(1) همه انبیا یکسان می باشند. اما در فضیلت، کمال و سایر ویژگی ها داراى مراتب متفاوتى هستند. براى مثال پیغمبرى که بر هزار نفر مبعوث شده با پیغمبرى که بر صد هزار نفر مبعوث گشته، با رسولى که بر عموم مردم مبعوث شده، یکسان نمی باشند.
همانطور که معلم دبستان، معلم دبیرستان و معلم دانشگاه را- در عین حالى که از یک وزارتخانه و با احکام یکسانى منصوب می شوند- نمی توان برابر دانست و بر حسب فضیلت‏ ها و کمالاتى که هر کدام دارند، محل خدمتشان بالاتر و متفاوت است؛ انبیا نیز همین گونه‏اند، از جهت رتبه و مقام متفاوتند. چنانچه خداوند درکریم می فرماید:
«تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ کَلَّمَ اللَّهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ»‏(2)؛ بعضى از پیامبران را بر بعضى دیگر برترى و فضیلت دادیم و درجات برخى از آن‏ها را بلند گردانیدیم‏ .
چنانچه درمجید آمده است، خداوند با برخى از این انبیا مثل حضرت آدم: «یا آدَمُ اسْکُنْ اَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّهَ»(3)
یا با حضرت موسى: «اَنَا رَبُّکَ فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ‏»(4) یا در شببا پیغمبر خدا: «فَاَوْحی اِلی عَبْدِهِ ما اَوْحی»(5) سخن گفته است.
یکی از مهمترین این ویژگی های نبوت، مقاماست که از آن پیغمبرمی باشد.
بنابراین، بر اساس آیاتمجید،مراتب متفاوتى دارد که بالاترین آن، در وجود مبارک خاتم الانبیاء خلاصه شده است. مقام ایشان، پائین تر از مقام خداوند و بالاتر از موجودات دیگر است. چون رسول‏ اللَّه(صلیعلیه وآله) به بالاترین مرتبه ممکن نایل شدند،هم به وجود ایشان ختم گردید.
حضرت ابراهیم، پس از امتحان‏ هاى سه گانه که با جان و مال و فرزند خویش داد، خداوند آن بزرگوار را بلند مرتبه گردانید و ایشان را پس از مقام‏ هاىو رسالت به مقام امامت هم منصوب گردانید.
ازشریفه: «وَ اِذِ ابْتَلی ِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَاَتَمَّهُنَّ قالَ اِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ اِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ»‏(6)؛ (هنگامى که خداوند ابراهیم را به امورى امتحان کرد و او همه را به جاى آورد سپس خداوند فرمود: من ترا براى مردم امام و پیشوا قرار دادم. ابراهیم پرسید آیا اینرا به فرزندان من هم عطا خواهى کرد؟ خداوند فرمود:که عهد من است به ستمکاران نخواهد رسید)، چنین استنباط می شود که،بالاتر ازاست؛ چون به شخصى که داراى مقام نبوت، خلافت، رسالت و نیز اولوالعزم بوده، عطا شده است.
بعضی از پیامبران اوالعزم هستند و بعضی از آنها به درجهمی رسند که مرتبه ای سخت و دشوار است در حالی که دیگران به آن درجه نمی رسند ، این به معنی تفاوت مراتب انبیاء است .(7)
البته باید توجه داشت که مقامازبرتر است و موجب نمی شود که مقام امام (در اصطلاحشیعی) از نبیّ برتر باشد، چرا که نبی علاوه بر امامترا هم دارد، در حالیکه امام فاقد مقاماست.
تاریخ انتشار: « 1393/02/29 »

مطالب مرتبط

فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 531