تبیین فقهی فتوای حرمت استعمال دخانیات از سوی آیت الله العظمی مکارم شیرازی

تبیین فقهی فتوای حرمت استعمال دخانیات از سوی آیت الله العظمی مکارم شیرازی


در فقه اگر مسأله ای خوف ضرر داشته باشد گفته می شود که انجام ندهید، چطور مسأله ای با این میزان از ضرر که اهل خبره به آن شهادت می دهند، نباید حکم به حرمت آن داد؟‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با تأکید مجدد بر حرمت استعمال سیگار و مواد دخانیات، به تبیین فقهی،‌ علمی و پزشکی این مسأله پرداخت و از مردم،‌رسانه ها و دولت خواست به فکر مقابله با این پدیده باشند.

ایشان در ادامه با اشاره به فتوای حرمت استعمال دخانیات فرمودند: ما فتوایی درباره سیگار دادیم و گفتیم کشیدن سیگار و دخانیات حرام است و دلیل ما نیز روشن است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: اطبایی که در این راه فعالیّت می کنند پیش ما آمده و گفته اند 120 نوع بیماری است که بر اثر کشیدن سیگار و دخانیات به سراغ انسان می آید؛ برخی از این بیماری ها سرطان، گرفتگی عروق و سکته مغزی و سکته قلبی است.

ایشان خاطرنشان کردند: ما می گوییم قول اهل خبره بلکه اجماع آنها را باید در این مسأله پذیرفت و نیز می گوییم  استعمال چیزی که این همه ضرر دارد باید حکم به حرمت آن داد.

معظّم له افزودند: اخیرا در آمار آمده است تعداد افرادی که بر اثر استعمال دخانیات و قلیان در سال از دنیا می روند بیش از افرادی است در اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می دهند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر این که ما طبق موازین فقهی عمل می کنیم، فرمودند: در فقه اگر مسأله ای خوف ضرر داشته باشد گفته می شود که انجام ندهید، چطور مسأله ای با این میزان از ضرر که اهل خبره به آن شهادت می دهند، نباید حکم به حرمت آن داد؟

ایشان افزودند: برخی سؤال می کنند فتوای شما چه آثار و فوایدی داشته و آیا منجر به ترک سیگار شده است؟ آثار این فتوا این است که الان در مجامع عمومی، قطار، اتوبوس ها و مجالس عمومی به وضعیت سابق سیگار کشیده نمی شود، مگر این که افراد متخلفی باشند و خوشبختانه بر اثر فرهنگ سازی انجام شده این مساله به ضد ارزش تبدیل شده است.

معظّم له افزودند:‌ اخیرا برخی در رسانه ها شیطنت کرده بودند که این فتوا چه اثری داشت و چرا سیگار در جامعه ترک نشد؟ من سؤال می کنم مواد مخدر و شراب را همه حرام می دانند اما در سال میلیون ها لیتر شراب و مقادیر بسیار زیادی مواد مخدر کشف می شود؛ با یک فتوا همه چیز ریشه کن نمی شود، مگر وقتی همه فتوا به حرمت مواد مخدر و شراب داده اند به کلی ترک شد؟

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تأکید کردند: باید دولت، مردم و رسانه ها دست به دست هم دهند تا شرایط ما در این زمینه تغییر کند. متأسفانه میلیاردها تومان پول هدر می رود که افزون بر بیماری های زیاد، محیط زیست و هوا را آلوده می کند و این یک اسراف بزرگ است.

ایشان اضافه کردند: عده ای سؤال می کنند برخی از امامان جماعت سیگار می کشند آیا می شود پشت سرشان نماز خواند؟ ما در جواب می گوییم حمل به صحت کنیم شاید مقلد ما نباشد و شاید عذر مهمی داشته باشد ولی سزاوار است به آنها تذکر داده شود، البته شاید برخی نسبت به مضرات آن مطلع نیستند و باید آگاه شان کرد.

معظّم له خاطرنشان ساختند: امیدواریم خبررسانی وسیع تری نسبت به این موضوع انجام گیرد و زمانی فرا برسد که سیگار و قلیان و مواد مخدر ریشه کن گردد به خصوص اینکه شنیده ایم نوجوانان کم سن و سال دارند آلوده می شوند که آن زنگ خطری می باشد. خداوند به همه توفیق عمل دهد.

برچسب ها :
captcha