ضرورت و اهمیت دهۀ کرامت از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 
makarem news

یادداشت روز:

ضرورت و اهمیت دهۀ کرامت از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی

وجه تسمیه دهه کرامت/  دهه کرامت؛ فرصتی مناسب برای ترویج فرهنگ زیارت /  زیارت معصومین علیهم السلام؛ رمز بقای شیعه / دهۀ کرامت؛ نماد پرشکوه پیروان اهلبیت(ع) /  بزرگداشت دهه کرامت در سایۀ گسترش شناخت و معرفت به اهل بیت علیهم السلام / گرامیداشت دهه کرامت مایه کوری چشم وهابیون است /  دوست داران حضرت رضا(ع) در دهه کرامت پیشتاز خدمت به مستضعفان باشند

از جمله ابتکارات بسیار خوب، ایجاد «دهه کرامت» است که از میلاد با برکت فاطمه معصومه سلام الله علیها شروع شده و به میلاد امام رضا علیه السلام ختم می‌شود.[1] لذا شایسته است ضرورت و اهمیت نامگذاری این ایام بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

پیام دهه کرامت

به راستی چرا این دهه به نام دهه کرامت نامیده شده است؟ کرامت در لغت عرب گاهی به معنی بزرگواری است. «اِن اکرمکم عندالله اتقاکم[2]؛ گرامی ترین شما در نزد خداوند با تقواترین شماست». کریم به معنی کسی است که دارای شخصیت و بخشنده است. وقتی می گوییم فلان شخص کریم است، یعنی شخص بزرگواری است که دست دهنده دارد.[3]

این دهه ای که آغاز و انجامش میلاد این خواهر و برادر بزرگوار است، دهه کرامت نامیده شده است. طبعاً این مسئله پیام دارد. همان گونه که آن ها کریم و بزرگوار هستند و ما از آن ها انتظار داریم در پیشگاه خداوند شفاعت مان را بکنند و گره از کار ما گشوده شود، مشکلات جهان اسلام حل شود، مشکلات شخصی، اخلاقی، اقتصادی می خواهیم به برکت شفاعت آن ها در پیشگاه خداوند حل شود، خود ما هم در حل مشکلات مردم باید پیش قدم باشیم. پیام دهه کرامت این است.[4]

دهه کرامت؛ فرصتی مناسب برای ترویج فرهنگ زیارت

زيارت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و امامان معصوم عليهم السلام، برقرار كردن ارتباط روحى و به وجود آوردن پيوند قلبى با آن بزرگواران است که آثار فوق‏العاده سازنده‏اى در تربيت نفوس زيارت‏كنندگان، و ارتقاى روح آنان و پرورش والاترين ارزش‏هاى معنوى و اخلاقى دارد.[5]

و هنگامى كه آنها را به شفاعت بر درگاه خدا، براى آمرزش گناهان و حلّ مشكلات دينى و دنيوى خود مى‏طلبیم، ناگزيریم براى برقرار ساختن رابطه معنوى با آنان، لذا تا آنجا كه در توان داریم از گناهان فاصله می گيریم و به سراغ نيكى و پاكى می رویم.[6]

اضافه بر اين توجّه و توسّل به آنان و طلب شفاعت از آنان بر درگاه خدا، ما را در برابر مشكلات پرتوان مى‏سازد، مانع يأس و نااميدى مى‏شود و از دردها و آلام روحى و جسمى ما مى‏كاهد و آثار و بركات فراوانى ديگر.[7]

ما به تجربه دريافته‏ايم، ميليون‏ها نفرى كه هر سال به زيارت‏ قبور پاك ائمّه دين مى‏روند، با روحيّه‏اى بهتر، و صفا و نورانيّت بيشتر و قلبى پاك‏تر، از كنار قبور آنان بازمى‏گردند، و آثار اين امر در آنان مدّت‏ها نمايان است.[8]

با همۀ این تفاسیر، موضوعی که وهابیون به ما نسبت می‌دهند این است که گردهم آمدن دور ضریح ائمه اطهارعلیهم السلام، بوی شرک می‌دهد، ما در پاسخ به آن‌ها می‌گوییم که آیا با این نگاه عواطف دور سنگ‌های کعبه هم شرک محسوب نمی‌شود، همان‌طور که در اینجا نیت پرستش کعبه نیست، در زیارت نیز هدف پرستش ائمه اطهار نیست.[9]

