استفتائات قربانى

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 
مناسک جامع حج
بدل قربانى6ـ تقصیر

سؤال 1089ـ اگر شخصى قربانى را بدون عذر از روز عید تأخیر بیندازد، چه حکمى دارد؟

جواب: تأخیر تا روز سیزدهم جایز است; ولى ذبح در شب اشکال دارد.

سؤال 1090ـ حجّاج محترمى که قربانى را در وطن انجام مى دهند (بنابر فتواى حضرتعالى که در شرایط فعلى مخیّر هستند) آیا روز عید قربان ایران را ملاک قرار دهند، یا عید قربان مکّه را؟

جواب: معیار روز عید قربان مکّه است; ولى اگر ممکن است طورى هماهنگ کنند که قربانى بعد از رمى جمره عقبه، و قبل از حلق باشد.

سؤال 1091ـ آیا حکم گوسفندى که تخمهاى آن را کوبیده اند، با گوسفندى که تخمهایش را تابیده اند یکى است؟

جواب: احتیاط واجب آن است که تابیده نباشد.

سؤال 1092ـ در صورت عدم دسترسى به گوسفند سالم، آیا مى توان گوسفندى را که تخمهایش را کوبیده اند ذبح کرد؟

جواب: در هر صورت کفایت مى کند; چه دسترسى به گوسفند سالم داشته باشد، یا نه.

 

سؤال 1093ـ آیا تحقیق براى اطمینان از وجود شرایط در قربانى لازم است؟

جواب: در صفات پنهانى حیوان مى توان به قول فروشنده ظاهر الصلاح قناعت کرد، و شیعه بودن او شرط نیست کافى است مسلمان باشد.

سؤال 1094ـ اگر حاجى پس از ذبح و انجام بقیّه اعمال حج، یا قبل از آن، متوجّه شود سنّ قربانى کمتر از مقدار لازم بوده، چه وظیفه اى دارد؟

جواب: احتیاط واجب آن است که قربانى دیگرى کند.

سؤال 1095ـ ذبح با کاردهاى استیل، که معلوم نیست از آهن است یا فلزّات دیگر، چه حکمى دارد؟

جواب: ذبح در حج و غیر حج با هر فلز برنده اى صحیح است.

سؤال 1096ـ در چه صورتى حاجى موظّف است در وطنش قربانى کند؟

جواب: هرگاه گوشتهاى قربانى را نتوانند جمع کنند و ناچار به دفن کردن یا سوزاندن آنها شوند (همان گونه که در سابق معمول بود) قربانى کردن در منى جایز نیست و باید در جایى دیگر مانند وطنشان قربانى کنند که گوشت آن مصرف شود، یعنى پول قربانى را کنار بگذارند و بعد از بازگشت در ماه ذى الحجه قربانى کنند و یا با کسان خود در وطن هماهنگ کنند که در همان روز عید مکّه قبل از تقصیر براى آنان قربانى کنند. و اگر گوشتهاى قربانى را جمع مى کنند و به مراکزى براى مصرف کردن مى فرستند (آنگونه که در سالهاى اخیر معمول شده)، حجاج مخیّرند بین این که قربانى را در همان جا ذبح کنند و یا در محل خود، زیرا تمام قربانگاههاى فعلى خارج از منى است.

سؤال 1097ـ هرگاه در منى فقیر یافت نشود و گوشت قربانى تلف شود، آیا لازم است قبل از سفر از یک فقیر وکالت بگیریم که بعد از ذبح سهمى براى او در نظر بگیریم، سپس آن را در همان جا رها کنیم؟

جواب: در این صورت ـ که گوشت ها تلف مى شود ـ قربانى کردن در آنجا، چه با اخذ وکالت از فقیر و چه بدون آن، جایز نیست، و باید به روشى که در مسأله قبل گفته شد عمل گردد.

