پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

عدم کفایت یک شاهد در طلاق [شرایط شهود در طلاق ]

پرسش : مردی برای طلاق دادن همسرش که به صورت پنهانی عقد کرده اند، فقط یک نفر شاهد دارد و به علّت حفظ آبرو، قادر به بازگویی این مسأله به دیگران نیست. با توجه به این مطلب آیا می تواند بدون شاهد یا حداقل با حضور همین یک نفر، صیغه طلاق را جاری کند؟
پاسخ : صیغه طلاق حتما باید در حضور دو شاهد به غیر از زوجین جاری گردد.

شرط ثبوت عدالت شهود در نزد مجری طلاق [شرایط شهود در طلاق ]

پرسش : در اجرای صیغه طلاق، عدالت شهود در نزد عاقد شرط است یا در نزد زوج؟
پاسخ : عدالت شهود طلاق در نزد مجری طلاق شرط است.

معیار تشخیص عدالت شهود طلاق [شرایط شهود در طلاق ]

پرسش : شخصى مى خواهد زن خود را طلاق بدهد و در شهرى که ساکن است فرد عادلِ مطابق نظر مراجع عظام در دسترس نیست مگر برخی از اشخاصى که شخص طلاق دهنده از آن ها معصیتى ندیده و نه از دیگران شنیده که تا به حال معصیتى کرده باشند آیا چنین اشخاصی مى تواند شاهد اجراى صیغه طلاق گردند؟
پاسخ : همین گونه افراد براى شهود طلاق کافى هستند و عادل محسوب مى شوند.

حکم تقیید اختیار طلاق توسط محاکم برای زوج [شرایط طلاق دهنده]

پرسش : با توجّه به اطلاق مادّه 1133 قانون مدنى که مى گوید: «مرد هر وقت بخواهد، مى تواند همسر خود را طلاق دهد»؛ بعضى از محاکم همان طور که طلاق بى دلیل زوجه را رد مى کنند، در مورد در خواست زوج نیز همین حکم را صادر مى نمایند. آیا این مطلب با اختیارات مطلق زوج طبق روایت مشهور نبوى «اَلطَّلاقُ بِیَدِ مَنْ اَخَذَ بِالسّاقِ» منافات ندارد؟
پاسخ : مطابق عنوان اوّلى اختیار طلاق به دست زوج است، هر زمان که بخواهد؛ ولى با توجّه به عناوین ثانویّه، که برگرفته از شرایط خاصّ اجتماعى امروز است حاکم شرع مى تواند اجازه طلاق مرد را به مواردى موکول کند که عذر موجّهى داشته باشد.

استفاده مجدد از وکالت در طلاق [شرایط طلاق دهنده]

پرسش : زنی با وکالت از شوهرش طلاق رجعی گرفته و شوهر در عده رجوع کرده آیا زن مجددا می تواند از وکالت بلاعزل قبلی مطلقه شود؟
پاسخ : در صورتی که وکالت برای یک بار بوده نمی تواند ولی اگر مطلق بوده می تواند.

واقعی بودن شرطِ عدالتِ شاهد طلاق [شرایط شهود در طلاق ]

پرسش : آیا شرطِ عدالتِ شاهد طلاق، شرط واقعی می باشد؟
پاسخ : عدالت شاهد طلاق، شرط واقعی است ولی هرگاه در ظاهر اثبات عدالت شود تحقیق لازم نیست.

شرايط طلاق دهنده [شرایط طلاق دهنده]

پرسش : مردی که همسر خود را طلاق می دهد باید چه شرائطی داشته باشد؟
پاسخ : مردى كه همسر خود را طلاق مى‏دهد بايد عاقل و بنابر احتياط واجب بالغ باشد و به اختيار خود طلاق دهد بنابراين طلاق از روى اجبار باطل است و نيز بايد قصد جدّى داشته باشد، بنابراين اگر صيغه طلاق را به شوخى بگويد صحيح نيست.

