متروک ماندن تعالیم اسلام در جامعة عصر امام سجاد(ع)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

متروک ماندن تعالیم اسلام در جامعة عصر امام سجاد(ع)

پرسش : آگاهی مردم از احکام و فرهنگ اصیل اسلامی در عصر امام سجاد(علیه السلام) چگونه بود؟
پاسخ اجمالی:
پاسخ تفصیلی: وقتى كه نا آگاهى مردم از تعاليم اسلام، و پيدايش بدعت ها و انحراف ها را در نظر بگيريم، بهتر در مى ‏يابيم كه امام چهارم با درك عميق درد جامعه بوده كه با مواعظ، مردم را بيدار مى‏ ساخته است. اينك توجه شما را به نمونه هايى از متروك شدن تعاليم اسلام، و نا آگاهى مردم از وظايف اسلامى و پيدايش انحراف ها جلب مى ‏كنيم:
1- به گفته برخى از دانشمندان، بنى هاشم در زمان امام سجاد(علیه السلام) نمى ‏دانستند چگونه نماز بخوانند و چگونه حج به جا آورند و اصولاً شيعيان از احكام دينى جز آن‏چه از افواه شنيده بودند، نمى ‏دانستند!(1)
وقتى كه وضع فريضه ‏اى مثل نماز كه از اركان اسلام است و هر مسلمانى در شبانه روز بايد پنج بار آن را به جا آورد، در ميان بنى هاشم كه مى ‏بايست در اين زمينه ‏ها از همه داناتر و آگاهتر باشند، چنين باشد، مى ‏توان حدس زد كه ميزان آگاهى دينى در مردم ديگر شهرها و مناطق، و شناخت توده مردم مسلمان در مورد ساير برنامه ‏هاى اسلام تا چه حد بوده است؟!
2- «انس بن مالك»، صحابى مشهور، مى ‏گفت: چيزى از آنچه در زمان رسول خدا جارى بود، سراغ ندارم. گفتند: پس نماز چيست؟ گفت: پس آنچه بر سر نماز آورديد، چه بود؟!(2)
3- در سال 87 در زمان خلافت وليد بن عبدالملك «عمر بن عبدالعزيز» كه امير مدينه بود، به عنوان اميرالحاج به حج رفت ولى وقوف در روز عيد قربان را غلط انجام داد.(3)
4- «محمد بن مسلم بن شهاب زهرى» مى‏گويد: در دمشق نزد «انس بن مالك» رفتيم، ديديم تنها نشسته گريه مى ‏كند، وقتى كه از علت گريه ‏اش پرسيدم، پاسخ داد: از مجموع آنچه از اسلام فرا گرفتم، جز اين نماز را سراغ ندارم كه مانده باشد و آن هم ضايع شده است.
5- اندكى پس از زمان انس، «حسن بصرى» مى ‏گفت: اگر رسول خدا به ميان شما برگردد، از ميان همه آنچه به شما تعليم كرده، جز «قبله» شما چيز ديگرى را نخواهد شناخت!!(4)، (5)
پی نوشت: (1). مرتضى الحسينى العاملى، جعفر، در اسات و بحوث فى التاريخ و الاسلام (مجموعه مقالات) 1400 ه.ق، ج 1، ص 56 (مقاله: الامام السجاد باعث الاسلام من جديد).
(2). مرتضى الحسينى العاملى، جعفر، در اسات و بحوث فى التاريخ و الاسلام (مجموعه مقالات) 1400 ه.ق، ج 1، ص 365 (مقاله: الامام السجاد باعث الاسلام من جديد). ( به نقل از بخارى و ترمذى - باب الاعتصام بالسنه).
(3). سيوطى، جلال الدين، تاريخ الخلفأ، تحقيق، محمد محيى الدين عبدالحميد، الطبعه الثالثه، قاهره، مطبعه المدنى، 1383 ه.ق، ص 224.
(4). مرتضى الحسينى العاملى، جعفر، در اسات و بحوث فى التاريخ و الاسلام (مجموعه مقالات) 1400 ه.ق، ج 1، ص 57 (مقاله: الامام السجاد باعث الاسلام من جديد) (به نقل از جامع بيان العلم).
(5). گردآوري از کتاب: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق(علیه السلام)، قم، 1390هـ.ش، ص 269.
تاریخ انتشار: « 1392/03/22 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 2764