دلالت آیه تطهیر بر عصمت اهل بیت(ع)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

دلالت آیه تطهیر بر عصمت اهل بیت(ع)

پرسش : آیه تطهیر چگونه بر عصمت اهل بیت(علیهم السلام) دلالت دارد؟
پاسخ اجمالی: اطلاق «الرجس» هرگونه پلیدى و گناه را شامل مى شود، «اِنَّما» نیز براى حصر و تأکید است. بنابر این اراده قطعى خداوند بر این قرار گرفته که اهل بیت(ع) از هرگونه رجس و پلیدى و گناه پاک باشند و این همان مقام عصمت است.
پاسخ تفصیلی: بعضى از مفسران، «رِجس» را در آیه «إِنَّما یُرِیدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیر»، (1)، تنها اشاره به شرک و یا «گناهان کبیره زشت» همچون «زنا» دانسته اند، در حالى که هیچ دلیلى بر این محدودیت در دست نیست، بلکه اطلاق «الرجس» (با توجه به این که الف و لام آن «الف و لام جنس» است) هرگونه پلیدى و گناه را شامل مى شود؛ چرا که گناهان همه رجسند، و لذا این کلمه در قرآن به «شرک»، «مشروبات الکلى»، «قمار»، «نفاق»، «گوشت هاى حرام و ناپاک» و مانند آن اطلاق شده است. (2)
و با توجه به این که اراده الهى تخلف ناپذیر است، و جمله «إِنَّما یُرِیدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ» دلیل بر اراده حتمى او مى باشد، ـ مخصوصاً با توجه به کلمه «اِنَّما» که براى حصر و تأکید است ـ روشن مى شود اراده قطعى خداوند بر این قرار گرفته که: اهل بیت(علیهم السلام) از هرگونه رجس و پلیدى و گناه پاک باشند، و این همان مقام عصمت است.
این نکته نیز، قابل توجه است که: منظور از «اراده الهى» در این آیه، دستورات و احکام او در مورد حلال و حرام نیست؛ چرا که این دستورات، شامل همگان مى شود، و اختصاص به «اهل بیت»(علیهم السلام) ندارد، بنابراین، با مفهوم کلمه «اِنَّما» سازگار نمى باشد.
پس، این اراده مستمر، اشاره به یک نوع امداد الهى است که اهل بیت را بر عصمت، و ادامه آن یارى مى دهد، و در عین حال، منافات با آزادى اراده و اختیار ندارد.
در حقیقت، مفهوم آیه همان چیزى است که در «زیارت جامعه» نیز آمده است: «عَصَمَکُمُ اللَّهُ مِنَ الزَّلَلِ وَ آمَنَکُمْ مِنَ الْفِتَنِ، وَ طَهَّرَکُمْ مِنَ الدَّنَسِ، وَ أَذْهَبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ، وَ طَهَّرَکُمْ تَطْهِیراً»؛ (خداوند شما را از لغزشها حفظ کرد، از فتنه انحرافات در امان داشت، از آلودگی ها پاک ساخت و پلیدى را از شما دور کرد، و کاملاً تطهیر نمود).
با این توضیح، در دلالت آیه فوق بر مقام عصمت اهل بیت نباید تردید کرد. (3)
تاریخ انتشار: « 1392/11/02 »
کلیدواژگان
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 1507