بیانات آیت الله العظمی مکارم شیرازی راجع به وضعیت شهر مقدس قم

بیانات آیت الله العظمی مکارم شیرازی راجع به وضعیت شهر مقدس قم


در قبرستان شیخان قبرهایى از صحابه ائمّه مانده است، که اگر یکى از این قبرها در یکى از این شهرستانها بود گنبد و بارگاه برایش مى ساختند، بسیارى از اصحاب ائمه و بزرگترین علما در اینجا خفته اند.‌

در سال روز رحلت حضرت فاطمه معصومه(علیها السلام) حضرت آیة الله العظمى مکارم شیرازى(مدظله العالى) در ابتداى درس خارج فقه با تسلیت این روز طى بیاناتى فرمودند:

مطابق بعضى از روایات امروز روز رحلت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(علیها السلام) است; آن بزرگوارى که با حضور خود و با قبرش در قم به این شهر با عظمت عظمت دیگرى بخشید. در روایات درباره اهمیّت قم و حضرت معصومه و خانه امام زمان (جمکران) روایات قابل ملاحظه اى وجود دارد از جمله این که در قم قبرى از ما خواهد بود که به برکت او گروه هاى عظیمى وارد بهشت مى شوند. از تعبیراتى که درباره قم آمده این است که قم عُشّ آل محمد است. کلمه «عُشّ» به معنى آشیانه است و از آشیانه به چند منظور استفاده مى شود:

1- پناهگاه: قم پناهگاهى براى پیروان مکتب اهل بیت و پناهگاهى براى عقاید، ایمان، اسلام آنها است.

2- پرورش فرزندان: قم باید محلى باشد که سربازان امام زمان و شاگردان امام صادق در آنجا پرورش پیدا کنند.

3- مبدأ پرواز: قم باید پروازگاه باشد یعنى از اینجا افرادى پرورش پیدا کرده و به نقاط مختلف دنیا بروند و پیام مکتب اهل بیت را به آنجا برسانند و همانطور که حدیث دیگرى که مکمّل این حدیث هست مى گوید اتمام حجّت بر تمام اهل دنیا بشوند و صداى اسلام را به همه جا برسانند; پس قم از نظر اهل بیت چنین موقعیّتى دارد و باید این موقعیّت را به فعلیّت رسانید. مطابق بعضى از روایات بهشت هشت در دارد که یک در آن در قم است یعنى قم مى تواند به اندازه یک هشتم تمام دنیا کارایى داشته باشد و تعلیمات احادیث، تفاسیر، فقه، اخلاق و عرفان اسلامى از اینجا به دنیا پخش مى شود و این درى از درهاى بهشت است.

معظم له در ادامه فرمودند:

متأسفانه آنچه شایسته قم بوده است، هنوز انجام نشده حوزه علمیّه قم 000/40 هزار نفر اهل علم، دویست مرکز پژوهشى و ده ها نشریّه دینى دارد و هر سال صدها عنوان کتاب از اینجا منتشر مى شود، اینها همه خوب است امّا اینها در مقابل آن رسالتى که قم دارد که باید پیام اسلام را به تمام دنیا برساند، این مقدار کم و کوچک است. قدر این نعمت را باید بدانیم، قدر نجف را ندانستیم و از دستمان رفت که امیدوارم بزودى باز گردد، باید قدر قم را بدانیم و وظیفه خود را درباره قم انجام دهیم.

معظم له در ادامه با اشاره به مشکلات و معضلات شهر قم فرمودند:

متأسّفانه مسئولان حکومت آن اهمیّتى که باید به قم بدهند نمى دهند; ببینید عربستان سعودى براى مکّه و مدینه چه کار مى کند; هرچه توان دارد در این دو شهر پیاده مى کند، چرا که این دو شهر متعلّق به تمام جهان اسلام است.

براى قم باید اعتبار و بودجه کافى اختصاص یابد، قم مثل یکى از شهرهاى عادّى دیگر نیست بلکه شهرى است متعلّق به تمام جهان اسلام و تمام تشیّع، ولى از شهرهاى دیگر اگر عقب تر نباشد جلوتر نیست، به عنوان مثال برنامه حرم تا حرم را در این شهر شروع کردند ولى بعد از سال ها به صورت یک ویرانه در شهر باقى مانده است، و فقط برنامه اى در قسمت جنوبى حرم فعّال است که خوب فعّالیت مى کنند و خداوند توفیقشان دهد، امّا قسمت هاى دیگر خاموش است; شهردارى قم کم کار و مدیران قم فعّالیّت لازم را ندارند. قم به یک گروه مدیر فعّال و بودجه کافى مثل مکّه و مدینه نیاز دارد.

معظمّ له در ادامه ضمن اشاره به مشکلات حوزه علمیّه قم فرمودند:

حوزه علمیّه احتیاجات زیادى دارد، طلّاب خانه ندارند، مدارس به اندازه کافى نیست، هر سال ناچاریم عدّه محدودى را در قم بپذیریم چنین مرکزى که تمام دنیاى اسلام چشم به آن دوخته است نباید به این صورت در بیاید، درباره قم خیلى کوتاهى شده است، قبل از انقلاب مى گفتیم حکومت مى خواهد قم را تضعیف کند تا جان نگیرد، حالا بعد از انقلاب چرا اینطور است بعد از انقلاب و قبل از انقلاب فرقى نمى بینیم باید مسئولین دل بسوزانند و آبروى آنها در این است ما پول کم نداریم ببینید چه بودجه هایى در این سمینارها خرج مى شود مى توانند مقدارى صرفه جویى کرده و در اینجاها خرج کنند. به هر حال من امیدوارم صداى ما به گوش مسئولین محترم برسد و براى قم به عنوان آبروى جهان اسلام حساب مستقلّى باز کنند. امیدواریم حوزه علمیّه هم بیشتر فعّالیّت کند و بتواند پیام مکتب اهل بیت را به تمام مناطق دنیا برساند، چرا که عُشّ اهل بیت را به ما سپرده اند.

معظم له در ادامه با اشاره به یکى دیگر از ویژگى هاى شهر قم فرمودند:

در قبرستان شیخان قبرهایى از صحابه ائمّه مانده است، که اگر یکى از این قبرها در یکى از این شهرستانها بود گنبد و بارگاه برایش مى ساختند، بسیارى از اصحاب ائمه و بزرگترین علما در اینجا خفته اند.

ایشان در پایان فرمودند: امیدوارم مثل امروز را که به عنوان رحلت حضرت فاطمه معصومه(علیها السلام)مراسم گرفته مى شود سبب شود مردم صدایشان را به گوش همه برسانند و ان شاءالله یک فکرى بشود و از جمله مسائل مهم امنیت قم است مردم انتظار ندارند در قم بدحجابى ببینند و یا خدایى نکرده بعضى اراذل و اوباش توی بعضى از خیابان ها به نوامیس مردم متلک بگویند باید کسانى که به قم مى آیند از هر نظر احساس امنیّت کنند; بازار قم قدوه و اسوه و همه آنها سرمشقى باشند براى سایر مردم و براى تمام جهان اسلام; امیدوار به خدا هستم زنده بمانیم و آن روز را ببینیم که این قم عظمت شایسته خود را پیدا کرده و کانون علمى فعّال و چشم و چراغى براى جهان تشیع باشد. ان شاء الله.

برچسب ها :
captcha