سؤال 1098ـ هرگاه پس از بریدن رگهاى چهارگانه، و در حالى که حیوان هنوز زنده است، گردن او را قطع کنیم، چه صورتى دارد؟

جواب: این کار حرام نیست; ولى بهتر است بگذارید روح از بدن حیوان برود، بعد سر او را جدا کنید.

سؤال 1099ـ هرگاه پس از قطع رگهاى چهارگانه حیوان را رها کنند، و خود به خود پشت به قبله شود و جان دهد، یا بعد از قطع رگهایى مذکور و قبل از جان دادن، حیوان را روى بقیّه اجساد حیوانات ذبح شده رها کنند، و در اثر این کار حیوان از قبله منحرف شود و در آن حال جان دهد، حکمش چیست؟

جواب: رو به قبله بودن در حال قطع رگهاى چهارگانه کافى است، و پس از آن لازم نیست.

سؤال 1100ـ شخصى با این عقیده که: «گوشت قربانى تلف مى گردد، و مورد استفاده قرار نمى گیرد» قربانى را ترک نموده، سپس تقصیر کرده، و به دنبال آن بقیّه اعمال حج را انجام داده است. اکنون وظیفه اش چیست؟

جواب: حجّ او صحیح است; ولى اگر قربانى در منى از بین مى رود و قابل استفاده نیست، باید پول آن را کنار بگذارد و در ماه ذى الحجّه همان سال، و اگر نتوانست در سال بعد در ایّام تشریق (دهم و یازدهم و دوازدهم ذى الحجّه) در شهر خودش قربانى کند.

 

سؤال 1101ـ در صورتى که گوشتهاى قربانى در قربانگاهها نابود شود، و به مصرف فقرا و نیازمندان نرسد، آیا حاجى مى تواند از قربانى صرفنظر نموده، پول آن را به اماکن خیریّه بپردازد؟

جواب: باید از قربانى در منى صرف نظر کند; ولى صرف پول قربانى در جاى دیگر کافى نیست; بلکه لازم است در محلّ دیگرى، مانند شهر خودش، در ذى الحجّه قربانى کرده و به مصرف برساند.

سؤال 1102ـ هرگاه شخصى به قصد ما فى الذمّه در ماه ذى الحجّه در وطن خود قربانى کند، آیا پوست و روده آن باید به طور کامل به فقیر داده شود، یا ممکن است بر اساس تقسیم و مصرف گوشت قربانى، بین فقرا و دوستان و خودش تقسیم کند؟ و چنانچه بر خلاف دستور شرع عمل کرده، و اکنون بخواهد پول آن را به مصرف شرعى اش برساند، آیا ملاک قیمت آن در روز ذبح قربانى است، یا زمان اداى دین؟

جواب: مى تواند آن را به عنوان سهم خود بردارد، یا به دوستانش، یا به فقرا و نیازمندان بدهد، ولى دادن آن به قصّاب ـ به عنوان اجرت کارى که انجام داده ـ اشکال دارد، و احتیاط مستحب آن است که اگر خودش از آن استفاده کرده، قیمت آن را صدقه بدهد، و ملاک قیمت روز ذبح قربانى است.

سؤال 1103ـ جنابعالى در مسأله 290 مناسک حج فرموده اید: «اگر به خاطر عذرى، و یا بدون عذر و از روى عمد، قربانى را به تأخیر انداخت تا در وطن قربانى کند، واجب است تا آخر ماه ذى الحجّه انجام دهد». در این صورت، آیا حاجى مى تواند حلق یا تقصیر را در همان روز عید انجام دهد، یا باید آن را بعد از ذبح قربانى بجا آورد؟

جواب: رعایت ترتیب در اینجا لازم نیست.

 

سؤال 1104ـ طبق فتواى حضرت عالى مقلّدین پس از رمى جمرات مى توانند در منى قربانى نکنند، و آن را پس از بازگشت به وطنشان بجا آورند، آیا چنین اشخاصى مى توانند در همان روز عید حلق یا تقصیر نموده، و از احرام خارج شوند؟

جواب: آرى پول قربانى را در آنجا، یا در محلّ خود کنار مى گذارند، و حلق یا تقصیر مى کنند، و از احرام بیرون مى آیند.

سؤال 1105ـ شخصى که معذور از رمى جمره عقبه بوده به کسى نیابت داده، سپس به اعتماد نایبش ذبح کرده، و پس از آن تقصیر نموده است. سپس معلوم شده که نایب رمى نکرده است. آیا قربانى و تقصیر او صحیح است؟

جواب: آرى صحیح است.

سؤال 1106ـ گاه لباس احرام به هنگام ذبح قربانى آلوده به خون مى شود، آیا مى توانیم تا هنگامى که به نیابت از دیگران ذبح مى کنیم در این لباس نجس بمانیم؟

جواب: در صورت امکان باید لباس احرامتان را تطهیر کنید، و اگر مشکل است به بعد موکول مى کنید.

سؤال 1107ـ روحانى کاروان، که به مقتضاى وظیفه اش باید بر اعمال حجّاج نظارت داشته باشد، مى داند که احرامى او در روز عید در قربانگاه آلوده به خون خواهد شد، و باید چند ساعتى در احرامى نجس باشد، تکلیفش چیست؟ آیا با علم به این مطلب مى تواند حجّ نیابتى به جا آورد؟

جواب: اگر قادر بر تطهیر یا تعویض آن نباشد اشکال ندارد، و نیابتش صحیح است.

سؤال 1108ـ شخصى بدون آن که صریحاً وکالت بگیرد از سوى همسر یا دوستش قربانى مى کند، ولى مطمئن است که اگر به آنها بگوید راضى هستند، و خوشحال مى شوند. آیا این مقدار اذن فحوى کافى است؟

جواب: کافى نیست; مگر این که او را وکیل کرده باشند.

سؤال 1109ـ بعضى از حجّاج محترم بدون اخذ وکالت از دوستانشان، براى آنها قربانى مى کنند. آیا این قربانى کافى است؟ اگر کافى نیست، پول قربانى بر عهده کیست؟

جواب: کفایت نمى کند، و پول بر عهده کسى است که آن را هزینه کرده است; مگر این که کسى او را فریب داده باشد که از فریب دهنده مى گیرد.

سؤال 1110ـ نایب به تعداد افرادى که به او نیابت داده اند از صاحب گوسفند، بعد از توافق بر قیمت، گوسفند مى گیرد، سپس یکى یکى گوسفندان را به نیّت افرادى که وکالت داه اند سر مى برد، پس از آن پول گوسفندان را به صاحبش مى پردازد، آیا قربانى آنها صحیح است؟

جواب: اشکالى ندارد.

سؤال 1111ـ معمولا در هر کاروانى چند نفر براى قربانى از طرف تمامى اعضا کاروان نایب مى شوند و به قربانگاه مى روند. اگر نایب شک کند براى فلان شخص قربانى کرده یا نه، وظیفه اش چیست؟

جواب: باید قربانى کند.

سؤال 1112ـ هرگاه شخصى بر اثر عذرى نتواند خودش قربانى کند، و دیگرى را مامور این کار نماید و نایب فراموش کند و در مدینه یا ایران یادش بیاید که قربانى نکرده، وظیفه اش چیست؟

جواب: حجّ او اشکالى ندارد، ولى قربانى بر ذمّه اش مى ماند. اگر ماه ذى الحجّه تمام نشده، در وطنش قربانى مى کند. در غیر این صورت، در سال آینده در ماه ذى الحجّه قربانى مى نماید.

