پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
وظیفه حوزه و روحانیت در نشر معارف اسلامی

وظیفه حوزه و روحانیت در نشر معارف اسلامی

حوزۀ علمیه هم باید کانونی باشد برای علوم مختلف اسلامی؛ کلام، تفسیر، حدیث، فقه و اصول و... و منابع اهل‌بیت(علیهم اسلام) را احیا کند. مبلغینی هم داشته باشیم در رشتۀ تبلیغ به زبانهای مخلتف دنیا قلم بزنند یا به زبانهای مختلف دنیا سخن بگویند و بتوانند پیام مکتب را به تمام دنیا برسانند انشاءالله در داخل و خارج و به تعبیر حدیث امام صادق(علیه السلام) اتمام حجت بر تمام دنیا بوسیلۀ علماء قم شود.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

گفتگو با چند تن از اساتيد و فضلای حوزه پیرامون شخصيت آية الله العظمی گلپایگانی

گفتگو با چند تن از اساتيد و فضلای حوزه پیرامون شخصيت آية الله العظمی گلپایگانی

ایشان (آيت الله العظمی گلپایگانی) به طور سطحی با مسائل برخورد نمی‌کردند؛ مسائل را به دقت موشکافی می‌کردند و در آنها دقت نظر داشتند و از حواشی ایشان بر «عروة الوثقی» این دقت نظر کاملاً روشن می‌ شود. ضمن اینکه ایشان در مقام فتوا استقلال فکری داشتند؛ یعنی با وجود اینکه رأی خودشان را با رأی مشهور هماهنگ می‌ساختند ولی در مواردی که دلیل کافی وجود نداشت استقلال فکری خودشان را از دست نمی‌دادند و فتوای مورد نظرشان را ابراز می‌کردند. ایشان به مسائل و ابواب مختلف فقهی احاطۀ کامل داشتند و همین احاطه سبب می‌شد که به مسائل فقهی خوب پاسخ بدهند. و علاوه بر این احاطه، ایشان از حضور ذهن هم برخوردار بودند...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پاداش و کیفر

پاداش و کیفر

از آیات و روایات به خوبی استفاده می‌شود که آنچه ما در جهان پس از مرگ با آن سرو کار داریم، همان اعمال نیک و بد ماست، که به صورت انرژیهای سودمند و یا ویرانگری در این جهان از ما صادر گردیده، و علاوه بر اینکه روح ما را تکامل داده یا جریحه‌دار ساخته، در پرونده جهان هستی همچنان باقی مانده و تکامل و پرورش یافته است...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

اگر «مرگ» نقطه پایان باشد، آفرینش جهان بیهوده خواهد بود!

اگر «مرگ» نقطه پایان باشد، آفرینش جهان بیهوده خواهد بود!

مطالعه جهان آفرینش هم از نظر «عظمت» و هم از نظر «دقت» این حقیقت را اثبات می‌کند که این جهان بیش از آنچه تصور می‌کنیم وسیع و پرشکوه و اسرارآمیز است. اگر تشکیلات و سازمان این عالم پهناور را بنگریم و به عظمت و دقتی که در ساختمان این جهان عموما، و انسان از نظر جسمی و روحی خصوصا، به کار رفته بیندیشیم خواهیم دانست که «مرگ» نمی تواند پایان زندگی بشر و نقطه توقف هستی او باشد؛ زیرا در این صورت زندگی او و جهانی که پیرامون اوست بی حاصل یا نامفهوم و غیرمنطقی خواهد بود....

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

فلسفه آفرینش می گوید: عالم پس از مرگ وجود دارد

فلسفه آفرینش می گوید: عالم پس از مرگ وجود دارد

غالبا سوال می‌کنند فلسفه آفرینش ما و این جهان وسیع چیست؟ اگرما آفریده نمی‌شدیم چه می‌شد؟ باغبان، درخت را برای میوه می‌کارد، باغبان عالم هستی ما را برای چه کاشته است؟ ما که نمی فهمیم برای چه آمده ایم؟ و برای چه هستیم؟ و برای چه خواهیم رفت؟ به همین دلیل، احساس بیهودگی و پوسیدگی می‌کنیم، و این احساس رنج دهنده هر وقت از کار روزانه فارغ می‌شویم و لحظه‌ای در فکر فرو می‌رویم به ما دست می‌دهد. مطالعه آثار بعضی از فلاسفه و شعرا نیز نشان می‌دهد آنها نیز چنین احساسی را داشته اند. ولی شاید قبلا هم اشاره کرده باشیم که برای حل اینگونه سؤالات به ظاهر پیچیده باید از نقاط روشن و ساده شروع کرد، همان نقاط روشنی که «دکارت» فیلسوف فرانسوی مکتب خود را روی آن بنا نهاد...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«رستاخیز» و فرمان عمومی عدالت!

«رستاخیز» و فرمان عمومی عدالت!

اگر یک نظر کلی به وضع عمومی عالم هستی بیفکنيم می‌بینیم قانونی به نام «نظم و عدالت» بر همه‌جا سایه افکنده است. این قانون به قدری نیرومند است که کوچکترین انحراف از آن سبب نابودی هرچیزی است. اگر آسمانها و زمین، یعنی این همه کرات عظیم و بی‌شماری که صحنه هستی را پر کرده اند برپا هستند بخاطر همین نظم و عدالت است که «بالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الاَْرْضُ».

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«رستاخیز» در تجلیگاه فطرت

«رستاخیز» در تجلیگاه فطرت

بحثهای مقدماتی درباره «رستاخیز» به پایان رسید. اکنون موقع آن است که به اصطلاح وارد ذی‌المقدمه شویم و دلایل اثبات چنان عالمی را با مشخصات و ویژگی‌هایش بررسی نمائیم. بنابر این در این مطلب بررسی می کنیم که چگونه از سه راه، فطری بودن «ایمان به زندگی پس از مرگ» را می توان اثبات کرد: از طریق غریزه عشق به بقاء و از راه وجود و ادامهء این ایمان در طول تاریخ بشر، و از طریق وجود نمونه کوچک دادگاه رستاخیز در درون وجود انسان...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«دوران جنینی» شبحی از رستاخیز!

«دوران جنینی» شبحی از رستاخیز!

عادت کردن به مسائل روزمره در عین اینکه بسیاری از مشکلات ما را حل می‌کند گاهی گمراه کننده است؛ زیرا: موضوعات فوق العاده عجیب و اسرارآمیزی که با آن خو گرفته‌ایم را در نظر ما کاملا عادی جلوه می دهد. مثلا: ما می‌شنویم فلان بانو فرزندی آورده؛ می‌گوئیم: انشاء الله مبارک است. اما هیچ فکر نمی‌کنیم در مدت این نه ماه چه حوادث عجیب و دگرگون کننده ای در رحم او گذشته که صدها کتاب نمی‌تواند آن را روشن سازد...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«دنیای پس از مرگ» افسانه است یا واقعیت؟!

«دنیای پس از مرگ» افسانه است یا واقعیت؟!

ممکن است کسانی در حقیقت «اصحاب کهف» تردید کنند و آن‌را با موازین علمی سازگار ندانند، و لذا آن‌را در ردیف افسانه‌ها فرض کنند؛ زیرا: اولا: چنین عمر طولانی چند صد ساله برای افراد بیدار بعید است تا چه رسد به افراد خواب. ثانيا: اگر قبول کنیم که در بیداری چنین عمری امکان پذیر است برای کسی که در خواب باشد مسلما امکان ندارد؛ زیرا: مشکل غذا و آب پیش می آید. ثالثا: اگر از همه اینها صرف‌نظر کنیم باز این اشکال پیش می آید که ماندن بدن در شرایط یکنواخت برای چنان مدت طولانی به ارگانیزم آن صدمه می زند و ضایعات فراوانی به بار خواهد آورد.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

خفتگان شهر «اُفسوس»

خفتگان شهر «اُفسوس»

در سوره «کهف» سرگذشت چند جوان باایمان را می‌خوانیم که از مردم بت‌پرست زمان خود فرار نمودند و به غاری پناهنده شدند و در آن غار یک خواب عجيب و طولانی آنها را فراگرفت. آنها صدها سال خوابیدند! و هنگامی که از این خواب گران و سنگین بیدار شدند تصور می‌کردند طبق معمول یک روز یا قسمتی از یک روز، بیشتر نخوابیده اند. آری این موضوع درس بزرگی، به آنها که در امر رستاخیز شک و تردید داشتند، داد که اگر این امر ممکن است پس زنده شدن مردگان نیز چندان بعید به نظر نمی‌رسد، و این نقطه عطفی در افکار مذهبی آنها بود. و این راه دیگری است که قرآن برای رفع استبعاد از مسأله «معاد» و نزدیک ساختن آن به اذهان توده‌های مردم پیموده است.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

چرا «رستاخیز» ممکن نباشد؟!

چرا «رستاخیز» ممکن نباشد؟!

تا کنون منطق عمیق قرآن را درباره «عالم پس از مرگ» از سه طریق مورد بررسى قرار داده ایم: 1- از طریق چگونگى آفرینش نخستین. 2- از طریق رستاخیز عمومى در جهان گیاهان. 3- از طریق رستاخیز انرژیها. اکنون به بررسى چهارمین طریق، یعنى توجه به مظاهر قدرت او در جهان هستى مى پردازیم؛ در آیه 33 سوره «احقاف» مى خوانیم: «آیا آنها نمى دانند خداوندى که آسمانها و زمین را آفریده و از آفرینش آنها ناتوان نشده است، مى تواند مردگان را زنده کند؟ آرى او بر هر چیز تواناست»...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

رستاخیز انرژی‌ها بعد از مرگشان!

رستاخیز انرژی‌ها بعد از مرگشان!

تفسير و معنی عمیق‌تری که به کمک دانشهای روز از آیه 80 سوره «یس» می فهمیم همان بازگشت انرژی ذخیره شده شده نور آفتاب به هنگام ترکیب سلولز نباتی (از کربن و اکسیژن و ئیدرژن) می‌باشد که وقت سوزاندن چوب و هیزم و تجزیه شدن سلولز و ترکیب «کربن» آن با «اکسیژن» هوا، آزاد می‌گردد. این نور و حرارت مطبوعی که در زمستان درون کلبه آن روستائی یا زیر کرسی ذغال‌سوز این شهرنشین را روشن و گرم می‌سازد، رستاخیز خود را آغاز کرده، و آنچه یک عمر از آفتاب گرفته بود اکنون پس می‌دهد، بدون کم وکاست، حتی به اندازه روشنی یک شمع در یک لحظه از آن کم نشده! ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

معاد و رستاخیز انرژیها!

معاد و رستاخیز انرژیها!

تقریبا سرچشمه تمام انرژی‌های روی زمین از «آفتاب» است؛ این سخن نه اغراق آمیز است و نه مبالغه، بلکه یک واقعیت است. به عنوان مثال زغال سنگ، نیروی برق، بادها، چوبهای درختان و ... هنگامی که تاریخچه هریک را ورق می‌زنیم به عامل اصلی که نور آفتاب است برخورد می‌کنیم....

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«رستاخیز» را بارها با چشم خود دیده‌ایم

«رستاخیز» را بارها با چشم خود دیده‌ایم

قانون مرگ و حیات همه‌جا یکی است. اگر زندگی پس از مرگ غیرممکن باشد، باید زمین‌های مرده نیز از این قانون مستثنی نباشد و اگر ممکن است برای آدمیان هم ممکن است. اگر بیابان خشکیده دیروز که هیچ اثری از حیات در آن به چشم نمی‌خورد امروز آنچنان زنده و خرم و سرسبز شده‌اند که گوئی همیشه غرق حیات و زندگی و نشاط بوده، چرا این قانون را به زندگی و مرگ انسان‌ها تعمیم ندهیم؟ و راستی چه تفاوتی این دو با هم دارند؟! و این است یکی از صحنه‌های رستاخیز که بارها از کنار آن گذاشته‌ایم.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

قرآن و عالم پس از مرگ

قرآن و عالم پس از مرگ

قرآن با استدلالهای زیبا و مثالهای جالب و منطق سهل و ممتنعی که هم عوام بی سواد از آن بهره می‌گیرند و هم دانشمندان موشکاف، رستاخیزی عظیم در مسئله «رستاخیز» بپا کرده است. شاید کمتر صفحه‌ای از قرآن باشد که ذکری از عالم پس از مرگ، و مسائل گوناگون مربوط به آن در آن نباشد، و این خود اهتمام قرآن را نسبت به این مسئله مهم روشن می‌سازد ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«رستاخیز» پاسخی به معمّاها!

«رستاخیز» پاسخی به معمّاها!

اگر ما از «رستاخیز» و زندگی پس از مرگ، چشم بپوشیم، پاسخی برای سوالات اساسی خود نخواهیم داشت؛ اما هنگامی که این زندگی را به عنوان یک حلقه تکامل در میان یک رشتۀ طولانی تكامل‌ها، مورد بررسی قرار دهیم، شکل مسأله عوض می‌شود و بیشتر شبهات و ایرادهای فلسفی مرتبط با حال و آینده زندگی بشر خود به خود حل خواهد شد....

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 رستاخیز در درون شماست!

رستاخیز در درون شماست!

درون وجود انسان دادگاه کوچکی است که نام آن «وجدان» است و فلاسفه آن را «عقل عملی» و قرآن «نفس لوامه» یا «نفس» و عرب‌ها «ضمیر» می‌نامند؛ و به راستی دادگاه عجیبی است که دادگاههای دنیای ما با آن همه عرض و طول در برابر آن چیز مسخره‌ای است. دادگاهی که «قاضي» و «شاهد» و «مجری احکام» و «تماشاچی» در آن، یکی است؛ همان نیروی مرموزی که نام «وجدان» به آن داده ایم. این دادگاه نیاز به وقت ندارد و گاهی یک لحظه، همه چیز در آن تمام است! اثری از دادگاه‌های استیناف و تجدید نظر و دیوان‌های عالی و عالی‌تر که همگی نشانه عدم اعتماد به کار دادگاه‌های قبلی است، در آن دیده نمی شود، و حکمش فقط یک مرحله دارد ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

عالم پس از مرگ

عالم پس از مرگ

جوان تحصیل‌کرده‌ای می‌گفت: «من فکر می‌کنم از وجدان نیرومندی برخوردارم؛ و با داشتن یک وجدان نیرومند به اصول حق و عدالت پایبندم و به این ترتیب نیازی به مذهب و تعلیمات مذهبی در خود نمی بینم؛ زیرا آنچه را مذهب در پرتو ایمان به خدا و ترس از کیفر و مجازات جهان دیگر به انسان می‌بخشد من در پرتو وجدان بیدار دارم. آیا با این حال فکر نمی‌کنید که ضرورت مذهب برای کسانی باشد که در سطوح پائین‌تری قرار دارند و بدون یک ایمان نیرومند مذهبی اصلاح نمی شوند، و گوشت و پوست یکدیگر را می‌خورند؟! تازه ایمان مذهبی نیز با تمام قدرتش گاهی نمی‌تواند آنها را اصلاح کند، بلکه با کلاه‌بازی‌های شرعی از همان قوانین در مسیر غلط‌کاری‌هایشان، بهره‌برداری می‌کنند»! ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

فلسفه «خمس» و ابعاد آن

فلسفه «خمس» و ابعاد آن

جوامع صنعتی منابع‌ درآمد‌ فراوانی دارند که در مباحث «زکات» قابل پیش‌بینی نیست؛ و از سوی دیگر درآمد هنگفتی از این رهگذر به دست می‌آید که باید مشمول مالیاتهای عادلانه‌ای گردد. و به حکم اینکه بهره‌گیری‌ تاسیسات صنعتی از خدمات اجتماعی و بودجهء دولتها بیشتر از استفاده منافع کشاورزی و دامداری است طبعا باید مالیات سنگین‌تری بپردازند که در اسلام به آن «خمس» گفته می‌شود.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

تحلیلی بر مصارف هشت‌گانه «زکات»

تحلیلی بر مصارف هشت‌گانه «زکات»

تمام کسانی که با‌ کتاب و سنت اسلامی آشنا‌ هستند‌، می‌دانند «زکات» که یک نوع مالیات بر تولید کشاورزی و دامی و سرمایه‌های راکد است، هشت مصرف دارد؛ که در آیه 60 سوره «توبه» آمده است؛ اما کمتر روی ویژگی‌ها‌ و ظرافتی‌ که در این تقسیم بندی به کار رفته و هدفی که در هر یک از آنها تعقیب شده، دقت می‌کنند. اکنون با هم به بحث در این موضوع می‌نشینیم تا‌ اسرار‌ این سهم‌بندی حساب شده را تا آنجا که در توان داریم بازیابیم...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

ویژگی‌های زکات اسلامی؟

ویژگی‌های زکات اسلامی؟

اگر‌ به راستی فرهنگ اسلامی بر جامعه ما حاکم گردد، و همانگونه که بسیاری از مستحبات را‌ همچون واجبات، و حتی گاهی مهمتر از آن می‌شماریم و به آن عمل می‌کنیم، برنامه‌ اسلام را در زمینه‌ زکات‌ واجب و مستحب به کار ببندیم، خواهیم دید که این مالیات اسلامی که برای کم کردن فاصله طبقاتی و حفظ پشتوانه بیت المال تشریع شده تا چه حد گسترده و کار‌ ساز است.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

نخستین مالیات اسلامی

نخستین مالیات اسلامی

نقش مؤثر «زکات» در تطهیر نفوس و پرورش جامعه و شکوفائی اقتصاد و آرامش‌ و امنیت و حفظ اموال مشروع‌ و پاکسازی‌ اجتماع از آلودگی‌ها کاملا واضح و مبرهن است؛ با اینکه دنیای امروز دنیای صنعت و تکنولوژی است در عین حال تولیدات کشاورزی از اولویت ویژه‌ای برخوردار است، و از یک نظر مهمترین بخش تولیدی به شمار می‌رود، بلکه‌ بسیاری از صنایع را به خدمت خود دعوت کرده است. باید هم چنین باشد؛ چراکه مهمترین رکن زندگی مادی، یعنی مواد‌ غذائی‌، از این راه تامین می‌ گردد. به علاوه مواد اولیه بسیاری از صنایع از طریق کشاورزی به دست می ‌آید‌، و با‌ متوقف شدن بخش کشاورزی بخش عظیمی از صنایع از کار می ‌افتد. و نیز به همین دلیل یکی از مهمترین مالیات های اسلامی یعنی «زکات» عمدتا به تولیدات کشاورزی و دامی‌ تعلق‌ می ‌گیرد‌.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

منابع درآمد دولت در حکومت اسلامی

منابع درآمد دولت در حکومت اسلامی

بدون شک «دولت» در هر جامعه‌ای از پرخرج‌ترین دستگاه‌هاست؛ نه تنها برای امور دفاعی و امور امنیتی و دستگاه عریض و طويل قضائی و مانند آن، بلکه برای امور ارشادی و فرهنگی و تعلیم و تربیت نیاز مالی بیشتر و گسترده تری دارد؛ از سوی دیگر، گذشت زمان و پیچیدگی جوامع بشری و پیشرفت تمدن و صنعت، و همچنین توسعه عوامل فساد و تباهی و تضادها و درگیری‌ها در سطح بین المللی، هزینه دولتها را روز به روز بیشتر می‌کند...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 «تلقی رکبان» و حذف واسطه‌ها

«تلقی رکبان» و حذف واسطه‌ها

در فقه اسلامی از «تلقّی رکبان‌» نهی شده است. جریان از این قرار است که بعضی از فرصت طلبان سودپرست همین که بو می‌بردند قافله‌ای با اجناس مورد نظرشان به‌ سوی‌ شهر‌ می‌آید به استقبال او می‌شتافتند و با چرب‌زبانی‌ و حقه‌بازی جنس را با قیمت مناسب در همان بیرون دروازه می‌خریدند و به شهر می‌آوردند و با سود کلان به فروش می‌رساندند. اسلام‌ آمد و این عمل را نهی کرد و دستور داد اصولا کسی به استقبال کاروان‌ها نشتابد و بگذارند وارد شهر و بازار‌ شوند‌، و جنس‌ خود را (بدون واسطه و دلال‌بازی) عرضه کنند و آزادانه خرید و فروش نمایند.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

طرز قیمت‌گذاری اموال محتکرین و موارد احتکار

طرز قیمت‌گذاری اموال محتکرین و موارد احتکار

«احتکار» در حقیقت به منظور ایجاد «تورم مصنوعی‌» است. محتکر با استفاده از عوامل روانی و تشدید نیازهای مصرفی بر میزان تقاضاها‌ می‌افزاید، و تعادل عرضه و تقاضا‌ را‌ به سود خود و به زیان مصرف‌کنندگان برهم می‌زند و اجناس فراوانی را در انبار نگه می دارد تا گران‌تر از‌ قیمت عادی، و حتی گاه به چندین برابر بفروشد، و خون مردم را در شیشه کند. این ساده‌ترین راه ایجاد تورم مصنوعی است که از قدیم شناخته شده است. ولی امروز با پیشرفت آگاهی‌ بشر‌ در زمینه مسائل اقتصادی و دست‌یافتن به فوت و فن‌های شیطانی، طرق فراوان دیگری برای ایجاد تورم کاذب کشف شده است ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

آیا «احتکار» گناه کبیره است؟

آیا «احتکار» گناه کبیره است؟

یکی از فقهای محترم بر نویسنده خرده می‌گرفت و می‌فرمود: شما چگونه «احتکار» را یکی از گناهان کبیره شمرده اید؟! با اینکه میان فقهای ما در این زمینه اختلاف نظر است؛ جمعی آن را مکروه و گروهی آن را حرام می‌دانند و شاید ادله قانع کننده‌ای بر تحریم آن نباشد. نکند تو هم تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار گرفته باشی؟! عرض کردم آنچه گفتم استنباط من از ادله است و انشاءالله تحت تأثیر جوسازی نبوده و نخواهم بود...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

فلسفۀ تحریم «احتکار»؟

فلسفۀ تحریم «احتکار»؟

بعضی از مسائل نیاز به ذكر فلسفه ندارد، و همه مردم اعم از بی‌سواد و باسواد فلسفه آن را می‌دانند. مثلا لازم نیست درباره فلسفه تحریم دزدی و دروغ و تقلب و کم فروشی به بحث بنشینیم. ولی با این حال گاهی در همین مسائل نکته‌های باریکی است که اگر تجزيه و تحلیل کنیم عمق مساله روشن‌تر می‌شود، و از جمله همین مساله «احتکار» است که جامعه ما تلخی آن را چشیده و پیامدهای شوم آن را لمس کرده است، ولی با تحلیل فلسفه تحریم آن به مطالب جدیدی در این زمینه دست خواهیم یافت...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«احتکار» بلای بزرگ اقتصاد عصر ما

«احتکار» بلای بزرگ اقتصاد عصر ما

امروز که تصمیم داریم به خواست خدا روی پای خود بایستیم، و مشکلات ناشی از جنگ و محاصره اقتصادی را حل کنیم، درد «احتکار» را با تمام وجود احساس می‌کنیم و می‌فهمیم هنگامی که گروهی از خدا بی‌خبر ضروری ترین کالاهای زندگی مردم را احتکار می‌کنند چه بلائی بر سر طبقه مستضعف می‌آید. في المثل «پنیر» غذائی است که معمولا آن‌را بر سر سفره قشرهای محروم می‌توان یافت، اما افراد سودپرستی پیدا می‌شوند که ده‌ها یا صدها هزار حلب آن را برای ثروت اندوزی و مکیدن خون مردم در انبارها پنهان می کنند، و خانواده‌های مستضعف را حتی از یک لقمه نان و پنیر محروم می‌سازند، و از آن بالاتر احتکار داروها و مواد دیگر که با جان مردم یا روند انقلاب و تقویت پشت جبهه‌های جنگ ارتباط دارد...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

تعداد صفحات : 21