پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

توصیه معظم له به عزادارن [شرکت در مجالس عزاداری]

پرسش : شک نیست که عزادارى حضرت سیّدالشّهد(علیه السلام)مایه افتخار همه ما شیعیان است ولى بعضى درباره نحوه عزادارى، سؤالاتى دارند و گروهى از دشمنان سعى دارند با پخش شایعات در میان عزاداران اختلاف بیفکنند. تقاضا مى شود به طور شفّاف نحوه عزادارى آن سرور آزادگان را براى ما روشن فرمایید.
پاسخ : به یقین مراسم با عظمت حسینى از افضل شعائر اسلامى است که از ائمّه اهل بیت(علیهم السلام) به ما رسیده است و شاید هنوز زود است که ما عظمت عاشوراى حسینى را درک کنیم و به عمق آن برسیم. این مراسم در طول تاریخ، حافظ مذهب ما بوده است. پیروزى انقلاب اسلامى و جنگ تحمیلى و پیروزى حزب الله جنوب لبنان و موفقیت بزرگ شیعیان عراق در سایه آن صورت گرفت و اگر این عاشوراها و عزادارى ها نبود امروز ایران، عراق و لبنان رنگ دیگرى داشت. جاذبه این مراسم به قدرى است که امسال بزرگترین رقم زائران حسینى در اربعین (ده میلیون نفر زائر) در تاریخ کربلا ثبت شد، آن هم در میان آن همه خطرات. اینجانب هنگامى که صحنه تکان دهنده حرکت زوّار را دیدم که با پاى برهنه و همراه کودکان خردسال و شیرخوار به سوى آن مقصد عاشقان در حرکتند، آرزو کردم که اى کاش من هم در میان آنها بودم. به همین دلیل دشمنان مى کوشند آن را تضعیف یا کم رنگ کنند یا با خرافات بیامیزند و از عظمت آن بکاهند، که در این راستا لازم مى دانم همه عزیزان را به نکات زیر توجّه دهم: 1. ما در زمانى زندگى مى کنیم که بیش از هر زمان نیاز به وحدت و آرامش داریم. کشورهاى اروپایى دست به دست هم داده اند که به ساحت قدس پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) اهانت کنند. اسرائیل پیوسته مسلمانان فلسطین را به خاک و خون مى کشد و با کمک امریکا، براى نابودى حزب الله در لبنان نقشه طرح مى کند. در عراق، همه روزه برادران و خواهران ما به وسیله وهّابیان متعصّب شهید مى شوند و ابرقدرت ها براى کشور ما، تنها حکومت اسلامى شیعه در جهان، شب و روز توطئه مى کنند. کدام عقل اجازه مى دهد که در چنین شرایطى به شایعات دامن بزنیم و اختلاف تازه اى بیفکنیم و آب به آسیاب دشمن بریزیم و از مقابله با آن خطرات عظیم دور بمانیم. 2. البتّه باید مراسم عزادارى به کورى چشم دشمنان، با شور و شکوه هرچه تمام تر و در اوج عظمت و هر سال بهتر از سابق برگزار شود و هر کارى که عظمت این مراسم را مخدوش کند محکوم گردد. محال است کسى شیعه باشد و خواهان عظمت این مراسم نباشد. اما نحوه عزادارى ها، باید به همان صورت سنّتى و بر طبق دستورات ائمّه هدى(علیهم السلام) با راهنمایى علماى محترم بلاد صورت گیرد و پرچم هاى حسینى همه جا در اهتزاز باشد. دسته جات سینه زنى و زنجیرزنى با نظم و شکوه، در هر کوى و برزن به راه افتد ولى مراقب باشند افراد ناآگاه تعبیرات کفرآمیز و آمیخته با غلوّ بر زبان جارى نکنند و عزاداران آسیب جدّى به بدن خود نرسانند و کارى که در نظر عموم مردم موجب وهن مذهب است انجام ندهند تا بهانه به دست دشمن نیفتد و بدخواهان مأیوس گردند. 3. سزاوار است خطباى محترم در خطابه هاى خود و مدّاحان عزیز در اشعار حماسى و شورانگیز خویش در وحدت صفوف بکوشند، و اهداف سیّد مظلومان و سالار شهیدان را که همان دادن آگاهى به مردم و نشر احکام قرآن، کسب عزّت، شرف، آزادى، امر به معروف و مبارزه با ظلم و فساد است روشن سازند. و چه خوب است این اهداف با شواهد تاریخى در کتب درسى مدارس و دانشگاه ها ثبت گردد و جوانان عزیز، مصداق زنده عارفاً بحقّه گردند. 4. اینجانب به سهم خود از تمام کسانى که در این دو ماه عزیز دسته جات و مجالس حسینى را از طرق مختلف گرم نگاه داشتند و در این راه زحمت ها کشیدند تشکّر مى کنم و سربلندى ملّت عزیزمان را در سایه لطف خداوند و زیر لواى پرافتخار سالار شهیدان و تحت توجّهات و عنایات حضرت ولى عصر ارواحنا فداه از خداوند متعال خواهانم و از همه مى خواهم کارى نشود که عظمت مراسم عزادارى بسیار با شکوه امسال، با دامن زدن به اختلافات، تلخ گردد و دشمنان ما شاد شوند.