شرط وکالت زن در طلاق [شرایط مطلقه ]

پرسش : آیا زن می تواند از طرف مرد وکیل در طلاق شود؟
پاسخ : اگر زن در موقع عقد شرط كند كه هرگاه شوهر مثلًا مسافرت نمايد، يا معتاد به مواد مخدر گردد، يا خرجى او را ندهد اختيار طلاق با او باشد، اين شرط باطل است، ولى هرگاه شرط كند كه او از طرف شوهرش وكيل باشد كه هرگاه اين كارها را انجام دهد خود را مطلّقه كند اين وكالت صحيح است و در چنين صورتى حق دارد خود را طلاق دهد.

چگونگی طلاقِ زنى که عادت ماهيانه نمى بيند [شرایط مطلقه ]

پرسش : اگر زن به خاطر بیمارى یا غیر آن عادت ماهانه نبیند طلاق دادن او چگونه می باشد؟َ
پاسخ : زنى كه به واسطه بيمارى يا غير آن عادت ماهانه نمى‏بيند هرگاه مرد بخواهد او را طلاق دهد بايد از زمانى كه با او نزديكى كرده تا سه ماه از نزديكى خوددارى كند و بعد او را طلاق دهد.

شرایط زن هنگام طلاق [شرایط مطلقه ]

پرسش : زن در هنگام طلاق باید چه شرائطی داشته باشد؟
پاسخ : زن بايد هنگام طلاق از خون حيض و نفاس پاك باشد و نيز شوهرش در آن پاكى با او نزديكى نكرده باشد و اگر درحال حيض و نفاسی كه پيش از اين پاكی بوده با او نزديكى نموده باشد بنابراحتياط، طلاق كافى نيست، بلكه بايد دوباره عادت شود و پاك گردد.

موارد صحت طلاق در حال حيض يا نفاس [شرایط مطلقه ]

پرسش : طلاق دادن حائض یا نفساء در چه صورتی صحیح می باشد؟
پاسخ : طلاق دادن در حال حیض یا نفاس در سه صورت صحیح است: 1ـ شوهر بعد از ازدواج مطلقاً با او نزدیکى نکرده باشد. 2ـ باردار باشد. 3ـ زن غایب باشد و مرد نتواند یا برایش مشکل باشد که پاک بودن زن را بفهمد.

اطلاع از حائض بودن زن در زمان اجرای صیغه طلاق [شرایط مطلقه ]

پرسش : اگر مردی زن را از خون حیض پاک مى دانسته و طلاقش داده، بعد معلوم شود که هنگام طلاق در حال حیض بوده طلاق او چه حکمی دارد؟
پاسخ : در فرض سوال طلاق او باطل است.

اقسام طلاق [طلاق رجعی وبائن ]

پرسش : طلاق بر چند قسم است؟
پاسخ : طلاق بر دو قسم است: «طلاق بائن» و «طلاق رجعى» طلاق بائن آن است كه مرد در آن حقّ رجوع به زن خود ندارد، (منظور از رجوع آن است كه مرد بدون عقد با زن آشتى كند و او را مجدّداً به همسرى بپذيرد.) طلاق بائن بر پنج قسم است: 1- طلاق زنى كه نُه سالش تمام نشده. 2- طلاق زن يائسه، يعنى زنى كه بيشتر از 50 سال دارد. 3- طلاق زنى كه شوهرش بعد از عقد، با او نزديكى نكرده باشد. 4- طلاق سوم زن سه طلاقه 5- طلاق خلع و مبارات: و غير اينها را طلاق رجعى گويند كه تا وقتى زن در عدّه است مرد مى‏تواند به او رجوع كند.

تفاوت طلاق خُلع با طلاق مُبارات [طلاق رجعی وبائن ]

پرسش : تفاوت طلاق خلع با طلاق مبارات را بیان فرمایید؟
پاسخ : در طلاق خلع نفرت از ناحیه زن است ولی در طلاق مبارات نفرت طرفینی است.