در واقع، اهل‌بیت علیهم السلام دست ما را گرفته و از گمراهی نجات داده‌اند، عده دیگری مسیر دیگری را دنبال کرده و به گمراهی رسیده‌اند، بدین جهت ما باید شاکر این موضوع باشیم که در دنیای کنونی فرهنگ زیارت تبلیغات دشمن را خنثی می‌کند.[10]

بر این اساس بر خلاف وسوسه‌های وهابیون که به دنبال از بین بردن فرهنگ زیارت هستند ما باید بیشتر به این فرهنگ اهمیت دهیم و دهه کرامت نیز فرصت خوبی برای آشنا شدن با مکتب، اخلاق و سیره اهل‌بیت علیه السلام است.[11]

زیارت معصومین علیهم السلام؛ رمز بقای شیعه

بی شک زیارت در احیا و بقای مذهب آثار بسیاری دارد و اگر زیارت قبور مقدس نبود نمی‌توانستیم به شیوه مطلوب به آشنایی مردم با آموزه‌های دینی برسیم.[12]

لذا در روایات اهل بیت علیهم السلام، اصرار زیادی به زیارت قبور ائمه علیه السلام و وابستگان آنها شده است؛ گاهی اوقات اینگونه برداشت می شود که اصرار بر زیارت قبور اهل بیت علیهم السلام، صرفاً رسیدن به ثواب و فیض است درحالی که برنامه زیارت؛ حساب شده و دارای فلسفه حیاتی است ویک مساله مهم سیاسی است. چیزی که باعث شده جمعیت شیعه ، مقابل هجمه های دشمنان حفظ شود.[13]

از این رو شاهدیم هرساله چندین برابر حجاج خانه خدا، زائران اربعین در کربلا گردهم می‌آیند و یا برای زیارت امام رضا علیه السلام نه تنها مردم ایران بلکه از همه کشورها جمع شده و به اینجا می آیند و سالانه ۲۰ میلیون زائر در این شهر حاضر می شوند و نیز در عرض یک سال ۱۵میلیون نفر به زیارت فاطمه معصومه سلام الله علیها می آیند، در حقیقت اینها رمز بقای تشیع است. چرا که اگر زیارت معصومین علیهم السلام نبود مشکلات زیادی برای پیروان مکتب اهل‌بیت علیهم السلاک ایجاد می‌شد و چیزی از این مکتب باقی نمی‌ماند.[14]

دهۀ کرامت؛ نماد پرشکوه پیروان اهل‌بیت علیهم السلام

شيعيان‏، قسمت مهمى از مسلمانان را در سراسر جهان‏ تشكيل مى‏دهند. در بعضى از كشورها مانند ايران و عراق و بحرين اكثريت قاطع دارند، و در بعضى ديگر گروه عظيمى را تشكيل مى‏دهند مانند غالب كشورهاى اسلامى.[15]

در این بین جشن‌های دهه کرامت از جمله ابتکارات خوبی است که روحانیت و نورانیت شیعه را در تمام دنیا طنین‌انداز می‌کند.[16]

لذا همان‌طور که در مراسم حج مسلمانان کشورهای مختلف با یکدیگر آشنا می‌شوند در زیارت ائمه اطهارعلیهم السلام نیز این نکته مثبت مشاهده می‌شود چرا که زیارت ائمه علیهم السلام، از بهترین راهكارهای ارتباط و شناخت پیروان اهل بیت علیهم السلام با یكدیگر در طول تاریخ بوده است كه در مذاهب غیر شیعه مشاهده نمی شود، و این نشان می‌دهد که پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) فقط در ایران و عراق نیستند و ما در کشورهای مختلف برادران و خواهرانی داریم که با آشنایی آن‌ها روحیه پیدا می‌کنیم.[17]

در حقیت هنگام زیارت قبور اهل بیت علیهم السلام، زائران در جریان برگزاری جلسات مذهبی و سخنرانی ها در آن مكان های مقدس با اصول و فروع مكتب آشنا می شوند و این مساله موجب تعالی تشیع می شود.[18]

آری امروز دشمنان و مخالفان تشیع و ملت ایران باید ببینند و بدانند که عشق به اهل بیت عصمت وطهارت علیه السلام، در نزد این مردم در چه حدی است و پیروان این مکتب هیچ گاه از عشق و ارادتشان به ساحت انوار الهی اهل بیت علیهم السلام کاسته نخواهد شد.[19]

بزرگداشت دهه کرامت در سایۀ گسترش شناخت و معرفت به اهل بیت علیهم السلام

ورود به خانه اسلام و شناخت‏ صحيح و درست آن، در صورتى امكان‏پذير خواهد بود كه از راه صحيح، يعنى معارف اهل‏ بيت‏ عليهم السلام، به دست آيد.[20]

فرارسیدن مناسبت های مذهبی مانند دهه كرامت بهترین راه برای آشنا شدن با مكتب و سیره اهل بیت(ع) است؛[21]در واقع دهه کرامت ایام سرور و شادی و آشنایی بیشتر با حضرت معصومه سلام الله علیها و امام علی بن موسی الرضا علیه السلام است.[22]

در این بین برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و هنری برای گروه های سنی مختلف در دهۀ کرامت، باعث جذابیت هرچه بیشتر و گسترش شناخت و معرفت مردم به ویژه جوانان نسبت به اسلام و قرآن و اهل بیت علیهم السلام می شود.[23]

اینجانب برای عزیزانی که در این راه فعالیّت می کنند، دعا می کنم و موفقیت آنان را از خدا می خواهم و توصیه می کنم که جمعیت خود را از نظر علمی و تحقیقی، تقویت کنند تا بتوانند ان شاء الله برنامه های پر باری برای حال و آینده داشته باشند.

گرامیداشت دهه کرامت مایه کوری چشم وهابیون است

تمام قراين و شواهد نيز نشان مى‏دهد كه عمر «وهابى‏گرى افراطى» به سر آمده و طرفداران و حاميان خود را به سرعت از دست مى‏دهد و به گذشته تاريخ سپرده مى‏شود، و هم اكنون آثار اين فروپاشى نمايان شده است؛ زيرا در بطن اصول «وهابيت تندرو» امورى از قبیل خشونت فوق‏العاده‏، تحميل عقيده‏، تعصب شديد و افراطى‏، عدم آشنايى به ارزش‏هاى فرهنگى‏، جمود و مخالفت با هر پديده نوين‏... نهفته است كه قابل بقا و دوام به خصوص در دنياى امروز نيست.[24]

هم چنین وهابیت بر اثر مخالفت با مذهب شیعه درحال متلاشی شدن است؛ آری پایان عمر وهابیت نزدیک است چراکه این افراد به غیر از حج فرصت دیگری برای تشکیل کنگره و رسیدن به انسجام ندارند.[25]

در این میان گرامی‌داشت دهه کرامت و میلاد پر برکت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام و امام رضا علیه السلام مایه کوری چشم وهابیون و نورانیت پیام اهل‌بیت علیهم السلام در جهان خواهد بود، وهابیون خرافی، بی‌رحم و آدم‌کش؛ گمان می‌کنند می‌خواهند آثار شیعه را براندازند، در حالی که روز به روز برنامه‌های تازه و مجالس جدید و نورانیت تازه برای اهل بیت علیهم السلام در جهان شیعه و تمام دنیا برقرار می‌شود.[26]

سخن آخر: (دوست داران حضرت رضا(ع) در دهه کرامت پیشتاز خدمت به مستضعفان باشند)

بی شک اگر ما از آن امام کریم انتظار داریم، خودمان هم باید یک گام کریمانه برداریم. به سراغ خانواده های یتیم رفتن، افرادی که قرض دارند و در قرض شان ماندند، دخترانی که ازدواج کردند اما هنوز خانه خود نرفتند، چون جهیزیه ندارند، پسرانی که هزینه ازدواج ساده را ندارند، زندانیانی که به خاطر یک مبلغ مختصر به زندان افتاده اند و می شود آن ها را آزاد کرد، آن هایی که فاقد مسکن هستند، آن هایی که بیمارند و هزینه درمان ندارند.[27]

