پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 
عیادت مراجع عظام با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته)
عیادت مراجع عظام با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته)

عیادت مراجع عظام حفظهم الله با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته)

69 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/08/12 تاریخ انتشار: 16 MB حجم: 2:30 مدت زمان:
عیادت شخصیت های حوزوی و مقامات کشوری از آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی
عیادت شخصیت های حوزوی و مقامات کشوری از آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی

گزارش تصویری دیدار علما و اساتید حوزه و مسئولین کشوری با معظم له

44 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/08/10 تاریخ انتشار: 16 MB حجم: 103 مدت زمان:
«برگزاری جلسه استفتائات معظم له در بیمارستان»
«برگزاری جلسه استفتائات معظم له در بیمارستان»

«برگزاری جلسه استفتائات معظم له در بیمارستان»

84 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/08/08 تاریخ انتشار: 15 MB حجم: 2:30 مدت زمان:
طریق عشاق
طریق عشاق

طریق عشاق با مداحی بنی فاطمه
کاری از گروه جهادی تبلیغی بلیغ

52 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/08/06 تاریخ انتشار: 80 MB حجم: 264 مدت زمان:
اخلاق
اخلاق

رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: إنّ هذه الأخلاق‌ من‌ اللَّه‌ فمن أراد اللَّه تعالى به خيرا منحه خلقا حسنا و من أراد به سوء منحه خلقا سيّئا.[1]

این اخلاق و صفات خوب از طرف خداوند است کسی که خداوند برای او خیری بخواهد به او اخلاق حسن می دهد و کسی خداوند نسبت به او اراده ی سوء داشته باشد به او اخلاق بد می دهد.

شخصیت انسان وابسته به اخلاق اوست و همین موجب فرق او با حیوانات می شود. صداقت، امانت، شجاعت، سخاوت، ایثار، دوست داشتن بندگان خدا، بیزاری از دشمنان خدا و مانند آن از محاسن اخلاق است.

اگر انسان این استعدادها را خراب کند از حیوانات هم پست تر است زیرا حیوان چنین استعدادی ندارد ولی انسان دارد و می تواند آن را خراب کند.

اما چگونه می توان صفات خوب اخلاقی را برای خود فراهم کرد؟

همواره ابتدا افعالی از انسان سر می زند مثلا انسان در مواردی چیزی به دیگران می دهد و اندک اندک این کار تبدیل به عادت می شود و به تدریج این عادت ریشه دار شده تبدیل به ملکه می شود و جزء وجود او می گردد. این شخص در این مرحله بدون اینکه زحمتی به خودش بدهد آن صفات اخلاقی خوب را انجام می دهد. رذائل اخلاقی مانند دروغ گفتن نیز به همین شکل است. تمام بدبختی ها به سبب علاقه به مال و منال و امثال این گونه هوی و هوس ها می باشد.

نکته ای در روایت فوق باید ذکر شود و آن اینکه اراده ی حسن و سوء خداوند نسبت به افراد بی دلیل نیست زیرا خداوند حکیم است و کارهای او روی حساب می باشد. خداوند بی دلیل و بدون ترجیح بلا مرجح برای کسی خیر یا شر نمی خواهد. بنا بر این انسان کارهایی کرده است که به وسیله ی آن مستحق شده که خداوند صفات خوب یا بدی را به او ببخشد. به همین دلیل دستور داده شده است که اگر کسی کار بدی کرده است سریعا باید توبه کند زیرا با توبه انسان کار بد را ترک می کند و نمی گذارد که در نهاد او به شکل ملکه در آید.

 

48 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/08/02 تاریخ انتشار: 34 MB حجم: 500 مدت زمان:
تبریک روز معلم
تبریک روز معلم

تبریک روز معلم و گرامی داشت شهید مطهری رحمه الله علیه .

37 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/08/02 تاریخ انتشار: 7 MB حجم: 99 مدت زمان:
صفات پسندیده
صفات پسندیده

رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: أربع‌ إذا كنّ‌ فيك‌ فلا عليك ما فاتك من الدّنيا صدق الحديث و حفظ الأمانة و حسن الخلق و عفّة مطعم.[1]

چهار چیز است که اگر آنها را به دست آوری در دنیا هیچ مشکلی نداری و هر چه از دنیای تو تلف شود هیچ ناراحتی ای نخواهی داشت.

اول اینکه هرگز دروغ نگو. اگر به همین دستور عمل شود قیافه ی دنیا عوض می شود. رؤسای کشورها در جهان و تاجرها و امثال آنها با دروغ هایی که می گویند چهره ی دنیا را تغییر داده اند و خراب کرده است.

دوم اینکه امانت را باید حفظ کرد. امانت معنای وسیعی دارد و امانت اخلاقی و مانند آن را شامل می شود، کشور، فرزند، دین و همه امانت هایی هستند که در دست ما می باشند.

سوم اینکه انسان باید اخلاق حسنه داشته باشد.

آخر اینکه انسان باید حلال خور باشد.

مشکل ما یا حرام خوری است است یا اخلاق سوء که موجب اختلاف ها و کشمکش ها می شود و یا عدم صدق امانت و دروغگویی.

انسان و جامعه اگر نمی تواند یکدفعه به این چهار دستور عمل کند لااقل باید سعی کند به تدریج این صفات را به دست آورد. مثلا ابتدا از دروغ های بزرگ اجتناب کند.

در میان چهار صفت فوق به جز حسن خلق ما بقی واجب است و حسن خلق نیز در بعضی موارد واجب است مثلا بدخلقی اگر به ایذاء مؤمن منجر شود حرام می باشد.

