پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

موارد امر به معروف بدون اذن حاکم شرع [وجوب امر به معروف و نهی از منکر]

پرسش : مواردی که امر به معروف و نهی از منکر نیازی به اذن حاکم شرع ندارد و خود شخص مستقلا می تواند اقدام نماید، چیست؟
پاسخ : مواردی که نیاز به اذن حاک شرع ندارد عبارت است : 1-بخواهد شخص را نصیحت نماید و با زبان و دل او را تشویق به ترک گناه یا انجام واجب نماید. 2-چنانچه بخواهد به خاطر امر به معروف و نهی از منکر با شخص قطع ارتباط نماید و با او مراوده نداشته باشد. 3-جایی که شخص با زبان نرم نصیحت کرده و نذکر داده اما اثر نداشته و بخواهد با کلمات تند و خشن او را از گناه باز دارد یا او را به انجام واجب وادار نماید. 4-در صورتی که برای امر معروف و نهی از منکر بخواهد وسایل گناه را از دسترس بودن شخص خارج نماید. 5-جایی که بخواهد با زور امر به معروف و نهی از منکر نماید مثلا جلوی شخص را بگیرد تا او نتواند گناه انجام بدهد.

اذن حاکم شرع در امر به معروف و نهی از منکر [وجوب امر به معروف و نهی از منکر]

پرسش : آیا در امر به معروف و نهی از منکر کردن باید از حاکم شرع اجازه گرفت یا می تواند بدون اذن او این فریضه را انجام داد؟
پاسخ : امر به معروف و نهى از منكر مراتبى دارد كه بعضى از اين مراتب، احتياج به اجازه حاكم ‏شرع ندارد و بعضى از موارد آن احتیاج به اذن حاکم شرع دارد.

ترک امر به معروف و نهی از منکر بر اثر فشار اقتصادی [وجوب امر به معروف و نهی از منکر]

پرسش : آیا به دلیل این که جامعه در وضعیّت اقتصادى دشوارى به سر مى برد، مى توان از فریضه امر به معروف و نهى از منکر دست کشید؟
پاسخ : دشوارى شرایط اقتصادى ربطى به وظیفه امر به معروف و نهى از منکر ندارد.

نهی از منکر کردن متظاهرین فسق [وجوب امر به معروف و نهی از منکر]

پرسش : در مقابل زنان و دخترانى که در کوچه و بازار حجاب خود را رعایت نمى کنند و اشخاصى که صداى موسیقى آنها در کوچه و خیابان بلند است و کسان دیگرى که به عناوین مختلف فساد فى الارض مى کنند، چه وظیفه اى داریم؟
پاسخ : وظیفه شما امر به معروف و نهى از منکر است و هرگاه مؤثّر نیفتاد باید به مقامات مسئول خبر دهید تا آنها را به وظایفشان آشنا کنند.

وجوب امر به معروف و نهی از منکر بر تک تک آحاد [وجوب امر به معروف و نهی از منکر]

پرسش : با وجود نهادى براى امر به معروف در نظام جمهورى اسلامى، آیا وظیفه امر به معروف و نهى از منکر از دیگران سلب مى شود؟ و در صورت تداخل کار آنها با دیگران، تکلیف چیست؟
پاسخ : امر به معروف و نهى از منکر یک حکم عام است و همه به مقدار توان خود موظف به آن هستند و وجود چنین نهادى سلب مسؤولیت از دیگران نمى کند و موارد تداخل را با برنامه ریزى باید حل کرد.

حکم ارشاد جاهل به حکم یا موضوع [وجوب امر به معروف و نهی از منکر]

پرسش : آیا ارشاد جاهل در موارد جهل به حکم واجب و در موارد جهل به موضوع جایز یا مستحب است؟
پاسخ : در موارد جهل به حکم واجب است و در جهل به موضوع لازم نیست مگر اینکه موضوع خطرناکی باشد.

نحوه نشستن به صورت تجافی [تجافی]

پرسش : لطفا بفرمایید نشستن به صورت تجافی که در برخی حالات اقتدا کردن آمده، چگونه است؟
پاسخ : یعنی زانوها را از زمين بلند کند و تنها انگشتان دست و سينه پا را بر زمين بگذارد (به صورت نيمه خيز بنشيند).

تجافی هنگام اقتدا در تشهد آخر نماز [تجافی]

پرسش : در مساله 1255 که معظم له فرموده اند بعد از تکبیر بنشیند، منظور نشستن معمولی است یا نشستن به صورت تجافی می باشد؟ برای صبر کردن تا اتمام سلام امام که در آخر همین مسأله اشاره شده است چطور؟
پاسخ : بصورت تجافی می نشیند.

تجافی در نماز جماعت اهل سنت [شركت در نماز جماعت اهل سنّت]

پرسش : با توجه به این که اگر اهل سنت یک رکعت از امام عقب باشد، تجافی را انجام نمی دهند آیا لازم است شیعیان تجافی را رعایت کنند؟
پاسخ : با توجّه به اين كه اگر اهل سنّت يك ركعت از امام عقب بيفتند تجافى نمىكنند (و به صورت نيم خيز نمىنشينند)، انجام اين كار براى شيعيان لازم نيست.

تجافی در صورتی که نماز امام شکسته باشد [اقتدا در رکعت اول و دوم ]

پرسش : اگر نماز امام جماعت شکسته باشد، مأمومی که نماز او کامل است باید در سلام نماز تجافی کند؟
پاسخ : احتیاط مستحب تجافی است.

فراموش کردن تجافی [اقتدا در رکعت اول و دوم ]

پرسش : شخصی که وظیفه او تجافی است ولی آن را فراموش کند و در حالت قیام به خاطر آورد چه حکمی دارد؟
پاسخ : اشکالی ندارد .

گفتن عمدی سلام نماز در حال تجافی [اقتدا در رکعت اول و دوم ]

پرسش : اگر سلام نماز را در حالت تجافى بعد از تشهّد عمداً و به قصد همراهى (البتّه بدون آگاهى) گفت، چه وظیفه اى در قبال آن نمازها دارد؟
پاسخ : نماز را اعاده کند.

نگفتن ذکر سلام در تجافی [تجافی]

پرسش : وظیفه مأموم در مورد ذکر سلام در حالت تجافی چیست؟
پاسخ : اگر در تشهّد آخر نماز است بنابر احتیاط واجب صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد ( ولی مأموم نباید ذکر سلام را بگوید ) و بعد برخيزد و ادامه دهد. و چنانچه عمدا ذکر سلام را همراه امام بگوید نمازش باطل است.

گفتن ذکر تشهد در تجافی [تجافی]

پرسش : آیا گفتن ذکر تشهد در حالت تجافی لازم است؟
پاسخ : بنابراحتیاط مستحب همراه امام جماعت تشهّد بخواند، يا ذكر بگويد.

تجافی هنگام سلام [تجافی]

پرسش : آیا نیم خیز نشستن هنگام سلام، برای کسی که یک رکعت عقب مانده، واجب است؟
پاسخ : بنابر احتیاط واجب صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و ادامه دهد.

تجافی هنگام تشهد [تجافی]

پرسش : آیا نیم خیز نشستن هنگام تشهد، برای کسی که یک رکعت عقب مانده، واجب است؟
پاسخ : كسى كه يك ركعت از امام عقب مانده، وقتى امام تشهّد را مى خواند احتياط واجب آن است كه زانوها را از زمين بلند كند و انگشتان دست و سينه پا را بر زمين بگذارد و بنابراحتیاط مستحب همراه او تشهّد بخواند، يا ذكر بگويد و اگر در تشهّد آخر است بنابر احتیاط واجب صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و ادامه دهد.

حرمت توقف شخص جنب در مسجد [احکام مسجد ]

پرسش : توقف شخص جنب در مسجد چه حکمی دارد، اگر شخصى در مسجد بخوابد و در حال خواب جنب شود، آیا گناه کرده است؟ تکلیف او چیست؟
پاسخ : توقف در مسجد برای شخص جنب جایز نیست و در مورد ذکر شده با توجّه به این که یقین به این مسأله از قبل نداشته، گناهى نکرده است ، ولى خوابیدن در مسجد مکروه است.

ورود زنان حائض به مسجد و زیرزمین آن [احکام مسجد ]

پرسش : آیا زنان حائض می توانند در مسجد حاضر شوند، در بعضی از مجالس ترحیم وارد می شوند و موجب نجاست مسجد می شوند،حکم چیست؟ اگر مسجدی زیر زمین داشته باشد و قرار است بعدا در آن دستشوئی ساخته شود، آیا زنان حائض می توانند در آن مکان توقف نمایند؟
پاسخ : زنان در حال عادت زنانه حرام است که در مسجد توقّف کنند و اگر فرش مسجد آلوده شود باید تطهیر کرد و افراد ناآگاه را باید به این مسائل آشنا کرد و در مورد زیر زمین هم اگر به هنگام وقف فقط طبقه همکف وقف مسجد شده باشد زیرزمین و طبقات دیگر حکم مسجد ندارد ولی اگر مقید به طبقه همکف نبوده همه طبقات حکم مسجد دارد.

ورود کفار به مساجد [احکام مسجد ]

پرسش : وارد شدن کفار (مانند جهانگردان و امثال آن) یا برگزاری مجالس ختم آنها در مسجد چه حکمی دارد؟ آیا می توان بابت داخل شدن آنها به مسجد پول دریافت نمود؟
پاسخ : احتیاط واجب آن است که از ورود کفّار در مساجد جلوگیرى شود، مگر در جایى که براى تحقیق در مورد اسلام باشد یا موجب خوش بینى و علاقه آنها به اسلام و مسلمین گردد، اشکالى ندارد، البته باید جهات شرعى را رعایت کنند و سبب آلودگى مسجد نشوند و گرفتن وجهى از آنها در صورتى جایز است که با میل و رضاى خود آن را بدهند، و الزامى براى این کار نباشد.

حرمت نجس کردن مسجد [احکام مسجد ]

پرسش : نجس کردن مسجد چه حکمی دارد؟
پاسخ : نجس كردن مسجد حرام است، خواه زمين مسجد باشد و يا سقف و بام و طرف داخل ديوارها و احتياط واجب آن است كه طرف بيرون ديوار مسجد را هم نجس نكند، مگر آن‏كه واقف آن را جزء مسجد قرار نداده باشد.

ورود معذورين به شبستان، مصلا و نمازخانه [احکام مسجد ]

پرسش : لطفا حکم ورود ورود معذورين به شبستان، مصلی و نمازخانه را بیان نمایید؟
پاسخ : چنانچه حکم مسجد را نداشته باشد (يعني صيغه مسجد را براي آن نخوانده اند يا به نيت مسجد، در آن جا نماز نخوانده اند) توقف افراد معذور در آن مانعي ندارد. در اين زمينه مي توانيد از متولي يا خادم آن جا سوال کنيد که حکم مسجد را دارد يا نه.

محدوده اختیارات متولی مسجد [متولی مسجد ]

پرسش : لطفاً در مورد محدوده اختيارات متولّى مسجد به سؤالات زير پاسخ دهيد : الف) اگر براى متولّى شرعى و قانونى مسجد (كه حتّى سند شش دانگ ملك وموقوفات به نام اوست و واقف او را به عنوان متولّى منصوص مسجد تعيين نموده، واختيارات كامل در اداره امور مسجد به وى داده) عدم صلاحيّت امام جماعت، ثابت شود، آيا مى‌تواند او را از اقامه نماز در مسجد منع كند؟ ب) در صورتى كه امام جماعت به گفته متولّى مسجد اعتنا نكرده، و به نماز جماعت مبادرت ورزد، نمازش چه حكمى دارد؟ ج) به طور كلّى، رضايت يا عدم رضايت متولّى شرعى و قانونى مسجد در صحّت وعدم صحّت جماعت تأثير دارد؟
پاسخ : الف ‌تا ج ) متولّى در عزل ونصب امام جماعت دخالتى ندارد؛ بلكه اگر مردم كسى را براى امامت صالح ديدند، مى‌توانند او را به عنوان امام جماعت انتخاب كنند

وظایف متولی مسجد [متولی مسجد ]

پرسش : متولّى مسجد داراى چه مسؤولیّتى است؟
پاسخ : وظیفه متولّى آن است که اگر مسجد موقوفاتى دارد، آنها را حفظ نموده، و صرف مسجد کند، و بقیّه امور مربوط به نمازگزاران است.

چگونگی انتخاب هیئت أمناء مسجد [متولی مسجد ]

پرسش : هیئت امناء مسجد چگونه انتخاب مى شوند؟
پاسخ : مردم آن محلّ و امام جماعت مسجد مى توانند با اجازه حاکم شرع، هیئت امنائى از افراد صالح، براى اداره امور مسجد انتخاب کنند.

شرایط اعضای هیئت أمناء [متولی مسجد ]

پرسش : جهت رشد و استفاده بهینه از مساجد، هیئت اُمناء باید چه شرایطى داشته باشند؟
پاسخ : باید افرادى متدیّن، خوش نام، مدیر و مدبّر باشند، و بتوانند امور مسجد را به بهترین وجهى اداره کنند.

درآمد مازاد بر مخارج مسجد [اموال مسجد ]

پرسش : لطفا به سؤالات زیر پاسخ بدهید : 1- درآمد مسجدی که از مخارج آن بیشتر است را در چه راهی میتوان استفاده کرد؟ 2- آیا برگزاری مسابقه حفظ یا قرائت قرآن در شهر و پرداخت هزینه های آن از قبیل تبلیغات، مسابقه و یا اعطای جوایز به ممتازین البته به نام مسجد و در خود مسجد مجاز است؟ 3 - آیا میتوان مثلا به اشخاصی که نیازمند هستند به صورت قرضی یا بلا عوض کمک نمود؟
پاسخ : به طور کلی در مرحله ی اول این درآمدها را برای برنامه های فرهنگی و جوایز آن در خود مسجد صرف نمایید و سپس می توانید برای افراد نیازمندی که به مسجد رفت و آمد دارند هزینه نمایید.

استفاده از موقافات مسجد برای غیر نمازگزاران [اموال مسجد ]

پرسش : اگر دستشویی مسجد وقف نمازگزاران باشد و مجبور به استفاده از آن باشیم و صاحبکار اجازه نمازخواندن در مسجد را ندهد تکلیف چیست؟
پاسخ : لحظاتی در مسجد بنشیند و یک سوره حمد و توحید بخواند و بعد خارج شود.

اموالی که به مساجد هدیه می شود [اموال مسجد ]

پرسش : اگر چيزى را به مسجد هديه كنند و يا جهت استفاده مردم در مسجد قرار دهند بدون این که نذر داشته باشند،آيا اين هم حكم وقف را خواهد داشت؟
پاسخ : چون ما وقف را مشروط به صيغه نمى دانیم و با صِرف عمل نيز وقف صورت میگرد اين هم وقف محسوب می شود و خارج كردن آن از محل وقف جايز نمى باشد. البتّه بايد توجه داشت اگر وقف بودن ثابت نباشد، حداقل هديه به محل وقف است كه باز هم خروج مال هديه از آن محل جايز نيست؛ مگر اينكه متعارف بين مردم در آن منطقه اين باشد كه اموال مربوط به مسجد يا امثال آن، هم براى خود آن محل استفاده می شود و هم براى مراسم های آن منطقه اگر چه خارج از مسجد باشد؛ پس اگرچه وقف باشد ولى می توان آن را موقتاً از محل وقف خارج كرد و در منطقه براى مراسم هایی كه محتواى آن هم سو با برنامه های مسجد باشد استفاده كرد. اينها در صورتى است كه واقف يا واهب شرط خاصّى نگذارد و الّا بايد به شرط عمل كرد.
تعداد صفحات : 537