پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

عدول از نماز قضا به نماز قضا [عدول از نمازی به نماز دیگر ]

پرسش : آیا عدول از نماز قضا به قضا مثل قضای ظهر به قضای صبح جایز است؟
پاسخ : عدول از نماز قضای آن روز به قضای نماز دیگری در همان روز اشکالی ندارد اما اگر برای روز دیگر باشد نمی تواند عدول نماید.

عدول به نماز عصر بین نماز ظهر [عدول از نمازی به نماز دیگر ]

پرسش : در صورتی که نماز را به نیت ظهر شروع کند و بین نماز متوجه شود ظهر را خوانده آیا می تواند به نماز عصر عدول کند؟
پاسخ : هرگاه به نيّت نماز ظهر، نماز را شروع كند و در بين نماز يادش بيايد كه نماز ظهر را خوانده است نمى‏تواند نيّت نماز را به عصر برگرداند و نماز او باطل است.

عدول به نماز ظهر بین نماز عصر [عدول از نمازی به نماز دیگر ]

پرسش : اگر در بین نماز عصر متوجه شود نماز ظهر را نخوانده آیا می تواند نیت خود را به نماز ظهر برگرداند؟
پاسخ : اگر نيّت نماز عصر كند و بعد متوجّه شود كه نماز ظهر را نخوانده هر جاى نماز باشد مى‏تواند نيّت خود را به ظهر برگرداند.

عدول از نماز جمعه به نماز ظهر [عدول از نمازی به نماز دیگر ]

پرسش : آیا می توان از نماز جمعه به ظهر عدول کرد؟
پاسخ : جایز نیست.

عدول از عشاء به مغرب در نماز جماعت [عدول از نمازی به نماز دیگر ]

پرسش : شخصی که نماز مغرب را فرادا خوانده و نماز عشا را به نماز مغرب امام اقتدا کرده می تواند از نیت نماز عشاء به مغرب عدول کند؟
پاسخ : نمی تواند عدول کند.

عدول از نماز شکسته ای که کامل خوانده شده به نماز قضا [عدول از نمازی به نماز دیگر ]

پرسش : چنانچه قبل از رکوع چهارم به خاطر آورد که باید نماز شکسته می خوانده، آیا می تواند نیت را به یک نماز چهار رکعتی که قضا شده تغییر دهد؟
پاسخ : صحیح نیست و باید نماز عشا و نماز قضا را اعاده نماید.

عدول از نمازی که قبل از وقت خوانده شده به نماز قضا [عدول از نمازی به نماز دیگر ]

پرسش : چنانچه در اثناء نماز متوجه عدم دخول وقت شود آیا می تواند به جای ترک نماز، نیت را به قضای نماز دیگر تغییر دهد؟
پاسخ : در فرض سوال نمی تواند به نماز قضا عدول کند و نماز او باطل است.

عدول از نماز واجب به مستحب در ضرورت [عدول از نمازی به نماز دیگر ]

پرسش : آیا عدول از نماز واجب به مستحب جایز است؟
پاسخ : عدول از نماز واجب به مستحب در غیر ضرورت، جايز نيست. البته هرگاه مشغول نماز واجب است و جماعت برپا شود، چنانچه وارد رکوع ركعت سوم نشده و مى‏ترسد اگر نماز را تمام كند به جماعت نرسد مستحب است نيّت خود را به نماز مستحبّى برگرداند و آن را دو ركعتى تمام كرده، خود را به جماعت برساند. و به طور کلی هرگاه ضرورتی پیدا شود احتیاطا عدول به نماز مستحبی می کند و سریعا آن را به پایان می رساند و اگر آن هم کافی نباشد می توان نماز را شکست و کار ضروری را انجام داد. (البته در وسعت وقت)

عدول از نماز مستحب به واجب [عدول از نمازی به نماز دیگر ]

پرسش : آیا عدول از نماز مستحب به واجب جایز است؟
پاسخ : عدول از نماز مستحب به نماز واجب، در غیر ضرورت، جايز نيست،

عدول از نماز مستحب به نماز مستحب دیگر [عدول از نمازی به نماز دیگر ]

پرسش : فردی در هنگام نماز وتر متوجه می شود نماز شفع را نخوانده، آیا می تواند نیت را تغییر دهد؟
پاسخ : اشکالی ندارد ولی می تواند نماز را رها کند و نماز دیگری بخواند.