انسان باید این صفات را ابتدا از خودش و خانواده و شاگردان و امثال آن شروع کند.

59 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/08/02 تاریخ انتشار: 25 MB حجم: 360 مدت زمان:
اهمیت علم و دانش
اهمیت علم و دانش

رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: لا فقر أشدّ من‌ الجهل‌ و لا مال أعود من العقل و لا وحدة أوحش من العجب و لا حسب كحسن الخلق و لا عبادة مثل التّفكّر.[1]

رسول خدا (ص) در این روایت یک برنامه ی کامل و جامع برای یک زندگی صحیح ارائه می دهد.

ابتدا می فرماید: فقر مالی مهم نیست بلکه فقرِ علم، مهم است. اگر انسان جاهل نباشد می تواند فقرهای دیگرش را برطرف کند ولی اگر فرد جاهل باشد حتی اگر غنای مالی داشته باشد آن را به وسیله ی جهلش از بین می برد.

سپس می فرماید: هیچ مالی پربارتر و پربرکت تر از عقل نیست. اگر انسان سرمایه ی عقل را در اختیار داشته باشد همه چیز را دارد ولی اگر این سرمایه نباشد همه چیز از دست انسان می رود. کسانی هستند که پدرشان از دنیا رفته و سرمایه ی هنگفتی برای آنها گذاشته است ولی چون ورثه عقل درستی ندارند همه را به باد می دهند.

سپس می فرماید: هیچ تنهایی ای وحشتناک تر از خودبزرگ بینی نیست. انسانی که اعجاب به نفس داشته باشد فقط خود را می بیند و این سبب می شود هم او از مردم فاصله بگیرد و هم مردم از او.

سپس می فرماید: اگر کسی می خواهد شخصیت فامیلی و یا شخصیت اجتماعی داشته باشد بداند که هیچ شخصیتی بهتر از حسن خلق نیست. حسن خلق جاذبه دارد و قلب ها را به سوی خود جذب می کند و موجب می شود یاران و دوستان انسان زیاد شوند در نتیجه در مقابل حوادث تنها نباشد.

سپس در آخر می فرماید: هیچ عبادتی مانند تفکر نیست.

جالب است که حدیثی در 1400 سال قبل در محیط جاهلیت به این گونه وارد شده باشد؛ زمانی که علم و دانش قابل توجهی در آن زمان وجود نداشت. این گونه احادیث به نظر ما معجزه است.

در روایت معروفی آمده است که کسی خدمت امام صادق علیه السلام آمد و عرض کرد که از جدتان شنیدم که هیچ عبادتی بالاتر از تفکر نیست. بنا بر این در چه چیزی باید فکر کرد؟

فرمود: يَمُرُّ بِالْخَرِبَةِ أَوْ بِالدَّارِ فَيَقُولُ أَيْنَ سَاكِنُوكِ وَ أَيْنَ‌ بَانُوكِ‌ مَا لَكِ لَا تَتَكَلَّمِين‌

همین موجب می شود که انسان از یک منظره ی ویران، درس بزرگی بگیرد و به ماهیّت دنیا پی ببرد.

در روایات هست که ثواب به مقدار عقل است نه به مقدار کثرت اعمال. تمام مشکلات دنیا توسط سردمداران بی عقل اتفاق می افتد.

44 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/08/02 تاریخ انتشار: 26 MB حجم: 372 مدت زمان:
تبریک ایام شعبانیه
تبریک ایام شعبانیه

تبریک ایام شعبانیه

42 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/08/02 تاریخ انتشار: 2 MB حجم: 35 مدت زمان:
آفت شجاعت
آفت شجاعت

حدیث از پیغمبر اکرم (ص)

آفة الشّجاعة البغى‌ (ظلم آفت شجاعت است.) و آفة الحسب الافتخار (فخر فروشی و خود برتربینی آفت حسب و نام نیک و خانواده ی نیک و ارزش های نسبی است.) و آفة السّماحة المنّ (منت گذاشتن آفت سخاوت است.)
باید توجه داشت که علاوه بر آیات اخلاقی که در قرآن است رسول خدا (ص) نیز احادیث اخلاقی بسیاری دارد. یکی از اهداف بعثت این است که رسول خدا (ص) می فرماید: إِنَّمَا بُعِثْتُ‌ لِأُتَمِّمَ‌ مَكَارِمَ‌ الْأَخْلَاقِ. در کلمات و اعمال رسول خدا (ص) مسائل اخلاقی فوق العاده زیادی وجود دارد. تعبیر به (اتمم) این است که انبیاء سلف نیز مکارم اخلاقی داشته اند ولی رسول خدا (ص) آنها را کامل کرده است. ریشه های فضائل اخلاقی توسط خداوند در درون ذات انسان قرار داده شده است و رسول خدا (ص) درصدد پرورش آنها است. انسان در درون ذاتش و از روی فطرت از امانت و صداقت خوشش می آید و دروغگویی و خیانت را زشت می شمارد. پیغمبر اکرم (ص) درصدد بوده است که این مکارم را تکمیل نماید.

در حدیث مزبور نه آفت ذکر شده است که ما در این جلسه به شرح سه مورد فوق از آن بسنده می کنیم.

(آفت) چیزی است که می تواند یک نعمت پرارزش را از کار بیندازد و آن را تبدیل به نقمت کند. مثلا اگر درختی تنومند و پر محصول آفت بگیرد نه تنها بی فایده می شود حتی مزاحمت نیز ایجاد می کند.

