پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

جنابت عمدی در تنگی وقت برای غسل و تیمم [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : اگر فردی در ماه رمضان وقت برای غسل و تیمم نداشت اما خودش را جنب نمود، تکلیف روزه ی او چیست؟
پاسخ : کسى که در شب ماه رمضان وقت براى غسل و تیمّم ندارد اگر خود را جنب کند روزه ‏اش بنابر احتیاط واجب باطل است و قضا و کفّاره نیز بنابر احتیاط واجب به جا آورد.

منظور از خواب اول در مسأله باقی ماندن بر جنابت در ماه رمضان [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : منظور از خواب اول در مسأله بقاء بر جنابت چیست؟
پاسخ : خوابى که در آن محتلم شده خواب اوّل حساب نمى ‏شود ولى اگر از آن خواب بیدار شود و دوباره بخوابد خواب اوّل حساب مى ‏شود.

حکم روزه ماه رمضان در صورت فراموش کردن غسل جنابت [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : اگر شخص روزه دار در ماه مبارک رمضان فراموش نماید که غسل جنابت انجام بدهد، روزه ی او چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند و بعد از یک یا چند روز یادش بیاید، باید بنابر احتیاط واجب روزه هر چند روزى را که یقین دارد جنب بوده قضا نماید، مثلًا اگر نمى‏ داند سه روز جنب بوده یا چهارروز، باید سه روز را قضا کند و قضاى روز چهارم احتیاط مستحب است.

حکم احتلام روزه دار در روز [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : احتلام روزه دار در روز چه حکمی دارد؟
پاسخ : هرگاه روزه دار بعد از اذان صبح و در طول روز، محتلم شود (در خواب جنب شود) روزه اش صحیح است و بهتر است فورا غسل کند اما اگر نکند برای روزه اش اشکالی ندارد.

حکم روزه در صورت اطلاع از احتلام بعد از اذان صبح [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : چنانچه فرد روزه دار بعد از اذان صبح مطلع شود که جنب شده، روزه ی او چه حکمی دارد؟
پاسخ : هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده روزه‏ اش صحیح است، خواه بداند پیش از اذان محتلم شده، یا بعد از آن و یا شک داشته باشد.

حکم روزه در صورت عدم علم به وقوع جنابت یا حیض [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : اگر شخصی نمی دانسته که جنب یا حیض شده است، روزه ی او چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر شخص نمی دانسته که جنب یا حائض شده است روزه ی او صحیح است.

حکم روزه ی غوّاصان [فرو بردن سر در آب]

پرسش : روزه ی غوّاصان چه حکمی دارد؟
پاسخ : غوّاصان اگر سر خود را در کلاهک پنهان کنند و با آن به زیر آب بروند روزه ی آنها صحیح است.

حکم روزه برای افراد نجات غریق [فرو بردن سر در آب]

پرسش : روزه ی اشخاصی که شغلشان نجات غریق است چه حکمی دارد؟
پاسخ : کسى که براى نجات غریق مجبور است سر را در آب فرو ببرد روزه‏ اش بنابر احتیاط واجب باطل است، ولى به عنوان نجات جان مسلمانى این کار واجب است و بعداً قضا کند.

حکم شنا کردن برای روزه دار [فرو بردن سر در آب]

پرسش : شنا کردن برای فرد روزه دار چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر سر را به زیر آب نکند اشکالی ندارد.

حکم استفاده از اسپری آسم برای روزه دار [رساندن غبار غلیظ به حلق]

پرسش : استفاده از اسپری آسم برای فرد روزه دار چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر به صورت گاز رقیق وارد بدن مى شود مانعى ندارد و روزه اش صحیح است و ما نمونه هاى معمول آن را دیده ایم اشکالى ندارد.

حکم استعمال دخانیات در حال روزه [رساندن غبار غلیظ به حلق]

پرسش : استعمال سیگار و قلیان در حال روزه چه حکمی دارد؟
پاسخ : لازم است تمام افراد از کشیدن سیگار و استعمال هر گونه دخانیات در هر حال پرهیز کنند بعلاوه سبب باطل شدن روزه مى &rlmشود بنابر احتیاط واجب و اگر عمدا انجام دهند احتیاط واجب قضای روزه است و کفاره عمد دارد.

حکم روزه آتشنشان ها در صورت استنشاق دود [رساندن غبار غلیظ به حلق]

پرسش : افرادی مانند آتشنشان ها که در مواقع بروز آتش سوزی ویا آوار برداری جهت نجات جان افراد یا بیرون کشیدن اجساد و یا اطفاء حریق وارد محل هایی می شوند که مملو از دود و آتش است، تکلیف روزه اینان در صورت استنشاق دود و گرد و غبار چیست؟
پاسخ : اگر این کار ضرورت داشته باشد، جایز است اما باید روزه را بعدا قضا کنند.

