پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

حکم فرو بردن غذای به جای مانده در بین دندان ها [خوردن و آشامیدن]

پرسش : چنانچه در حین روزه، بین دندان ها غذا باقی مانده باشد می توان آن را فرو برد؟
پاسخ : اگر کسى عمداً چیزى را که لاى دندانش مانده است فرو برد، روزه اش باطل مى شود.

حکم استفاده از قطره گوش و بینی برای روزه دار [خوردن و آشامیدن]

پرسش : استفاده از قطره گوش و بینی برای روزه دار چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر یقین دارد به فضای حلق می رسد و فرو می رود برای روزه اشکال دارد.

حکم نوشیدن آب در هنگام تشنگی شدید [خوردن و آشامیدن]

پرسش : چنانچه فرد روزه دار، تشنگی شدید بر او غلبه پیدا نماید، نوشیدن آب چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر روزه دار به اندازه‏ اى تشنه شود که طاقت تحمّل آن را ندارد و یا ترس بیمارى و تلف داشته باشد، مى‏ تواند به اندازه ضرورت آب بنوشد، ولى روزه او باطل مى‏ شود و اگر ماه رمضان باشد باید بنابر احتیاط واجب بقیّه روز را امساک کند.

حکم شست و شوی دهان در حین روزه داری [خوردن و آشامیدن]

پرسش : هنگام روزه بودن شستن دهان چه حکمی دارد؟
پاسخ : شست و شوى دهان با آب یا دارو: 1- اگر آن را بیرون بریزد روزه صحیح است. 2- اگر از اوّل بداند بى اختیار فرو می رود و چنین شود روزه‏ باطل است و کفّاره نیز دارد. 3-اگر برای وضو آب در دهان کند و بی اختیار فرو رود روزه اش صحیح است ولی اگر برای خنک شدن یا بدون هدف باشد روزه باطل است و فقط قضا دارد. 4- اگر فراموش کند روزه است و آب را فرو برد روزه اش باطل نیست.

حکم تهیه غذا در ماه رمضان برای شخص معذور و متعمّد [خوردن و آشامیدن]

پرسش : فردی در یک کارخانه آبدارچی است، حکم آماده و تهیه کردن غذا برای کسانی که روزه بجا نمی آورند (چه بصورت عمدی و چه به صورت عذر شرعی) برای او چیست؟
پاسخ : بطور کلی اگر آن شخص، شرعا معذور از روزه گرفتن باشد مانعی ندارد ولی در صورتی که معذور نیستند باید آنها را با زبان خوب نهی از منکر نمائید و از تهیه غذا خودداری نمائید. و اگر بعد از نهی از منکر ناچار به این کار باشید برای شما مسوولیتی ندارد.

حکم غذا دادن به کارگر در ماه رمضان [خوردن و آشامیدن]

پرسش : آیا می توانیم به کارگری که روزه نمی گیرد غذا دهیم؟
پاسخ : به کارگر نمی توانید غذا دهید اما می توانید مزد او را اضافه دهید.

حکم افطار در ملا عام برای فرد معذور [خوردن و آشامیدن]

پرسش : برای افراد معذور از روزه آیا غذا خوردن در ملا عام قبل از اذان مغرب در ماه رمضان ، در بلاد کفر یا بلاد اسلام تفاوت دارد؟
پاسخ : روزه خواری برای افراد معذور در بلاد اسلام قطعا جایز نیست و در بلاد کفر اگر سبب وهن اسلام نشود مانعی ندارد.

حکم ترک یا افطار روزه به دلیل ورزش کردن [وجوب روزه]

پرسش : افرادی هستند که باید خود را برای مسابقات ورزشی آماده نمایند و اگر بخواهند در ماه رمضان روزه بگیرند، دچار ضعف بدنی می شوند، آیا می توانند روزه را ترک نموده و در ایام دیگر سال قضا نمایند؟
پاسخ : ورزش کردن مجوزروزه نمی گردد و چنانچه بتواند، باید ساعت ورزش خود را تغییر دهد و به فاصله زمانیتا سحر و یا زمان هائی که توان بیشتری برای ورزش کردن دارد موکول نماید. در غیر این صورت، تنها مجوزاین است که در برخی روزها (مثلا هفته ای 3-4 روز) قبل از ظهر به مقدار مسافت شرعی از شهر خارج و در آنجاکند و برگردد. و تا ماه رمضان سال آینده قضای آن را بجا آورد.