گفتن اذان و اقامه در نمازهای روزانه [موارد استحباب اذان و اقامه ]

پرسش : آیا اذان و اقامه در نماز های یومیه واجب است؟
پاسخ : مستحب است، نمازگزار قبل از نمازهاى یومیّه، ابتدا اذان بگوید و بعد از آن اِقامه، و سپس نماز را شروع کند و بهتر است حتّى الامكان ترك نشود، مخصوصاً «اقامه».

استحباب اذان و اقامه در نماز قضا [موارد استحباب اذان و اقامه ]

پرسش : آیا اذان و اقامه در نمازهای قضا نیز لازم است؟
پاسخ : اذان و اقامه برای قضای نمازهای یومیه مستحب است.

کفایت یک اذان و اقامه برای چندین نماز قضا [موارد استحباب اذان و اقامه ]

پرسش : اگر بخواهم چند نماز قضا را بخوانم آیا باید برای هر کدام جداگانه اذان و اقامه بگویم؟
پاسخ : می توان یک اذان و اقامه گفت و چندین نماز قضا را خواند.

زمان گفتن اذان و اقامه در گوش نوزاد [موارد استحباب اذان و اقامه ]

پرسش : چه زمانی مستحب است در گوش نوزاد اذان و اقامه گفته شود؟
پاسخ : مستحب است به عنوان تبرّك و اميد ثواب در روز اوّل كه بچه به دنيا مى‏آيد، يا پيش از آن كه بند نافش بيفتد در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگويند.

بازگویی اذان بدون قصد نماز [موارد استحباب اذان و اقامه ]

پرسش : بازگویی اذان برای شنونده بدون قصد نماز چه حکمی دارد؟
پاسخ : با توجه به وجود دلیل خاص در این مورد این کار مانعی ندارد و مستحب است.

تکرار اذان و اقامه توسط شنونده [موارد استحباب اذان و اقامه ]

پرسش : آیا بازگویی اذان و اقامه توسط شنوده استحباب دارد؟
پاسخ : كسى كه اذان ديگرى را مى ‏شنود مستحب است هر جمله را كه مى ‏شنود بازگو كند، بازگو كردن اقامه نيز به اميد ثواب مستحب است (و آن را حكايت اذان و اقامه گويند).

نحوه اذان گفتن [نحوه خواندن اذان و اقامه ]

پرسش : نحوه گفتن اذان را بیان کنید؟
پاسخ : اذان داراى 18 جمله است به ترتيب زير: اللَّهُ اكْبَرُ چهار مرتبه (يعنى خداوند بزرگتر از آن است كه به وصف آيد). اشْهَدُ انْ لا الَهَ إِلَّا اللَّهُ دو مرتبه (يعنى گواهى مى‏دهم غير از خداوند يكتا معبود ديگرى نيست). اشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ دو مرتبه (يعنى گواهى مى‏دهم كه محمّد فرستاده خداست). حَىَّ عَلَى الصَّلاةِ دو مرتبه (يعنى بشتاب به سوى نماز). حَىَّ عَلَى الْفَلاحِ دو مرتبه (يعنى بشتاب به سوى رستگارى). حَىَّ عَلى خَيْرِ الْعَمَلِ دو مرتبه (يعنى بشتاب به سوى بهترين كارها كه نماز است). اللَّهُ اكْبَرُ دو مرتبه (يعنى خداوند بزرگتر از آن است كه به وصف آيد). لا الَهَ إِلَّا اللَّهُ دو مرتبه (يعنى هيچ معبودى جز خداوند يكتا نيست). در ضمن «اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً وَلِىُّ اللّهِ» (یعنى گواهى مى دهم که على ولىّ خدا بر همه خلق است) جزء اذان نیست، ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ» به قصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتى که معلوم شود جزء آن نیست.