حکم تزریق آمپول و سرم در حین روزه داری [خوردن و آشامیدن]

پرسش : حکم تزریق آمپول و سرم در حین روزه داری چیست؟
پاسخ : تمام انواع آمپول های دارویی یا تقویتی یا بی حسّی که به صورت عضلانی تزریق می شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه دار اشکالی ندارد؛ ولی تزریق آمپول ها و سرم های وریدی (که در رگ تزریق می شوند) جایز نیست.

حکم فرو بردن اخلاط سر و سینه [خوردن و آشامیدن]

پرسش : هنگام روزه بودن، فرو بردن اخلاط سر و سينه چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر اخلاط وارد بینی شده باشد احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد، ولی اگر مربوط به سر و سینه باشد و به فضای دهان نرسد اشکالی ندارد.

حکم فرو بردن غذای به جای مانده در بین دندان ها [خوردن و آشامیدن]

پرسش : چنانچه در حین روزه، بین دندان ها غذا باقی مانده باشد می توان آن را فرو برد؟
پاسخ : اگر کسى عمداً چیزى را که لاى دندانش مانده است فرو برد، روزه اش باطل مى شود.

حکم استفاده از قطره گوش و بینی برای روزه دار [خوردن و آشامیدن]

پرسش : استفاده از قطره گوش و بینی برای روزه دار چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر یقین دارد به فضای حلق می رسد و فرو می رود برای روزه اشکال دارد.

حکم نوشیدن آب در هنگام تشنگی شدید [خوردن و آشامیدن]

پرسش : چنانچه فرد روزه دار، تشنگی شدید بر او غلبه پیدا نماید، نوشیدن آب چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر روزه دار به اندازه‏ اى تشنه شود که طاقت تحمّل آن را ندارد و یا ترس بیمارى و تلف داشته باشد، مى‏ تواند به اندازه ضرورت آب بنوشد، ولى روزه او باطل مى‏ شود و اگر ماه رمضان باشد باید بنابر احتیاط واجب بقیّه روز را امساک کند.

حکم شست و شوی دهان در حین روزه داری [خوردن و آشامیدن]

پرسش : هنگام روزه بودن شستن دهان چه حکمی دارد؟
پاسخ : شست و شوى دهان با آب یا دارو: 1- اگر آن را بیرون بریزد روزه صحیح است. 2- اگر از اوّل بداند بى اختیار فرو می رود و چنین شود روزه‏ باطل است و کفّاره نیز دارد. 3-اگر برای وضو آب در دهان کند و بی اختیار فرو رود روزه اش صحیح است ولی اگر برای خنک شدن یا بدون هدف باشد روزه باطل است و فقط قضا دارد. 4- اگر فراموش کند روزه است و آب را فرو برد روزه اش باطل نیست.

حکم تهیه غذا در ماه رمضان برای شخص معذور و متعمّد [خوردن و آشامیدن]

پرسش : فردی در یک کارخانه آبدارچی است، حکم آماده و تهیه کردن غذا برای کسانی که روزه بجا نمی آورند (چه بصورت عمدی و چه به صورت عذر شرعی) برای او چیست؟
پاسخ : بطور کلی اگر آن شخص، شرعا معذور از روزه گرفتن باشد مانعی ندارد ولی در صورتی که معذور نیستند باید آنها را با زبان خوب نهی از منکر نمائید و از تهیه غذا خودداری نمائید. و اگر بعد از نهی از منکر ناچار به این کار باشید برای شما مسوولیتی ندارد.

حکم غذا دادن به کارگر در ماه رمضان [خوردن و آشامیدن]

پرسش : آیا می توانیم به کارگری که روزه نمی گیرد غذا دهیم؟
پاسخ : به کارگر نمی توانید غذا دهید اما می توانید مزد او را اضافه دهید.

حکم افطار در ملا عام برای فرد معذور [خوردن و آشامیدن]

پرسش : برای افراد معذور از روزه آیا غذا خوردن در ملا عام قبل از اذان مغرب در ماه رمضان ، در بلاد کفر یا بلاد اسلام تفاوت دارد؟
پاسخ : روزه خواری برای افراد معذور در بلاد اسلام قطعا جایز نیست و در بلاد کفر اگر سبب وهن اسلام نشود مانعی ندارد.

حکم ترک یا افطار روزه به دلیل ورزش کردن [وجوب روزه]

پرسش : افرادی هستند که باید خود را برای مسابقات ورزشی آماده نمایند و اگر بخواهند در ماه رمضان روزه بگیرند، دچار ضعف بدنی می شوند، آیا می توانند روزه را ترک نموده و در ایام دیگر سال قضا نمایند؟
پاسخ : ورزش کردن مجوزروزه نمی گردد و چنانچه بتواند، باید ساعت ورزش خود را تغییر دهد و به فاصله زمانیتا سحر و یا زمان هائی که توان بیشتری برای ورزش کردن دارد موکول نماید. در غیر این صورت، تنها مجوزاین است که در برخی روزها (مثلا هفته ای 3-4 روز) قبل از ظهر به مقدار مسافت شرعی از شهر خارج و در آنجاکند و برگردد. و تا ماه رمضان سال آینده قضای آن را بجا آورد.

حکم روزه ی دختران تازه به بلوغ رسیده [وجوب روزه]

پرسش : وظیفه ی دخترانی که تازه به سن تکلیف رسیده اند اما به علّل ضعف جسمانی توانایی روزه گرفتن را ندارند، چیست؟
پاسخ : دختران با تمام شدن نه سال قمری (8 سال و 8 ماه و 25 روز شمسی)میشوند، ولی چنانچه قادر بر انجام برخی از تکالیف مثل روزه نباشند، انجام آن برای آنها واجب نیست. و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضای آن هم نباشند، قضا نیز ندارد، ولی برای هر روز باید فقیری را سیر کنند.

حکم روزه برای افراد دارای مشاغل سخت [وجوب روزه]

پرسش : وظیفه ی افرادی که دارای مشاغل سخت هستند مانند نانوا، کشاورز، در مورد روزه چیست؟
پاسخ : سختی کار مجوزروزه نمی گردد و چنانچه بتواند، باید ساعت کاری خود را تغییر دهد و یا در ماه رمضان کارهای سبک تری انجام دهد. در غیر این صورت، تنها مجوزاین است که در برخی روزها (مثلا هفته ای 3-4 روز) قبل از ظهر به مقدار مسافت شرعی از شهر خارج و در آنجاکند و برگردد و تا ماه رمضان سال آینده قضای آن را بجا

روزه افراد ضعیف در مناطق گرمسیری [وجوب روزه]

پرسش : افرادی که در شهرهای زندگی می کنند که دارای آب و هوای خیلی گرمی است از آنجایی که روزه در تابستان در آن مناطق طاقت فرسا است و انسان را از فعالیت های روزمره باز میدارد، وظیفه ی آنها چیست؟
پاسخ : مردم معمولاً در فصل تابستان نیز روزه می گیرند و به کارهای زندگی (البته بصورت سبک تر) ادامه می دهند ولی چنانچه بعضی افراد ضعیف باشند و طاقت روزه پی در پی نداشته باشند می توانند یک در میان روزه بگیرند و در زمستان بقیه را قضا کنند.

نماز راننده ای که ضمن سفر کاری سفر زیارتی هم می رود [کسانی که شغل و کارشان سفر است ]

پرسش : راننده ای همیشه مسیر معینی را رفت و آمده می کرده اما گاهی مثلا به قصد زیارت مسیر خود را عوض می کند و در ضمن، کار خود را نیز انجام می دهد بگونه ای که اگر موضوع زیارت نبود آن کار را قبول نمی کرد. حکم نماز او در این سفر چیست؟
پاسخ : نماز چنین شخصی کامل است.

نماز راننده بعد از فروش ماشین توسط صاحب آن [کسانی که شغل و کارشان سفر است ]

پرسش : شخصی که شغل او رانندگی است ولی صاحب خودرو، زمانی که راننده در سفر است آن را بفروشد، راننده که مسیر را به صورت شخصی بر می گردد نماز او کامل می باشد؟
پاسخ : در فرض سوال مسافر می شود و باید نماز را شکسته بخواند.

مسافرت غیر شغلی و کاری مثل تفریح [کسانی که شغل و کارشان سفر است ]

پرسش : افرادی که مسافرت شغل یا مقدمه ی شغل آنها است، اگر برای کاری غیر از شغل خود مسافرت نمایند مثلا برای زیارت یا تفریح، وظیفه ی آنها در نحوه ی خواندن نماز چیست؟
پاسخ : کسى که شغلش مسافرت است اگر براى کار دیگرى غیر از شغل خود (مثلًا براى حج یا زیارت یا مقصد دیگرى) مسافرت کند، باید مانند سایر مسافران نماز را شکسته بخواند، ولى اگر راننده‏اى اتومبیل خود را برای زیارت کرایه دهد و در ضمن خودش هم زیارت کند باید نماز را تمام بخواند.
تعداد صفحات : 535