پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

وظیفه زن مستحاضه در شب قدر [متفرقه روزه]

پرسش : زن مستحاضه در شب قدر چه اعمالی را می تواند انجام بدهد؟
پاسخ : زنی که در استحاضه است در صورتی که اعمال استحاضه را انجام داده باشد با زن پاک هیچ فرقی ندارد و می تواند تمامی اعمال شب قدر را انجام دهد. در استحاضه قلیله برای هر نماز یک وضو کافی است اما استحاضه کثیره باید برای هر وعده نماز یک غسل کند. (سه غسل در یک روز)

عدم جایگزین شدن نماز شب قدر به جای نماز قضا [متفرقه روزه]

پرسش : آیا خواندن نمازهای شب قدر جایگزین نماز قضا می شود و نماز قضا ساقط می شود؟
پاسخ : نمازهای شب قدر و تمامی نمازهای مستحبی دیگر بجای نماز قضا محسوب نمی شوند. البته می توانند نماز قضا بخوانند که از ثواب اعمال این شب ها نیز بهره مند خواهند شد.

ورود معذورين به شبستان، مصلا و نمازخانه [احکام مسجد ]

پرسش : لطفا حکم ورود ورود معذورين به شبستان، مصلی و نمازخانه را بیان نمایید؟
پاسخ : چنانچه حکم مسجد را نداشته باشد (یعنی صیغه مسجد را برای آن نخوانده اند یا به نیت مسجد، در آن جا نماز نخوانده اند) توقف افراد معذور در آن مانعی ندارد. در این زمینه می توانید از متولی یا خادم آن جا سوال کنید که حکم مسجد را دارد یا نه.

کیفیت نماز شب قدر [متفرقه روزه]

پرسش : لطفا بفرمایید که کیفیت نماز شب قدر چگونه است؟
پاسخ :

از اعمال مستحب شب قدر، دو گونه نماز است: 1- دو رکعت نماز. در هر رکعت بعد از حمد، 7بار سوره توحید و بعد از نماز، 70بار بگوید: استغفرالله و اتوب الیه. 2- صد رکعت نماز. (پنجاه نماز دو رکعتی). این نمازها و دیگر نمازهای مستحبی بجایمحسوب نمی شوند. البته می توانندبخوانند که از ثواب اعمال این شب ها نیز بهره مند خواهند شد.

پخش مراسم احیا از بلندگوهای مسجد [متفرقه روزه]

پرسش : روشن گذاشتن بلندگوهای بیرون مساجد و پخش مراسم شب های قدر از آن چه حکمی دارد؟
پاسخ : نباید بلندگوهای مجالس، مزاحمتی برای همسایه ها داشته باشد بنابراین بلندگوها برای داخل مسجد روشن باشد ولی برای پخش اذان اشکالی ندارد البته صدای بلندگو خصوصا در مورد اذان صبح باید بگونه ای باشد که حال همسایه ها نیز رعایت شود.

حکم نزدیکی در شب قدر [متفرقه روزه]

پرسش : نزدیکی کردن در شب های قدر چه حکمی دارد؟
پاسخ : نزدیکی در این شب ها حرام نیست اما سزاوار است در شب شهادت پرهیز شود.

حکم کار کردن در شب و روز قدر [متفرقه روزه]

پرسش : کار کردن در لیالی و ایام قدر چه حکمی دارد؟
پاسخ : کار کردن در این شب ها و روزها حرام نیست، اما مناسب است زمانی را جهت شرکت در مراسم اختصاص دهند.

چگونگی شب قدر در سراسر کره ی زمین [متفرقه روزه]

پرسش : با توجّه به این که شب در کره ی زمین برای کشورها متفاوت است،چگونه شب قدر در همه کره ی زمین یکی می باشد؟
پاسخ : شب یعنى قرار گرفتن سایه قسمتى از کره زمین بر روى قسمت دیگر؛ بنابراین، اگر شب قدر مثلا از مکّه شروع شود تا زمانى که این سایه تمام کره زمین را فرا گیرد شب قدر ادامه دارد. و در حقیقت شب قدر 24 ساعت طول مى‌کشد و در تمام کره زمین یک شب است.

تعریف اماله [اماله کردن با مایعات ( تنقیه )]

پرسش : اماله کردن به چه معناست؟
پاسخ : تنقیه (اماله کردن) به معنای داخل کردن داروى مایع در بدن، از طریق مخرج غائط با ابزار مخصوص می باشد.

حکم اماله کردن با مایعات در حال روزه [اماله کردن با مایعات ( تنقیه )]

پرسش : تنقیه (اماله کردن) در حال روزه چه حکمی دارد؟
پاسخ : تنقیه (اماله کردن) با مایعات روزه را باطل مى ‏کند هر چند براى معالجه بیمارى و از روى ناچارى باشد، ضمنا استعمال پماد شامل این حکم نمی شود و روزه را باطل نمی کند.

حکم استعمال شیاف برای روزه دار [اماله کردن با مایعات ( تنقیه )]

پرسش : استفاده از شیاف برای روزه دار چه حکمی دارد؟
پاسخ : استعمال شیافها براى معالجه اشکال ندارد، هر چند بهتر است استفاده نشود(یعنی کراهت دارد)، ولی احتیاط واجب آن است که از استعمال شیافهایی که براى تغذیه است خوددارى شود

حکم قی کردن روزه دار [قی کردن]

پرسش : چنانچه فرد روزه دار استفراغ نماید، روزه ی او چه حکمی دارد؟
پاسخ : قى کردن ( استفراغ) از روى عمد روزه را باطل مى ‏کند، هرچند براى نجات از مسمومیّت و درمان بیمارى و مانند آن باشد، ولى قى کردن بدون اختیار یا از روى سهو روزه را باطل نمى ‏کند.

حکم آروغ زدن روزه دار [قی کردن]

پرسش : چنانچه فرد روزه دار آروغ بزند، روزه ی او چه حکمی دارد؟
پاسخ : هرگاه یقین دارد که به واسطه آروغ زدن چیزى از گلو بیرون مى ‏آید که به آن قى کردن مى گویند نباید عمداً آروغ بزند، ولى اگر یقین نداشته باشد اشکال ندارد و هر گاه بر اثر آروغ زدن بدون اختیار چیزى در گلو یا دهانش بیاید باید آن را بیرون بریزد و اگر عمداً فرو ببرد روزه ‏اش باطل است، ولى اگر بى‏ اختیار فرو رود اشکالى ندارد.

حکم کفاره در صورت قی کردن عمدی [قی کردن]

پرسش : اگر فردی به طور عمد در ماه رمضان قی کند(مانند فرو بردن انگشت در دهان) و موجب باطل شدن روزه شود آیا فرد باید کفاره آن روز را بپردازد یا نه، فقط قضا کافیست؟
پاسخ : اگر عمداً باشد علاوه بر قضا کفاره هم دارد.

حکم شرم از انجام غسل در روزه [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : چنانچه میهمان جنب شود، اما به خاطر خجالت نتواند غسل نماید، آیا می تواند برای روزه تیّمم نماید تا کفایت از غسل کند؟
پاسخ : شرم و حیا مجوّز ترک غسل و اکتفا به تیمّم بدل از غسل نمی شود؛ مگر اینکه درحدّ عسر و حرج باشد. ولی در هر حال، اگر تا قبل از اذان صبح صبر کند و در زمانی که وقت برای غسل کردن نیست تیمّم بدل از غسل کند روزه اش صحیح است و اگر تا آخر وقت نماز این مساله ادامه داشت می تواند با همان تیمم نماز بخواند؛ هر چند کار خلافی انجام داده است.

حکم روزه در صورت استحمام و فراموشی غسل [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : اگر فردی به نیت غسل جنابت به حمام رفته باشد ولی غسل را فراموش نماید، تکلیف چیست؟
پاسخ : در فرض سوال، بنابر احتیاط واجب قضا دارد ولی کفاره ندارد.

حکم روزه در صورت شک در زمان انجام غسل [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : اگر جنب شک داشته باشد که غسلش پیش از اذان صبح بوده یا پس از آن؛ حکم روزه اش چیست؟
پاسخ : اگر توجه داشته که باید قبل از اذان صبح غسل کند روزه اش صحیح است .

جنابت عمدی در تنگی وقت برای غسل و تیمم [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : اگر فردی در ماه رمضان وقت برای غسل و تیمم نداشت اما خودش را جنب نمود، تکلیف روزه ی او چیست؟
پاسخ : کسى که در شب ماه رمضان وقت براى غسل و تیمّم ندارد اگر خود را جنب کند روزه ‏اش بنابر احتیاط واجب باطل است و قضا و کفّاره نیز بنابر احتیاط واجب به جا آورد.

منظور از خواب اول در مسأله باقی ماندن بر جنابت در ماه رمضان [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : منظور از خواب اول در مسأله بقاء بر جنابت چیست؟
پاسخ : خوابى که در آن محتلم شده خواب اوّل حساب نمى ‏شود ولى اگر از آن خواب بیدار شود و دوباره بخوابد خواب اوّل حساب مى ‏شود.

