پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

صدای بلندگوها در عزاداری و مساجد [دسته جات عزاداری]

پرسش : اسفاده از بلندگو برای مجالس عزاداری تا چه حد مجاز است؟
پاسخ : نباید بلندگوهای مجالس، مزاحمتی برای همسایه ها داشته باشد بنابراین بلندگوها برای داخل مسجد روشن باشد ولی برای پخش اذان اشکالی ندارد البته صدای بلندگو خصوصا در مورد اذان صبح باید بگونه ای باشد که حال همسایه ها نیز رعایت شود.

قمه زنی درخفا [قمه زنی و تیغ زنی]

پرسش : آیا قمه زدن به طور مخفى حلال است؟ به طورى که گفته مى شود، قبل از پیدایش دوربین حلال بوده است؟
پاسخ : عزادارى نباید باعث آسیب به بدن شود.

لطمه زدن به صورت در عزاداری [قمه زنی و تیغ زنی]

پرسش : لطمه زدن به صورت، در عزاى امام حسين(عليه السلام)چه حكمى دارد؟
پاسخ : عزادارى خامس آل عبا(عليه السلام) از مهم ترين شعائر دينى، و رمز بقاء تشيّع است، و بايد هر چه باشكوه تر برگزار شود امّا لازم است از تمام كارهايى كه آسيب به بدن مى رساند، يا موجب وهن مذهب مى گردد، جدّاً اجتناب شود.

معنای وهن مذهب [قمه زنی و تیغ زنی]

پرسش : منظور از وهن مذهب که در عزاداری و قمه زنی گفته می شود چیست؟
پاسخ : یعنی اینکه به مذهب توهین شود و آن را در نظرها کوچک کند.

قمه زدن در عزاداری [قمه زنی و تیغ زنی]

پرسش : قمه زدن و یا زنجیر زدن با زنجیرى که داراى چاقو و یا تیغ مى باشد و منجر به زخمى شدن بدن و جارى شدن خون مى شود، چه حکمى دارد؟
پاسخ : عزاداري خامس آل عبا (ع) از مهمترين شعائر ديني، و رمز بقاء تشيع است، و بايد هر چه باشکوه تر برگزار گردد. شکي نيست کساني که قمه ميزنند بخاطر احساسات مذهبي و عشق به امام حسين (ع) است ولي بايد توجه داشت اين کار در حال حاضر خسارات بسياري بر ما وارد کرده و دشمنان بوسيله آن سعي دارند شيعه را در جهان، منفور کنند. بنابراين در اين زمان لازم است از اين کار خودداري نمايند. بطور کلي، آسيب رساندن به بدن و آنچه سبب وهن مذهب باشد جايز نيست، خواه از طريق قمه زني باشد يا زنجيرهاي تيغ دار. بجاي اين کار، خون خود را به مراکز اهداء خون دهند و ما براي همه آنها دعا مي کنيم.

هروله در عزاداری [سینه زنی و زنجیر زنی]

پرسش : آیا بالا و پایین پریدن در مراسم سینه زنى و هروله کردن اشکال دارد؟
پاسخ : عزادارى خامس آل عبا(علیه السلام) از افضل قربات است و چنین مجالسى باید مرکز نشر و گسترش معارف اهل بیت(علیهم السلام)باشد و از این گونه کارها پرهیز شود.

برهنه شدن در عزاداری [سینه زنی و زنجیر زنی]

پرسش : برهنه شدن در مجالس عزاداری براى سینه زنى چه حکمى دارد؟
پاسخ : برهنه شدن هنگام سينه زني اگر در مقابل نامحرم باشد، حرام است و در غير اين صورت نيز چون سبب وهن است بنابر احتياط بايد ترک شود ولي باز گذاشتن کمي از جلوي سينه براي سينه زدن يا کمي از پشت براي زنجير زني مانعي ندارد.

سینه زنی و زنجیر زنی در عزاداری [سینه زنی و زنجیر زنی]

پرسش : سینه زنى و زنجیرزنى در مراسم عزادارى سالار شهیدان چگونه است؟
پاسخ : سینه زنى و زنجیرزنى نیز از روش هاى عزادارى سنّتى است و اشکالى ندارد.