نحوه ی گفتن اقامه [نحوه خواندن اذان و اقامه ]

پرسش : اذکار اقامه چیست و چگونه گفته میشود؟
پاسخ : اقامه 17 جمله است به اين ترتيب كه همه چيزش مانند اذان است جز اين كه در اوّل آن فقط دو مرتبه «اللَّهُ اكْبَرُ» مى‏گويند و در آخر آن يك مرتبه «لا الهَ إِلّا اللَّهُ» ولى بعد از گفتن «حَىَّ عَلَى‏ خَيْرِ الْعَمَلِ»، دو مرتبه «قَدْ قامَتِ الصَّلاةُ» (يعنى نماز برپا شد) اضافه مى‏شود. اللَّهُ اكْبَرُ چهار مرتبه (يعنى خداوند بزرگتر از آن است كه به وصف آيد). اشْهَدُ انْ لا الَهَ إِلَّا اللَّهُ دو مرتبه (يعنى گواهى مى‏دهم غير از خداوند يكتا معبود ديگرى نيست). اشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ دو مرتبه (يعنى گواهى مى‏دهم كه محمّد فرستاده خداست). حَىَّ عَلَى الصَّلاةِ دو مرتبه (يعنى بشتاب به سوى نماز). حَىَّ عَلَى الْفَلاحِ دو مرتبه (يعنى بشتاب به سوى رستگارى). حَىَّ عَلى خَيْرِ الْعَمَلِ دو مرتبه (يعنى بشتاب به سوى بهترين كارها كه نماز است). قَدْ قامَتِ الصَّلاةُ دو مرتبه (يعنى نماز برپا شد) اللَّهُ اكْبَرُ دو مرتبه (يعنى خداوند بزرگتر از آن است كه به وصف آيد). لا الَهَ إِلَّا اللَّهُ یک مرتبه (يعنى هيچ معبودى جز خداوند يكتا نيست). در ضمن «اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً وَلِىُّ اللّهِ» (یعنى گواهى مى دهم که على ولىّ خدا بر همه خلق است) جزء اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ» به قصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتى که معلوم شود جزء آن نیست.

فرق بین اذان و اقامه [نحوه خواندن اذان و اقامه ]

پرسش : اذان و اقامه با هم چه تفاوتی داردن؟
پاسخ : اقامه 17 جمله است به اين ترتيب كه همه چيزش مانند اذان است جز اين كه در اوّل آن فقط دو مرتبه «اللَّهُ اكْبَرُ» مى‏گويند و در آخر آن يك مرتبه «لا الهَ إِلّا اللَّهُ» ولى بعد از گفتن «حَىَّ عَلَى‏ خَيْرِ الْعَمَلِ»، دو مرتبه «قَدْ قامَتِ الصَّلاةُ» (يعنى نماز برپا شد) اضافه مى‏شود.

تفاوت اذان و اقامه مرد و زن [نحوه خواندن اذان و اقامه ]

پرسش : آیا اذان و اقامه مردان و زنان مانند هم است، یا تفاوت دارد؟
پاسخ : تفاوتى با هم ندارد ولى اگر زن مایل باشد، مى تواند به جاى اذان کامل، تنها چهار تکبیر و شهادتین را بگوید، و به جاى اقامه دو تکبیر و شهادت به وحدانیّت خداوند و نبوّت پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) بدهد.

شهادت ثالثه در اذان و اقامه [نحوه خواندن اذان و اقامه ]

پرسش : آیا شهادت بر ولایت امام علی علیه السلام جزء اذان و اقامه است؟
پاسخ : «اشْهَدُ أَنَّ عَلِيَّاً وَلِىُّ اللَّهِ» (يعنى گواهى مى‏دهم كه على ولىّ خدا بر همه خلق است) جزء اذان و اقامه نيست، ولى خوب است بعد از «اشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ» به قصد تبرّك گفته شود، لكن به صورتى كه معلوم شود جزء آن نيست.