 باید به سراغ این‌ ها برویم. مستضعفین انواع و اقسام دارند و باید خدمت رسانی کرد. حالا این خدمت رسانی هم انواعی دارد. یک وقت ممکن است خود انسان تمکنی دارد و می تواند کمک کند. اما یک وقت تمکن مالی ندارد، ولی می تواند با زبانش دیگران را به خیری دعوت کند که او در این وادی قدم بگذارد. او در این راه قدم بردارد. زبان خیر گذاشتن، مسئله خدمت رسانی به مردم واقعا در اسلام مهم است.[28]

لذا شیعیان، دوستداران و علاقه مندان به مکتب حضرت رضا علیه السلام باید در خدمت رسانی به مستضعفان، در دهه کرامت کوشا باشند.[29]

من امیدوارم همه کسانی که می توانند واسطه خیر شوند، این دهه را غنیمت بشمرند و در خدمت رسانی بی دریغ تلاش کنند؛ تا انشاالله یک کمک خوبی، آشکار و هویدا و شفاف به مستضعفان بشود.[30]

در خاتمه اینجانب به خادمان و مسؤولان آستان‌های مقدس فرا رسیدن دهه کرامت را تبریک می‌گویم و امیدوارم این دهه مبارک سرآغازی برای رفع مشکلات کشور ایران و سایر کشورهای اسلامی به برکت دعاها و توسلات باشد؛ چرا که کشور و جهان اسلام گرفتار مشکلات بزرگی است که امیدواریم به برکت معصومین علیهم السلام و دهه کرامت مشکلات فعلی نیز رفع شود و آینده درخشانی در انتظار جهان اسلام باشد.[31]

پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir

منابع:

1. شيعه پاسخ مى گويد

2. وهابيت بر سر دو راهى

3.بیانات معظم له

 


[1] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آیین افتتاح جشنواره بین المللی امام رضا(ع) و آغاز جشن های دهه کرامت؛ حرم ‌مطهر حضرت معصومه(س)؛ 16/6/1392.

[2] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ 16/5/1395.

[3] همان.

[4] همان.

[5] همراه زائر؛ ص76.

[6] شيعه پاسخ مى گويد ؛ ص108.

[7] همان.

[8] همان.

[9] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم افتتاحیه جشنواره مردمی دهه کرامت که در حرم حضرت معصومه(س)؛ 24/4/1397.

[10] همان.

[11] همان.

[12] همان.

[13] همان.

[14] همان.

[15] پيام قرآن؛ ج‏9 ؛ ص367.

[16] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آیین افتتاح جشنواره بین المللی امام رضا(ع) و آغاز جشن های دهه کرامت؛ حرم ‌مطهر حضرت معصومه(س)؛ 16/6/1392.

[17] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم افتتاحیه جشنواره مردمی دهه کرامت که در حرم حضرت معصومه(س)؛ 24/4/1397.

[18] همان.

[19] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آیین افتتاح جشنواره بین المللی امام رضا(ع) و آغاز جشن های دهه کرامت؛ حرم ‌مطهر حضرت معصومه(س)؛ 16/6/1392.

[20] از تو سوال مى كنند(مجموعه سوالات قرآنى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله)؛ ص22.

[21] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم افتتاحیه جشنواره مردمی دهه کرامت که در حرم حضرت معصومه(س)؛ 24/4/1397.

[22] همان.

[23] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آیین افتتاح جشنواره بین المللی امام رضا(ع) و آغاز جشن های دهه کرامت؛ حرم ‌مطهر حضرت معصومه(س)؛ 16/6/1392.

[24] وهابيت بر سر دو راهى؛ ص15.

[25] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم افتتاحیه جشنواره مردمی دهه کرامت که در حرم حضرت معصومه(س)؛ 24/4/1397.

[26] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آیین افتتاح جشنواره بین المللی امام رضا(ع) و آغاز جشن های دهه کرامت؛ حرم ‌مطهر حضرت معصومه(س)؛ 16/6/1392.

[27] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ 16/5/1395.

[28] همان.

[29] همان.

[30] همان.

[31] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم افتتاحیه جشنواره مردمی دهه کرامت که در حرم حضرت معصومه(س)؛24/4/1397.


تاریخ انتشار: « 1398/04/15 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 516