1ـ شرکت در نماز جماعت اهل سنّت

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 
مناسک جامع حج
استفتائات عمره مفرده2ـ سجده گاه

مسأله 1344ـ هنگامى که در «مسجد الحرام» یا «مسجد النبى» نماز جماعت برگزار مى گردد، مؤمنین نباید از آن اماکن مقدّسه خارج شوند، و نماز جماعت را ترک کنند. بلکه باید به همراه بقیّه مسلمانان به نماز جماعت بایستند.

مسأله 1345ـ نماز جماعتهاى کاروانى و بزرگ در مسافرخانه ها و هتل هاى مکّه و مدینه توسّط شیعیان در صورتى که بتوانند در نماز جماعت حرمین شرکت کنند، اشکال دارد، ولى نماز جماعت چند نفرى اشکال ندارد.

مسأله 1346ـ کسى که نمازش را در مسجدالحرام به شکل استداره (دایره وار) خوانده، به گونه اى که رو به روى امام جماعت، یا در سمت راست، یا در طرف چپ او ایستاده بوده، نمازش صحیح است، و نیاز به تکرار آن نیست; مشروط بر این که امام به حسب دایره یعنى از جهت فاصله به کعبه از دیگران جلوتر باشد.

مسأله 1347ـ رعایت اتّصال صفوف در نماز جماعت با اهل سنّت لازم است، بنابراین هرگاه عدّه اى از آنها با فاصله بایستند، به سراغ گروهى بروید که با امام اتّصال دارند.

مسأله 1348ـ کسانى که براى شرکت در نماز مغرب یا ظهر به مساجد مکّه و مدینه مى روند، و در جماعت آنها شرکت مى کنند، مى توانند بعد از نماز جماعت، نماز عشا یا عصر خود را به طور فرادى بجا آورند.

مسأله 1349ـ نمازهایى که همگام با سایر مسلمین به امامت اهل سنّت اقامه مى گردد صحیح است، و حتّى در وسعت وقت نیاز به اعاده ندارد.

مسأله 1350ـ هرگاه رعایت اتّصال صفوف جماعت مستلزم سجده بر فرش باشد، و اصرار نسبت به سجده بر سنگفرش مسجد مستلزم عدم رعایت اتّصال باشد، باید اتّصال را مراعات کند; هر چند بر فرش سجده نماید.

مسأله 1351ـ هرگاه با کمى تأخیر به نماز جماعت برسد، به گونه اى که مسلمین نماز خود را بسته، و با صفوف جلو اتّصال معتبر نزد شیعه را ندارند، و امکان عبور از صفوف و رفتن به جایى که اتّصال برقرار است نیز نمى باشد، یا مأمورین اجازه چنین کارى را نمى دهند، در همان جا که ممکن است اقتدا نموده، و همین نماز کفایت مى کند و نیازى به اعاده نیست.

مسأله 1352ـ نمازهایى که بر اثر ازدحام جمعیّت در پشت بام مسجدالحرام یا مسجدالنّبى به جماعت برگزار مى شود، کافى نیست و باید اعاده گردد.

مسأله 1353ـ نماز جمعه با اهل سنّت نیز کفایت از نماز ظهر مى کند، و اعاده آن لازم نمى باشد، و اینها دستوراتى است که ائمّه طاهرین(علیهم السلام)براى حفظ وحدت مسلمین به ما داده اند.

مسأله 1354ـ هرگاه مؤمنین زمانى به مسجد برسند که نماز جماعت تمام شده، ولى صفها هنوز به هم نخورده، اذان و اقامه ساقط است، و از این جهت تفاوتى با نماز جماعت شیعیان ندارد.

مسأله 1355ـ خواندن نماز قضا با نماز جماعت اهل سنّت، مانعى ندارد.

مسأله 1356ـ با توجّه به این که اگر اهل سنّت یک رکعت از امام عقب بیفتند تجافى نمى کنند (و به صورت نیم خیز نمى نشینند)، انجام این کار براى شیعیان لازم نیست.

 

استفتائات عمره مفرده2ـ سجده گاه
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma