سیره اصحاب و تابعین در زیارت پیامبر(ص)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

سیره اصحاب و تابعین در زیارت پیامبر(ص)

پرسش : سیره عملى اصحاب و تابعین نسبت به زیارت پیامبر(صلى الله علیه وآله) چگونه بوده است؟
پاسخ اجمالی:
پاسخ تفصیلی: درکتاب هاى علماى اهل سنت روایات بسیارى مبنى بر سیره و عمل همیشگى اصحاب وتابعین، بر زیارت قبر پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) وجود دارد: که ما در اینجا به نمونه هایى از آن اشاره مى کنیم:
1ـ مالک بن انس، از عبدالله بن دینار نقل می کند که ابن عمر نزد قبر پیغمبر(صلى الله علیه وآله) مى ایستاد و بر آن حضرت صلوات مى فرستاد و براى ابوبکر و عمر دعا مى کرد.(1)
2ـ در وفاء الوفا از ابن عون نقل می کند که مردى از نافع پرسید: آیا ابن عمر بر قبر پیغمبر(صلى الله علیه وآله) سلام مى نمود؟ در جواب گفت: «آرى، به تحقیق دیدم او را صد مرتبه یا بیشتر که مى آمد نزد قبر، مى ایستاد و می گفت :السّلام على النبىّ(صلى الله علیه وآله) السّلام على أبى بکر ،السّلام على أبى».(2)
قریب به این مضمون را محى الدین نووى(3) نیز آورده است.
3ـ باز مى نویسد: «از کسانى که براى زیارت قبر پیامبر(صلى الله علیه وآله) از شام به مدینه مسافرت نمود بلال بن ریاح مؤذّن رسول خدا بود، همان گونه که آن را ابن عساکر با سندى خوب از ابوالدرداء روایت نموده است».
بعد چگونگى ماندن بلال در شام را ذکر می کند و سپس مى گوید بلال در خواب رسول خدا را دید که به او فرمود: این چه جفایى است که مى کنى؟ آیا وقت آن نرسیده است که قبر مرا زیارت کنى؟
بلال از خواب برخاست در حالى که غمگین بود و برخود مى ترسید سوار بر مرکب خود شد و روانه مدینه گردید و نزد قبر رسول خدا آمد گریه می کرد و صورت خود را به قبر مى مالید ناگاه حسن و حسن آمدند و بلال آنها را در برگرفت و بوسید به او گفتند: علاقه داریم اذان تو را بشنویم بعد جریان اذان گفتن بلال را نقل مى کند»(4)
4ـ در فتح شام بعد از آن که عمر با اهل بیت المقدس مصالحه کرد کعب الاحبار نزد او آمد و اسلام آورد و عمر به اسلام او خرسند گردید و به او گفت آیا مى خواهى با من سیر کنى تا مدینه و زیارت کنى قبر پیامبر(صلى الله علیه وآله) را و به زیارت او بهره مند شوى؟
او گفت:«آرى اى امیر المؤمنین! من انجام مى دهم آن را» و هنگامى که عمر وارد مدینه شد اول کسى بود که به مسجد آمد و بر رسول خدا(صلى الله علیه وآله) سلام کرد!(5)
بنابراین سخن عده اى مبنى بر بدعت بودن زیارت مرقد رسول خدا(صلى الله علیه وآله) و این که تعظیم غیر خداوند منجر به شرک شده و حرام است سخنى بى پایه و اساس است چرا که هرگز نمى تواند عملى حرام و بدعت باشد و در عین حال مورد عمل اصحاب و تابعین قرار گیرد.(6)
پی نوشت: (1). الموطّا، ج 1، ص 166.
(2). وفاءالوفا، ج 4، ص 1358.
(3). امجموع، ج 8، ص 272.
(4). وفاءالوفا، ج 4، ص 1356، قریب به این روایت را شوکانى در نیل الوطار، ج 5، ص 180، و بکرى دمیاطى در اعانة الطالبین، ج 1، ص 221، نقل کرده اند.
(5). وقاءالوفا، ج 4، ص 1357 - 1358.
(6). گرد آوری از کتاب: توحید و زیارت، آیه الله سید حسن طاهری خرم آبادی، موسسه بوستان کتاب، چاپ دوم، ص 75 تا 79.
تاریخ انتشار: « 1400/02/22 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 4951