منظور از قربانی مستحبّ [قربانی]

پرسش : آیا مطلق قربانی کردن در هر زمانی استحباب دارد؟ آیا قربانی که پای عروس و یا برای خرید خانه و ماشین انجام می دهند مستحب است؟
پاسخ : اگر منظور از قربانی کشتن گوسفند به عنوان رفع بلا و تقسیم گوشت آن در میان نیازمندان و مومنان برای رفع مشکلات و قضای حاجات باشد مستحب است.

قربانی کردن در موارد خرید خانه و ماشین [قربانی]

پرسش : آیا قربانی کردن احشام برای مواردی همچون خرید خانه، ماشین و ... در دین مبین اسلام توصیه شده است؟ آیا می توان به جای قربانی مبلغ آن را به نیازمندان یا سازمان بهزیستی و ... هدیه نمود؟
پاسخ : توصیه خاصّی در این زمینه نیست. هدف انجام کار خیر است و قربانی برای خدا و کمک به محرومان و مومنان از این طریق ان شاءالله موجب دفع بلا می شود.

مصداق حیوان قربانی [قربانی]

پرسش : آیا در قربانی، ذبح حیوانات کمتر از گوسفند مانند پرندگان هم ممکن است؟
پاسخ : مصداق قربانی گوسفند یا بزرگتر از آن است.

دریافت یا پرداخت شاباش [عروسی]

پرسش : گرفتن یا دادن شاباش چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر شاباش را در برابر رقص بدهند، اشکال دارد. و در صورتی که مفسده ندارد به صاحبان اصلی برگردانید و الا به فقرا صدقه دهید و اگر خودتان نیازمند باشید می توانید استفاده نمایید.

کاروان های عروسی در خیابان [عروسی]

پرسش : حکم کاروان هاى عروسى که عروس را با بوق زدن و دست زدن در خیابان ها مى برند چیست؟
پاسخ : این کارها مناسب اهل دین نیست و چنانچه تولید مزاحمت برای دیگران نماید اشکال دارد.

غنا و موسیقی در مراسم عروسی [عروسی]

پرسش : حکم استفاده از آلات موسیقی در عروسی چیست؟ آیا بین مراسم عروسی و غیر آن تفاوتی وجود دارد؟
پاسخ : آهنگ ها و موسیقى هاى مناسب مجالس لهو و فساد، در هر حال حرام است، این کار نسبت به آن دسته از آلات موسیقی که غالبا با آن، آهنگ های مناسب مجالس لهو و فساد نواخته می شود جایز نیست و در غیر آن اشکالی ندارد که تشخيص آن با مراجعه به اهل عرف، يعنى افراد فهميده متديّن، ممکن خواهد شد.

عدم لزوم اجازه گرفتن از نامزد در دوران نامزدی [نامزدی]

پرسش : آیا در دوران نامزدی که عقد با اذن پدر خوانده نشده است، اجازه ی نامزد برای انجام کارها لازم می باشد؟
پاسخ : در این دوران اجازه گرفتن زن لازم نمی باشد.

