عاشورا نهضتی فرا مکانی و فرا زمانی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

عاشورا نهضتی فرا مکانی و فرا زمانی

پرسش : نهضت عاشورا چه تاثیری بر افکار عمومی جهانیان در طول تاریخ داشته است؟
پاسخ اجمالی:
پاسخ تفصیلی: از امتیازات حماسه بزرگ عاشورا، قدرت تأثیرگذارى آن در افکار عمومى مسلمانان، بلکه آزادمردان جهان در طول تاریخ است.
به جرأت مى توان گفت که این بُعد از قیام عاشورا در طول تاریخ بى نظیر است. یعنى نمى توان قیام و نهضتى را در عالم پیدا کرد که تا این اندازه الگو و اسوه آزادمردان و سبب حرکت و جوشش مبارزان در برابر ظالمان و ستمگران، آن هم از زمان وقوع حادثه تا عصر حاضر باشد.
به تعبیر دیگر: این نهضت یک نهضت فرا زمانى و فرامکانى است. نفوذ نهضت عاشورا در طول و عرض و عمق شگفت آور است. (: طول زمان، عرض و گستره جغرافیایى زمین، عمق و نفوذ ژرف در جان آزادگان جهان).
به یقین، کمتر نهضتى را ـ همانند نهضت حسینى ـ مى توان یافت که از همان روز شکست، فاتح وپیروز باشد و از همان روز مغلوب شدن غالب گردد و از همان ساعت که دشمن، کار مخالف خود را تمام شده مى دید، کار خودش به پایان رسیده باشد.
توماس کارلایل(1) مى نویسد: «بهترین درسى که از تراژدى کربلا مى گیریم، این است که حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند. آنها با عمل خود روشن کردند که تفوّق عدد در جایى که حق با باطل روبه رو مى شود، اهمّیّت ندارد و پیروزى حسین با وجود اقلیّتى که داشت، باعث شگفتى من است».(2)
کشتن این پاک مردان نه تنها کمکى به تثبیت حکومت فرزندان ابوسفیان نکرد، بلکه در سقوط آنان تسریع نمود و سرنگونى آنان را شتاب فزاینده اى بخشید.
اعتراضات فردى و گروهى مردم و قیام هاى خونین پس از عاشورا، همگى از قدرت تأثیرگذارى این انقلاب خونین و پیروزى واقعى عاشوراییان حکایت دارد.
عبّاس محمود عقّاد(3) نویسنده معاصر مصرى مى نویسد:
«یزید را در داستان کربلا برنده مطلق و کامیاب و پیروزمند بر حریف خویش مى بینیم و حسین را در آن روز ـ بر عکس ـ مغلوب و شکسته خورده مى نگریم; ولى پس از مدّت کوتاهى علائم و نشانه ها با وضع شگفت آمیزى جابجا مى شود و در کفه هاى سنجش، دگرگونى حیرت آورى پدیدار مى گردد; تا آنجا که کفه زیرین، بر فراز آسمان مى رود و کفه فرازمند، به زمین فرود مى آید و شگفتا که این حقیقت به قدرى روشن و آشکار است که جاى هیچ سخنى را در تشخیص کفه هاى سود و زیان، براى هیچ نظاره گرى باقى نمى گذارد».(4)
از جلوه هاى دیگر نفوذ و تأثیر این حادثه غم انگیز آن است که پس از قرن ها، میلیون ها علاقمند به آن حضرت، هر سال در ایّام محرّم و به خصوص در تاسوعا و عاشوراى حسینى، به عزادارى براى آن حضرت و یارانش، و تجلیل و تکریم از آنان مى پردازند و در این راه هزینه هاى سنگینى مى کنند و زحمات و رنج ها را به جان مى خرند و کودک و جوان و پیر، زن و مرد مشتاقانه به اقامه هر چه باشکوه تر عزاى حسینى بر مى خیزند.
دشمنت کشت، ولى نور تو خاموش نگشت *** آرى آن جلوه که فانى نشود، نور خداست.(5)

پی نوشت: (1). توماس کارلایل، مقاله نویس، مورّخ و خاورشناس انگلیسى (و از دانشمندان قرن نوزدهم میلادى) که عربى را در بغداد آموخت و در کمبریج استاد زبان مزبور گردید (فرهنگ معین).
(2). درسى که حسین به انسان ها آموخت، ص 290.
(3). براى آگاهى از شرح حال وى رجوع شود به : الاعلام زرکلى، ج 3، ص 266
(4). ابوالشهدا، عبّاس محمود عقّاد، ترجمه محمّد کاظم معزّى، ص 212. (با اندکى تصرّف)
(5). گرد آوري از کتاب: عاشورا ريشه ‏ها، انگيزه‏ ها، رويدادها، پيامدها، سعید داودی ومهدی رستم نژاد،(زیر نظر آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى) ، امام على بن ابى طالب عليه السلام‏ ، قم‏ ، 1388 ه. ش‏ ، ص 34.
تاریخ انتشار: « 1398/12/09 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 2302