آفت شجاعت، ظلم است. شجاعت ممکن است ذاتی باشد و یا اکتسابی و به هر حال نعمتی از نعمت های خداوند است و انسان می تواند به وسیله ی آن افتخارات و مملکت و مال و منال و آبرو و خانواده ی خود را حفظ کند. ولی اگر کسی از آن سوء استفاده کند و به دیگران ظلم نماید، این موجب می شود که نعمت شجاعت تبدیل به مصیبت شود. پهلوان ها سابقا که در محله هایی بودند پناهگاه نوامیس مردم در آنجا بودند و جلوی افراد هرزه را می گرفتند تا مزاحم نوامیس مردم نشوند و مانع می شدند که کسی به دیگری ظلم کند.

آفت حسب نیز افتخار است. حسب از ماده ی حساب است ولی در لغت به معنای اصل و نسب والا آمده است. بنا بر این حسب به معنای ارزش مقام، خانواده ی آبرومند و مانند آن است. اگر انسان در خاندان اصیل و پر افتخاری و خوش نام باشد این یک نعمت است زیرا انسان می تواند در میان مردم با آبرو زندگی کند و از این موقعیت برای کم به دیگران استفاده نماید. آفت آن این است که انسان به فخرفروشی و خودبرتربینی روی آورد که موجب می شود آن نعمت به نقمت تبدیل شود.

سخاوت نیز گاه ممکن است ذاتی باشد و یا اکتسابی و در هر حال سخیّ بودن یک نعمتی محسوب می شود و انسان می توان با این صفت در دنیا و آخرت شخصیت و آبرو پیدا کند و با این صفت ذخیره ای برای یوم المعاد خود ایجاد کند ولی اگر در عوض، منت بگذارد این آفت جلوی آن نعمت را می گیرد. قرآن مجید خیلی نسبت به این نکته تأکید دارد و می فرماید: قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ يَتْبَعُها أَذىً یعنی اگر با زبان خوش شخص سائل را رد کنند بهتر از آن است که مبلغ خوبی به فرد بدهند ولی به او اهانت کنند و یا منت بگذارند (مثلا بگویند: حواست باشد که اگر من به تو کمک نمی کردم زندگی ات از بین می رفت.)

 

51 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/08/01 تاریخ انتشار: 80.5 MB حجم: 775 مدت زمان:
بررسی یکی از مشکلات حوزه علمیه قم
بررسی یکی از مشکلات حوزه علمیه قم

یکی از مشکلات حوزه این است که آقایان در حوزه و قم می‌مانند، خیلی ها تا آخر عمر در قم هستند در حالی که نه استاد هستند، نه مؤلف و نه مرجع تقلید، بلکه مادام العمر محصل هستند و معلوم نیست چه زمانی می خواهند به رسالت اصلی خود که همان تبلیغ دین و تبیین معارف اسلام و هدایت مردم است جامه عمل بپوشانند.
الان غالب شهرستان ها از حضور علما خالی شده و این مساله به هیچ وجه درست نیست و مشکلات متعددی را به دنبال دارد
این مرجع تقلید تصریح کرد: وقتی حضور روحانیت نباشد عرفان‌های کاذب، مذاهب ساختگی و نحله های فاسد رشد می‌کنند، اما وقتی یک نظارتی از سوی روحانیون باشد وضعیت شهرستان‌ها و مناطق متفاوت خواهد بود؛ حضور و ورود روحانیت به هر نقطه ای از مفاسد جلوگیری می کند.
وی خواستار چاره اندیشی همه در این خصوص شد و خاطرنشان کرد: ممکن است این سخن باب میل برخی نباشد، باید انسان بنشیند و فکر کند می خواهد در حوزه چه کار کند، اگر کاری در حوزه قم نمی تواند انجام دهد و در شهرستان ها می تواند انجام دهد باید این کار را انجام دهد.

نه تنها شهریه افرادی که به طرح هجرت و تدریس و تبلیغ به شهرستان ها می روند نباید قطع شود بلکه باید مورد حمایت ویژه نیز قرار گیرند، امیدوارم این مساله مورد توجه همگان قرار گیرد.

علما مرزبانان هستند، نباید مرزهای کشور اسلامی را خالی نگه داریم، اسلام فقط قم نیست، خادمان اسلام تنها ساکنان قم نیستند، چگونه در مسائل نظامی یک عده در تهران هستند، یک عده در شهرستان ها و یک عده در مرزها هستند؛ در حوزه نیز باید همین گونه باشد و اجازه ندهیم دشمنان و معاندان و بدخواهان از خالی ماندن شهرستان ها از روحانیت سوء استفاده کنند.

 

46 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/07/30 تاریخ انتشار: 61 MB حجم: 510 مدت زمان:
عیادت رهبر معظم انقلاب از آیت الله العظمی مکارم شیرازی
عیادت رهبر معظم انقلاب از آیت الله العظمی مکارم شیرازی

از سوی دفتر معظم له منتشر شد:
عیادت رهبر معظم انقلاب از آیت الله العظمی مکارم شیرازی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این عیادت، در جریان روند درمان حضرت آیت الله مکارم شیرازی قرار گرفتند

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) از حضرت آیت الله مکارم شیرازی در یکی از بیمارستان‌های تهران عیادت کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این عیادت، در جریان روند درمان حضرت آیت الله مکارم شیرازی قرار گرفتند و فرمودند: وجود جنابعالی برای مردم و حوزه‌های علمیه بسیار با برکت است و از خداوند متعال سلامتی و عافیت کامل شما را مسألت می‌کنیم.


تاریخ انتشار: « 1398/07/22 » 

137 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/07/24 تاریخ انتشار: 15 MB حجم: 2:30 مدت زمان:
عبادت شبانه
عبادت شبانه

امام حسن عسکری علیه السلام می فرماید: إِنَ‌ الْوُصُولَ‌ إِلَى‌ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ- لَا يُدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّيْلِ مَنْ لَمْ يُحْسِنْ أَنْ يَمْنَعَ لَمْ يُحْسِنْ أَنْ يُعْطِيَ
یعنی قرب و وصول الی الله مستلزم یک سفر است و جمله ی ﴿إِنَّا لِلَّهِ‌ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ﴾ نیز همین معنا را می رساند یعنی ما به سوی خداوند در حال سفر هستیم و یا اینکه خداوند در آیه ی دیگری می فرماید: ﴿يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ‌ إِلى‌ رَبِّكَ كَدْحا فَمُلاقيه‌﴾

سپس امام علیه السلام می فرماید: در این سفر، فرد بدون عبادت شبانه به جایی نمی رسد. (امتطاء) به معنای امتداد است یعنی عبادات روز باید به شب امتداد یابد و با نماز شب ادامه پیدا کند.

ارباب سیر و سلوک می گویند که سیر الی الله بدون عبادت شبانه حاصل نمی شود. انسان در شب مخصوصا در آخر شب که سحر است حالت خاصی دارد و در این حال چون اندکی استراحت نیز کرده و رفع خستگی شده است حالت نشاط دارد. ثانیا چیزی که انسان را مشغول به خود کند مانند مکالمه، تلفن، مراجعه و بسیاری از دلمشغولی ها و تظاهر و ریا و امثال آن در آن لحظه وجود ندارد. در نتیجه حضور قلب حاصل می شود و روح عبادت به دست می آید. چنین عبادتی است که روح انسان را پرورش می دهد. در قرآن حتی در مورد رسول خدا (ص) آمده است: ﴿وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‌ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً﴾ یعنی خداوند به پیغمبر اکرم (ص) می فرماید: اگر می خواهی به مقام محمود برسی این کار با نافله ی شبانه حاصل می شود.

انسان برای بیدار شدن در دل شب باید شب زودتر بخوابد، غذایی سبک تر و نوشیدنی کمتری مصرف کند. همچنین فرد باید بر بیدار شدن تصمیم داشته باشد و در این صورت به لذتی دست می یابد که در هیچ چیزی یافت نمی شود. اهل علم بعد از نافله ی شبانه می توانند در مورد مسائل مشکل و دقیق فکر کنند و بعد از نماز شب و بعد از نماز صبح برای حل مشکلات علمی زمان بسیار مناسبی است.

در زمان ما متأسفانه مشغولیت هایی از قبیل فیلم های تلویزیونی و پرداختن به شبکه های مجازی موجب عدم پرداختن به عبادت شبانه می شود و حتی گاه نماز صبح افراد قضا می شود.

در سابق، روزها سفر می کردند و شب ها می خوابیدند ولی سفر الی الله به گونه ای است که در شب نیز باید به این سفر ادامه داد.

 

43 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/07/23 تاریخ انتشار: 67 MB حجم: 550 مدت زمان:
مساجد
مساجد

مساجد محل فکر و ذکر و حضور قلب است و هر چیزی که توجه انسان را به خودش جلب کند و از ذکر و فکر حضور قلب باز دارد نباید در مساجد وجود داشته باشد از این رو زخرف مساجد و طلاکاری آن جایز نیست و آویزان کردن تصاویر حتی تصاویر شهداء در آن صحیح نمی باشد. لا اقل حتی الامکان نباید این تصاویر رو به روی نمازگزاران باشد که حتی غیر از جلب توجه موجب تشبه به عمل بت پرستان می شود و به همین جهت گاه موقع نماز جلوی این تصاویر را با پارچه ای می پوشانند.
حتی به همین دلیل از نماز خواندن در مقابل دربی که باز است نهی شده است زیرا عبور و مرور افراد موجب پرت شدن حواس انسان در نماز می شود

 

30 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/07/23 تاریخ انتشار: 31 MB حجم: 225 مدت زمان:
همه گروه ها وظیفه شرعی و اجتماعی دارند در انتخابات شرکت کنند
همه گروه ها وظیفه شرعی و اجتماعی دارند در انتخابات شرکت کنند

حضرت آیت ‌الله العظمی مکارم ‌شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، سخنان مهمی درباره انتخابات بیان کردند.

ایشان با اشاره به برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفندماه، تصریح کردند: شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: اگر شرکت کنیم قدرت و قوت ما حفظ می شود، من تاکید می کنم حتی اگر فرضاً کسانی نظام را قبول نداشته باشند، اما به یقین کشور خود را قبول دارند و برای ماندن این کشور مسألۀ انتخابات باید مورد توجه قرار گیرد همچنین اگر بعضی از افراد از بعضی نهادها گله داشته باشند و گلۀ آنها هم برحق باشد نباید از انتخابات قهر کنند؛ راهپیمایی روز 22 بهمن پشت دشمن را لرزاند؛ باید بار دیگر با حضور گسترده در پای صندوق های رای پشت دشمن را بلرزانیم.
معظم له در ادامه به بیان تفاوت های دموکراسی غربی با دموکراسی اسلامی پرداخت و فرمودند: در دموکراسی غربی خط قرمزی وجود ندارد، یک عده گردن کلفت زد و بند می کنند، افراد را می خرند، سرمایه داران افراد را می بینند و پول می دهند و زد و بند می کنند تا در آینده در خدمت منافعشان باشند و در نتیجه افراد سرمایه دار روز به روز قوی تر و افراد فقیر روز به روز ضعیف تر می شوند.

ایشان اظهار داشتند: در انتخابات غربی مسائل اخلاقی حاکم نیست، ما دموکراسی و انتخابات داریم اما دموکراسی و انتخابات ما اسلامی است، ما خطوط قرمز زیادی هم داریم؛ کسی که نامزد می شود باید «بینه و بین الله» خود را لایق این مسؤولیت بداند، اگر برای نام و شهرت و استفاده های مادی می رود این نخستین مخالفت با دستورات اسلام است.

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم‌ شیرازی تاکید کردند: مردم هم که انتخاب می کنند باید سراغ افراد شایسته بروند و مسائل قومی، قبیله ای و جناحی نباید در این موضوع دخالت داشته باشد؛ جناح بندی در انتخابات درست نیست، باید معیار ما شایسته سالاری باشد.

 ایشان افزودند: برخی کاندیداها ممکن است با برخی ثروت مندان محلی زد و بند کنند که هزینه تبلیغاتشان را بدهند و آنها بعداً به ایشان خدمت کنند؛ باید از این امور پناه به خدا برد، این انحراف از اصول اسلامی و گناه کبیره است.

ایشان در ادامه به اهمیت رعایت نکات اسلامی و اخلاقی در مسائل تبلیغات انتخاباتی اشاره کردند.

معظم له در این زمینه با بیان این که در تبلیغات انتخاباتی دروغ گفته نشود، وعده های غیر عملی و نادرست داده نشود، ابراز داشتند: فرد باید به صورت صحیح به معرفی خود بپردازد، نکته دیگر این که تخریب دیگران به هر قیمتی که باشد حرام است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اضافه کردند: اخیرا گفته و شنیده می شود در فضاهای مجازی شروع به تخریب کرده اند، این مساله به هیچ وجه دینی نیست؛ نکته دیگر پرهیز از اسراف و تبذیر در مسائل تبلیغاتی است.

ایشان افزودند: کاری نکنیم که انتخابات سرچشمه اختلافات و عداوت ها در آینده شود، بعد از پایان انتخابات باید دوستانه به یکدیگر تبریک بگویند، من تاکید می کنم همه به موازین دینی، اخلاقی و اسلامی پایبند باشند.

معظم له اظهار داشتند: مردم را نباید مایوس کرد، غلو هم نباید کرد، ما بدون شک مشکلاتی داریم اما افتخارات و دستاوردهای زیادی هم داریم که مایه مباهات است، امنیت این کشور در هیچ کجا نیست؛ اداره کردن کشور در شرایط سخت تحریم کار ساده ای نیست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی یادآورشدند: امیدواریم همه به این نصایح عمل کنند و هر کس هر عقیده ای داشته باشد، در پای صندوق های رای حاضر شود؛ امیدواریم خداوند متعال به مردم توفیق دهد آبروی نظام، اسلام و دین را در این انتخابات حفظ کنند و این انتخابات پیروزی های فراوانی در آینده داشته باشد.

32 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/07/23 تاریخ انتشار: 90 MB حجم: 678 مدت زمان:
دهه فجر
دهه فجر

نکته ای پیرامون دهه ی فجر:

باید خدا را شکر کرد که بعد از سی و هفت سال با این همه کارشکنی هایی که در مورد نظام جمهوری اسلامی می شود این نظام همچنان پابرجا مانده است و نه تنها در منطقه حرف اول را می زند، در دنیا نیز یکی از کسانی است که حرف اول را می زند. البته انکار نمی کنیم که مشکلاتی نیز وجود دارد و باید در حل آنها کوشش نمود.

سه نکته در مورد این کار مهم وجود دارد:

یکی اینکه باید دقت کرد که چرا انقلاب کردیم و اینکه در رژیم شاه چه عیوبی وجود داشت که به سمت انقلاب روی آوردیم:

در رژیم گذشته اولا به اجانب وابسته بودیم و حکومت بر عهده ی مردم نبود بلکه با بیگانگان بود و مستشاران آمریکایی در ارتش و سایر جاها حضور داشتند و حتی گاه هنگام انتخابات ابتدا لیست کاندیداها می بایست توسط سفارت آمریکا و امثال آن تأیید می شد و بعد همان افراد به زور از میان آراء انتخاب می شد.

دیگر اینکه ثروت های ما را غارت می کردند و نفت و سایر معادن ما را به قیمت ارزان می خریدند و اجناس خود را به آلاف و الوف به ما می فروختند. به گفته ی بعضی، بیچاره ملتی که اگر می خواهد جنسی بفروشد و یا بخرد هر دو قیمت را دیگران برای او تعیین کنند و او حق تعیین قیمت در مبادلات را نداشته باشد.

اضافه بر اینها، مسائل ضد ارزش اسلامی در کشور وجود داشت. به قول بعضی تعداد مشروب فروشی ها در تهران بیش از نانوایی بود. همچنین است سایر مفاسد اخلاقی و حتی رژیم شاه به این مفاسد آلوده بود. بی حجابی ها و عیّاشی ها و سفرهای خارجه بخشی از این مفاسد بود.
 
امام قدس سره این موارد را دید و به غیرت اسلامی او برخورد و قیام کرد.

