نسبت شراب سازى به حضرت عيسي مسيح(ع) در انجيل

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

نسبت شراب سازى به حضرت عيسي مسيح(ع) در انجيل

پرسش : آیا نسبت شراب سازی که انجیل به حضرت عیسی داده حقیقت دارد؟
پاسخ اجمالی:
پاسخ تفصیلی: در انجیل یوحنا که چهارمین انجیل از انجیل هاى چهارگانه است، دردوم چنین مى خوانیم:
«در روز سوم در قاناى جلیل (قاناى جلیل یکى ازشهرهاى بیت المقدس بوده) سورى واقع شد (منظور از سور، مجلس عروسى است) و مادر عیسى(علیه السلام) در آنجا بود، و هم عیسى(علیه السلام) و شاگردانش را در آن عیش خوانده بودند (دعوت کرده بودند) و چون که شراب کم شد، مادر عیسى وى را گفت که شراب ندارند و عیسى به او گفت که اى زن مرا با تو چه کار است، هنوز وقت من نرسیده است، و مادرش به خادمان گفت هر چه به شما بفرماید عمل نمایید.
در آن خانه، شش کوزه سنگى بود که براىیهودیان گذارده بودند هر که از آن کوزه ها دو سه من مى گرفت، و عیسى آنها را گفت که کوزه ها را از آب پر کیند، پس آن کوزه ها را از آب مملو کردند، به ایشان گفت حالا قدحى عظیم بر دارید و به نزد میر مجلس ببرید، (منظور از میر مجلس، بزرگتر مجلس است) پس بردند، و چون میر مجلس آن آب را که شراب شده بود چشید خود ندانست که آن شراب از کجا آمده؟ مگر خادمان که آب را برداشته بودند دانستند پس آن میر مجلس داماد را مخاطب ساخته و به او گفت همه مردم شراب خوب را اول حاضر مى سازند، و بعد از آن که بسیار خورده باشند شراب بد را، لیکن تو شراب خوب را تا حال نگاه داشتى؟!
سپس اضافه مى کند اینرا که نخستیناش بود، عیسى در قاناى جلیل نمود و جلالرا جلوه داد و شاگردانش به اوآوردند»(1).
از این داستان نکات زیر استفاده مى شود:
1. هنگامى که حضرت مسیح(علیه السلام) به اتفاق مادرش مریم به مجلس عروسى وارد مى شود چون شراب ها تمام شده بود به درخواست مادرش اقدام بهکرد و شش کوزه پر از آب را مبدّل به شراب ناب کرد، به صورتى که حاضران تحت تاثیر طعم جالب آن شراب واقع شدند.
2. ایننخستینمسیح بود که به تقاضاى مادرش انجام گرفت!
3. حضرت مسیح با این(تبدیل آب به شراب) جلال خود را جلوه داد و سبب شاگردان شد!
جالب این که هنوز اهالى شهر قاناى جلیل، کوزه مى سازند و به سیاحان و زوّار مى فروشند به یاد آن کوزه هاى شراب که به اعجاز حضرت مسیح(علیه السلام) درست شد.
شک نیست که این یک افسانه ساختگى و دروغینى است که به این پیامبر بزرگ نسبت داده شده; امروزه زشتى شراب و زیان هاى بى شمار آن بر کسى پوشیده نیست، و در همه ادیان آسمانىو ممنوع است، و حتى در همین کتاب مقدس یهود و نصارى به آن تصریح شده است چنانکه در کتاب امثال سلیمان با لحن شدیدى شراب مذمت شده است.
شک نیست که این یک افسانه ساختگى و دروغینى است که به این پیامبر بزرگ نسبت داده شده؛ امروزه زشتى شراب و زیان هاى بى شمار آن بر کسى پوشیده نیست، و در همه ادیان آسمانىو ممنوع است، و حتى در همین کتاب مقدس یهود و نصارى به آن تصریح شده است چنان که در کتاب امثال سلیمان با لحن شدیدى شراب مذمت شده است.(2)

پی نوشت: (1). انجيل يوحنا جمله هاى 1 و 12 باب دوم.
(2). گردآوري از کتاب: پيام قرآن‏، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1386 ه. ش‏، ج 8، ص 233.
تاریخ انتشار: « 1391/12/21 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 7017