تاکید امام صادق(ع) بر کتابت و حفظ حدیث

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

تاکید امام صادق(ع) بر کتابت و حفظ حدیث

پرسش : امام صادق(علیه السّلام) در قبال كتابت حديث چه موضعی اتخاذ كردند؟
پاسخ اجمالی:

پس از رحلت رسول خدا(ص) نوشتن حدیث ممنوع شد. لکن در برابر این روش، اهل بیت(ع) از اول اصحاب خود را به نوشتن احادیث و حفظ آن از كهنه شدن، تشویق می کردند. امام صادق(ع) نیز طبق روش پدران خود بر این امر تأکید می ورزید. روایات متعددی درباره تشویق اصحاب بر کتابت حدیث از امام صادق(ع) نقل شده، و حضرت در يكي از اين احاديث می فرمایند: «هر آنچه را که می دانی بنویس و آن را در بین برادرانت منتشر کن و موقعی که می میری کتاب هایت را برای فرزندانت به ارث بگذار».

پاسخ تفصیلی:

پس از رحلت رسول خدا(صلّی اللّه علیه و آله) نوشتن حدیث ممنوع شد، به طوری که مدتها مردم از نوشتن آن کراهت داشتند، حتی برخی از محدثان اهل سنت در قرن سوم نیز از نوشتن حدیث خودداری می‌ کردند.(1) در برابر این روش، اهل بیت(عليهم السلام)، از اول اصحاب خود را به نوشتن احادیث و حفظ آن از اندراس، تشویق می‌ کردند.(2) امام صادق(علیه السّلام) نیز طبق روش پدران خود بر این امر تأکید می‌ ورزید. در زمان آن حضرت گرچه افرادی شروع به جمع‌ آوری احادیث و نوشتن آن نمودند؛ اما هنوز بسیاری در این امر دچار شک و تردید بودند. «ابو زهره» ضمن نقل این که امام صادق(علیه السّلام) طرفدار کتابت حدیث بود، ادعا کرده است که این امر در آن زمان شایع بوده، چنانکه «مالک بن انس» جامع حدیثی خود به نام «الموطأ» را در آن روزگار تألیف کرد.(3) البته باید گفت که از اوائل قرن دوم کار کتابت حدیث آغاز شد و مجموعه‌ هايی تألیف گردید؛ اما همانطور که تاریخ شهادت می‌ دهد کارهایی مانند «الموطأ» بسیار اندک است و بیشتر کتاب‌ های حدیثی مربوط به اواخر قرن دوم و به طور عمده از قرن سوم است. به عنوان نمونه «ابو حنیفه» هیچ‌ گونه مجموعه‌ ای در این زمینه پدید نیاورده است.
آورده‌اند که: «ابو حنیفه می‌ گفت: من رجال حدیث را دیده و از آنها حدیث فرا گرفته‌ ام؛ اما جعفر بن محمد صحفی است. وقتی این سخن به گوش امام صادق(علیه السّلام) رسید، حضرت خندید و فرمود: او راست می‌ گوید، من صحفی هستم، من صحف اجدادم و صحف ابراهیم و موسی را خوانده‌ ام».(4) تکیه بر صحف پدرانش، نشان می‌ دهد که امام، صحفی از آباء خویش به ارث برده است و این خود تأییدی است صریح بر این حقیقت که فقه شیعه از عصر رسول خدا(صلّی اللّه علیه و آله) از پشتوانه مدوّن حدیثی برخوردار بوده است. در این زمینه ده‌ ها روایت در کتب روایی شیعه نقل شده حاکی از این که ائمه از روی این صحف روایی، برای مردم حدیث روایت می‌ کرده‌ اند و گاهی هم اصرار داشتند که اصحابشان این صحف را ببینند.(5) این در حالی بود که دیگران تنها حدیث را حفظ کرده و به صحف اعتقاد نداشتند. لذا از «سعید بن عبدالعزیز» نقل شده که گفت: «لایؤخذ العلم من صحفی»(6)؛ (از صحفی نمی‌ توان علم حدیث آموخت).
روایات متعددی درباره تشویق اصحاب بر کتابت حدیث از امام صادق(علیه السّلام) نقل شده و همگی نشانگر آن است که تمایل به تدوین حدیث در عصر آن حضرت بسیار ضعیف بوده است. در روایتی آمده که امام صادق(علیه السّلام) فرمود: «اُکْتُبْ وَ بَثَّ عِلْمَکَ فِی إِخْوَانِکَ فَاِنْ مِتَّ فَوَرِّثْ کُتُبَکَ بَنِیکَ»(7)؛ (هر آنچه را که می‌ دانی بنویس و آن را در بین برادرانت منتشر کن و موقعی که می‌ میری کتاب‌ هایت را برای فرزندانت به ارث بگذار).(8)

پی نوشت:

(1). تذکرة الحفاظ، الذهبی، شمس الدین، دار الاحیاء التراث العربی، بیروت، 1374 ق، ج 1، ص 382 - 441 و 461؛ جامع بیان العلم و فضله، القرطبی، ابن عبد البر، دار الکتب الحدیثیه، مصر، 1979 م، ج 1، ص 78 - 79؛ سنن الدارمي، أبو محمد الدارمي، عبدالله بن عبدالرحمن، دار الفکر، بيروت، 1398 ق، ج 1، ص 126؛ تقیید العلم، خطیب البغدادی، دار الاحیاء التراث العربی، بیروت، 1974 م، ج 1، ص 119 و 120.

(2). الطبقات الكبرى، محمد بن سعد بن منيع، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، دار الكتب العلمية ، بيروت، 1410 ق / 1990 م، چاپ اول، ج 6، ص 168؛ تقلید العلم، خطيب بغدادى، احمد بن على‏، دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1974 م، ص 89 - 90؛ ربيع‏ الابرار و نصوص الاخبار، زمخشرى، ابو القاسم محمود بن عمر، الرضى، قم، 1369 ق، ج 3، ص 294؛ التراتيب الإدارية والعمالات و الصناعات و المتاجر و الحالة العلمية التي كانت على عهد تأسيس المدنية الإسلامية في المدينة المنورة العلمية، عبد الحي الكتاني، محمد عَبْد الحَيّ بن عبد الكبير ابن محمد الحسني الإدريسي، محقق: عبد الله الخالدي، دار الأرقم، بيروتچاپ دوم، ج 2، ص 246؛ مقاله تاریخ تدوین حدیث، مجله نور علم، دوره دوم، ش 19، 21، 22.

(3). الامام الصادق(علیه السّلام)، ابو زهره، دار الثقافة العربیه، قاهره، بی تا، ص 95.

(4). روضات الجنات فی احوال العلماء و السادات، موسوی خوانساری، محمد باقر، اسماعلیان، قم، 1391 ش، ج 8، ص 169.

(5). الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، آخوندى، محمد، دار الكتب الإسلاميه، تهران، ‏1407 ق، چاپ چهارم، ج 7، ص 77 و 95 - 98؛ مكاتيب الرسول(صلّى الله عليه و آله و سلّم‏)، احمدى ميانجى‏، علی، نشر یس‏، قم‏، 1363 ش، ص 73 و 76.

(6). تذکرة الحفاظ، همان، ج 1، ص 219.

(7). بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، محقق / مصحح: جمعى از محققان‏، دار إحياء التراث العربي‏، بيروت‏، 1403 ق‏، چاپ دوم، ج 2، ص 150.

(8). حیات فکری و سیاسی امامان شیعه(علیهم‌السلام)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، 1381 ش، چاپ ششم، ص 357.

تاریخ انتشار: « 1397/07/28 »
فهرست نظرات
*متن
*کد امنیتی http://makarem.ir
تعداد بازدیدکنندگان : 99