شهادت ثالثه در اذان [نحوه خواندن اذان و اقامه ]

پرسش : آیا گفتن «اَشْهَدُ اَنَّ عَلیّاً وَلِىُّ اللّه» در اذان، اختراع و بدعت است؟
پاسخ : بدعت آن است که به قصد جزئیّت اذان بگویند، و اگر به این قصد نباشد بدعت نیست و اشکالى ندارد و شیعیان به این قصد نمى گویند. و اگر قصد جزئیت شود کار خلاف شده اما اذان و اقامه باطل نمی شود.

تاریخچه ورود «اشهد ان علیاً ولی الله» در اذان [نحوه خواندن اذان و اقامه ]

پرسش : لطفا بفرمایید «اشهد ان علیاً ولی الله» در اذان از کی و توسط چه کسی به عنوان امری مستحب دراذان باب شد؟
پاسخ : از بعضى روایات استفاده مى شود که این کار از عصر ائمّه(علیهم السلام) شروع شد ولى در آن عصر جنبه عمومیّت نداشته است، و از اواخر قرن سوم معمول شده است، سپس به صورت شعار شیعه درآمد (براى توضیح بیشتر به کتاب نفیس مستمسک، بحث اذان واقامه رجوع شود). ضمنا توجه داشته باشید که شهادت به ولایت امیرالمومنین(ع) جزو واجبات اذان و اقامه نیست و به عنوان اظهار علاقه گفته می شود.

شهادت رابعه در اذان و اقامه [نحوه خواندن اذان و اقامه ]

پرسش : اخیراً در بعضى مناطق، علاوه بر جمله «اشهد ان علیاً ولى الله»، جمله «اشهد ان فاطمة الزاهراء عصمة الله الکبرى» را نیز به اذان اضافه مى کنند، این کار چه حکمى دارد؟
پاسخ : شهادت رابعه نه در اذان و اقامه جایز است و نه در نماز، و موجب بطلان نماز مى گردد و علاوه بر عدم مشروعیّت زیان هاى فراوانى براى عالم تشیّع دارد. ابراز علاقه به آن بزرگوار راههاى بسیار بهترى دارد.

رعایت عربی صحیح در اذان و اقامه [نحوه خواندن اذان و اقامه ]

پرسش : آیا اگر اذان و اقامه غلط و یا ترجمه اذان و اقامه گفته شود، کفایت می کند؟
پاسخ : اذان و اقامه بايد به عربى صحيح گفته شود، بنابراين اگر غلط بگويد، يا ترجمه آنها را به فارسى يا زبان ديگر بگويد صحيح نيست.

عدم رعایت ترتیب فرازهای اذان و اقامه [نحوه خواندن اذان و اقامه ]

پرسش : چنانچه ترتیب فقرات اذان و اقامه رعایت نشود چه حکمی دارد؟
پاسخ : هرگاه كلمات اذان و اقامه را بدون ترتيب بگويد، مثلًا «اشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدَاً رَسُولُ اللَّهِ» را قبل از «اشْهَدُ انْ لا الَهَ إِلَّا اللَّهُ» بگويد، بايد برگردد و ترتيب را رعايت كند.

فاصله شدن بین فرازهای اذان و اقامه [نحوه خواندن اذان و اقامه ]

پرسش : اگر بین جملات اذان و اقامه فاصله انداخته شود، آیا اذان و اقامه صحیح است؟
پاسخ : فاصله انداختن بین جملات اذان و اقامه مستحب است ،ولی اگر بین آنها بیشتر از معمول فاصله بیندازد، باید دوباره آن را از سر بگیرد.

گفتن اذان و اقامه به صورت غنا یا لهوی [نحوه خواندن اذان و اقامه ]

پرسش : گفتن اذان یا اقامه به صورت غنا چه حکمی دارد؟
پاسخ : گفتن اذان یا اقامه به صورت غنا يعنى آهنگى كه مناسب مجالس لهو و لعب است حرام و باطل است.

شعر خواندن در بین اذان [نحوه خواندن اذان و اقامه ]

پرسش : آیا گفتن شعرهایی در وصف نماز در بین کلمات اذان اشکال دارد؟
پاسخ : این کار جایز نیست.
تعداد صفحات : 538