دوم اینکه باید دید چه عواملی موجب پیشرفت انقلاب شده است. در میان عوامل متعدد می توان به دو عامل مهم اشاره کرد که عبارتند از: اتحاد و همبستگی مردم و قاطعیت و شجاعت امام قدس سره. اینها موجب شد که در عرض ده روز که امام قدس سره آمد انقلاب انجام شود.

سوم اینکه باید دید چه عواملی موجب نگه داشتن این انقلاب می شود. باید دانست که همان عوامل پیشرفت انقلاب موجب نگه داشتن آن نیز می شود و علت محدثه علت مبقیه نیز باید باشد.

البته باید دانست که هرچند الآن مفاسدی وجود دارد ولی باید دقت کرد که اگر زمان قبل از انقلاب بود با این همه مظاهر فساد مانند اینترنت، ماهواره ها و شبکه های مجازی چه اتفاقی می افتاد.

 

35 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/07/23 تاریخ انتشار: 20 MB حجم: 157 مدت زمان:
توصیه به طلاب حوزه علمیه
توصیه به طلاب حوزه علمیه

يَا يَحْيَىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا

چون زکریا ذکر تسبیح و نماز کرد ما به او یحیی را عطا کردیم و چون سه ساله شد به وی خطاب کردیم که) ای یحیی، تو کتاب آسمانی ما را به قوت (نبوت) فراگیر، و به او در همان سن کودکی مقام نبوت بخشیدیم.

با نشاط و قوت درس ها رو شروع کنید و امروز تحصیل علوم دینی از همه چیز واجب تر است چون دشمنان اسلام را مزاحم منافع خودشون میدانند .

 

34 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/07/23 تاریخ انتشار: 18 MB حجم: 208 مدت زمان:
نماز شب
نماز شب

امام حسن عسکری علیه السلام می فرماید: إِنَ‌ الْوُصُولَ‌ إِلَى‌ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ- لَا يُدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّيْلِ مَنْ لَمْ يُحْسِنْ أَنْ يَمْنَعَ لَمْ يُحْسِنْ أَنْ يُعْطِيَ
یعنی قرب و وصول الی الله مستلزم یک سفر است و جمله ی ﴿إِنَّا لِلَّهِ‌ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ﴾ نیز همین معنا را می رساند یعنی ما به سوی خداوند در حال سفر هستیم و یا اینکه خداوند در آیه ی دیگری می فرماید: ﴿يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ‌ إِلى‌ رَبِّكَ كَدْحا فَمُلاقيه‌﴾

سپس امام علیه السلام می فرماید: در این سفر، فرد بدون عبادت شبانه به جایی نمی رسد. (امتطاء) به معنای امتداد است یعنی عبادات روز باید به شب امتداد یابد و با نماز شب ادامه پیدا کند.

ارباب سیر و سلوک می گویند که سیر الی الله بدون عبادت شبانه حاصل نمی شود.

65 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/07/22 تاریخ انتشار: 20 MB حجم: 157 مدت زمان:
معظم له در دیدار رییس و مسؤولان کمیته امداد امام خمینی(ره)
معظم له در دیدار رییس و مسؤولان کمیته امداد امام خمینی(ره)

معظم له در دیدار رییس و مسؤولان کمیته امداد امام خمینی(ره):
کمیته امداد از افتخارات ارزشمند جمهوری اسلامی است

خوشبختانه کمیته امداد کارها و اقدامات مختلفی را شروع کرده که بخشی از آن کمک های نقدی و بخشی نیز کمک های غیر نقدی به جامعه خانواده های کم بضاعت و محروم است. بخشی از خدمات نیز جنبه فرهنگی دارد که گاهی مهم تر از خدمات نقدی است، توصیه می کنیم به این ابعاد اهمیت ویژه ای داده شود

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رییس و مسؤولان کمیته امداد امام خمینی(ره) این نهاد را از افتخارات جمهوری اسلامی ایران دانستند که بحمدلله با تدبیر و ابتکار حضرت امام بنیان نهاده شده و در طول زمان منشا خدمات، برکات و آثار فراوانی بوده است.

ایشان با تاکید بر لزوم خدمات رسانی در زمینه های مختلف به محرومان و مستضعفان، تصریح کردند: خوشبختانه کمیته امداد کارها و اقدامات مختلفی را شروع کرده که بخشی از آن کمک های نقدی و بخشی نیز کمک های غیر نقدی به جامعه خانواده های کم بضاعت و محروم است. بخشی از خدمات نیز جنبه فرهنگی دارد که گاهی مهم تر از خدمات نقدی است، توصیه می کنیم به این ابعاد اهمیت ویژه ای داده شود.

ایشان بر لزوم برنامه ریزی مسؤولان کمیته امداد برای خودکفایی مددجویان تاکید کرده و فرمودند: خیال نکنید کسی که عضو کمیته امداد شد همیشه باید عضو باشد و کمک دریافت کند؛ برنامه و همت شما باید این باشد که این افراد خودکفا شوند و از تحت پوشش خارج گردند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تاکید کردند: برای سطوح مختلف شامل: کودکان، دانش آموزان، دانشجویان و بزرگسالان برنامه های فرهنگی متناسب داشته باشید.

معظم له تاکید کردند: برنامه های فرهنگی سبب می شود کمک های مردمی بجا و در محل درست هزینه شود.

ایشان خطاب به رییس کمیته امداد گفتند: تلاش کنید روز به روز نوآوری داشته باشید و با طرح های ابتکاری افتخارات جدید کسب و در عرصه های مختلف بدرخشید.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پایان ضمن دعا برای موفقیت دست اندرکاران کمیته امداد حضرت امام(ره) اظهار داشتند: خدمات و اقدامات کمیته امداد سبب می شود تا آسیب های اجتماعی کمتر شود؛ امیدواریم ضمن مراقبت از آسیب ها در مسیر مقدسی که قدم برمی دارید، موفق باشید.

تاریخ انتشار: « 1398/06/28 »

 

123 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/07/16 تاریخ انتشار: 15 MB حجم: 2:30 مدت زمان:
پاسخ معظم له به سوال چرا پیاده روی اربعین؟
پاسخ معظم له به سوال چرا پیاده روی اربعین؟

پاسخ معظم له به سوال چرا پیاده روی اربعین؟

158 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/07/13 تاریخ انتشار: 15 MB حجم: 2:30 مدت زمان:
انس با خدا
انس با خدا

امام حسن عسکری علیه السلام می فرماید: مِنْ أَنِسَ بِاللَّهِ اسْتَوْحَشَ‌ مِنَ‌ النَّاسِ‌ مَنْ لَمْ يَتَّقِ وُجُوهَ النَّاسِ لَمْ يَتَّقِ اللَّهَ
کسی که با خداوند انس بگیرد از مردم نااهل وحشت می کند و از آنها جدا می شود.

79 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/07/10 تاریخ انتشار: 2 MB حجم: 63 مدت زمان:
آفت شجاعت
آفت شجاعت

حدیث از پیغمبر اکرم (ص)

آفة الشّجاعة البغى‌ (ظلم آفت شجاعت است.) و آفة الحسب الافتخار (فخر فروشی و خود برتربینی آفت حسب و نام نیک و خانواده ی نیک و ارزش های نسبی است.) و آفة السّماحة المنّ (منت گذاشتن آفت سخاوت است.)

84 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/07/10 تاریخ انتشار: 8 MB حجم: 63 مدت زمان:
وحدت در حج
وحدت در حج

حج امسال را با سال های دیگر متفاوت خواند و ابراز داشت: حج امسال واقعا باید حج وحدت باشد و از اموری که سبب اختلاف بین مسلمانان می شود باید پرهیز کرد چون تکفیری ها در برابر همه مسلمان ها ایستاده اند

وی عنوان کرد: سنی، شیعه، مسیحی و زرتشتی برای تکفیری ها تفاوتی ندارد، با نهایت تأسف غربی ها نیز به این تکفیری ها کمک می کنند؛ برخی همانند اسرائیل صریحا می گوید دلیلی نداریم تا داعش را از بین ببریم چون مسلمانان را به عنوان دشمنان ما از بین می برد چرا ما مانع شویم

کشورهای دیگر مانند آمریکا و ترکیه نیز در عمل از تکفیری ها حمایت می کنند؛ بنابراین با وجود چنین دشمنی با چنین پشتیبان های خطرناکی ایجاب می کند که مسلمانان از همیشه متحدتر و متفق تر باشند و بدانند که این دشمنان به هیچ کسی رحم نمی کنند.

از کارهایی که سبب اختلاف، بدبینی، دشمنی و عداوت می شود باید پرهیز شود و همه باید سعی کنند به سوی وحدت گام بردارند و ان شاءالله بتوانند در برابر دشمنان اسلام بایستند.

67 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/07/09 تاریخ انتشار: 10 MB حجم: 141 مدت زمان:
باران پر خیر و برکت
باران پر خیر و برکت

در آیات ده تا دوازده سوره ی نوح آمده است: ﴿اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً. يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً . وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً﴾
نوح در مقام شکایت به خداوند عرضه می دارد که من به آنها گفتم استغفار کنند و موحد شوند و دست از بت پرستی بکشند که در نتیجه خدا به آنها جایزه می دهد که عبارت است از اینکه اولا باران های پربرکت نازل می شود و مال فراوان و فرزندان فراوان به شما می دهد. همان گونه که مال فراوان یک نوع سرمایه است فرزندان متعدد هم سرمایه محسوب می شود. دیگر اینکه خداوند باغ های سرسبز و نهرهای پرآب به شما می دهد. این نشان می دهد که این چیزها از نظر اسلام منفور نیست و الا به عنوان جایزه ی ایمان قلمداد نمی شد. آنچه منفور است دنیا پرستی است نه اموال دنیا.
در سوره ی اعراف نیز آمده است: ﴿وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ﴾یعنی اگر مردم ایمان و تقوا پیشه کنند برکات آسمان و زمین را به آنها می دهیم که همان اقتصاد قوی و پیشرفته است که در نتیجه ایمان و عمل به آن که تقوا است در نظر گرفته شده است.

59 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/07/09 تاریخ انتشار: 15 MB حجم: 2:30 مدت زمان:
تخریب مناره های مساجد
تخریب مناره های مساجد

تخریب مناره های مساجد
روایتی از امام حسن عسکری علیه السلام
الغيبة للشيخ الطوسي سَعْدٌ عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي مُحَمَّدٍ ع فَقَالَ إِذَا قَامَ الْقَائِمُ أَمَرَ بِهَدْمِ الْمَنَائِرِ وَ الْمَقَاصِيرِ الَّتِي فِي الْمَسَاجِدِ فَقُلْتُ فِي نَفْسِي لِأَيِّ مَعْنَى هَذَا فَأَقْبَلَ عَلَيَّ فَقَالَ مَعْنَى هَذَا أَنَّهَا مُحْدَثَةٌ مُبْتَدَعَةٌ لَمْ يَبْنِهَا نَبِيٌّ وَ لَا حُجَّةٌ.[1]
یعنی وقتی امام زمان (عج) قیام می کند دستور می دهد مناره و مقصوره های مساجد را از بین ببرند.
مناره جمع «مُناره» از ماده ی نور است. در سابق برای پیدا کردن آدرس ها در جاده های بیابانی و دریایی برج ها و مناره هایی (مانند فانوس دریایی) می ساختند و در بالای آن چراغی روشن می کردند. بنا بر این مناره برای این بوده که اگر کسی وارد شهر می شد بداند که مسجد در کجا قرار دارد. بنا بر این این در ابتدا یک ضرورت بوده است ولی بعدها تبدیل به یک نوع زینت شد. حدیث فوق اصل مناره را نفی نمی کند زیرا وجود آن در آن زمان یک نوع ضرورت بوده است. بنا بر این آنچه محل نفی است زرق و برق در مناره است و چیزهایی است که در آن اسراف رخنه کرده است

 

63 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/07/09 تاریخ انتشار: 51 MB حجم: 360 مدت زمان:
تسلیت شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها
تسلیت شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها

تسلیت شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها

81 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/07/08 تاریخ انتشار: 5 MB حجم: 60 مدت زمان:
تبریک دهه فجر
تبریک دهه فجر

تبریک دهه فجر و پایداری نظام

62 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/07/08 تاریخ انتشار: 8 MB حجم: 61 مدت زمان:
آداب انسانی همراه توضیح
آداب انسانی همراه توضیح

امام حسن عسکری علیه السلام می فرماید: كَفَاكَ‌ أَدَباً تَجَنُّبُكَ‌ مَا تَكْرَهُ مِنْ غَيْرِكَ

برای آداب انسانی همین بس که آنچه را که از دیگران نمی پسندی بر دیگران روا نداری.

در انسان حسی به نام حب ذات وجود دارد که به خودش، سرونوشتن، دینش، خانه و فرزند و اموال و کشور خود علاقه دارد. خداوند این صفت را در انسان خلق کرده است تا حافظ انسان و موجب ترقی او شود. اگر انسان به خودش علاقه نداشت زحمت برای درس خواندن و ترقی و پیشرفت را متحمل نمی شد. حب ذات همانند موتوری است که چرخ های وجود انسان را در مسیر پیشرفت و تکامل به حرکت در می آورد.

اگر کسی خودش را دوست نداشته باشد از همه چیز رها می شود و به دنبال چیزی نمی رود. اما باید توجه داشت که همین حب ذات اگر افراطی شود مشکلاتی ایجاد می کند. مثلا سبب می شود که انسان عیوب خود را نبیند و یا عیوب خود را محاسن بداند و یا درباره ی دیگران کارهایی کند که حاضر نباشد در مورد خودش انجام گیرد. اگر انسان خود و دیگران را با دو چشم ببیند این کار بر خود انسان و دیگران خطرناک است. مشکلاتی که در جوامع وجود دارد به سبب این است که مسئولین یک کشور خود و دیگران را با دو چشم می بینند و هرچه به نفع خودشان باشد پذیرا هستند هرچند به ضرر دیگران تمام شود.

امام علیه السلام می فرماید که انسان نباید با دو چشم متفاوت خود و دیگران را ببیند.

در روایت مشابهی از پیغمبر اکرم (ص) می خوانیم:

عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ يَحْيَى بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي الْبِلَادِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ أَبِي الْبِلَادِ رَفَعَهُ قَالَ: جَاءَ أَعْرَابِيٌّ إِلَى النَّبِيِّ ص وَ هُوَ يُرِيدُ بَعْضَ غَزَوَاتِهِ فَأَخَذَ بِغَرْزِ رَاحِلَتِهِ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَلِّمْنِي‌ عَمَلًا أَدْخُلُ‌ بِهِ‌ الْجَنَّةَ فَقَالَ مَا أَحْبَبْتَ أَنْ يَأْتِيَهُ النَّاسُ إِلَيْكَ فَأْتِهِ إِلَيْهِمْ وَ مَا كَرِهْتَ أَنْ يَأْتِيَهُ النَّاسُ إِلَيْكَ فَلَا تَأْتِهِ إِلَيْهِمْ خَلِّ سَبِيلَ الرَّاحِلَةِ.

حضرت سوار بر مرکب بودند و به سوی غزوه ای غزوات حرکت می کردند. عربی آمد و مهار ناقه را گرفت. رسول خدا (ص) علت آن را سؤال کرد و او عرض کرد: چیزی به من بیاموز که به موجب آن اهل بهشت شوم. رسول خدا (ص) فرمود: آنچه دوست می داری مردم در مورد تو انجام دهند (مثلا به تو احترام بگذارند، غیبت تو را نکنند و یا تو را اذیت نکنند و مزاحمت نشوند) تو هم در مورد دیگران انجام بده و آنچه ناخوش داری در مورد تو انجام دهند تو هم در مورد دیگران انجام نده.

سپس فرمود: دستت را از روی مهار مرکب بر دار. یعنی آنچه لازم بود در همین بود که گفت.

مثلا اگر کسی دوست ندارد کسی نگاه آلوده به ناموسش کند او هم نباید نگاه آلوده به دیگران کند. اگر کسی دوست دارد دیگران غیبت او را نکنند، مال و حق او را نخورند، به او احترام بگذارند او نیز باید در مورد دیگران همین گونه باشد.

 

61 تعداد بازدیدکنندگان: 1398/07/08 تاریخ انتشار: 60 MB حجم: 500 مدت زمان:
تعداد صفحات : 43