حکم روزه ی دختران تازه به بلوغ رسیده [وجوب روزه]

پرسش : وظیفه ی دخترانی که تازه به سن تکلیف رسیده اند اما به علّل ضعف جسمانی توانایی روزه گرفتن را ندارند، چیست؟
پاسخ : دختران با تمام شدن نه سال قمری (8 سال و 8 ماه و 25 روز شمسی)میشوند، ولی چنانچه قادر بر انجام برخی از تکالیف مثل روزه نباشند، انجام آن برای آنها واجب نیست. و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضای آن هم نباشند، قضا نیز ندارد، ولی برای هر روز باید فقیری را سیر کنند.

حکم روزه برای افراد دارای مشاغل سخت [وجوب روزه]

پرسش : وظیفه ی افرادی که دارای مشاغل سخت هستند مانند نانوا، کشاورز، در مورد روزه چیست؟
پاسخ : سختی کار مجوزروزه نمی گردد و چنانچه بتواند، باید ساعت کاری خود را تغییر دهد و یا در ماه رمضان کارهای سبک تری انجام دهد. در غیر این صورت، تنها مجوزاین است که در برخی روزها (مثلا هفته ای 3-4 روز) قبل از ظهر به مقدار مسافت شرعی از شهر خارج و در آنجاکند و برگردد و تا ماه رمضان سال آینده قضای آن را بجا

روزه افراد ضعیف در مناطق گرمسیری [وجوب روزه]

پرسش : افرادی که در شهرهای زندگی می کنند که دارای آب و هوای خیلی گرمی است از آنجایی که روزه در تابستان در آن مناطق طاقت فرسا است و انسان را از فعالیت های روزمره باز میدارد، وظیفه ی آنها چیست؟
پاسخ : مردم معمولاً در فصل تابستان نیز روزه می گیرند و به کارهای زندگی (البته بصورت سبک تر) ادامه می دهند ولی چنانچه بعضی افراد ضعیف باشند و طاقت روزه پی در پی نداشته باشند می توانند یک در میان روزه بگیرند و در زمستان بقیه را قضا کنند.

نماز راننده ای که ضمن سفر کاری سفر زیارتی هم می رود [کسانی که شغل و کارشان سفر است ]

پرسش : راننده ای همیشه مسیر معینی را رفت و آمده می کرده اما گاهی مثلا به قصد زیارت مسیر خود را عوض می کند و در ضمن، کار خود را نیز انجام می دهد بگونه ای که اگر موضوع زیارت نبود آن کار را قبول نمی کرد. حکم نماز او در این سفر چیست؟
پاسخ : نماز چنین شخصی کامل است.

نماز راننده بعد از فروش ماشین توسط صاحب آن [کسانی که شغل و کارشان سفر است ]

پرسش : شخصی که شغل او رانندگی است ولی صاحب خودرو، زمانی که راننده در سفر است آن را بفروشد، راننده که مسیر را به صورت شخصی بر می گردد نماز او کامل می باشد؟
پاسخ : در فرض سوال مسافر می شود و باید نماز را شکسته بخواند.

مسافرت غیر شغلی و کاری مثل تفریح [کسانی که شغل و کارشان سفر است ]

پرسش : افرادی که مسافرت شغل یا مقدمه ی شغل آنها است، اگر برای کاری غیر از شغل خود مسافرت نمایند مثلا برای زیارت یا تفریح، وظیفه ی آنها در نحوه ی خواندن نماز چیست؟
پاسخ : کسى که شغلش مسافرت است اگر براى کار دیگرى غیر از شغل خود (مثلًا براى حج یا زیارت یا مقصد دیگرى) مسافرت کند، باید مانند سایر مسافران نماز را شکسته بخواند، ولى اگر راننده‏اى اتومبیل خود را برای زیارت کرایه دهد و در ضمن خودش هم زیارت کند باید نماز را تمام بخواند.

نماز کسی که سفر مقدمه شغل او است [کسانی که شغل و کارشان سفر است ]

پرسش : شخصی که مسافرت مقدمه شغل او می باشد مانند معلّم ، نماز و روزه او چه حکمی دارد؟
پاسخ : کسى که شغلش مسافرت نیست، ولى مسافرت مقدّمه شغل اوست، مانند معلّم و کارگر و کارمندى که خودش ساکن شهرى است و همه روز براى انجام کار به نقطه دیگرى مى‏ رود که رفت و آمد او هشت فرسخ یا بیشتر است، باید نماز را تمام بخواند و روزه را بگیرد.

حکم نماز شخصی که شغل او مسافرت می باشد [کسانی که شغل و کارشان سفر است ]

پرسش : اشخاصی که شغل آن ها رانندگی یا خلبانی یا کشتی بانی است، نماز او در سفر چه حکمی دارد؟
پاسخ : راننده‏ ها، خلبان‏ ها، کشتیبان‏ ها و ساربان‏ ها و مانند آن ها که سفر شغل آن ها می باشد باید نماز را تمام بخوانند. ضمنا این نکته قابل ذکر است: هر چند علی الظاهر افراد مختلفند: گروه اوّل: شغله السّفر مانند راننده، گروه دوم: شغله فی السّفر مانند پیله ¬ور که در روایات به آن اشاره شده است « التاجر الذی یدور فی تجارته » و به تعبیر امروزی تاجری که برای تجارت نیاز به سفر دارد و گروه سوم: غیر از این افراد که مسافرتشان برای امور دیگری است؛ ولیکن به فتوای ما هیچ کدام از آن ها با هم فرقی ندارند و معیار کثیرالسّفر است یعنی به قدری سفر کنند که برای آن ها مسافرت از حالت فوق العاده خارج شود و تبدیل به حالت عادی گردد.

نماز در سفر اول کسی که شغل او مسافرت است [کسانی که شغل و کارشان سفر است ]

پرسش : شخصی که شغل او مسافرت است و باید نماز را کامل بخواند، زمانی که برای اولین بار به سفر میرود نماز او چه حکمی دارد؟
پاسخ : نماز او کامل است و اگر ماه رمضان است باید روزه بگیرد ولی در سفر اول بنابراحتیاط مستحب ، دو سه روز اوّل نماز را جمع بخواند. ضمنا چنانچه ده روز بین سفرهای او فاصله بیفتد، در سفر اول نمازش شکسته است.

حکم نماز کارکنان در صورت های مختلف اقامتشان در محل کار [کثیر السفر ]