حکم خوابیدن روزه دار با علم به احتلام [استمناء]

پرسش : اگر فرد روزه دار بداند در صورتی که بخوابد از او منی خارج می شود، خوابیدن او چه حکمی دارد؟
پاسخ : هرگاه روزه دار مى‏ داند که اگر در روز بخوابد محتلم مى‏ شود، یعنى در خواب منى از او بیرون مى‏ آید، جایز است بخوابد و چنانچه محتلم شود براى روزه او اشکالى ندارد.

حکم ملاعبه با همسر در حین روزه داری [استمناء]

پرسش : ملاعبه و بازی کردن با همسر در حین روزه چه حکمی دارد؟
پاسخ : بازی و شوخی با همسر برای روزه دار کراهت دارد و اگر بدون قصد بیرون آمدن منی چنین کند در صورتی که عادت نداشته باشد که به این مقدار بازی و شوخی منی از او خارج شود ولی اتفاقا منی بیرون آید روزه اش صحیح است. ولی اگر به قصد بیرون آمدن منی باشد حتی اگر منی خارج نشود روزه اش باطل است.

حکم روزه ماه رمضان در صورت فراموش کردن غسل جنابت [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : اگر شخص روزه دار در ماه مبارک رمضان فراموش نماید که غسل جنابت انجام بدهد، روزه ی او چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند و بعد از یک یا چند روز یادش بیاید، باید بنابر احتیاط واجب روزه هر چند روزى را که یقین دارد جنب بوده قضا نماید، مثلًا اگر نمى‏ داند سه روز جنب بوده یا چهارروز، باید سه روز را قضا کند و قضاى روز چهارم احتیاط مستحب است.

حکم احتلام روزه دار در روز [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : احتلام روزه دار در روز چه حکمی دارد؟
پاسخ : هرگاه روزه دار بعد از اذان صبح و در طول روز، محتلم شود (در خواب جنب شود) روزه اش صحیح است و بهتر است فورا غسل کند اما اگر نکند برای روزه اش اشکالی ندارد.

حکم روزه در صورت تحریک جنسی از طریق حرام [استمناء]

پرسش : اگر فرد روزه دار در هنگام مشاهده ی فیلم های مبتذل به طور ناخواسته از او منی خارج شود، روزه ی او چه حکمی دارد؟
پاسخ : 1- اگر با قصد بیرون آمدن منی این کار را انجام دهد (هرچند بیرون نیاید) روزه اش باطل است. 2- اگر چنین قصدی نداشته ولی عادت داشته با این مقدار تحریک، منی از او خارج شود و اتفاقا بیرون آید روزه اش باطل است و علاوه بر قضا، کفاره جمع نیز دارد. 3- اگر یقین داشته با این کار منی بیرون نمی آید اما اتفاقا بیرون آید روزه اش صحیح است.

حکم روزه در صورت اطلاع از احتلام بعد از اذان صبح [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : چنانچه فرد روزه دار بعد از اذان صبح مطلع شود که جنب شده، روزه ی او چه حکمی دارد؟
پاسخ : هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده روزه‏ اش صحیح است، خواه بداند پیش از اذان محتلم شده، یا بعد از آن و یا شک داشته باشد.

حکم روزه در صورت عدم علم به وقوع جنابت یا حیض [باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

پرسش : اگر شخصی نمی دانسته که جنب یا حیض شده است، روزه ی او چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر شخص نمی دانسته که جنب یا حائض شده است روزه ی او صحیح است.

حکم روزه ی غوّاصان [فرو بردن سر در آب]

پرسش : روزه ی غوّاصان چه حکمی دارد؟
پاسخ : غوّاصان اگر سر خود را در کلاهک پنهان کنند و با آن به زیر آب بروند روزه ی آنها صحیح است.

حکم روزه برای افراد نجات غریق [فرو بردن سر در آب]

پرسش : روزه ی اشخاصی که شغلشان نجات غریق است چه حکمی دارد؟
پاسخ : کسى که براى نجات غریق مجبور است سر را در آب فرو ببرد روزه‏ اش بنابر احتیاط واجب باطل است، ولى به عنوان نجات جان مسلمانى این کار واجب است و بعداً قضا کند.

حکم شنا کردن برای روزه دار [فرو بردن سر در آب]

پرسش : شنا کردن برای فرد روزه دار چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر سر را به زیر آب نکند اشکالی ندارد.
تعداد صفحات : 535