پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

خداوند و خلق یک خدای دیگر!

پرسش : خداوند که قادر مطلق است، آیا می تواند یکی همانند خودش را بیافریند؟
پاسخ اجمالی:

چيزى كه ذاتا محال يا مستلزم محال باشد مورد تعلق قدرت واقع نمى شود و فرض چنین خدای مخلوقی نیز از این قسم محالات است. زیرا این خدای دوم در عین اینکه به اعتبار مخلوق بودن باید «ممکن الوجود»، «محدود و متناهی» و «متأخر» از خدای اول باشد، اما به اعتبار اینکه خداست لازم است «واجب الوجود ، اول و نامتناهی» باشد و چنین فرضی منجر به تناقض است.
ضمن اینکه ممکن نیست که جهان چندین خدا داشته باشد و براهین مختلفی در صدد اثبات این موضوع هستند که خدای جهان یکی است و نمی تواند خدایان متعددی وجود داشته باشند؛ چون خدایی که توسط خدای اول آفریده شده از آنجا که باید مثل خدای آفریدگار اولی باشد، لازم می آید که در کنار خدای آفریدگارش خدایی کند؛ این چندگانگى بر مخلوقات و نظام حاکم بر جهان اثر مى گذارد و نتیجه آن تضارب خدایان و عدم وحدت نظام آفرینش خواهد بود و باعث نابودی نظام هستی می شود.

تناقضات تاريخی قرآن درباره «عقايد يهود در صدر اسلام»!؟

پرسش : آيا اين سخن صحيح است كه: "اصلا يهود در صدر اسلام عقيده به «دست بسته بودن خداوند» نداشتند و قرآن در اين خصوص اشتباه كرده است"؟
پاسخ اجمالی:

عقيده به «دست بسته بودن خدا» را گرچه يك نفر از يهوديان عصر پيامبر گفته؛ اما چون بقيه به آن راضى بودند و هر كس كار ناشايسته‌اى را به رسميت بشناسد، شريك انجام دهنده آن است، میتوان آن را به كل قوم و جامعه‌اى نسبت داد كه گوينده به آنها منتسب است. قرآن نيز آنچه را كه گذشتگان يهود، قرنها پيش گفته و انجام داده اند ـ بنابر قاعده يكپارچگى امت ـ به همه يهود نسبت داده و اين شيوه‌اى رايج در ميان عموم مردم است.

فاطمه، برترین بانوی جهان

پرسش : چرا به حضرت زهراء(س) برترین بانوی جهان می گویند؟
پاسخ اجمالی:

بر اساس معارف قرآن و اسلام آنچه به انسان ارزش مى دهد، همان علم و ایمان و تقوا و ملکات فاضله انسانى است. با توجه به این معیارها بانوى اسلام فاطمه زهرا(س) برترین زنان جهان از لسان پیامبر(ص) معرفى شده است.

فاطمه سرور زنان عالم در منابع اهل سنت

پرسش : چه روایاتی از رسول خدا(ص) درباره برتری حضرت فاطمه(س) برهمه زنان عالم نقل شده است؟
پاسخ اجمالی:

روایات متعددی از علمای  اهل سنت مثل ابن شاهین، طبرانی، بخارى، طبری، ترمذى، حاکم نیشابوری و... از پیامبر(ص) نقل شده که بیان می کند مریم، آسیه، خدیجه و فاطمه برترین زنان هستند و فاطمه (س) سرورهمه زنان عالم است .

امداد غیبی در تولد حضرت فاطمه(س)

پرسش : خداوند حضرت خدیجه(س) را در تولد حضرت فاطمه(س) چگونه یاری کرد؟
پاسخ اجمالی:

زنان قریش که خدیجه را به خاطر ازدواج با جوان یتیم و تهیدستی همچون حضرت رسول، ملامت می کردند، هنگام بارداری این بانوی مکرم و در آن لحظات حساس و پردرد نیز تنهایش گذاشتند و این امر موجب اندوه خدیجه شد. اما هنگام وضع حمل ، خدیجه چهار زن را نزد خود دید که از طرف خداوند از بهشت برای یاری او آمده بودند تا به او در به دنیا آمدن حضرت فاطمه کمک کنند. ساره، آسیه، مریم و کلثوم دختر حضرت موسی. این لطف الهی بود که شامل حضرت رسول شد و به تصریح سوره کوثر، بدخواهان ایشان را که ابترش می نامیدند، ناامید کرد.

تناقضات تاريخی قرآن درباره «مصالح ساختمانی مصر»!؟

پرسش : آيا بيان قرآن درباره مصالح ساختمانی به‌کار برده شده در بناهای «مصر» با واقعيت‌های تاريخی تطابق دارد؟
پاسخ اجمالی:

بيان قرآن درباره مصالح ساختمانی به‌کار برده شده در بناهای «مصر» با واقعيت‌های تاريخی سازگار است؛ چراکه تاريخ صنعت آجرسازى و به كارگيرى آن در بنا و حتّى ساخت خانه‌هاى بلند، به حدود پنج هزار سال پيش از ميلاد برمى‌گردد. از اين گذشته، ساختمان‌هاى آجرى در كشورهاى ديگر مانند برج بابل و پرستشگاه‌هاى آشوريان و سومريان و نيز طاق كسرى كه توسط شاهپور اوّل در سال 241 پيش از ميلاد ساخته شد، شاهد ديگر اين مدعاست.

فاطمه زهرا(س) از زبان علمای اهل سنت

پرسش : علمای اهل سنت چه گفتاری درباره شخصیت حضرت فاطمه(س) دارند؟
پاسخ اجمالی:

بسیاری از علمای اهل سنت مثل ابن حجر، ذهبی، ابن ابی الحدید و... درباره شخصیت فاطمه(س) گفته اند: پیامبر(ص) فاطمه(س) را زیاد دوست می داشت و او را احترام می کرد و برایش بلند می شد واو را پاره تن خود و سرور زنان می نامید؛ فاطمه(س) صاحب اخلاقی نیکو و ملکاتی شریف و طبیعتی نجیب، صابر، متدین، نیکوکار، عفیف، قانع و شکر گزار خداوند بود.

اشتباه تاريخی قرآن درباره «هامان»!

پرسش : آیا قرآن درباره تطبیق تاریخی «هامان» اشتباه کرده است؟!
پاسخ اجمالی:

مقصود از «هامان» در قرآن، «آمون» است و اين دو اسم از نظر تلفظ و وزن، به هم نزديكند؛ به ويژه آنگاه كه بدانيم «آمون»، «اَمانا» نيز تلفظ مى شود و نشانه اختصارى «بزرگِ كاهنان» است؛ مانند اسم فرعون كه به معناى سراى بزرگ حكومت و لقب پادشاهان مصر بوده است. در نتيجه، هامان لقب بزرگ كاهنانِ «آمون» است که در ضمن وزير فرعون هم بوده است. به عبارت دیگر هامان معرّب «آمون» يا «اَمانا» است كه لقب رؤساى كاهنان معبد آمون، بزرگِ خدايان مصريان در شهر طيبه در نيل عليا بوده است. اين مطلبِ تعجب آورى نيست؛ زيرا طبيعى است كه هر كسى كه به مكان مقدسى منسوب باشد، نام همان مكان را به عنوان لقب بر خود مى‌نهد.

نحوۀ ورود فاطمه(س) به محشر در روایات اهل سنّت؟

پرسش : طبق روایت اهل سنت فاطمه زهرا(س) چگونه وارد محشر می شود؟
پاسخ اجمالی:

در منابع اهل سنت، دربارۀ کیفیت ورود حضرت فاطمه(س) به محشر روایاتی با این مضمون وارد شده: روز قیامت هاتفی از عرش ندا می دهد ای اهل محشر سرهای خود را پائین بیاندازید و چشمان خود را ببندید، تا فاطمه(س) دختر محمد(ص) از صراط عبور کند. پس آن حضرت در حالی که دو جامه ی سبز بر تن دارد همراه هفتاد هزار حوریه همانند برق از صراط عبور می کند و با بهترین صورت و کاملترین شکوه و با بزرگی هر چه تمام تر و در نهایت سعادت، همانند عروس وارد بهشت می شود.

وجود فاطمه عنصری بهشتی

پرسش : در منابع اهل سنت چه روایاتی از پیامبر(ص) دربارۀ چگونگی انعقاد نطفۀ حضرت فاطمه(س) نقل شده است؟
پاسخ اجمالی:

در کتب روایی اهل سنت نقل شده، عنصر وجودی حضرت زهرا(ع)، آسمانی و بهشتی است. سیوطی ذیل آیۀ اول سورۀ اسراء می نویسد: «عایشه گفت: پیامبر(ص) فرمود: زمانی که مرا بسوی آسمان بردند داخل بهشت شدم و در کنار درختی که به نیکویی آن و به سفیدی برگهای آن و به لذیذی میوۀ آن، هرگز در بهشت ندیده بودم. پس میوه ای از آن بر گرفتم و خوردم. آنگاه بصورت نطفه ای در صلب من قرار گرفت. پس به زمین هبوط کردم و با خدیجه هم بالین شدم و او فاطمه را باردار گشت. پس از آن هر گاه مشتاق بوی بهشت می شوم، فاطمه را می بویم».

کتاب های «اهل سنت دوازده امامی» درباره امامان شيعه!

پرسش : كدام يك از بزرگان و علمای اهل سنت راجع به امامان شيعه كتاب نوشته‌ اند؟
پاسخ اجمالی:

بزرگاني از میان اهل سنت، كتاب‌هايي در شرح زندگی دوازده امام(ع) نوشته‌اند، که از این افراد می توان با اصطلاح سني «دوازده امامی» یاد کرد. مانند: مجمل التواریخ و القصص از ابن شادی، تذکرة الخواص از ابن الجوزی، مطالب السئول از ابن طلحه شافعی، معالم العترة النبویة از ابن اخضر گنابادی، نزهة القلوب از حمد الله مستوفی، الفصول المهمة از ابن صباغ مالکی، الشذرات الذهبیة از ابن طولون، فصل الخطاب از خواجه محمد پارسا، روضات الجنان و جنات الجنان از درویش حسین کربلائی، الصواعق المحرقة از ابن حجر هیتمی، و... .

تاریخ ولادت فاطمه زهرا(س)؟

پرسش : فاطمه زهرا(س) در چه سالی متولد شد؟
پاسخ اجمالی:

از مجموع روايات صحيح به دست مي آيد که ولادت حضرت فاطمه(س) روز جمعه 20 جمادي الثاني سال پنجم بعثت بوده. سن ایشان هنگام ازدواج 9 سال و پايان عمر شريفش جمادي الثاني سال 11 تقريبا در 18 سالگی است. بنابر این با توجه به روايات، اين قول که ولادت آن بانوى بزرگوار قبل از بعثت‏ بوده، باطل و بدون دليل است.

مقام و منزلت حضرت زهرا(س)

پرسش : حضرت زهرا(س) نزد پیامبر(ص) از چه جایگاه و منزلتى بر خوردار بودند؟
پاسخ اجمالی:

طبق آیات و روایات، حضرت فاطمه(س) کوثر فیض بخشی است که پاکیزه و برگزیده خداست و سرور زنان عالم و پاره تن پیامبر(ص) است و خشم و رضای او خشم و رضای پیامبر(ص) و خدا می باشد که بر عصمت او دلالت دارد.

فضایل فاطمه زهرا(س) در کلام ائمه معصومین(ع)

پرسش : فضایل فاطمه زهرا(س) در کلام ائمه معصومین(ع) چگونه است؟
پاسخ اجمالی:

هر يک از ائمه(ع) در فضايل حضرت فاطمه(س) نکاتي ارزنده بیان فرموده اند. در نگاه ائمه فاطمه(س) چنان مرتبه والايى دارد که در زندگی خود به ایشان مباهات مى کردند و ایشان را داناتر و پرهيزگارتر و گرامى تر از آن می دانستند که نیاز به تمجید داشته باشد. ایشان به اصحاب خود می گفتند: نبوت هيچ پيامبرى تکميل نشد مگر اين که به فضيلت فاطمه زهرا(س) اقرار نموده، محبت او را دارا بود. ایشان دختر رسول خدا فاطمه(س) را براى خود سرمشق و الگو قرار داده بودند.

عنایت ویژه به فاطمه(س) در نحوه صدا زدن پیامبر(ص)

پرسش : رسول خدا(ص) درباره کیفیت صدا زدن خود، به فاطمه(ع) چه فرمود؟
پاسخ اجمالی:

علمای اهل سنت از حضرت زهرا(س) نقل کرده اند: هنگام نزول آیه«لاتجعلوا دعاء الرسول بینکم کدعاء بعضکم بعضاً»، خواستم که بگویم: «یا رسول الله!» حضرت رو به من کرده و فرمود: «دخترم این درباره تو و افراد خانواده تو نازل نشده، تو از منی و من از تو هستم، تو به من بگو: ای پدر». سپس حضرت پیشانی مرا بوسیده و آب دهان مبارک را بر صورتم کشید که پس از آن دیگر به استعمال عطر نیازی نداشتم.

علت نام گذاری حضرت فاطمه(س) به «بتول»؟

پرسش : چرا حضرت فاطمه(س) بتول نامیده شدند؟
پاسخ اجمالی:

حضرت زهرا(س) بخاطر عفاف و فضیلت و زیبایی کامل و حسب ممتازی که از زنان تمامی امت داشت یا برکناری آن حضرت از دنیا یا برکناری از نجاست و عادت ماهانه، به ایشان بتول گفته شده است.

محدَّثه بودن فاطمه زهرا (س)

پرسش : آیا فاطمه زهرا(س) با فرشتگان هم سخن بود؟
پاسخ اجمالی:

محدثه بودن فاطمه(س) در نزد شیعه از مسلّمات است و در روایات اهل بیت(ع) و زیارات به آن اشاره شده است، همچنین روایاتی در کتب اهل سنت مثل فضائل ابن شاهین و... درباره مقام و منزلت آن حضرت وجود دارد که نشان می دهد آن حضرت محدثه بوده است.

«امّ ابیها» کنیه فاطمه زهرا(س)

پرسش : در منابع اهل سنت چه کنیه ای برای حضرت زهرا(س) نقل شده است؟
پاسخ اجمالی:

بسیاری از دانشمندان اهل سنت و تمامی دانشمندان شیعه اتفاق نظر دارند که پیامبر خدا(ص) فاطمه(س) را به خاطر شفقت ها و دل سوزی هایش نسبت به آن حضرت، به کنیه «ام ابیها» یعنی «مادر پدر» ملقّب کرد.

احتمال خلق موجودات، به دست خالقی غیر از خدا!

پرسش : چه لزومی دارد که بگوییم همه موجودات را خداوند آفریده است؟ مگر نمی شود توسّط موجود دیگری خلق شده باشند؟
پاسخ اجمالی:

اولا: توجه به لزوم واجب الوجود بودن خدای خالق، امکان خلق شدن جهان به دست وجودی غیر از او را منتفی می کند. واجب الوجود از هر لحاظی بی نقص و بی خلل است و تصور اینکه حتی یک پدیده را نیز خدایی دیگر غیر از خدای مورد باور مومنان آفریده باشد، موجب نقض شدن اصل مسلم واجب الوجود بودن اوست. زیرا گسترده نشدن چتر سیطره و فیض آفرینش این خدای واجب الوجود حتی بر سر یک مخلوق نوعی نقص برای اوست. وقتی خدایی وجود دارد که از همه کمالات خدایی برخوردار است، چرا چیزی نیافریده باشد و با وجود نامنتهای او چه جایی برای خدایی کردن خدای دیگر وجود دارد؟!
ثانیا: اگر فرض کنیم که جز خدای مورد اعتقاد مؤمنین خدای دیگری نیز وجود دارد، باید هر دو به اقتضای خدایی منشاء فیض و آفرینش باشند. امّا مطالعه علمی جهان هستی که در قالب مجموعه‏ های هماهنگ و واحدی به هم پیوسته متجلی شده، انسان را به وحدت و یگانگی پروردگار آنها واقف می سازد. به عبارت دیگر، اگر دست و اراده دیگری غیر از خداوند یکتا بر عالم هستی حاکم بود و اگر تدبیر دیگری غیر از تدبیر الهی در جهان خلقت جریان داشت حتماً ناموزونی و فساد نیز در آن حاکم بود.

محدودیّت زمانی دین اسلام و منافات آن با خاتمیّت پیامبر اسلام(ص)!

پرسش : در قرآن آیاتی وجود دارد که بر محدودیّت زمانی دین اسلام و آمدن دین دیگری بعد از آن دلالت دارند؛ آیا این آیات با عقیده خاتمیّت پیامبر اسلام(ص) منافات ندارد؟!
پاسخ اجمالی:

استدلال هایی که راجع به این موضوع با توجه به آیات قرآن نقل شده، هیچ کدام درست و منطقی نیستند. آیه نقل شده از سوره سجده اشاره به موضوعاتی چون توحید و معاد دارد و چنان برداشتی از آن با الفاظ و واژه های استفاده شده در این آیه هیچ مناسبتی ندارد. آیه نقل شده از سوره یوسف نیز اخطاری به مشرکان است که به آنها یادآور می شود هنگام رسیدن وقت عذاب، تأخیری در نزول آن وجود نخواهد داشت و راه فراری از آن نیست.

پاسخ امام علی(ع) به بهانه جوئی های طلحه و زبیر؟

پرسش : پاسخ امام علی(ع) به بهانه جوئی طلحه و زبیر برای پیمان شکنی با حضرت چه بود؟
پاسخ اجمالی:

امام(ع) درباره «طلحه» و «زبير» كه در تحريك مردم بر ضدّ «عثمان» و سپس قتل او شركت كردند فرمود: «آنها حقّى را مطالبه مى كنند كه خود آن را ترك نموده اند و انتقام خونى را مى خواهند كه خود، آن را ريخته اند. اگر من در ريختن اين خون فرضاً شريك آنها بودم آنان نيز در آن سهمى دارند، و اگر خودشان به تنهايى اين كار را كرده اند بايد انتقام را از خود بگيرند و نخستين مرحله عدالت اين است كه خود را محكوم كنند. به خدا سوگند حوض آبى براى آنها فراهم سازم كه فقط خودم بتوانم آب آن را بكشم! به يقين آنها از آن سيراب برنمى گردند، و پس از آن ديگر آبى نخواهند نوشيد».

حكم شورشیان «جمل» از نظر شيعه و سنی؟

پرسش : از نظر شيعه و اهل سنّت، حکم شورشیان «جمل» كه بر عليه امام علی(ع) جنگيدند چیست؟
پاسخ اجمالی:

متكلمان و ارباب علم عقائد درباره حكم شورشيان جمل اختلاف كردند، اماميّه معتقدند: تمامى اصحاب جمل اعم از رؤسا و پيروان شان كافر شدند؛ چون بر امام وقت و بر ضد حكومت اسلامى خروج كردند. در ميان اهل سنّت چند نظر وجود دارد: گروهى از اهل سنّت مى گويند: اينها مجتهد بودند و اجتهاد كردند؛ بنابراين نه خطايي كردند و نه گناهى داشتند. اكثر اشاعره اصحاب جمل را خطاكار مي دانستند؛ ولى معتقدند خطايشان بخشوده شد. معتزله كه ابن ابى الحديد از آنها بود مى گويند: تمام آنها گمراه بودند مگر آنان كه توبه كردند مثل عايشه،‌ طلحه و زبير.
ولى اين سؤال را از ابن ابى الحديد و امثال او داريم كه اگر كسى دست به كارى زد كه خون هاى گروهى از مسلمين ريخته شود آيا در برابر چنين حقّ النّاس عظيمى، اظهار ندامت و پشيمانى و اشك ريختن كفايت مى كند يا بايد حقّ النّاس ها را جبران كرد؟

نحوه شكل گيری جنگ «جمل»؟

پرسش : نحوه شكل گيری جنگ «جمل» چگونه بود؟
پاسخ اجمالی:

با قتل عثمان و رسيدن امام علي(ع) به حكومت و ناكامي طلحه و زبير در تصاحب بخشي از قدرت، آنان به مكّه رفتند و با تحريك عايشه براي خونخواهي عثمان، توانستند لشكري را مهيا كنند تا به سمت بصره حركت كند. هنگامى كه اصحاب جمل به بصره رسيدند، عثمان بن حنيف فرماندار امام علي(ع) در بصره نامه اى براى حضرت نوشت و ايشان را در جريان امور گذاشت. حضرت دستور داد تا به اتفاق گروه وفاداران به امام(ع) از اهالى بصره در مقابل مخالفان بايستند ...

ناسازگاری قرآن با «علم نجوم»!؟

پرسش : بیان قرآن كريم در مورد «هفت آسمان» را چطور می‌توان با علم نوين نجوم تطبيق داد؟
پاسخ اجمالی:

سيّد قطب در اين باره مى‌نويسد: «هيچ ضرورتى براى تطبيق نصوص دينى بر يافته‌هاى علمى نيست؛ زيرا دانش ما به هستى احاطه ندارد تا قاطعانه بگوييم كه اين كشف علمى، همان است كه قرآن مى‌گويد. پس به هيچ روى صحيح نيست كه ميان كشفيات علم و آموزه‌هاى قرآنى تطبيق دهيم؛ مگر روزى فرا رسد كه انسان به طور قطعى بر اسرار هستى احاطه يابد، و آن روز چه دور است!»...

ناسازگاری قرآن با علم در مورد «وضعیّت ستارگان»!

پرسش : چرا قرآن كريم برخلاف علم نوين، كاركرد ستارگان را «راندن شياطين» معرفی نموده است؟!
پاسخ اجمالی:

پيش از هر چيز بايد دانست كه تعابير قرآن درباره موجودات ماوراى طبيعت، بر ظاهر حمل نمى‌شود؛ زيرا هم فهم بشر محدود است و هم قالب الفاظ بشرى گنجايش مفاهيم دقيق غير مادى را ندارد. مفاهيمى كه اصولاً از قلمرو حس و ماده بيرون است. به ديگر سخن، هم فهم بشر و هم الفاظ بشرى، محدود و كاربرد آنها صرفاً در گستره عالم ماده است؛ به همين دليل نمى‌توان به كمك آنها از جهان لطيف و ظريف مجردات خبر داد. بنابراين هرگاه در قرآن كريم سخن از عالم مجردات به ميان مى‌آيد، بى گمان كاربردى استعارى و تمثيلى است. آری نبايد عالم بالا را همانند جهان ماده انگاشت، با اين تفاوت كه جايگاه آن بالاتر از اين عالم است؛ زيرا چنين برداشتى انگاره‌اى مادّى از يك مفهوم فرامادّى است كه با هم تفاوت بنيادين دارند....

تقدم و برتری شيعه در علم‏ كلام‏

پرسش : کدام مذهب اسلامی در علم کلام بر دیگران متقدم است؟
پاسخ اجمالی:

ابن أبي الحديد سنّی مى‏ نويسد: «علم كلام و اعتقادات، كه اشرف علوم است، از كلام امام على(ع) اقتباس شده است» و اربلى شیعه مى ‏نويسد: «پيشوايان مكتب‏هاى كلامى؛ يعنى اشاعره، معتزله، شيعه و خوارج، همه خود را منسوب به آن حضرت مى ‏دانند».
اوَّلين مناظره كننده در تشيُّع أبوذر غفارى‏ مى ‏باشد.  أوَّلين كسى كه علم كلام را تصنيف و تدوين كرد، «عيسى بن رَوْضَه» إمَامى تابعى‏ بوده است.  اوّلين طبقه از مشاهير أئمَّه علم كلام از شيعيان هستند، از جمله آنها: ‏كُمَيْل بن زياد؛ سُلَيْم بن قَيْس هِلَالى؛ حارث أعْوَر هَمْدانى‏ و جابر بن يزيد بن حارث جُعْفىمی باشند.

مصونیت پیامبران از القائات شیطانی، در دریافت وحی؟

پرسش : آیا پیامبران هنگام نزول و گرفتن وحی از نفوذ تلقینات شیطانی در امان بودند؟
پاسخ اجمالی:

نفوذ وسوسه های شیطانی در وحی انبیاء علاوه بر اینکه ادعای بی اساس و بی دلیلی است با اصل موضوع بعثت انبیاء منافات دارد و برای همین بر اساس حکمت الهی منتفی است. اگر قرار باشد شیطان بتواند دخل و تصرفی در وحی کند، خداوند از آن مطلع بوده و قادر است آن را رفع کند و چون خداوند متعال می خواهد پیامش به صورت صحیح به بندگانش ابلاغ شود، مانع چنین تلقین های شیطانی خواهد شد.

فراموشی حضرت موسی(ع)!

پرسش : چرا حضرت موسى(ع) عهد خویش را با حضرت خضر فراموش کرد؟!
پاسخ اجمالی:

جمعى معتقدند: چنین نسیانى که نه مربوط به اساس نبوت و نه فروع آن و نه تبلیغ دعوت، بلکه در یک مسأله صرفاً عادى و روزمره است، از پیامبران بعید نیست و با مقام عصمت تعارضی ندارد. اما شاید موسى به خاطر این که مشتاقانه و با عجله به دنبال خضر مى رفت غذاى خود را فراموش کرده و یا عظمت حوادثى همچون شکستن کشتى و قتل نوجوان و ... او را چنان هیجان زده کرد که تعهدش فراموشش شد. بعضى نیز احتمال داده اند: نسیان در اینجا به معنى مجازى ـ یعنى ترک ـ بوده باشد.