پرسش : شرکتى در کوه و بیابان، محلّى را براى استراحت و زندگى کارکنان خود تعیین نموده است،کارکنانى از شهرهاى مختلف دور دست براى کار به این شرکت مى آیند به این کیفیت که 14 روز در این جا مشغول کار بوده و 14 روز دیگر به شهرهاى خود مراجعت مى کنند، در مدّت 14 روز کارى نحوه کارشان به شرح زیر است لطفاً تکلیف نماز و روزه هر دسته را بیان فرمایید : الف : عده اى همه روزه یا اغلب روزها از جایگاه مذکور (استراحتگاه) به فاصله کمتر از مسافت شرعى که محلّ کار آنهاست مى روند و شب برمى گردند، نماز این دسته چگونه است؟ ب : عده اى دیگر یک هفته روز به محلّ کار مى روند و شب برمى گردند و یک هفته شب به محل کار مى روند و روز برمى گردند، فاصله استراحتگاه این عدّه تا محلّ کارشان نیز کمتر از مسافت شرعى است، نماز آنها چه حکمی دارد؟ ج : عدّه اى دیگر فاصله محلّ کارشان تا استراحتگاه فوق الذّکر به اندازه مسافت شرعى است اینها هم بعضى همه روزه یا اغلب روزها به محلّ کار مى روند و برحسب وضع کارى خود قبل از ظهر یا بعد از ظهر به استراحتگاه برمى گردند،نماز آنها چه حکمی دارد؟ د : بعضى دیگر از عدّه فوق که فاصله محلّ کارشان تا استراحتگاه به اندازه مسافت شرعى است یک هفته، روز به محل کار مى روند و شب برمى گردند و هفته اى دیگر، شب مى روند و روز به استراحتگاه برمى گردند، نماز آنها چه حکمی دارد؟ هـ : عدّه اى محلّ کارشان همان استراحتگاه است ولى اتّفاقاً ممکن است به طور موقّت مسافت شرعى را بپیمایند و مجدّدا جهت ادامه کار به محلّ کار خود یعنى استراحتگاه برگردند،نماز آنها چه حکمی دارد؟ و: آیا بین اشخاصى که مدّت زیادى به این کار مشغول هستند و کسانى که جدیداً مشغول این کار شده اند فرقى هست؟
پاسخ : الف : اگر فاصله میان محلّ استراحت و محلّ کار آنها سه یا چهار کیلومتر باشد، قصداقامه در دو محل صحیح است و نماز و روزه آنها کامل است و اگر فاصله زیاداست قصد اقامه درست نیست نماز آنها قصر است و نمى توانند روزه بگیرند. ب : مانند پاسخ سوال الف است. ج : این اشخاص کثیر السّفر هستند. د: مانند پاسخ سوال ج است. ه : در صورتى که قصد ده روز اقامت در آن محل نداشته باشند نماز و روزه آنها قصر است. د : فرقى بین آنها در مورد نماز و روزه نمی باشد.

وظیفه ی شخصی که کثیر السفر بوده اما نماز را شکسته خوانده [کثیر السفر ]

پرسش : چنانچه شخصی کثیرالسفر بوده است اما مسأله را نمی دانسته که کثیرالسفر است و نمازها را به صورت شکسته خوانده است، اما بعد از مدتی متوجه شده است، تکلیف او در مورد نماز های خوانده شده چیست؟
پاسخ : در فرض سوال نمازهای گذشته که شکسته خوانده است را تدریجاً قضا کند.

خارج شدن از حکم کثیر السفر از لحظه کم شدن سفرها [کثیر السفر ]

پرسش : شخصی که سه روز در هفته رفت و آمد می کند و کثیر السفر است اگر بدون اینکه فاصله ده روزه بین سفرهایش بیافتد سفرهایش به یک روز در هفته تقلیل پیدا کند از چه زمانی حکم مسافر را دارد؟
پاسخ : از همان لحظه که سفر کم می شود نماز شکسته می شود.

حکم نماز در سفر اول کثیر السفر [کثیر السفر ]

پرسش : اگر سفر اول کثیر السفر سه روز باشد برای نماز تکلیف چه می باشد؟
پاسخ : در سفر اول که کمتر از ده روز باشدجمع بین نماز شکسته و تمام می باشد، ضمنا یک روز یا نه روز فرقی ندارد.

توقف کثیر السفر در وطن یا محل اقامت به مدت ده روز [کثیر السفر ]

پرسش : چنانچه شخصی که شغل او رانندگی می باشد در وطن خود یا در مکانی دیگر ده روز توقف نماید، نماز او در سفر اوّل چه حکمی دارد؟
پاسخ : کسى که شغلش مسافرت است اگر ده روز یا بیشتر در محلّى بماند، خواه وطن او باشد یا نه، خواه از اوّل قصد ده روز داشته یا نه، باید در سفر اوّل نماز را شکسته بخواند و اگر شک کند که ده روز مانده یا نه، باید نمازش را تمام بخواند.

زودتر رفتن یا اضافه ماندن کثیر السفر در محل کارش [کثیر السفر ]

پرسش : اگر فرد کثیرالسفر که روز مشخصی باید در محل کارش باشه، 1- یه روز زودتر برای دیدن اقوامی که در همان شهر هستند حرکت کنه، آیا این یک روز زودتری که جهت دیدار با اقوام رفته نمازش کامل است یا شکسته؟ 2- در فرض بالا اگر یک روز بعد برای دیدن اقوام در محل کارش باشه چه حکمی داره؟
پاسخ : اضافه ماندن اشکالی ندارد و اگر دو سه روز زودتر می رود نیز نمازش تمام است ولی اگر زمان قابل توجهی زودتر می رود نمازش تمام نیست.

حکم نماز کثیر السفر در چهار فرسخی محل کار [کثیر السفر ]

پرسش : اگر شخص کثیر السفر، تا چهار فرسخی حومه محل کارش برود، نماز او چه حکمی دارد؟
پاسخ : کثیر السفر می تواند تا قبل از چهار فرسخی محل کار خود برود و نماز او کامل می باشد.

نماز شخصی که مجموع سفر دو ماهه او 24 روز می شود [کثیر السفر ]

پرسش : اگر شخصی در یک ماه کمتر از 12 روز و در ماه دیگر بیش از 12 روز مسافرت کند به طوری که در مجموع 24 روز شود، حکم کثیر السفر را دارد؟
پاسخ : در فرض سوال، کثیر السفر محسوب می گردد.

تکلیف کسی که نمی داند شرایط کثیر السفر را دارد یا نه [کثیر السفر ]

پرسش : شخصی در مکانی مشغول به کار شده است اما نمی داند که شرایط کثیر السفر بودن را دارد یا نه و شک دارد به این مسأله، وظیفه ی او در مورد نماز چیست؟
پاسخ : چنانچه بداند رفت و آمد او به آنجا به طور متوسط هفته ای سه روز خواهد بود، نماز او در آنجا تمام است و اگر نمی داند یا مشکوک است شکسته است.

منظور از کثیر السفر در احکام مسافر [کثیر السفر ]

پرسش : در احکام مسافر، کثیرالسفر به چه اشخاصی اطلاق می شود؟
پاسخ : انسان در یکی از این چهار حالت، کثیر السفر می شود و نماز و روزه اش در بین راه و مقصد کامل است: 1-در مدت زمان یک ماه، هر روز (هرچند بدون جمعه ها) رفت و آمد کند. 2- در مدت زمان 45 روز، 5 روز در هفته رفت و آمد کند. 3-در مدت زمان دو ماه و بیشتر، حداقل سه روز در هفته (یا 12 روز در ماه) رفت و آمد کند. 4- در مدت حداقل دو ماه و کمتر از دو سال، حداقل سه روز در هفته در جایی بماند.

تعدد قصد یا مقصد در حکم کثیر السفر [کثیر السفر ]

پرسش : آیا سفر باید فقط به یک قصد مانند کار یا تحصیل انجام شود؟
پاسخ : معیار در این موضوع، سفرهای غالب فرد است؛ اگر غالباً برای تحصیل مسافرت می کند، در سفرهای دیگر مانند صله رحم حتّی به همان محل، حکم مسافر را دارد ولی چنانچه مداوم مثلاً یک روز برای کار و یک روز برای تحصیل و یک روز برای زیارت مسافرت می کند هر چند به نقاط مختلف باشد، در مجموع کثیر السّفر محسوب می شود.

سفر کثیر السفر به مکان دیگر در راستای کار [کثیر السفر ]

پرسش : اگر کسی که ساکن قم و در تهران کثیر السفر است برای دوره ای دو هفته ای هر هفته سه روز به کاشان برود، در سفر کاشان نیز حکم کثیر السفر را دارد؟
پاسخ : اگر در راستای همان کار یا تحصیل باشد نمازش کامل است.
تعداد صفحات : 535