شرایط حجّ تمتّع

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 
مناسک جامع حج
ب) حجّ تمتّعفصل هشتم: میقات هاى إحرام

مسأله 228ـ در حجّ تمتّع پنج چیز شرط است:

1ـ نیّت; یعنى قصد کند براى خدا این اعمال را به عنوان «حجّ تمتّع» بجا آورد; بنابراین اگر نوع دیگرى از حج را قصد کند، یا مردّد میان «حجّ تمتّع» و نوع دیگرى باشد، یا قصد او خالص براى خدا نباشد، حجّش صحیح نیست.

2ـ «عمره» و «حج» باید هر دو در ماههاى حج (ماه شوّال، ذى القعده و ذى الحجّه) واقع شود; بنابراین اگر تمام عمره، یا قسمتى از آن، را قبل از ماه شوّال انجام دهد کافى نیست.

3ـ احرام «حجّ تمتّع» همانطور که گفته شد، باید از خود مکّه باشد، و تفاوتى میان محلّه ها و مناطق مختلف مکّه قدیم و جدید نیست، خواه از منزل باشد، یا از مسجد الحرام، حتّى در کوچه یا خیابان مکّه مى تواند قصد احرام کند، ولى بهتر از همه جا براى احرام حج «مسجد الحرام» است.

4ـ «عمره تمتّع» و «حجّ تمتّع» هر دو را باید در یک سال انجام دهد; بنابراین اگر یکى را امسال و دیگرى را سال دیگر در ماههاى حج انجام دهد صحیح نیست.

 

5ـ در صورتى که «حجّ تمتّع» عنوان نیابت داشته باشد باید «عمره» و «حج» هر دو به وسیله یک نفر انجام شود; بنابراین اگر یک نفر عمره تمتّع، و دیگرى حج را بجا آورد، کافى نیست.

مسأله 229ـ شهر مکّه امروز بسیار بزرگ شده است، با این حال تمام آنچه به نام مکّه نامیده مى شود احکام مکّه را دارد، همان گونه که مسجد الحرام توسعه یافته، در عین حال تمام آن احکام مسجد الحرام را دارد.

مسأله 230ـ کسى که وظیفه او «حجّ تمتّع» است نمى تواند به «حجّ اِفراد» یا «حجّ قِران» تغییر نیّت دهد; مگر این که وقت تنگ باشد، به طورى که نتواند عمره تمتّع را تمام کرده و به حج برسد. در این صورت مى تواند «عمره تمتّع» را رها کرده، نیّت حجّ اِفراد یا قِران کند، و وظائف حج را بجا آورد، و بعد از پایان حج، عمره مفرده انجام دهد (مانند سایر کسانى که حجّ قِران و اِفراد انجام مى دهند) و منظور از تنگ بودن وقت براى حج این است که نتواند وقوف در عرفات را، که از ظهر تا غروب روز عرفه است، درک کند.

مسأله 231ـ هرگاه زن گرفتار عادت ماهانه شود و نتواند طواف و نماز طواف را، که شرط آن طهارت است، پیش از رسیدن زمان اعمال حج (و وقوف به عرفات) انجام دهد، باید نیّت حجّ اِفراد کند، و با همان احرام به عرفات برود، و اعمال حج را انجام دهد، و بعد از بازگشت به مکّه و پاک شدن، طوافهاى حج و نمازهاى طواف را انجام دهد، و پس از اتمام حج براى عمره مفرده به مسجد تنعیم ـ که در حاشیه مکّه قرار دارد ـ رفته و از آنجا محرم شود، و اعمال عمره مفرده را انجام دهد، و احتیاط واجب آن است که در پایان آن طواف نساء را نیز بجا آورد.

مسأله 232ـ مانعى ندارد که زنان به وسیله خوردن قرص و مانند آن از عادت ماهانه خود جلوگیرى کرده ; تا بتوانند اعمال حجّ تمتّع، از جمله طواف و نماز طواف را، در حال پاکى انجام دهند.

مسأله 233ـ در احرام طهارت شرط نیست بنابراین شخص حائض و مستحاضه و جنب مى توانند محرم شوند هر چند استحباب مؤکّد پاک بودن است (طهارت فقط در طواف و نماز طواف شرط است).(1)

 


1 . وظیفه مستحاضه، حائض و جنب در بخش استفتائات شرایط طواف، صفحه 182 به بعد آمده است.

 

 

ب) حجّ تمتّعفصل هشتم: میقات هاى إحرام
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma