پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 
چگونه به خدای نادیده ایمان بیاوریم؟!

چگونه به خدای نادیده ایمان بیاوریم؟!

ساده‌ترین ایرادی که مادی‌ها همیشه‌ بر خداپرستان داشته‌ اند این است که: «شما می‌گوئید ما به چیزی ایمان بیاوریم که حواس‌ ما از درک آن‌ عاجز‌ است؛ موجودی که نه مکان مخصوصی‌ دارد، نه زمان معینی دارد، نه جنس آن را می‌دانیم، نه از کیفیات آن باخبریم، هیچ کس‌ آن را ندیده و هیچ‌ کس هم نخواهد دید؛ آخر ایمان آوردن به چنین چیزی‌ چگونه ممکن است؟!» ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

چرا بعضی از دانشمندان طبیعی به خدا ایمان ندارند؟(3)

چرا بعضی از دانشمندان طبیعی به خدا ایمان ندارند؟(3)

برای شناخت علت مخالفت جمعی از دانشمندان مادی‌ با‌ اصل «توحید» - با آنکه قاعدتا آنها که از اسرار این جهان پهناور آگاه‌ترند باید نسبت به مبدأ بزرگ علم و قدرتی‌ که آن را پدید آورده آشناتر باشند - باید حتما تاریخچه این مخالفت، و گذشته مبارزات علماء طبیعی و روحانیون‌ مسیحی، و امثال این حواشی و مسائل مربوطه را به دقت بررسی کنیم ....

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

چرا بعضی از دانشمندان طبیعی به خدا ایمان ندارند؟(2)

چرا بعضی از دانشمندان طبیعی به خدا ایمان ندارند؟(2)

نخستین علت برای انحراف برخی از دانشمندان مادی از اصل «توحید»، آمیختن حقایق مذهبی مخصوصا معارف مربوط به ذات و صفات خدا با خرافات است که از طرف جمعی از منتسبین به ادیان صورت گرفته. مخصوصا اینکه علماء طبیعی غالبا در محیط‌‌هائی پرورش یافته‌اند که تحت نفوذ «پاپ» و «کلیسا» بوده است و ارباب کلیسا در موضوع آمیختن حقایق عالی دین مسیح به خرافات، ید طولائی داشته‌اند و این جریان به اندازه کافی خدا و سایر حقایق دینی را در نظر آنها کوچک جلوه داده است ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

چرا بعضی از دانشمندان طبیعی به خدا ایمان ندارند؟(1)

چرا بعضی از دانشمندان طبیعی به خدا ایمان ندارند؟(1)

برخلاف آنچه بعضی تصور می‌کنند اکثر دانشمندانی که در علوم طبیعی صاحب نظرند نه تنها خدانـشناس نیستند بلکه در صفوف اول موحدین و خداپرستان جای دارند (منظور در اینجا قبول اصل «توحید» است؛ کار به قبول دستورات و تعالیم مذهبی نداریم) و پاره ای عبارات از آن‌ها نقل شده که عالی‌ترین مفاهیم توحید را منعکس می‌سازد...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«سلسله اعصاب»؛ ستادکل فرماندهی قوای تن!

«سلسله اعصاب»؛ ستادکل فرماندهی قوای تن!

کار «مغز» اداره تمام دستگاه‌های بدن است؛ و در حقیقت منصب «فرماندهی کل قوای بدن» مخصوص اوست و «سلسله اعصاب» که عضو وابسته به این دستگاه است یک شبکه کامل و سرتاسری خبرگزاری را در تمام بدن تشکیل می‌دهد و علاوه بر وظیفه جمع‌آوری اطلاعات لازم، مأمور رسانیدن تصمیمات و اوامر مغز به تمام اعضاء و درک احتیاجات هر یک از آنهاست.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

تلمبۀ خودکار بدن!؟

تلمبۀ خودکار بدن!؟

می‌دانیم بدن هر انسان به طور متوسط مرکب از ده میلیون میلیارد موجود زنده بنام «سلول‌» است؛ اکنون این سؤال‌ پیش‌ می‌آید که این همه موجودات ‌زنده از چه ‌راهی تغذیه می‌کنند و سرپرست این «عائله فوق العاده سنگین» کیست؟! آری این وظیفه سنگین بر عهده دستگاه گردش خون یعنی «قلب» و سایر تشکیلات وابسته به آن گذارده شده است و همگی ریزه‌خوار خوان نعمت بی دریغ این‌ دستگاه اند...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

تصفیه‌خانه بدن!