وظايف زوجین بعد از طلاق رجعی [احکام طلاق رجعی ]

پرسش : آیا مرد می تواند در عدّه طلاق رجعی، همسرش را از خانه بیرون نماید؟
پاسخ : هرگاه مرد همسرش را طلاق رجعى دهد نمى‏تواند او را از خانه‏اى كه موقع طلاق در آن بوده بيرون كند (مگر در بعضى از موارد خاص)، همچنين بر خود زن نيز حرام است كه براى كارهاى غير لازم از آن خانه بيرون رود.

لعن و سبّ در مراسم فاطمیه [فاطمیه]

پرسش : حکم لعن و سبّ بزرگان سایر مذاهب در مراسم عزاداری حضرت صدیقه سلام الله علیها چیست؟ و حکم شرکت در این مراسمات چیست؟
پاسخ : لازم است از کارهايي که باعث تفرقه صفوف و ايجاد شکاف بين مسلمانان ميشود خودداري شود، و همه مسلمين در برابر دشمنان اسلام متحد شوند.

پوشیدن لباس مشکی در مراسم حضرت زهرا سلام الله علیها [فاطمیه]

پرسش : آیا پوشیدن لباس سیاه در ایام شهادت حضرت زهرا با توجه به رعایت مسأله وحدت و کراهت لباس سیاه، جایز است؟
پاسخ : با توجه به این که پوشیدن لباس مشکی در ایام شهادت حضرات معصومین نوعی تعظیم شعائر الهی محسوب می شود کراهت ندارد.

رعایت شأن شهادت حضرت زهرا (س)در تقارن با سایر مناسبت ها [فاطمیه]

پرسش : چنانچه ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با مناسبت های شاد ملی یا مذهبی تقارن پیدا کند، آیا شرکت در آن برنامه ها اشکالی دارد؟
پاسخ : چنانچه شئون شهادت بانوی اسلام رعایت شود و جلسات تبدیل به جلسه شادی و خنده نگردد مانعی ندارد.

مجالس عزاداری در ایام فاطمیه [فاطمیه]

پرسش : آیا برپائی مراسم عزاداری در ایام فاطمیه با توجه به مخالفت برخی جائز است؟
پاسخ : هرگاه مراسم به شکلی برگزار گردد که باعث تفرقه صفوف مسلمین نگردد هیچ کس نباید مانع آن گردد و کسانی که مانع برگزاری می شوند تصورشان این است که بعضی از عزاداران شعارهای تندی بر ضد اهل سنت می دهند که در این شرایط باعث تفرقه است.

تشییع نمادین حضرت زهرا سلام الله علیها [فاطمیه]

پرسش : تشييع نمادين حضرت زهرا(سلام الله عليها) چه حکمی دارد؟
پاسخ : بهتر است به جاي اين گونه کارها، جلسات عزاي آن حضرت را پرشورتر کنند، مخصوصا به شرح دو خطبه تاريخي آن حضرت بپردازند.

مصرف نذورات فاطمیه در محرم [فاطمیه]

پرسش : آیا می توان «اضافه‌خرج» مراسم فاطمیه را در محرم خرج كرد؟
پاسخ : نذورات را باید طبق آنچه نذر کرده اند مصرف نمایند.

تاریخ شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) [فاطمیه]

پرسش : معیار شروع دهه فاطمیه چه زمانی است؟ و ایام فاطمیه چند روز است؟
پاسخ : در مورد سالروز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) دو روایت است یکی اینکه ایشان هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیغمبر اکرم(ص) به شهادت رسیدند که می شود سیزده جمادی الاول و دیگری اینکه نود و پنج روز بعد از رحلت پیغمبر به شهادت رسیدند که می شود سوم جمادی الثانی و طول این بیست روز را ایام فاطمیه نامیده اند.

محدوده ایام فاطمیه [فاطمیه]

پرسش : احتراماً محدوده دو دهه فاطمیه را بیان بفرمایید؟
پاسخ : سه روز 13، 14، 15 جمادی الاول و سه روز 1، 2، 3 جمادی الثانی بنابر معمول به فاطمیه اختصاص دارد.

برگزاری مراسم شادی در ایام فاطمیه [فاطمیه]

پرسش : احتراماً محدوده دو دهه فاطمیه را بیان فرمایید، همچنین برگزاری مراسم جشن عقد و عروسی و امثال آن در این مدت چگونه است؟
پاسخ : سه روز 13، 14، 15 جمادي الاول و سه روز 1، 2، 3 جمادي الثاني بنابر معمول به فاطميه اختصاص دارد ولي در بين اين دو، برگزاري مراسم شادي (با رعايت تمام موازين شرعي) مانعي ندارد.

استفاده از سلاح کشتار جمعی برای دفع دشمنان [طریقه دفاع ]

پرسش : آیا استفاده از سلاح هسته‌اى در جنگ‌هایی که غیر مسلمین بر ممالک اسلامى تحمیل می کنند، جهت دفع شر آنان جایز است؟
پاسخ : در مورد جنگ‌هاى اسلامى كه معمولاً جنبه دفاعى دارد سفارشى شده است كه از آزار رساندن به غير نظاميان به‌ويژه كودكان و زنان و حتّى حيوانات ودرختان پرهيز شود و در مورد نظاميان نيز از كارهايى كه باعث متلاشى شدن اندام آنها مى‌شود خوددارى كنند. بنابراين، استفاده از بمب‌هاى اتمى كه جنبه كشتار جمعى دارد و مخالف بسيارى از دستوراهاى اسلامى است ممنوع و حرام است.

کشته شدن مسلمانان در برابر متجاوزان [طریقه دفاع ]

پرسش : حکم مسلمانانی که براى حفظ مذهب، فرهنگ، ناموس و آزادى خود علیه متجاوز، قیام کرده اند و در این مبارزه کشته شده اند چیست و این حرکت جهاد محسوب مى شود؟
پاسخ : مادام که براى دفاع از جان و مال و ناموس مسلمین و اساس اسلام و مذهب اهل بیت(علیهم السلام) تلاش مى کنند عمل آنها جهاد است و آنها که دراین راه کشته مى شوند شهیدند، امّا باید سعى کنند از مجتهد یانماینده مجتهدى دستور بگیرند.

لزوم ایجاد نظم و هماهنگی جهت دفاع [طریقه دفاع ]

پرسش : طریقه دفاع در برابر هجوم دشمنان به كشورهای اسلامى چگونه است؟
پاسخ : با توجه به این که هنگام هجوم دشمنان دفاع واجب است فرقی ندارد که این دفاع از طریق بذل جان یا بذل مال یا چیز دیگر باشد، برای این که مسلمانان پیروز شوند در صورت امکان باید برای دفاع برنامه ریزی نمایند و برای نظم بیشتر و هماهنگی های لازم از فرمانده یا فرمانده هانی استفاده نمایند که توسط حاکم شرع تعیین می شود و به آنها اطمینان دارند.

اذن حاکم شرع در مورد دفاع [وجوب دفاع ]

پرسش : آیا در دفاع در برابر هجوم دشمنان به كشورهای اسلامى نیاز به اذن حاكم شرع می باشد؟
پاسخ : دفاع هرمسلمانان در برابر هجوم دشمنان به كشورهاى اسلامى احتياجی به اذن حاكم شرع ندارد، ولى براى نظم و هماهنگى برنامه‏هاى دفاعى بايد در صورت امكان فرمانده يا فرماندهان آگاه و مورد اعتمادى با نظر حاكم شرع تعيين شود.
تعداد صفحات : 537