ارتباط در دوران نامزدی [نامزدی]

پرسش : با توجّه به این که قرار نامزدى تا قبل از وقوع عقد طبق قانون مدنى موجب علقه زوجیت نمى باشد، لطفاً بفرمایید: رفتن دو نامزد پسر و دختر باکره، یا دو نامزد مرد و زن بیوه به تنهایى به خیابان یا خارج از شهر و یا به شهر بمنظور تفریح و گردش جایز است؟
پاسخ : اگر صیغه محرمیّت (درمورد دختر باکره با اذن پدر دختر) جاری نشده تنها در حدّ صحبت کردن در مورد ازدواج مجازید؛ آن هم با هماهنگی خانواده.

حکم هدایای قبل از عقد [نامزدی]

پرسش : شیرینى دختر و پسرى را مى خورند، پسر و بزرگان او هدایایى را براى عروس و خانواده اش مى برند، در صورتى که نامزدى به هم بخورد و یا یکى از پسر و دختر بمیرند، حکم این هدایا چیست؟
پاسخ : چنانچه طرفین رضایت به تصرف داشته باشند اشکالی ندارد ولی در صورتی که طرفین مطالبه هدیه نمایند آنچه مصرف نشده است را باید برگردانند زیرا مرسوم این است که هدایا را مشروط به انجام عقدو عروسی مى دانند مگر هدایاى جزئى از قبیل موادّ خوراکى , و آنچه که مصرف شده است، که این دو از این حکم خارج هستند.

حکم استخاره برای ازدواج [خواستگاری]

پرسش : آیا براى پاسخ دادن به خواستگار دختر، استخاره کردن مورد دارد؟
پاسخ : هرگاه بعد از مشورت و تحقيقات لازم، مشکل حل نشود ميتوان از استخاره استفاده کرد. در غير اين صورت استخاره معنا ندارد.

حد پوشش در خواستگاری [خواستگاری]

پرسش : آیا پسر به قصد ازدواج می تواند به تمام بدن دختر مورد نظرش نگاه کند؟ از روی پیراهن نازک بدن نما چطور؟
پاسخ : چنانچه مرد، رسما به خواستگاری رود و صحبت های مقدماتی انجام شود و قصد ازدواج، قطعی باشد، زن می تواند با هماهنگی خانواده، به مقدار لازم، بدون حجاب (یعنی نمایان بودن سر و صورت، گردن، مقداری از دست و بازو و مقداری از پاها) در برابر خواستگار، ظاهر شود. البته اگر ممکن باشد، این کار را کسانی مانند مادر و خواهر مرد یا زنان دیگر انجام دهند.

حکم خواستگاری دختران از پسران [خواستگاری]

پرسش : آیا دختران مى‌توانند به خواستگارى پسران بروند؟
پاسخ : در شرایط فعلی عدم خواستگاری رفتن آنها با روحيّات آنها سازگارتر و به حيا نزديكتر است؛ ولى اگر عرف جامعه بر اين شود كه دختران به خواستگارى پسران بروند شرعاً مانعى ندارد.

حکم بازگو کردن عیوب همسر در جمع دیگران [متفرقه ازدواج و زناشویی]

پرسش : آیا شوهر مى تواند در مقابل دیگران عیوب زنش را بگوید و او را تحقیر کند اگر چه به شوخى باشد؟ الف) در صورتى که زن ناراحت شود؟ ب) در صورتى که زن ناراحت نشود؟
پاسخ : الف : جایز نیست. ب : بهتر ترک آن می باشد.

حکم ادای وعده ای که به زن داده شده [متفرقه ازدواج و زناشویی]

پرسش : آیا اداى وعده به زن واجب است؟
پاسخ : بهتر این است که مسلمان همیشه به وعده خود وفا کند مگر در جایى که توانایى ندارد.

جبران خسارت وارد شده در صورت به هم خوردن نامزدی یا عقد [متفرقه ازدواج و زناشویی]

پرسش : چنانچه عقد یا نامزدی به هم بخورد خساراتى که در جریان عقد یا نامزدی ، از قبیل خرید هدایا و هزینه مراسمات و نفقه و مهریّه و مانند آن به این جانب وارد شده، آیا دوشیزه خانم ضامن آن خسارتها هستند؟
پاسخ : کلیّه اشیا و هدایایى که به علت ادامه ی زندگی ردّ و بدل شده به صاحبش برمى گردد و خسارات باید جبران شود ولى عفو و گذشت در این گونه موارد بهتر است.

حکم عقد کردن در زمان قمر در عقرب [متفرقه ازدواج و زناشویی]

پرسش : لطفاً بفرمایید ازدواج و خواندن خطبه عقد چه دائم و چه موقت در ایام و زمان هایی که نحس هستند یا قمر در عقرب هستند به چه صورت است و چگونه می توان اگر اثری بر زندگی دارند، این اثر را برطرف نمود؟
پاسخ : قمر در عقرب، واقع شدن ماه در صورت فلکي عقرب است. براي اطلاع از اين مواقع، مي توانيد به تقويم هاي نجومي مراجعه نماييد. مطابق برخي روايات، آنچه درباره قمر در عقرب مي نويسند داراي آثاري است که براي برطرف کردن تاثير سوء آن، مي توان از صدقه و دعا استفاده کرد.

حکم تصرف زن و شوهر در اموال یکدیگر [متفرقه ازدواج و زناشویی]

پرسش : با توجّه به این که زن و مرد شریک زندگى یکدیگرند آیا مرد مى تواند بدون اذن زن خود وجهى به دیگران بذل و یا کمک کند، همچنین آیا زن مى تواند بدون اذن مرد از درآمد شوهر، ولو به صورت صدقه، به کسى بذل و بخشش کند؟
پاسخ : مرد و زن هر کدام اختیاردارند از اموال خودشان در هر راهی مصرف نمایند، البته باید به گونه ای باشد که موجب اختلاف نشود اما بدون رضایت دیگرى حق تصرّف در مال او را ندارند.

تصرف در اموالی که نامحرم به فرد هدیه داده است [متفرقه ازدواج و زناشویی]

پرسش : اگر دختری پول به حساب پسری بریزد و یا بر عکس و پسر یا دختر از آن استفاده کنند آیا این پول حلال است؟
پاسخ : در صورتی که رضایت داشته باشند مانعی ندارد ولی اگر چنین پولی مقدمه ارتباط حرامی باشد اشکال دارد که باید برگرداند و اگر برگرداندن مفسده داشته باشد آن را صدقه می دهد.

لزوم یادگیری قرائت صحیح نماز طواف [کیفیت نماز طواف]

پرسش : اگر کسی نتواند در نماز طواف قرائت صحیح نماز را یاد بگیرد تکلیف او چیست؟ آیا لازم است نائب بگیرد؟
پاسخ : بر هر مكلّفى واجب است قرائت نماز خود را ياد بگيرد؛ يعنى حمد و سوره و ساير ذكرهاى نماز را به طور صحيح بخواند؛ ولى اگر به علّت بيسوادى، يا علل ديگر، بعد از تلاش لازم نتوانست قرائت را به طور كامل بخواند، همان مقدار كه مىتواند كافى است، و اگر مىتواند ياد بگيرد، امّا كوتاهى كند، معصيت نموده است، ولى اگر وقت تنگ باشد، و فرصت براى ياد گرفتن نباشد، بايد به همان مقدار كه توانايى دارد نمازها و از جمله نماز طواف را بخواند، و نايب گرفتن لازم نيست.

طریقه خواندن نماز طواف [کیفیت نماز طواف]

پرسش : نماز طواف چگونه خوانده می شود؟
پاسخ : نماز طواف شبيه نماز صبح است و در نماز طواف هر سورهاى، جز سورههاى سجده را مىتوان خواند؛ ولى مستحبّ است در ركعت اوّل پس از حمد سوره توحيد و در ركعت دوم سوره كافرون را بخواند.

منظور از قرائت صحیح [کیفیت نماز طواف]

پرسش : منظور از قرائت صحیح چیست و آیا رعایت قواعد تجویدی لازم است؟
پاسخ : براى صحيح بودن قرائت، دقّتهاى علماى تجويد شرط نيست؛ همين اندازه كه در عرف عرب بگويند كلمات را صحيح ادا مىكند كافى است.

وقت نماز طواف [محل خواندن نماز طواف]

پرسش : آیا نماز طواف وقت خاصی دارد و در وقت خاصی باید خوانده شود؟
پاسخ : نماز طواف را در همه اوقات مىتوان خواند، مگر اين كه با وقت نماز واجب مزاحمت كند، به گونهاى كه خواندن نماز طواف در آن وقت، باعث از دست رفتن نماز واجب شود، كه در اين صورت بايد نماز روزانه را مقدّم داشت.