مدّاحی کردن زنان [عزاداری بانوان]

پرسش : شغل بعضى از خانم ها ذکر توسّل به اهل بیت(علیهم السلام)در مجالس زنانه است. گاهى از اوقات به هنگامى که مشغول روضه خوانى یا مداحی و مولودی خوانی هستند مردان و یا بچّه هایى که خوب و بد را مى فهمند وارد حیاط آن خانه مى شوند و صداى این خانم را مى شنوند. حکم این قبیل روضه خوانى ها و مداحی و مولودی خوانی چیست؟
پاسخ : در این مورد که نوشته اید، صداى خود را آهسته تر کند و یا بدون تکیه به صوت بخواند.

استفاده از علم [علم و علامت]

پرسش : استفاده از علمها در دسته جات عزاداري چه حکمي دارد؟
پاسخ : اگر براي عابرين مزاحمتي ايجاد نکند، و آسيبي به حمل کننده علامت نزند، و از مجسمه هاي حيوانات و امثال آن در علم استفاده نشود، اشکال ندارد. و خوب است از علم هاي کوچک تر استفاده گردد و بهترين جايگزين، استفاده از پرچمهاي مناسب و در شأن عزاداري خامس آل عبا (ع) است.

استفاده از ابزار موسیقی در مجالس اهل بیت علیهم السلام [استفاده از ابزار و آلات موسیقی]

پرسش : آیا استفاده از ابزار و آلات موسیقی در مجالس اهل بیت علیهم السلام جایز است؟
پاسخ : موسيقي در مسجد و حسينيه به طور کلي جايز نيست و در غير آن استفاده از طبل و سنج در صورتي که آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد نزنند، و به گونه اي نباشد که باعث ايذاء ديگران گردد جايز است ولي استفاده از ساير آلات موسيقي از جمله دف جايز نيست.

استفاده از طبل و سنج [استفاده از ابزار و آلات موسیقی]

پرسش : آیا استفاده از طبل، سنج در مراسم عزادارى جایز است؟
پاسخ : در صورتي که آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد نزنند، و به گونه اي نباشد که باعث ايذاء ديگران گردد جايز است ولي داخل مساجد و حسينيه ها جايز نيست.

نی زدن در مراسم عزاداری [استفاده از ابزار و آلات موسیقی]

پرسش : چنانچه در مراسم شام غریبان اباعبدالله(علیه السلام)هم زمان با مدّاحى، نى نواخته شود چه حکمى دارد؟
پاسخ : هرگاه آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد باشد جائز نيست اما اگر مناسب مجالس لهو و فساد نباشد در غیر مساجد و حسینیه و مجالس اهل بیت علیهم السلام مانعی ندارد.

نواختن دمام در عزاداری [استفاده از ابزار و آلات موسیقی]

پرسش : نواختن سازهایى همانند دمام در مسجد و در مراسم عزادارى امام حسین(علیه السلام) چه حکمى دارد؟
پاسخ : در مسجد جائز نیست ولى در دسته جات سینه زنى و عزادارى مانعى ندارد. البتّه به صورتى که مایه آزار مردم نشود.

رهنمودهای معظم له خطاب به مداحان [اشعار مدیحه و نوحه]

پرسش : برخی از توصیه های حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی خطاب به مداحان را بیان نمایید؟
پاسخ : مدّاحان عزیز شایسته است نکات زیر را رعایت نمایند. 1. سخنان این عزیزان باید برگرفته از مدارک معتبر (کتاب و سنّت) باشد و شأن و مقام امام حسین(علیه السلام) و شهداى والا مقام کربلا در محتواى اشعار به طور کامل حفظ شده و اهداف این قیام عظیم براى عموم تبیین گردد. 2. از آنجا که مدّاحى ترکیبى از علم و هنر است، نسل هاى قدیمى، تجربیات خود را به نسل جوان منتقل کنند و با آموزش عقاید، سطح فکر و اندیشه دینى آنان را بالا ببرند. 3. همچنین نسل جوان احترام به پیش کسوتان را در این مجالس حفظ کنند. 4. از چراغ سبز نشان دادن نسبت به گناه، به خاطر عزادارى در مجالس وعظ و مدّاحى اجتناب شود و توصیه به تقوى گردد. 5. هر چند دین از سیاست جدا نیست، ولى غلطیدن مدّاحان در مسایل جناحى صلاح نیست. 6. برخى قصد دارند خرافات را با واقعه عاشورا مخلوط کنند و دشمن نیز از این مسأله سوء استفاده مى کند و به دین ضربه مى زند. مراقبت نمایند! 7. مراقب باشید کارهایى که بدعت آمیز است وارد مقوله عزادارى نشود. 8. آهنگ مدّاحان محترم نباید شباهت با آهنگ هاى مجالس لهو و فساد داشته باشد و از سبک هاى نامتناسب و مبتذل در مدّاحى ها بهراسید و دورى کنید. 9. اجازه ندهید آلات موسیقى، آگاهانه یا ناآگاهانه در مجالس عزادارى استفاده شود. 10. از روضه و مصیبت هاى سخت، حتّى الامکان پرهیز شود. 11. از طرح کردن مسائلى که بوى غلوّ درباره ائمّه دین(علیه السلام)و سایر بزرگان مى دهد، اجتناب گردد. 12. از مسایلى که بوى کفر مى دهد اجتناب شود و حریم خدا، پیامبر و ائمّه اطهار(علیهم السلام) را حفظ کنید. 13. تقویت نظام، رهبرى و مراجع باید مدّ نظر قرار گیرد و عشق به امام زمان(عج) در همه مجالس به عنوان اساسى ترین مطلب، زنده نگه داشته شود. 14. اجازه ندهید در مجالس عزادارى عدّه اى برهنه شوند زیرا اینگونه عزادارى ها در سیره ائمّه(علیهم السلام) روایت نشده است و بهانه دست دشمن ندهید. 15. عزادارى به صورتى نباشد که آسیب جدّى به بدن برسد زیرا شرعاً درست نیست. 16. اجازه ندهید برخى تعبیرات موهن در عزادارى به کار برده شود. 17. وعّاظ و مدّاحان محترم باید وقت نماز را رعایت نموده و در وقت نماز برنامه اى جز نماز نداشته باشند. 18. مجالس طورى نباشد که موجب خستگى و دل زدگى مردم به ویژه جوانان گردد. 19. مدّاحان باید مناعت طبع را رعایت کنند و مواظب باشند با رفتار و گفتار خود به دین ضربه نزنند. 20. اگر براى جایى دعوت شدید هیچ گاه خلف وعده نکنید. 21. حریم یکدیگر را در مجالس حفظ کنید. 22. در عزادارى زیاده روى نکنید. 23. سعى کنید خودستایى در برنامه هاى خود نداشته باشید. اگر تواضع کنید بزرگ مى شوید. 24. عمل شما باید طورى باشد که متناسب با موقعیّت شما باشد. و بدانید قدم، جاى پاى شاعرانى چون فرزدق مى گذارید و متخلّق به اخلاق حضرت امام حسین(علیه السلام) و یارانش باشید تا سخنان شما بر دل نشیند و به مصداق «کونوا دعاة للناس بغیر السنتکم» همه شنوندگان از آنها الگو گیرند. به یقین این مراسم عظیم باشرایط فوق خارى در چشم دشمنان و سبب تقویت اسلام و مسلمین است. موفّقیّت همه عزیزان را در سایه الطاف الهى و عنایات خاصّه سالار شهیدان کربل(علیه السلام) مسألت داریم.

اشعار و الفاظ نامناسب در عزاداری [اشعار مدیحه و نوحه]

پرسش : اگر اشعاری مانند؛ قنداقه حسین شرف عرش اعظم است صد مرده زنده مى شود از ذکر یا حسین من عبد حسین گردیدم، من سگ حسینم، در مدّاحى خوانده شود آیا گوش دادن به آن مشکل دارد؟
پاسخ : عزاداري خامس آل عبا از مهمترين شعائر ديني است و هیچ کدام از این اشعار مناسب مقام با عظمت سالار شهیدان کربلا نیست همچنین این گونه تعبیرات شایسته عزاداران حسینی نیست. لذا بايد از سخنان و اشعاري كه متناسب با عزاداران اهل بيت علیهم السلام نيست جداً خودداري شود زيرا حضرت سيدالشهدا علیه السلام از اين گونه امور بيزار است.

بیان خواب در عزاداری [اشعار مدیحه و نوحه]

پرسش : بعضى از خطبا اصرار دارند که در منابر خود از خواب هاى مختلفى که درباره مسائل مربوط به عزادارى یا غیر آن است بهره بگیرند، آیا این کار درست است؟
پاسخ : گرچه گاهى خواب ها پرده از روى مسائل مهمّى برمى دارد ولى با توجّه به اینکه خواب، شرعاً حجّت نیست نباید در منابر، زیاد روى آن تکیه کرد.

