روش علامه شرف‌الدین در حوزه‌های علمیه تدریس شود

روش علامه شرف‌الدین در حوزه‌های علمیه تدریس شود


از خدمات مهم اسلام به جهان بشریت، ایجاد یک جهش علمی و موج معرفتی بود که در پرتو آموزه‌های قرآنی برای انسان‌ها رخ داد. جای جای کتاب آسمانی ما دعوت به علم و معرفت است. در واقع سجده بر آدم سجده بر علم و دانش است.‌

آیت الله مکارم شیرازی روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه کنگره علامه شرف‌الدین در قم، همبستگی مردم لبنان که به تازگی با دعوت حزب الله شکل گرفته است را از آثار زحمات علامه شرف‌الدین و امثال ایشان دانستند و تأکید کردند: باید روش ایشان به عنوان یک برنامه درسی در حوزه‌های علمیه تعلیم داده شود.
آیت الله مکارم شیرازی روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه کنگره علامه شرف‌الدین در قم گفتند: از خدمات مهم اسلام به جهان بشریت، ایجاد یک جهش علمی و موج معرفتی بود که در پرتو آموزه‌های قرآنی برای انسان‌ها رخ داد. جای جای کتاب آسمانی ما دعوت به علم و معرفت است. در واقع سجده بر آدم سجده بر علم و دانش است.
معظم له در ادامه به اهتمام اسلام به دانش اشاره کردند و افزودند: دعوت اسلام به فراگیری علم و دانش تنها به علوم اسلامی و دینی اختصاص ندارد، بلکه برای همه شاخه‌های علوم ریاضی و علوم طبیعی ارزش و احترام قایل است و جویندگان علم و دانش نزد اسلام قابل احترام هستند.
ایشان تنها موضع قرآن، اسلام و پیغمبر ـ ص ـ را فکر و اندیشه معرفی کردند و گفتند: تعبیرات قرآن باعث شد موجی از دانش از درون جامعه اسلامی برخیزد و به تمام جهان بشریت برسد و اقوامی که حتی سواد خواندن و نوشتن نداشتند، در سایه قرآن در علوم مختلف پیش‌‌رو شدند، تا جایی که دشمنان متعصب اسلام هم در کتاب‌‌های تاریخ به این مسأله اشاره کردند.
این مرجع تقلید خواستار نگارش تاریخ علوم اسلامی به ویژه درعلوم طبیعی و ریاضی شدند و تصریح کردند: جوانان دانشجوی ما خیال نکنند علم و دانش از اروپا به کشورهای اسلامی آمده است که نخست از کشورهای اسلامی به غرب و اروپا رفته است. مرعوبیت شرق در برابرعلم و تکنولوژی غرب باعث می‌شود در برابر فرهنگ آنها و سپس از نظر سیاسی مرعوب غرب می‌شود. اگر بخواهیم مرعوب سیاست و فرهنگ آنها نشویم باید مرعوبیت علمی را از میان برداریم. یکی از راه‌های آن این است که سابقه علوم درخشان مسلمین را جمع‌آوری کنیم. از کتاب‌های خود غربی ها که خوشبختانه اعترافات زیادی در این زمینه دارند.
ایشان عالمان تربیت‌یافته در سایه اسلام را به دو گروه ایجاد‌کننده تحول‌ها و ادامه‌دهنده راه گروه اول ارزیابی کردند و توضیح دادند: کسانی که تحول ایجاد کردند عددشان زیاد نبوده، ولی کارشان مهم بوده است. این افراد دارای چهار ویژگی بودند. اولین ویژگی‌ آنها این بود که علم وافر، خلاقیت علمی، ابتکار و هوش سرشار داشتند. سوم اینکه زمان‌شناس بودند، یعنی از عصر و زمان خود آگاه بودند، مقتضیات زمان و عصر را شناخته بودند و با آگاهی کامل و‌ارد میدان شدند، سوم، شجاع بودن آنهاست زیرا ممکن است فردی خلاق و عالم باشد، ولی شجاعت ایجاد تحول را نداشته باشد و چهارم اینکه اعتماد به نفس داشتند که در فرهنگ ما اعتماد به خدا عنوان می‌شود.
معظم له تأکید کرد: این افراد در سایه این ویژگی‌ها توانستند جهشی در علوم ایجاد کنند، گاهی مثل حضرت امام خمینی ـ ره ـ در زمینه حکومت اسلامی تحول ایجاد کردند و گاهی در زمینه مسایل اجتماعی و مربوط به حدیث و مانند آن تحول ایجاد کرده‌اند. از کسانی که به حق، عنوان ایجاد‌کننده تحول را می‌توان بر او نهاد، مرحوم علامه شرف‌الدین است.
ایشان مبارزات علامه شرف‌الدین با استعمار فرانسوی‌ها در لبنان و سپس به آتش کشیده شدن منزلش توسط فرانسه را نشانه شجاعت این عالم برشمردند و گفتند: علامه شرف‌الدین در طول 88 سال عمر خود ده‌ها کتاب و صدها مقاله از خود به جا گذاشت. آثار آگاهی به زمان در تمامی کتاب‌های او مشخص است، یعنی دقیقاً دست‌ روی دردهای جامعه اسلامی قرار می‌دهد و نسخه را مطابق نیاز جامعه ارائه می‌کند.
آیت الله مکارم شیرازی با مد نظر قرار دادن آثار علامه شرف‌الدین خاطر نشان ساختند: علامه می‌گوید در صدر اسلام صد مورد وجود دارد که در خصوص نصوص و روایات پیغمبر ـ ص ـ افرادی اجتهاد کرده‌اند و نص را کنار زده‌اند. در این موارد صدگانه بسیاری از مباحث در کتاب علامه بررسی شده است. ادبیاتی که در اثر دیگر علامه آمده است آن قدر دلنشین است که هر کس آن را مطالعه کند تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این همان مسأله‌ای است که دنیای اسلامی به آن نیاز دارد.
ایشان ادامه دادند: من تصور می‌کنم این همبستگی که به تازگی در لبنان بر اثر دعوت حزب الله از تمام گروه‌ها در برابر استعمار‌گران نشان داده شد و کمر آنها را شکست، یکی از آثار افکار علامه شرف‌الدین و امثال ایشان بوده است. ما باید این روش را دنبال کنیم، اگر یک گروه اندکی سلفی متعصب و وهابی را کنار بگذاریم، مسلمین به این طرف حرکت می‌کنند. باید در برابر دشمنان قوی که داریم این مکتب را احیا کنیم. امروز روزی نیست که مسلمین در برابر هم ایستادگی کنند. روزی است که پرچم اسلام وقتی در عراق توسط مرجعیت بلند می‌شود، در لبنان توسط حزب الله بلند می‌شود و در ایران پرچم اسلام بلند می‌شود و همه اقوام دور هم جمع می‌شوند. باید روش ایشان به عنوان یک برنامه درسی در حوزه‌های علمیه تعلیم داده شود

برچسب ها :
captcha