عدم فاصله بین طواف و نماز آن [محل خواندن نماز طواف]

پرسش : آیا می توان بین طواف و نماز آن فاصله انداخت؟
پاسخ : احتياط واجب آن است كه نماز طواف را بلافاصله بعد از طواف بجا آورد؛ مگر اين كه يادش برود.

انجام اعمال مستحب پشت مقام ابراهیم و مزاحمت برای نمازگزاران [محل خواندن نماز طواف]

پرسش : شخصى علاقمند است قرائت قرآن و نمازهاى مستحبّى ودعاى توسّل را پشت مقام ابراهيم انجام دهد، در حالى كه در جاهاى ديگر مسجد الحرام نيز انجام اين امور ممكن است. از طرفى، بر اثر ازدحام جمعيّت كسانى كه مى‌خواهند نماز طواف واجب بخوانند با كمبود جا مواجه هستند. آيا اين كار جايز است؟
پاسخ : اين كار در صورت مزاحمت جايز نيست، و مىتواند در نقاط ديگر مسجد الحرام آنها را انجام دهد، زيرا تمامى نقاط مسجدالحرام داراى فضيلت است.

محدوده نماز طواف در پشت مقام ابراهیم [محل خواندن نماز طواف]

پرسش : اين كه فرموده‌ايد: «واجب است نماز طواف را پشت مقام بجا آورند» پشت مقام تا چه اندازه است؟ آيا مى‌توان حدّ معيّنى براى آن فرض كرد؟
پاسخ : اين امر عرفى است؛ يعنى مردم بگويند نماز او پشت مقام است.

محل نماز طواف در مواقع ازدحام جمعیت در پشت مقام ابراهیم [محل خواندن نماز طواف]

پرسش : در صورتی که بر اثر ازدحام جمعیت نتوان پشت مقام ابراهیم نماز خواند، تکلیف چیست؟
پاسخ : محلّ نماز طواف واجب بنابراحتیاط واجب پشت مقام ابراهيم است، ولى اگر فشار جمعيّت زياد باشد، مىتواند در يكى از دو طرف مقام ابراهيم، يا عقبتر از مقام، نماز بخواند، به خصوص در مواقعى كه جمعيّت طواف كننده به قدرى زياد است كه صفوف طواف كنندگان به پشت مقام ابراهيم مىرسد، و خواندن نماز در آنجا مشكل مىشود، در اين حال نبايد اصرار بر خواندن نماز در نزديكى مقام ابراهيم داشت، بلكه بايد در جايى كه اين مشكل وجود ندارد خوانده شود، و كارهايى كه بعضى از عوام انجام مىدهند، مانند اين كه گروهى دست به دست هم مىدهند، و حريمى براى نمازگزاران مورد نظر درست مىكنند، هيچ ضرورتى ندارد و اگر براى طوافكنندگان، يا ساير نماز گزاران ايجاد مزاحمت كند، خالى از اشكال نيست، بلكه بايد عقبتر بروند تا جايى كه مزاحم طواف كنندگان نباشد.

وجوب نماز طواف و محل آن [محل خواندن نماز طواف]

پرسش : آیا نماز طواف واجب است؟ و محل خواندن نماز طواف کجاست؟
پاسخ : واجب است بعد از طواف واجب، دو ركعت نماز بخواند، و احتياط واجب آن است كه اين نماز را پشت مقام ابراهيم بجا آورد، ولى لازم نيست متّصل به آن باشد؛ بلكه همين اندازه كه بگويند پشت مقام ابراهيم بجا آورده كافى است.

به ترتیب انجام دادن اعمال منی [تقصیر]

پرسش : آیا رعایت ترتیب در اعمال منی لازم است؟ و اگر از روی جهل و فراموشی یا عمدا ترتیب را رعایت نکند تکلیف چیست؟
پاسخ : واجب است وظايف سه گانه منى را از روى ترتيب انجام دهد؛ اوّل: رمى جمره عقبه، دوم: قربانى، سوم: تراشيدن سر، يا كوتاه كردن مقدارى از موى آن و ناخن گرفتن.
تعداد صفحات : 536