پرهیز از روش های نادرست عزاداری [خرافات در عزاداری]

پرسش : در محلّ ما سنّتى است که مردم به آن اعتقاد راسخ دارند، مسأله بدین صورت است که: روز تاسوعا و عاشورا عَلَمى که در تمام مناطق مرسوم است در دست افراد خاصّى مى دهند که آن فرد با حرکت هاى مخصوص و حتى گاه با حملهور شدن به زنان و مردان و ترساندن بچّه ها، به تعبیر مردم عَلَم را جوش مى آورند و آن را نسبت به امام حسین(علیه السلام)مى دهند، مردم دور آن جمع مى شوند و مى گویند عَلَم، فرد را دنبال خود مى برد. وقتى عَلَم بعضى از افراد را زخمى مى کند به معناى آن است که آن فرد، انسان بدى است و با دیده تردید به عَلَم نگاه کرده است. متأسّفانه عَلَم در دست افراد معلوم الحالى جوش مى آید و گاه افراد متدیّن و وجیه را زخمى مى کند. نظر شما در این مورد چیست؟
پاسخ : عزادارى حضرت خامس آل عبا(علیه السلام) از موجبات مهمّ تقویت دین است، ولى نباید آن را به این گونه کارهاى نادرست آلوده کرد که موجب اذیت و آزار عزادارن و هتک حرمت افراد آبرومند شود.

پرهیز از خرافات در عزاداری [خرافات در عزاداری]

پرسش : در شرایطى که دشمنان اسلام سعى در منزوى کردن مسلمانان دارند و با حیله هایى مى خواهند اسلام را خرافى و مسلمانان را بى منطق معرّفى کنند، انجام برخى اعمال که در متن دین وجود نداشته و در بعضى مناطق، عدّه اى در تظاهر به اسلام و تعظیم شعائر، مرتکب آن مى شوند که احیاناً موجبات وهن شیعه و عزادارى را فراهم آورده است، چه حکمى دارد؟
پاسخ : لازم است در این شرایط و اوضاع، پیروان اهل بیت(علیهم السلام)و عاشقان مکتب حسینى از هر کارى که موجب وهن این مراسم مى شود بپرهیزند و به جاى آن به سراغ مراسمى بروند که عظمت اهداف حسینى را بیش از پیش آشکار مى سازد و اگر جمعى از بزرگان فقهاى پیشین(رحمه الله) در عصر و زمان خود، بعضى از این کارها را به دلایلى اجازه فرموده اند، هرگاه در عصر و زمان ما بودند مسلّماً نظر دیگرى داشتند. خداوند همه ما را از پیروان مکتب آن بزرگوار و جان نثاران او قرار دهد.

تصاویر منتسب به ائمه علیهم السلام [خرافات در عزاداری]

پرسش : آیا این عکس هاى نقّاشى شده که به امام على(علیه السلام)یا امام حسین(علیه السلام) یا ابوالفضل العباس(علیه السلام) و ... نسبت مى دهند حقیقت دارد؟ آیا نصب آنها در خانه و مساجد و دیگر جاها اشکال دارد؟
پاسخ : این عکسها واقعیّت ندارد ولى چنانچه تصاویر نامناسبى نباشد، و اهانتی در آن نباشد و نسبت قطعى به آن بزرگواران ندهند، اشکالى ندارد. ولی در مساجد باید پرهیز شود.

اولویت منبر بر تریبون [کیفیت مجالس عزاداری]

پرسش : سخنرانى روحانى بر فراز منبر بهتر است، یا پشت تریبون؟
پاسخ : معمولاً استفاده از روشهاى سنّتى در مساجد و حسینیّه ها بهتر است جز در مواردى که خطیب باید ایستاده سخن بگوید، مانند نماز جمعه که در آنجا استفاده از تریبون مانعى ندارد.

برگزاری مجالس عزاداری بدون وعظ و ارشاد خطبا [کیفیت مجالس عزاداری]

پرسش : آیا تشکیل مجلس فقط به صورت مدّاحى و بدون استفاده از وعظ و ارشاد خطبا جایز است؟
پاسخ : باید از این کار جداً پرهیز کرد که اهداف مقدّس امام حسین(علیه السلام) را به خطر مى اندازد. به علاوه مردم، بسیارى از اصول و فروع و تعلیمات اسلام و ارزش هاى والاى آن را در این مجالس از خطبا فرا مى گیرند و گاه در غیر این مجالس براى آنها ممکن نیست.

تعطیلی عزاداری هنگام نماز [کیفیت مجالس عزاداری]

پرسش : در مکان هایى که اهالى روستا و دیگر افراد مقیم شهرستان هاى اطراف، براى عزادارى و برگزارى مراسم تعزیه خوانى حاضر مى شوند، هنگام اذان بدون اینکه توجّهى به اهمیّت نماز اوّل وقت داشته باشند به مراسم ادامه مى دهند. البته در مسجد عدّه کمى نماز جماعت برگزار مى کنند در صورتى که مى توانند حداقل به احترام اوقات شرعى، مدّتى مراسم را اجرا نکنند و این در حالى است که گاهى در حین مراسم به امور اقتصادى و معیشتى مردم که امرى پسندیده است مى پردازند. نظر حضرتعالى در این زمینه چیست؟
پاسخ : بى شک تعطیل کردن عزادارى هنگام اذان و پرداختن به نماز اوّل وقت بسیار پسندیده است که در خیلى از جاها شروع شده و إن شاءالله گسترش یابد و فراگیر شود.

حکم شرکت در مراسم عزاداری [شرکت در مجالس عزاداری]

پرسش : حضور در مجالس عزاى امام حسین(علیه السلام) در محرّم چه حکمى دارد؟ مستحب است یا واجب؟
پاسخ : حضور در این مجالس مستحب است ولى اگر مردم به مقدار لازم حاضر نشوند حضور در این مجالس واجب کفایى است.

وظیفه مومنین نسبت به برگزاری مراسم عزاداری [شرکت در مجالس عزاداری]

پرسش : وظیفه ما در برابر مراسم عزادارى و عاشوراى حسینى چیست؟
پاسخ : بدون شک این مراسم از مهم ترین شعائر اسلامى است که هر سال باید با شکوه تر و با عظمت تر از سال گذشته برگزار شود. حتى در بعضى از شرایط براى حفظ آن از شرّ اجانب ممکن است جنبه وجوب کفایى به خود بگیرد و انجام آن رمز بقاى اسلام و مذهب اهل بیت(علیهم السلام) است.

توصیه معظم له به عزادارن [شرکت در مجالس عزاداری]

پرسش : شک نیست که عزادارى حضرت سیّدالشّهد(علیه السلام)مایه افتخار همه ما شیعیان است ولى بعضى درباره نحوه عزادارى، سؤالاتى دارند و گروهى از دشمنان سعى دارند با پخش شایعات در میان عزاداران اختلاف بیفکنند. تقاضا مى شود به طور شفّاف نحوه عزادارى آن سرور آزادگان را براى ما روشن فرمایید.
پاسخ : به یقین مراسم با عظمت حسینى از افضل شعائر اسلامى است که از ائمّه اهل بیت(علیهم السلام) به ما رسیده است و شاید هنوز زود است که ما عظمت عاشوراى حسینى را درک کنیم و به عمق آن برسیم. این مراسم در طول تاریخ، حافظ مذهب ما بوده است. پیروزى انقلاب اسلامى و جنگ تحمیلى و پیروزى حزب الله جنوب لبنان و موفقیت بزرگ شیعیان عراق در سایه آن صورت گرفت و اگر این عاشوراها و عزادارى ها نبود امروز ایران، عراق و لبنان رنگ دیگرى داشت. جاذبه این مراسم به قدرى است که امسال بزرگترین رقم زائران حسینى در اربعین (ده میلیون نفر زائر) در تاریخ کربلا ثبت شد، آن هم در میان آن همه خطرات. اینجانب هنگامى که صحنه تکان دهنده حرکت زوّار را دیدم که با پاى برهنه و همراه کودکان خردسال و شیرخوار به سوى آن مقصد عاشقان در حرکتند، آرزو کردم که اى کاش من هم در میان آنها بودم. به همین دلیل دشمنان مى کوشند آن را تضعیف یا کم رنگ کنند یا با خرافات بیامیزند و از عظمت آن بکاهند، که در این راستا لازم مى دانم همه عزیزان را به نکات زیر توجّه دهم: 1. ما در زمانى زندگى مى کنیم که بیش از هر زمان نیاز به وحدت و آرامش داریم. کشورهاى اروپایى دست به دست هم داده اند که به ساحت قدس پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) اهانت کنند. اسرائیل پیوسته مسلمانان فلسطین را به خاک و خون مى کشد و با کمک امریکا، براى نابودى حزب الله در لبنان نقشه طرح مى کند. در عراق، همه روزه برادران و خواهران ما به وسیله وهّابیان متعصّب شهید مى شوند و ابرقدرت ها براى کشور ما، تنها حکومت اسلامى شیعه در جهان، شب و روز توطئه مى کنند. کدام عقل اجازه مى دهد که در چنین شرایطى به شایعات دامن بزنیم و اختلاف تازه اى بیفکنیم و آب به آسیاب دشمن بریزیم و از مقابله با آن خطرات عظیم دور بمانیم. 2. البتّه باید مراسم عزادارى به کورى چشم دشمنان، با شور و شکوه هرچه تمام تر و در اوج عظمت و هر سال بهتر از سابق برگزار شود و هر کارى که عظمت این مراسم را مخدوش کند محکوم گردد. محال است کسى شیعه باشد و خواهان عظمت این مراسم نباشد. اما نحوه عزادارى ها، باید به همان صورت سنّتى و بر طبق دستورات ائمّه هدى(علیهم السلام) با راهنمایى علماى محترم بلاد صورت گیرد و پرچم هاى حسینى همه جا در اهتزاز باشد. دسته جات سینه زنى و زنجیرزنى با نظم و شکوه، در هر کوى و برزن به راه افتد ولى مراقب باشند افراد ناآگاه تعبیرات کفرآمیز و آمیخته با غلوّ بر زبان جارى نکنند و عزاداران آسیب جدّى به بدن خود نرسانند و کارى که در نظر عموم مردم موجب وهن مذهب است انجام ندهند تا بهانه به دست دشمن نیفتد و بدخواهان مأیوس گردند. 3. سزاوار است خطباى محترم در خطابه هاى خود و مدّاحان عزیز در اشعار حماسى و شورانگیز خویش در وحدت صفوف بکوشند، و اهداف سیّد مظلومان و سالار شهیدان را که همان دادن آگاهى به مردم و نشر احکام قرآن، کسب عزّت، شرف، آزادى، امر به معروف و مبارزه با ظلم و فساد است روشن سازند. و چه خوب است این اهداف با شواهد تاریخى در کتب درسى مدارس و دانشگاه ها ثبت گردد و جوانان عزیز، مصداق زنده عارفاً بحقّه گردند. 4. اینجانب به سهم خود از تمام کسانى که در این دو ماه عزیز دسته جات و مجالس حسینى را از طرق مختلف گرم نگاه داشتند و در این راه زحمت ها کشیدند تشکّر مى کنم و سربلندى ملّت عزیزمان را در سایه لطف خداوند و زیر لواى پرافتخار سالار شهیدان و تحت توجّهات و عنایات حضرت ولى عصر ارواحنا فداه از خداوند متعال خواهانم و از همه مى خواهم کارى نشود که عظمت مراسم عزادارى بسیار با شکوه امسال، با دامن زدن به اختلافات، تلخ گردد و دشمنان ما شاد شوند.

منظور از قربانی مستحبّ [قربانی]

پرسش : آیا مطلق قربانی کردن در هر زمانی استحباب دارد؟ آیا قربانی که پای عروس و یا برای خرید خانه و ماشین انجام می دهند مستحب است؟
پاسخ : اگر منظور از قربانی کشتن گوسفند به عنوان رفع بلا و تقسیم گوشت آن در میان نیازمندان و مومنان برای رفع مشکلات و قضای حاجات باشد مستحب است.

قربانی کردن در موارد خرید خانه و ماشین [قربانی]

پرسش : آیا قربانی کردن احشام برای مواردی همچون خرید خانه، ماشین و ... در دین مبین اسلام توصیه شده است؟ آیا می توان به جای قربانی مبلغ آن را به نیازمندان یا سازمان بهزیستی و ... هدیه نمود؟
پاسخ : توصیه خاصّی در این زمینه نیست. هدف انجام کار خیر است و قربانی برای خدا و کمک به محرومان و مومنان از این طریق ان شاءالله موجب دفع بلا می شود.

مصداق حیوان قربانی [قربانی]

پرسش : آیا در قربانی، ذبح حیوانات کمتر از گوسفند مانند پرندگان هم ممکن است؟
پاسخ : مصداق قربانی گوسفند یا بزرگتر از آن است.
تعداد صفحات : 536