استفتاء از معظم له در رابطه با برگزاری مسابقات ورزشی در ماه مبارک رمضان

استفتاء از معظم له در رابطه با برگزاری مسابقات ورزشی در ماه مبارک رمضان


متأسفانه از چند سال پیش مسابقات لیگ برتر فوتبال در ماه مبارک رمضان انجام می شود. این کار نه تنها موجب شده است که بازیکنان مسلمانان، مجبوربه روزه خواری در تمرینات شوند؛ بلکه عده زیادی از جوانان را پس از افطار، به جای مسجد، به ورزشگاه ها می کشاند‌

محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته
با سلام، تحیّت و آرزوی طول عمر و سلامتی؛
 احتراماً معروض می دارد یکی از سنت های حسنه ای که پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در کشور ایجاد شد، تعطیلی مسابقات مهم فوتبال در ماه مبارک رمضان بود.این امر موجب می گردید که توجه جوانان در این ماه، به عبادات و مراسم مذهبی بیشتر جلب شده و نیز از برخی مظاهر زشت روزه خواری جلوگیری شود.
اما متأسفانه از چند سال پیش، با این توجیهات که مسابقات ما باید با تقویم های بین المللی و برنامه های کنفدراسیون فوتبال آسیا هماهنگ باشد، مسابقات لیگ برتر فوتبال در ماه مبارک رمضان انجام می شود.این کار نه تنها موجب شده است که بازیکنان مسلمانان، برای حفظ آمادگی بدنی مجبوربه روزه خواری در تمرینات شوند؛ بلکه عده زیادی از جوانان را پس از افطار، به جای مسجد و جلسات قرآن،به ورزشگاه ها می کشاند.
این در حالی است که در همین کشور همسایه ـ ترکیه ـ که دارای نظام لائیک نیز هست و فوتبال بین المللی تر از ما دارد، مسابقات فوتبال به احترام ماه مبارک رمضان تعطیل می شود.
با کمال تأسف، این روزها هم که یکی از مدیران متدین فوتبال کشور درخواست کرده است که مسابقات لیگ جدید بعد از ماه مبارک آغاز شود، این پیشنهاد با مقاومت مسئولان فدراسون فوتبال روبرو شده است و درنظر دارند همزمان با طلوع ماه قرآن، مسابقات را نیز آغاز کنند!
لذا خواهشمند است نظر خویش را درباره دو سؤال زیر اعلام فرمایید:
1. نظر حضرتعالی درباره به تعویق افتادن مسابقات فوتبال لیگ برتر به بعد از ماه مبارک رمضان چیست؟
2. آیا لزوم هماهنگی با برنامه های کنفدراسون آسیا، توجیهی برای عدم احترام به شعائر مذهبی می گردد؟
دعاگو ـ سید علیرضا حسینی عارف
سر دبیر خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا

 

بسمه تعالی
ج ـ لازم است مسلمانان فرهنگ اسلامی خودشان را رعایت کنند و به مراکز جهانی نیز بگویند که فرهنگ ما به ما اجازه این کار را نمی دهد و جای تعجب است کشوری مانند ترکیه رعایت ماه رمضان را بکند و کشوری مانند جمهوری اسلامی که حکومتش اسلامی است مراعات نکند.

همیشه موفق باشید
1391/04/12

برچسب ها :
captcha