سؤال 1113ـ شخصى ده رأس گوسفند براى خود و نُه نفر دیگر خریده و قربانى کرده است. پس از انجام کار، یقین مى کند که فقط پول نُه گوسفند را پرداخته، وظیفه اش نسبت به پول گوسفند دیگر چیست؟ اگر صاحب گوسفند را نیابد چه کند؟ و معیار در پرداخت قیمت آن گوسفند در ایران، ارز کدام کشور است؟

جواب: هرگاه امیدى به یافتن صاحبش نداشته باشد، پول آن را از طرف صاحب اصلى به فقیرى صدقه مى دهد، و معیار ریال عربستان، و قیمت ارز آزاد است.

سؤال 1114ـ آیانایب مى تواندقبل از ذبحِ قربانىِ خود،براى دیگران ذبح کند؟

جواب: مانعى ندارد.

سؤال 1115ـ شخصى آقاى زید را وکیل کرد که از طرف او قربانى کند، سپس به دیگرى نیابت داد که این کار را انجام دهد; ولى وکیل اوّل قربانى را ذبح کرد. چه حکمى دارد؟

جواب: اگر اوّلى را از وکالت عزل نکرده، قربانى مذکور کفایت مى کند، و مجرّد نیابت دادن به شخص دوّم، عزل اوّلى از نیابت نیست.

سؤال 1116ـ آیا وکیل حق دارد دیگرى را وکیل در ذبح قربانى کند؟

جواب: اگر شرط کرده که خودش قربانى کند، نمى تواند به دیگرى وکالت دهد.

سؤال 1117ـ جمعى از حجّاج پول روى هم مى گذارند، و شخصى با پول مشترک براى همه آنها گوسفند مى خرد،و به نیّت هر کدام گوسفندى مى کشد. آیا چنین قربانى صحیح است؟در صورتى که گوسفندان از جهت قیمت متفاوت باشند،با توجّه به این که سهم پول همه آنها مساوى بوده، چه حکمى دارد؟

 

جواب: اگر همه صاحبان پول راضى باشند اشکال ندارد.

سؤال 1118ـ کسى که حج نیابى انجام مى دهد اگر در قربانى، شخص دیگرى را وکیل کند، قربانى کننده، که نایبِ نایب است، چگونه نیّت نماید؟ آیا باید نیّت کند که به وکالت از سوى میّت قربانى مى کنم، یا به وکالت از سوى نایب میّت؟ و در هر صورت، آیا ذکر نام میّت هم لازم است؟

جواب: بردن نام میّت لازم نیست، بلکه کافى است نیّت کند که آنچه را بر عهده نایب است انجام مى دهد.

سؤال 1119ـ کیف پول یکى از حجّاج در مکّه به سرقت رفت. پس از شکایت و پى گیرى سارق را یافتند، و پول او را از سارق گرفتند. آیا این شخص مى تواند با آن پول گوسفندى بخرد و قربانى کند؟

جواب: اگر مى داند که پول خود اوست اشکالى ندارد; در غیر این صورت اشکال دارد.

سؤال 1120ـ عدّه اى از حجّاج پس از توافق با صاحب گوسفند بر سر قیمت، تعداد گوسفندان مورد نظر را جدا نموده تا ذبح کنند. در این بین عدّه اى از دوستانشان از راه مى رسند، و بدون توافق با صاحب گوسفند به تعداد آنها هم گوسفند جدا کرده، و تمام آنها را ذبح مى نمایند. با این نیّت که پس از قربانى طبق توافق قبلى، آنها هم همان قیمت را بپردازند، آیا قربانى آنها درست است؟

جواب: هرگاه صاحب گوسفندان آنها را در اختیارشان قرار داده، که هر مقدار بخواهند بردارند سپس پول آن را بدهند، مانعى ندارد.

سؤال 1121ـ اگر قربانى از پولى باشد که خمس به آن تعلّق گرفته، چه صورت دارد؟

 

جواب: احتیاط واجب آن است که به آن قناعت نکند.

 

بدل قربانى6ـ تقصیر
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma