پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

دلایل جهانی بودن دعوت پیامبر اسلام(ص)

پرسش : دلیل این که دعوت پیامبر(ص) عمومى و براى تمام مردم جهان است چیست؟
پاسخ اجمالی:

در آیه 28 سوره سبأ و آیه 1 سوره فرقان و آیه 19 سوره انعام و همچنین روایات اسلامی، به جهانی بودن دعوت پیامبر(ص) اشاره شده است. چنانکه در آیه 1 سوره «فرقان» آمده است: «تَبارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى عَبْدِهِ لِیَکُونَ لِلْعالَمِینَ نَذِیراً»؛ (جاوید و پر برکت است خداوندى که قرآن را بر بنده اش نازل کرد، تا همه جهانیان را انذار کند).

متن خطبه حضرت زهرا(س) در جمع زنان مدینه

پرسش : حضرت زهرا(س) در جمع زنان مدینه ـ که به عیادتشان آمده بودند ـ چه بیاناتی فرمودند؟
پاسخ اجمالی:

هنگامی که فاطمه زهرا(ع) در بستر بیماری بود و به سبب همان بیماری رحلت کردند، زنان مدینه به دیدار آن حضرت آمدند. حضرت پس از حمد خدا و درود بر پیامبر(ص)، خطبه ای را بیان فرمودند که سراسر غم و اندوه بود. ایشان در فرازهایی از این خطبه به بیان سرانجام شوم جامعه اسلامی پس از غصب خلافت و بیزاری از سکوت رضایتمندانه مردم پرداختند. ایشان با مردود شمردن رفتار مردم پس از رحلت رسول خدا، آن را توشه نامناسبی برای صحنه قیامت خواندند و از سرانجام شوم طرفداری باطل و گمراهی امت اسلامی ابراز تأسف کردند.

دلیل تداوم نیافتن امامت در نسل امام حسن(ع)!؟

پرسش : حسن بن علی(ع) نیز فرزند فاطمه، از آل کساء و نزد شیعه امام معصوم بوده و فرقی با حسین بن علی(ع) ندارد؛ پس چرا با اینکه حسن(ع) بزرگتر از حسین(ع) بود، امامت به فرزندان حسن بن علی نرسید و در فرزندان حسین بن بن علی ادامه یافت؟!
پاسخ اجمالی:

از نظر شیعه، امامت مثل نبوّت مقامی انتصابی است و هر کس شایستگی این مقام را داشته باشد از طرف خدا معیّن می شود؛ چنانکه نبوت تا عصر رسول اللَّه(ص) در نسل اسحاق(ع) استمرار يافت و نه در نسل برادرش اسماعيل(ع)؛ همچنین حضرت يعقوب 12 فرزند داشت و رشته نبوّت در نسل يكى از آن‏ها استمرار يافت. این مسأله به خاطر علم و شایستگی ای که امامان معصوم داشتند در بین خود اهل بیت(ع) و اصحاب ایشان امری پذیرفته شده بود و اگر این شبهه جایگاهی برای طرح کردن می داشت فرزندان امام حسن(ع) قبل از همه باید به آن تمسک می کردند. ضمن اینکه بعد از امام سجاد(ع) بقیه امامان شیعه هم فرزند امام حسین(ع) و هم فرزند امام حسن(ع) بودند؛ زیرا مادر امام باقر(ع) دختر امام حسن(ع) و پدرش پسر امام حسین(ع) بود.

علت «هجرت» پیامبر(ص) از مکه به مدینه؟

پرسش : چه چیز باعث «هجرت» پیامبر(ص) از مکه به مدینه شد؟
پاسخ اجمالی:

سران قريش از وجود پيغمبر(ص) احساس خطر شديدى كردند كه اگر برنامه آن حضرت به همین صورت ادامه يابد به زودى همه قدرت خويش را از دست خواهند داد و شهر مكّه برایشان به صورت زندانى در خواهد آمد، بنابراين تصميم گرفتند يكى از این سه برنامه را در برابر آن حضرت اجرا كنند: يا حضرت را به قتل برسانند و يا براى هميشه زندانى كنند و يا از مكّه تبعيد نمايند، اكثريت آنها كشتن حضرت را ترجيح دادند لذا پيغمبر اكرم(ص) به فرمان پروردگار تصميم گرفت از دايره محاصره به طرز اعجازآميزى خارج شود و شبانه راه مدينه را پيش گيرد.

اهمیت «حفظ وحدت» از منظر اسلام؟

پرسش : «حفظ وحدت» در آیات و روایات از چه جایگاهی برخوردار است؟
پاسخ اجمالی:

حفظ وحدت از نظر اسلام اهميت زيادى دارد؛ قرآن در آيه 103 سوره آل عمران فرموده: «همگى به ريسمان خدا چنگ بزنيد و پراکنده نشويد». همچنین در آيه 65 سوره انعام، اختلاف افکنان را تهدید کرده و مى فرماید: «كسانى كه آيين خود را پراكنده ساختند و به دسته هاى گوناگون [و مذاهب مختلف] تقسيم شدند ... سر و كار آنها تنها با خدا است». حتی در آیات 31 و 32 سوره روم، اختلاف و پراكندگى را يكى از علائم «شرك» شمرده و مى گويد: «و از مشركان نباشيد از كسانى كه دين خود را پراكنده ساختند و به دسته ها و گروهها تقسيم شدند».

دیدگاه قرآن در مورد وحدت؟

پرسش : دیدگاه قرآن در مورد وحدت چیست؟
پاسخ اجمالی:

قرآن کریم در آیات 10 و 11 و 13 سوره حجرات، آیه 92 سوره انبیاء، آیه 2 سوره مائده و آیه 22 سوره مجادله تمام امّت اسلامى از هر ملیّت و قومى که هستند را به اتحاد و یگانگى به جهت دفاع از اسلام و مقابله با دشمنان دعوت کرده و ملاک برتری را تقوا قرار داده زیرا در سایه تقوا و پرهیزکاری اختلافات برچیده می شود. از این رو قرآن در نفی قوم گرایی و برتری نژادی، مسلمانان را برادر و اعضای یک خانواده می داند.
 

رحلت یا شهادت امام حسن عسکری(ع)؟

پرسش : گزارشات تاريخی دليل و نحوه رحلت امام حسن عسکری(ع) را چگونه منعکس نموده است؟
پاسخ اجمالی:

در این باره که آیا امام حسن عسكري(ع) به مرگ طبیعی بدرود حیات گفته و یا به شهادت رسیده؟ اختلاف نظر وجود دارد. برخی از علمای شیعه با استناد به این سخن امام صادق(ع) که فرمود: «مَا مِنَّا اِلَّا مَسْمُومٌ أَوْ مَقْتُولٌ»؛ حتی درباره امامانی که روایتی درباره شهادتشان در دست نیست، بر این باورند که خلفای جور، آنان را به شهادت رسانده اند. سوابق بازداشت امام حسن(ع)، وجود خطر از طرف حكومت، رحلت در سنین جوانی و این که حضرت یک شخصیت مخالف سیاسی به حساب می آمد، همگی می تواند مؤید شهادت ايشان باشد.

نبود دربهای چوبی در زمان حضرت زهراء(س)!؟

پرسش : در زمان حضرت زهراء(س) در مدينه درب چوبی وجود نداشت که آتش زده شود! شيعيان چگونه ادّعا مي کنند که عمر بن خطاب در خانه علي بن ابي طالب(ع) را آتش زده است؟!
پاسخ اجمالی:

روايات و اخبار تاریخی زیادی در کتب شیعه و سنی وجود دارد که نشان می دهد در زمان رسول خدا(ص) خانه‌ هاى مدينه داراى درهاى چوبى از جنس‌ های مختلف از جمله از جنس چوب عرعر، ساج، حصیر یا شاخه خرما و غیره بوده است. به عنوان مثال در خانه عایشه از جنس چوب عرعر یا ساج بوده. طبق شواهد روایی و تاریخی خانه امام علی و حضرت زهرا(س) نیز دارای در چوبی بوده است که با جسارتی که انجام گرفت آن در سوزانده و شکسته شد.

شهادت علی بن موسی الرضا(ع) توسط مأمون دروغ است!

پرسش : با توجّه به اینکه مأمون خود امام رضا(ع) را به ولی عهدی انتخاب و ایشان را تکریم می کرد و از درگذشت ایشان بسیار ناراحت شد، آیا او می تواند امام رضا(ع) را کشته باشد؟!
پاسخ اجمالی:

تقريبا تمام علمای شيعه و عده بسیاری از علمای اهل سنت عقیده دارند که آن امام مسموم و شهید شده اند. مورخین و دانشمندانی از اهل سنت وجود دارند که منكر «مرگ طبيعى» امام(ع) بوده و يا لااقل «مسموميت» وى را قولى مرجوح دانسته اند. بعضی از علمای اهل سنّت با پذیرش اصل این موضوع، به دلایلی آن را منتسب به «مأمون» نمی دانند. نویسندگان دیگری نیز از اهل سنت وجود دارند که با پذیرش اینکه حضرت رضا(ع) به مرگ طبیعی از دنیا رحلت نکرده اند و با تصریح به این نکته که این پیشامد در زمان خلافت مأمون اتفاق افتاده، با «شک و تردید» این خلیفه عباسی را قاتل امام معرفی می کنند. بیانات دیگری نیز در منابع حدیثی و تاریخی اهل سنّت وجود دارد که «به صراحت» به «مسمومیت» امام رضا(ع) توسط «مأمون» اشاره می کنند.

از آن گذشته اختلافات داخلی بنی عباس و شورش آنها در بغداد علیه مأمون، انگیزه کافی را به مأمون برای چنین کاری می داده است. مأمون در حالی حضرت رضا(ع) را مسموم کرد که از خراسان به طرف بغداد می رفت و مرتب اوضاع بغداد را به او گزارش می دادند. به او گزارش دادند که بغداد قيام کرده، او ديد که حضرت رضا(ع) را نمی تواند عزل کند و اگر با اين وضع آشفته بخواهد وارد بغداد شود بسيار مشکل است. برای اينکه زمينه رفتن به آنجا را فراهم کند و به بنی عباس بگويد کار تمام شد، حضرت را مسموم کرد.

خديجه برترين همسر پيامبر(ص)

پرسش : چه كسی برترين همسر پيامبر اسلام(ص) بود؟
پاسخ اجمالی:

برترين همسر پيامبر(ص) خديجه كبرى مادر زهرا(س) مي باشد؛ در روایات آمده؛ جبرئيل بر پيامبر(ص) نازل شد و ظرفى آورد كه در آن طعام و شراب بهشتى بود؛ و گفت: اين مائده مال خديجه است. به او مژده بده به قصرى در بهشت. پيامبر(ص) می فرمود: هرگز خداوند زني بهتر از خديجه به من نداده، وقتي مردم به من کافر شدند، او ايمان آورد، وقتى مرا تکذيب کردند، او تصديقم نمود و وقتى که مردم مرا از خود راندند او با اموالش ياريم کرد.

سروده امّ المؤمنین خدیجه(س) در فضیلت پیامبر(ص)

پرسش : ام المؤمنین خدیجه(س) در فضیلت پیامبر(ص) چه سروده ای دارند؟
پاسخ اجمالی:

ایشان چنین سروده: «شتر براى بیان فضیلت احمد به سخن آمد و گفت: از وجود این شخصیّت است که اُمّ القرى(مکّه) شرافت یافت. این محمّد است و بهترین پیامبرِ فرستاده شده، او شفیع و بهترین کسى است که قدم بر زمین نهاده است. اى حسودان! از اندوه خود بمیرید که تنها او محبوب است و جز او در میان مردم محبوبى نیست».

توصیف خدیجه(س) از زبان عایشه

پرسش : عایشه حضرت خدیجه(س) را چگونه توصیف کرده است؟
پاسخ اجمالی:

عایشه گفته است: من نسبت به هیچ زنى به اندازه خدیجه(س) رشک نبرده ام؛ زیرا پیامبر(ص) او را بسیار یاد مى کرد. وقتی به پیامبر گفتم چرا این قدر از او یاد می کنی با این که او مرده و اثرى از او نمانده و خدا زنى بهتر از او به تو داده؟ چنان چهره رسول خدا(ص) تغییر کرد که جز هنگام نزول وحى، آن گونه تغییر نمی کرد. ایشان فرمود: هرگز خدا بهتر از او به من نداده. وقتى که مردم تکذیبم کردند و از خود راندند او به من ایمان آورد و تصدیقم کرد و با اموالش یاریم نمود و خداوند تنها از او به من فرزند داد.

ولادت امام زمان(عج) در کتب و منابع اهل سنت؟

پرسش : آیا به موضوع ولادت امام زمان(عج) در کتب و منابع اهل سنت اشاره شده است؟
پاسخ اجمالی:

موضوع ولادت امام زمان(عج) تصریحا و یا تلویحا در برخی منابع اهل سنت و طی قرون متمادی گزارش شده است. برای مثال در کتاب هایی چون اسنی المطالب، تذکره الخواص، کفایه الطالب، العبر، الصواعق، الاتحاف و الاعلام می توان نشانی از این گزارش ها یافت. حتی برخی از مولفین تعداد چنین گزارش هایی را در منابع اهل سنت تا 128 مورد شمرده اند. اما باید توجه داشت که بسیاری از این گزارش ها از سوی مولفین سنی مذهب، مورد قضاوت مبنی بر صحت یا عدم صحت قرار نگرفته اند.

شهادت پیامبر اسلام(ص) توسط عایشه بنت ابی بکر؟!

پرسش : آیا ادّعای شهادت پیامبر اسلام(ص) توسط عایشه بنت ابی بکر صحّت دارد؟
پاسخ اجمالی:

«شهادت» پیامبر(ص) «قطعی» نیست و بسیاری ازمورخین، از واژه «رحلت» استفاده می کنند. شهادت پیامبر(ص) توسط «عایشه» با «دلیل معتبر» ثابت نشده است. برخی طبق روایتی که می گوید «عایشه به پیامبر دارو خوراند»، بحث مسموم کردن پیامبر را مطرح کرده اند؛ امّا از آن چنین برداشتی نمی شود. طبق «برخی نقلها» پیامبر(ص) در جنگ خیبر مسموم شدند که بدن مبارکشان در اثر ضعف ناشی از آن نتوانستند در بیماری آخر عمرشان مقاومت کند.

نبودن هیچ حدیث صحیح و معتبر از شیعه و سنی درباره تولد امام زمان؟!

پرسش : آیا می توان از منابع شیعه و سنی حدیث صحیح و معتبری برای تولّد مهدی مورد انتظار شیعه یافت؟
پاسخ اجمالی:

در خبر صحیحی از ابی هاشم جعفری امام حسن عسکری(ع) به ولادت فرزندش مهدی(ع) تصریح کرده است. همچنین بسیاری از اهل سنت از جمله ابن اثیر جزری، ابن حجر هیتمی، شبلنجی، ذهبی و... اخبار تولد ایشان را نقل کرده اند. کثرت احادیث شیعه و سنی سبب می شود این احادیث از تواتر معنوی برخوردار شوند و برخی احادیث، برخی دیگر را تقویت کرده و یقین به ولادت آن حضرت حاصل شود.

زعامت حضرت مهدی(عج) با وجود مسیح(ع) پیامبر اولو العزم؟!

پرسش : به چه دلیل مسلمانان معتقدند با وجود پيامبر اولو العزمی مانند حضرت عيسى(ع)، رياست حكومت عدل جهانى بر عهده حضرت مهدى(عج) است؟
پاسخ اجمالی:

مسلمانان معتقدند با وجودى كه عيسى(ع) پيامبر است اما رياست حكومت جهانى بر عهده امام زمان(عج) است؛ و دلیلشان این است که حضرت مهدی(عج) وارث شریعت كاملى است كه پيامبر(ص) در اين امت برجاى گذارده و او آخرين وصى از اوصياى پيامبر آخرالزمان(ص) است و حضرت مسيح(ع) پيامبر امتى بوده كه دينش نسخ شده و وظيفه مردم تا روز قيامت متابعت از دين اسلام و پيامبر جديد و اوصياى اوست.

ازدواج نکردن امام حسن عسکری!

پرسش : امام حسن عسکری همیشه توسط دستگاه خلافت عباسی در پادگان نظامی محصور و زندانی بوده است؛ لذا ایشان امکان ازدواج نداشته اند. با این وجود چگونه شیعیان برای ایشان زن و فرزند اثبات می کنند؟!
پاسخ اجمالی:

اولا: درست است که امام تحت نظر بودند؛ اما فقط برخی از اوقات عمر شریف شان را در زندان بودند و در بقیه سال های زندگی همچون شهروندی عادی در محیط نظامی سامرا تحت نظر بودند و به خاطر همین آزادی نسبی، حتی گزارش هایی از حضور ایشان در مکه نیز به دست ما رسیده است.

ثانیا: در کتب تاریخی نام زنان بسیاری به عنوان همسر ایشان و مادر امام زمان ذکر شده و علاوه بر آن در بیان وقایع تاریخی که بعداز وفات شان گزارش شده صریحا به وجود کنیزهایی برای ایشان تصریح شده است و این موضوع ازدواج نکردن ایشان را رد می کند.

نام پدر مهدی و موعود شیعه، «عبدالله» یا «حسن»؟

پرسش : در حدیث مهدی آمده است: اگر از عمر دنيا تنها يك روز باقى بماند، خداوند آن روز را طولانى مى‏ كند تا آن‏كه در آن روز مردى از اهل بيت برمى‏ خيزد كه اسم او اسم من است و اسم پدرش اسم پدر من است. اسم پيامبر محمد بن عبداللَّه است و حال آن‏كه مهدى اسمش محمد بن الحسن است، چگونه اين روايت را بر فرزند حسن عسكرى تطبيق مى‏ کنيد؟!
پاسخ اجمالی:

اولا: این روایت از ابوداود سنی است و شیعه ملزم به پاسخ دادن از آن نیست.  
ثانیا: در سایر روایات تعبیر «اسم پدرش اسم پدر من است» نیامده.  
ثالثا: حدیث مذکور اشکال سندی دارد.
رابعا: امکان دارد مدعیان مهدویت این عبارت را اضافه کرده باشند.
خامسا: کنیه امام حسن عسکری ابومحمد است و پدر حضرت محمد هم ابومحمد است، یا منظور از پدر امام مهدی امام حسین است و یا عبارت «اسم ابى» در اصل «اسم ابنی» و... باشد که اشتباها آنگونه نقل شده.
در آخر اینکه: با وجود روایات فراوانی که نام پدر امام مهدی را مشخص کرده این روایت قابل اعتنا نیست.

ولادت امام زمان(عج) در منابع تاريخی

پرسش : منابع تاريخی ولادت امام زمان(عج) را در چه سالی گزارش كرده اند؟
پاسخ اجمالی:

درباره روز ولادت امام زمان(عج)، در منابع تاریخی اختلاف چندانی وجود ندارد؛ زیرا اکثر مورّخان و اشخاص صاحب نظر، روز پانزده شعبان را روز تولد آن بزرگوار دانسته اند؛ اما در سال تولد وی، اختلاف نظرهایی وجود دارد كه ناشی از مخفی نگاه داشتن تولد حضرت است. قول اكثر كه شيخ «مفيد» و «كلينی» قائل به آن هستند، سال 255 هجري است. از سویی روایتی از حکیمه، عمّه امام حسن عسکری(ع) نیز شاهدي بر اين قول است. بر طبق اين نظر، آن بزرگوار در زمان رحلت پدر گراميشان پنج ساله بوده اند.

پشتوانه کلامی امامت حضرت مهدی(عج)‌

پرسش : اصول کلامی و اعتقادی شیعه چه نقشی در اثبات امامت و جانشینی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشريف) دارد؟
پاسخ اجمالی:

مبانی اعتقادی شیعیان درباره جانشینی امامی پس از امام دیگر، نقش مهمی در تثبیت موقعیت امام جدید ایفا ‌کرده است. این عقاید کم و بیش در میان شیعیان رسمیت پیدا کرده و عدول از آنها پذیرفتنی نیست. بخشی از این مبانی تاكيد دارد كه زمین نمی تواند خالی از حجّت باشد و اگر تنها دو نفر در روی زمین زندگی کنند، حتماً یکی از آن دو، حجّت خدا خواهد بود و کسی که امامت او ثابت نشده، امامت فرزندان وی جایز نیست. علاوه بر اصل «خالی نبودن زمین از حجت خدا» دو آیه قرآن نیز به عنوان پشتوانه کلامی مساله «مهدویت» نازل شده است.

نَسَب حضرت مهدی(عج) در منابع اهل سنّت؟

پرسش : در منابع اهل سنّت چه نَسَبی برای حضرت مهدی(عج) گزارش شده است؟
پاسخ اجمالی:

اعتقاد به امام زمان و نهضت جهانی او در آخرالزمان، در میان تمامی مذاهب اسلامی امری پذیرفته شده است. آثار مکتوب محدثین، تاریخ نگاران و سیره نویسان اهل سنّت در قرون و دوره های مختلف مملو از بیانات تاریخی و روایاتی است که نسب حضرت مهدی(عج) در آنها ذکر شده. این منابع ایشان را یا از اهل بیت و اولاد پیامبر اکرم(ص)، یا به عنوان فرزند حضرت علی(ع)، یا از نسل حضرت زهرا(س)، یا از فرزندان امام حسین(ع)، یا فرزند امام حسن عسکری(ع) معرفی کرده اند و یا اینکه سلسه نسب ایشان را از امام عسکری(ع) تا پیامبر اکرم(ص) گزارش داده اند. به هر حال انتساب آن حضرت به پیامبراکرم(ص) چیزی مخفی نیست که فقط شیعه اعتقادی در باره آن داشته باشد.

اعتبار چاه عریضه در مسجد جمکران

پرسش : آیا چاه عریضه که در مسجد جمکران وجود دارد به دستور امام زمان(عج) حفر شده است و اعتباری دارد؟
پاسخ اجمالی:

درمورد چاهی که در مسجد جمکران حفر شده و افراد عریضه های خود را در آن می اندازند، توجّه به چند نکته ضروری است: 1- روایات اسلامی، شرعی بودن اصل عمل عریضه نویسی را تأیید می کنند. 2- در همان روایات، به انداختن عریضه در چاه اشاره شده است. 3- چاه جمکران، به دستور امام زمان(عج) نبوده و یک چاه معمولی است، که می توان عریضه را در آن یا هر چاه دیگری انداخت. 

نزول «آيه نجوی» در شأن امام علي(ع)

پرسش : به عقیده مفسرین «آيه نجوی» در شأن چه كسي نازل شده است؟
پاسخ اجمالی:

برخی از مسلمانان به بهانه های مختلف و با انگیزه کسب موقعیت اجتماعی با پیامبر(ص) به نجوا می پرداختند؛ بطوریکه باعث زحمت ایشان و سایر مسلمانان شده بودند. لذا آیه 12 سوره مجادله نازل شد و دستور داد «هر کس می خواهد با پیامبر نجوا کند باید صدقه بدهد». اين دستور آزمونى براى مدعيان قرب به پيامبر(ص) بود که هیچ کس جز امام علی(ع) به آن عمل نکرد.

مختصات حكومت حضرت مهدی(عج)

پرسش : در حكومت جهانی حضرت مهدی(عج) چه شرائطی بر جامعه حاكم خواهد شد؟
پاسخ اجمالی:

در زمان حكومت جهاني حضرت مهدي(عج)، هفت برنامه اجرا خواهد شد: حضرت حجّت(عج) به عدالت حكم مى‌كند، كسى نمى‌ تواند به ديگرى ظلم و ستم كند، راه‌ها به وسيله او امن مى‌گردد، زمين بركاتش را براى استفاده مردم خارج مى‌ كند، امور را به دست اهلش مى‌ سپارد، هيچ دينى غير از اسلام باقى نمى‌ ماند، همه به اسلام گرايش پيدا مى‌ كنند و به ايمان اعتراف مى‌ كنند.

ادعای «احمد کاتب» مبنی بر «انقطاع امامت» بعد از امام عسکری(ع)

پرسش : آیا این سخن «احمد کاتب» که می گوید "بعد از شهادت امام عسکری(ع) بعضى از شيعيان قائل به توقف و انقطاع امامت شدند" صحیح است؟
پاسخ اجمالی:

به اعتقاد «احمد كاتب» عده اي از شيعيان قائل به توقف و انقطاع امامت شدند؛ اما در جواب بايد گفت: به شهادت كتب تاريخ و ملل و نحل، اكثر جامعه شيعى آن زمان معتقد به ولادت امام زمان(عج) بودند و گروهي هم كه به فرقه هاي مختلف تقسيم شدند با ارشادات علما به مذهب حقّه بازگشتند. از طرف ديگر مجرد اختلاف، دليل بر بطلان يك عقيده نيست؛ چراكه در بسياري از امور مانند اصل امامت و خلافت و نبوت نيز اختلاف هايي وجود دارد كه نمي تواند دليلي بر بطلان همه آنها باشد.

وصیت امام عسکری(ع) به مادر، دلیلی بر عدم ولادت امام زمان(عج)؟!

پرسش : آیا وصیت امام عسکری(ع) به مادرشان در امر موقوفات و صدقات دلیل بر عدم ولادت حضرت مهدی(عج) است؟
پاسخ اجمالی:

موضوع وصيت امام عسكرى(ع) به مادرشان در امر موقوفات و صدقات به جهت مخفی نمودن وضعیت حضرت مهدی(عج) از دستگاه حاكم بوده است؛ همانطور که امام صادق(ع)، وصی خود امام کاظم(ع) را در ضمن چهار نفر دیگر يعني منصور عباسى، ربيع، قاضى وقت و كنيزش حميده بربريه قرار داد تا از اين طريق بتواند جان فرزندش را حفظ كند، گرچه امر امامت فرزند را براى اصحاب خاص و اولياى خود روشن ساخته بود تا آن را به مرور زمان بر ديگران واضح سازند.

تدابیر امام عسکری(ع) برای تثبیت امامت حضرت مهدی(عج)

پرسش : امام عسکری(ع) برای تثبیت امامت حضرت مهدی(عج) چه تدابیری اندیشیدند؟
پاسخ اجمالی:

امام عسكري(ع) براى تثبيت امامت حضرت مهدى(عج) از راه هاى مختلفي همچون «تعليمات و بيانات» و «نشان دادن به خواص» استفاده كرد. در روايتي امام حسن عسكري(ع) فرمودند: «اى احمد بن اسحاق! اگر كرامت تو نزد خداوند عزوجل و نزد حجت هاى خداوند نبود اين فرزند را بر تو عرضه نمى كردم».

زمینه سازی امام عسکری(ع) براي «غیبت»؟!

پرسش : امام حسن عسکری(ع) در جهت زمينه سازی «غیبت» امام زمان(عج) چه اقداماتی انجام دادند؟
پاسخ اجمالی:

امام حسن عسكري(ع) در جهت زمینه سازي «غیبت» امام زمان(عج) فعاليت هايي از طريق بيانات و تعليمات و كم كردن ارتباطات خود با شيعيان، اتخاذ نظام وكالت، قربانى كردن براى فرزندش و نشان دادن ایشان به شيعيان خاص و ... انجام دادند.