تصفیه‌خانه بدن!

هنوز در گوشه و کنار افرادی را می‌توان پیدا کرد که از جهازات و دستگاه‌های اسرار آمیزی که شب و روز در بدن آن‌ها بزرگترین وظایف حیاتی را انجام می‌دهند کوچکترین خبری نداشته باشند. این ازخود بی خبران انتظار دارند دنیای خارج از وجود خود را بشناسند و از اسرار آن باخبر شوند! و از آن بالاتر به جهان ماوراء ماده هم آشنائی پیدا کرده «خداشناس» هم بشوند! زهی تصور باطل.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

ریشه‌های «معاد» در اعماق فطرت

ریشه‌های «معاد» در اعماق فطرت

الهامات فطری به ما می‌گویند: «مرگ» پایان زندگی نیست؛ این الهامات منحصر به ما نمی‌باشد و تمام اقوام، حتی انسان‌های نخستین که قبل از تاریخ می‌زیسته‌اند -به گواهی مدارک موجود- به طرز جالبی به آن ایمان داشته‌اند...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

آیا «مرگ» پایان زندگی است؟!

آیا «مرگ» پایان زندگی است؟!

نقطه آغاز زندگی فقر باشد یا ثروت، در محیط جهل باشد یا دانش، با خوشبختی توأم باشد یا با بدبختی، به هنگام «مرگ» ناگهان به طرز عجیبی همه در یک سطح قرار می‌گیرند و مساوات کامل که هیچ کس نتوانسته آن را پیاده کند برقرار می‌شود؛ به همین دلیل در مقدار عمر و طول زندگی می‌توان بحث کرد، ولی در مرگ جای بحث نیست...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

چرا از «مرگ» می‌ترسیم؟

چرا از «مرگ» می‌ترسیم؟

دو کس از مرگ می ترسند: آن کس که آن را به معنی نیستی و فنای مطلق تفسیر می کند، و آن کس که پرونده اش سیاه و تاریک است؛ اما آنها که نه جزء این دسته اند و نه آن، چرا از شهادت و مرگ در راه هدف‌های پاک وحشت کنند؟ مگر چیزی از دست می دهند؟

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

بازهم درباره «تناسخ» و «عود ارواح»

بازهم درباره «تناسخ» و «عود ارواح»

این اصل در میان تمام دانشمندان اسلام اعم از شیعه و اهل تسنن مسلم است و همه به آن ایمان دارند که «تناسخ» و «عود ارواح به بدن دیگر» به هر شکل باشد نادرست و بی اساس است و دلایل نقلی و عقلی قطعی آن را ابطال می کند؛ خواه تناسخ به صورت «نزولی» باشد یعنی بازگشت به زندگی پست تر یا «صعودی» یعنی بازگشت به زندگی عالی تر؛ در بدن انسان باشد یا حیوان.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

کارگاه عظیم «تَن»!

کارگاه عظیم «تَن»!

در این مقاله با یک گام بلند از محیط «جانداران ذره‌بینی» وارد مرحله «انسان‌شناسی» می‌شویم؛ یعنی می‌خواهیم به همراهی خواننده گرامی در داخل وجود انسان سیر کنیم؛ سری به کارگاه‌های مختلف وجود خودمان بزنیم‌، جهازات گوناگون «تن» را بازدید کنیم و شواهد نظم دقیق و بی مانندی که بر سراسر جهان هستی حکومت می‌کند را در اینجا نیز از نزدیک مشاهده کنیم.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

این میکروب‌ها چقدر مفیدند!

این میکروب‌ها چقدر مفیدند!

میکروب‌ها دو دسته اند: «با آزار» و «بی‌آزار»! ولی هر دو دسته در زندگی انسان نقش مؤثری دارند و هر دو برای حیات و پرورش آدمی مفید و سودمندند و اگر بگوییم از صدقه سر آن‌ها ما زنده‌ایم اغراق نگفته‌ایم. مطالعه درباره خدمات با ارزش این جانداران ذره‌بینی عقل را به خضوع در پیشگاه مبدأ با عظمتی که این دستگاه جهان هستی را با چنین نظم حیرت آوری اداره می‌کند، وامی‌دارد؛ و لب‌های مردم هوشمند و حق جو را بی‌اختیار به شکر و سپاس او می‌گشاید...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

نتیجه نهایی بحث «ارتباط با ارواح»

نتیجه نهایی بحث «ارتباط با ارواح»

با توجه به گواهی جمع کثیری از دانشمندان شرقی و غربی می‌توان قبول کرد که «اسپریتیسم» یا همان «ارتباط با ارواح» از سرحد مسائل نظری گذشته و به صورت یک علم حسی و تجربی در آمده است و باید آن را به عنوان یک واقعیت علمی و تجربی پذیرفت؛ ولی نباید از نظر دور داشت که این مسئله مورد سوء استفاده عده زیادی قرار گرفته و یا افراد ساده به خیال خود به همین سادگی و بدون هیچ گونه اطلاعات علمی با یک میز چرخان با ارواح كبير و صغیر می‌توانند تماس بگیرند، و به دنبال آن بازی میز گرد به راه افتاد، و کم کم مسئله سر از تناسخ و بازگشت ارواح به بدن‌های جدید در آورد، و یک واقعیت با هزاران اوهام به هم آمیخته شد.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

علمی به نام «اسپریتیسم» (SPRITISM)

علمی به نام «اسپریتیسم» (SPRITISM)

«تماس با ارواح» به صورت «علمی» (نه به‌صورت سرگرمی غلط و عامیانه «میزگرد») از جهات گوناگون قابل مطالعه می‌باشد. در این زمینه کتاب های فروانی به وسیله دانشمندان شرق و غرب نگاشته شده و صفحات زیادی از بعضى دایرة المعارف های علمی را به خود اختصاص داده است و دانشمندان این فن اظهار می دارند که توانسته‌اند پرده از روی گوشه ای از جهان مرموز و ناشناخته ارواح بردارند و کارهای خارق عادت و حیرت انگیزی که به وسیله آنها انجام می شود از نزدیک مشاهده نمایند....

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پیام ارواح!

پیام ارواح!

پیام‌هائی را که بوسیلۀ «میزگرد» مدعی هستند از ارواح دریافت می دارند -تا آنجا که دیده‌ایم- به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و ارزش علمی ندارد؛ زیرا این پیام‌ها يا از کلیاتی است که در زندگی هرکس مصداق‌هائی برای آن وجود دارد، و یا مربوط به مسائلی است که راهی بسوی اثبات و نفی آن در دست نیست.

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

اما عقیدۀ ما دربارۀ «ارتباط با ارواح»

اما عقیدۀ ما دربارۀ «ارتباط با ارواح»

در مورد «حرکت میز» چنین به نظر می‌رسد که حرکت میز معلول تمرکز نیروی فکری خود شخص و تأثیر ناخودآگاه آن روی اعصاب دست او بوده باشد. به این ترتیب که شخص یا اشخاصی که دست خود را آزاد روی میز گذارده‌اند به واسطۀ تمرکز فکری، و توجه خاص به مطلبی، و تمایل به یک نوع پاسخی، نیروی درونی ناخودآگاه آن‌ها روی اعصاب دستشان فشار وارد کرده و میز را به یک طرف گردش می‌دهد...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

در جلسه ارتباط با ارواح(2)

در جلسه ارتباط با ارواح(2)

ناگهان حال «مدیوم» به هم خورد و به یک گوشهء اطاق نزدیک به سقف خیره شد، مثل اینکه نور خیره کننده ای را دیده باشد چشم خود را جمع کرد و سپس روی هم گذارد و حالش منقلب تر گردید، و سر خود را روی میز گذارد و مدتی مکث کرد، و سپس سر خود را بلند کرد و مانند اینکه از خواب عمیقی بیدار شده باشد، و یا از یک حادثه هولناک طولانی نجات پیدا کرده باشد، خسته و کسل و بسیار ناراحت به نظر می رسید، بلافاصله از پشت میز پائین آمد و روی زمین نشست، و هنگامی که حال او عادی تر به نظر می رسید سؤال کردیم چه دیدی که ما هیچ کدام ندیدیم؟ گفت: سید محترمی را دیدم با چشمانی سرخ شده...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

مشاهدات من در جلسه «ارتباط با ارواح»

مشاهدات من در جلسه «ارتباط با ارواح»

تقریبا ساعت، یازده شب را نشان می داد که جوان پشت میز نشست؛ جلسه به پیشنهاد خود ما خصوصی بود و فقط چند نفر از دوستان نزدیک حضور داشتند، با اینکه در منزل میز گردی موجود بود، جوان ترجیح داد با یک میز کوچک چهار پایه معمولی مستطیل شکل نسبتا سنگینی تماس بگیرد. او روی صندلی در پشت میز چنان نشست که کاملا بر میز مسلط بود، و هر دو کف دست خود را روی میز گذاشت و با یک لحن جدی، آهسته گفت: «خواهش می کنم ارتباط بگیرید ... خواهش می کنم ...»؛ تخته های میز صدای مختصری کرد و ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«توحید» در عالم جانداران ذره‌بینی

«توحید» در عالم جانداران ذره‌بینی

بسیاری از تشنگان اسرار هستی میل دارند حقیقت «توحید» را در اعماق آسمان­‌ها جستجو کنند؛ درست است که در جهان بالا و عوالم بی نهایت بزرگ، عظمت خیره کننده­ مبدأ هستی را بهتر می­توان مشاهده کرد، ولی لطف و دقت و ریزه کاری­‌های حیرت انگیز را بیشتر در همین عوالم بسیار کوچک می­توان تماشا کرد! اگر آن نشانه بارزی از بزرگی و قدرت آفریننده جهان هستی است، این هم علامت روشنی بر علم بی­ پایان او است؛ و بالاخره هر یک مصداق واضحی از نظام عمومی عالم وجود است. در بحث گذشته مقداری به بررسی و مطالعه­ کوچکترین جزء تشکیل دهنده جهان هستی یعنی «اتم» پرداختیم، حالا نوبت جانداران ذره‌بینی است...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

در جلسه «ارتباط با ارواح» چه دیدم؟!

در جلسه «ارتباط با ارواح» چه دیدم؟!

تابستان امسال چند روزی در سبزوار دعوت داشتم. قبلا از دوستان در «مشهد» شنیده بودم که این شهر یکی از پایگاه های مسئله «میزگرد» و «ارتباط با ارواح» است، و این موضوع در سال های اخیر در آنجا رونق فراوانی پیدا کرده و به اصطلاح «مُد» شده است. من هم علاقه داشتم از فرصت استفاده نموده و از نزدیک وضع این جلسات را ببینم تا بتوانم با بصیرت بیشتری بحثی را که در این زمینه آغاز نموده ام دنبال کنم؛ من سعی دارم آنچه را با چشم خود با کنجکاوی و دقت دیدم عینا برای شما نقل کنم و قضاوت را به خود شما واگذار کنم...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

ارتباط با ارواح؛ سرگرمی یا بیماری «میزگرد»!

ارتباط با ارواح؛ سرگرمی یا بیماری «میزگرد»!

آیا می توان با ارواح گذشتگان رابطه برقرار ساخت و معلوماتی از آنها دریافت داشت؟ آیا احضار ارواح از طریق «میزگرد» که اخیرا در همه جا «مُد» شده، صحیح است؟ ... راستی این مطلب به همین سادگی و آسانی است و یک میز گرد بدون میخ «کلید عالم غیب» و «دستگاه فرستنده و گیرنده» عالم ارواح می باشد؟! اینها سؤالاتی است که همه میل دارند پاسخ آن را بدانند...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«توحید» در عالم بی‌نهایت کوچک؛ یعنی «اتم»

«توحید» در عالم بی‌نهایت کوچک؛ یعنی «اتم»

«اتم شناسی» یکی از مهم ­ترین مباحث علوم طبیعی امروز است؛ و با آن همه پیچیدگی و ابهامی که دارد سراسر نشاط انگیز و حیرت آور است. درس­ های توحیدی که در همین دنیای بی‌نهایت کوچک می­ آموزیم ما را به خداوند بی‌نهایت بزرگ راهنمایی می­ کند و از این موجودی که از فرط کوچکی نامرئی است، خداوند یگانه­ ای را که از فرط عظمت نامرئی است به خوبی می ­توان شناخت...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

عقیده خرافی «تناسخ» از نظر قرآن

عقیده خرافی «تناسخ» از نظر قرآن

در بحث های گذشته دلائل قطعی که از طرف فلاسفه بزرگ اسلام بر ابطال عقیدہ «تناسخ» اقامه شده بود تشریح گردید؛ اکنون موقع آن رسیده است که این موضوع را از نظر منابع اصیل اسلامی مورد توجه و بررسی قرار دهیم ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

هر «روح» تنها با بدن خود می‌تواند زندگی کند

هر «روح» تنها با بدن خود می‌تواند زندگی کند

اگر می‌بینیم فلاسفۀ بزرگ اسلام عموما عقیدۀ «تناسخ» و بازگشت ارواح را به بدن حیوان یا انسان دیگر در این جهان به کلی مردود شناخته اند، تنها از این نظر نیست که آیات قرآن مجید و منابع حدیث اسلامی این عقیده را طرد می کنند؛ بلکه علاوه بر این، مسئله از نظر دلائل عقلی نیز به روشنی ابطال شده است...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«احضار ارواح» و بازگشت روح به زندگی جدید!

«احضار ارواح» و بازگشت روح به زندگی جدید!

نامه های متعددی به ما رسیده و در آن ها از این موضوع سؤال شده است که: «در یکی از مجلات هفتگی بحث های مفصلی پیرامون احضار روح «اسپیريتیسم Spritism» مطرح گردیده و از آنجا سخن به مسئله «بازگشت روح در بدن جدیدی پس از مرگ» (تناسخ) کشیده شده است و ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

بازگشت «روح» در بدنِ دیگر امکان پذیر نیست

بازگشت «روح» در بدنِ دیگر امکان پذیر نیست

حق این است که روح پس از جدائی از بدن، دیگر به این جهان و به درون رحم باز نخواهد گشت؛ و بازگشت به زندگی رستاخیز نیز در یک مرحله عالی تر و در یک جهان دیگر و برتر است، و در حقیقت همان طور که این جهان نسبت به جهان کوچکِ «رحم»، یک مرحله عالی تکاملی محسوب می شود، جهان دیگر نیز به همین نسبت مرحله تکاملی این جهان خواهد بود، و این جهان در برابر آن در حکم فضای کوچک رحم می باشد. به هرحال، اعتقاد به زندگی جدید در همین جهان یک عقیده به تمام معنی «ارتجاعی» است...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

«تناسخ» یا بازگشت ارواح

«تناسخ» یا بازگشت ارواح

مسألهء «بازگشت ارواح پس از مرگ به بدن های دیگر» یکی از قدیمی ترین مسائلی است که در میان انسان ها در گذشته و امروز مورد بحث بوده است، و این همان است که در کتب فلسفی و کتاب های عقاید و مذاهب از آن تعبير به «تناسخ» می شود ...

نویسنده: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

تعداد صفحات : 3