انگیزه عمر از مخالفت با دستور پیامبر(صلي الله عليه و آله)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

انگیزه عمر از مخالفت با دستور پیامبر(صلي الله عليه و آله)

پرسش : عمر انگیزه خود از عمل نکردن به دستور رسول خدا(صلي الله عليه و آله) در جریان حدیث دوات و قلم را چگونه بیان می کند؟
پاسخ اجمالی:
پاسخ تفصیلی: در گفتگوئی که عمر با ابن عباس دارد، انگیزه خود از مخالفت با دستور رسول خدا(صلي الله عليه و آله) را بیان می کند:
ابن عباس می گوید: به همراه عمر در یکی از مسافرت هایش به شام رفتم، روزی بر شتر خود، سوار شده به تنهائی در حال حرکت بود، من به دنبال او رفتم، به من گفت: ابن عباس، من از عمو زاده ات شکایت دارم، چون از او خواستم، همراه من بیاید، و او موافقت ننمود، و من همچنان او را دل خور و خشمگین می بینم، فکر می کنی خشم او از چیست؟ گفتم: تو خود می دانی، عمر گفت: فکر می کنم او هنوز از خلافت، و از دست دادن آن ناراحت است، گفتم: آری چنین است، او گمان دارد رسول خدا(صلي الله عليه و آله) او را برای خلافت برگزیده بود؛ ای فرزند عباس! رسول خدا(صلي الله عليه و آله) او را برای خلافت، برگزیده بود، امّا چه می شود کرد، خدا چنین نمی خواست! رسول خدا(صلي الله عليه و آله) چیزی را خواست، و خداوند چیز دیگری را اراده نمود، پس اراده خدا اجرا شد، و اراده رسول خدا(صلي الله عليه و آله) اجرا نگردید، و آیا هرچه را رسول خدا(صلي الله عليه و آله) اراده نمود انجام شد؟ او خواست عمویش(ابولهب) مسلمان شود، و خداوند اراده نکرد، و او مسلمان نشد.(1)
و مضمون همین خبر با لفظ دیگری نیز روایت شده، در آن روایت آمده است که: عمر گفت: رسول خدا(صلي الله عليه و آله) خواست او(علی (علیه السلام)) را برای خلافت تعیین نماید، و من از ترس بروز فتنه، مانع شدم. و پیامبر از درون من آگاه شد و خودداری کرد(2).
محمد حسنین هیکل از علمای اهل سنت می نویسد: آنان مسئله مهمی را از بین بردند که نگذاردند، پیامبر(صلي الله عليه و آله) آنچه را می خواهد به روی کاغذ بیاورد، و لیکن عمر هم چنان در رأی و اندیشه خود ثابت ماند.(3) یعنی این که نه تنها از کرده خود پشیمان نبود، بلکه تا آخر آن چه را انجام داده بود تأیید می کرد. او در گفتگوئی دیگر با ابن عباس می گوید:
و عرب خواهد دانست که اندیشه، و عمل مهاجرین صدر اسلام در برگرداندن خلافت از علی(ع) بسیار پسندیده و شایسته بوده است(4).
شگفت آن که عمر رأی و اندیشه خود را از اندیشه و رأی پیامبر(صلي الله عليه و آله) شایسته تر می داند و رسول خدا(صلي الله عليه و آله) را در برابر خداوند، و اراده خود را هم گام با اراده پروردگار به حساب می آورد!.(5)
پی نوشت: (1). ابولهب طبق خواسته رسول خدا عمل ننمود چون مشرک بود. امّا آیا کسانی که در کنار بستر پیامبر خدا(صلي الله عليه و آله) بودند نیز مشرک بودند!؟
(2). شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 12، ص79.
(3). حیاة محمد ص 475.
(4). شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 12ص80.
(5). گردآوري از کتاب: سیاهترین هفته تاریخ، علی محدث(بندر ریگی)، انتشارات اخلاق، 1377 ه.ش، ص 223.
تاریخ انتشار: « 1400/02/22 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 4476