پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

دلیل سینه زنی [سینه زنی و زنجیر زنی]

پرسش : دلیل سینه زدن براى ائمّه(علیهم السلام) چه مى باشد؟
پاسخ : عزادارى، حمایت از مکتب امام حسین(علیه السلام) در ظلم ستیزى و اعلام برائت و بیزارى از ظالمان است و سینه زنى نوعى عزادارى محسوب مى شود.

صحت اعمال در صورت ترک واجبات [عزاداری و ترک واجبات ]

پرسش : افرادى هستند که ادعاى مسلمانى دارند و انفاق و احسان مى کنند و در ایّام محرم، سوگوارى و عزادارى کرده و نذرى مى دهند ولى نماز یومیّه خود را نمى خوانند. آیا اعمال آنها صحیح بوده و مورد قبول حق تعالى قرار مى گیرد؟
پاسخ : اعمالشان باطل نیست ولى کم ارزش است

استفاده شخصی از پول نذری در تعزیه [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : در مراسمى در تعزیه، مردم پولى را داخل تشت یا روى شمشیر قرار مى دهند وآن پول را نذر امام حسین(علیه السلام) می کنند ولى افرادى که آن نقش را بازى مى کنند پول را برمى دارند و استفاده شخصى مى کنند. آیا این کار جایز است؟
پاسخ : اگر به نیّت آن اشخاص داده اند ولى در راه امام حسین(علیه السلام) اشکال ندارد. و الاّ جایز نیست.

ساخت ماکت قبور ائمه علیهم السلام [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : آیا ساختن شبیه قبور ائمّه طاهرین با چوب و سنگ جایز است؟
پاسخ : دلیلى بر حرمت این امور نداریم.

سوزاندن خیمه ها [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : سوزاندن خیمه هایى که به عنوان سمبل براى مردم به نمایش گذاشته مى شود، البتّه به طورى که فسادى ایجاد نشود، چه حکمى دارد؟
پاسخ : اگر خیمه ها از چیزهایى باشد که ارزان قیمت است در فرض سؤال مانعى ندارد. البته بهتر است بجای این امور مجالس پرشکوهی تشکیل دهند و دسته جات منظم و مرتبی به راه بیفتد.

مراسم نخل برداری و بلند کردن الوار [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : مراسم نخل بردارى (شبیه سازى تابوت ائمّه اطهار(علیهم السلام) طبق چه مستندات دینى و اسلامى انجام مى گیرد؟ و چه حکمى دارد؟ و همچنین نظر معظم له در خصوص بلند کردن الوار چیست که مردم الوارهای سنگین را به شکل لانه کبوتر که تخمین می زنیم (تا۵ تن وزن داشته باشد ) بلند کرده و دور میزنند و بعد بروی زمین گذاشته و سینه میزنند این کار را چندین بار انجام میدهند؟
پاسخ : هیچکدام از این دو مورد سند اسلامى ندارد و در روایات اسلامی وارد نشده بلکه یک رسم عرفى است و در مورد مراسم نخل برداری چنانچه نماد تابوت پیکر پاک شهیدان باشد و آسیبى به کسى نرساند، مانعى ندارد. اما حاجت خواستن از آن مسلما جایز نیست. و نیز در مورد بلند کردن الوار بهتر است به جای آن مجالس پرشکوه عزاداری و دسته جات برگزار شود.

شرائط کسانی که نقش ائمه را ایفا می کنند [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : شرایط افرادى که مى توانند نقش ائمّه(علیهم السلام) را ایفا نمایند چیست؟
پاسخ : اگر در شبیه خوانى کسانى مى خواهند در نقش آن بزرگواران ظاهر شوند، باید افراد مهذّب و پاک و خوشنامى باشند و چه بهتر که آن بزرگواران بطور وضوح نشان داده نشوند.

شرائط تعزیه خوان در نقش کفار [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : آيا كسانى كه در شبيه‏خوانى نقش كفّار را ايفا مى‏كنند بايد داراى شرايط خاصّى باشند؟ يا اين كه هر كس بدون قيد و شرط مى‏تواند در نقش كفّار باشد؟
پاسخ : شرايط خاصّى براى آنها از اين نظر نيست.

الفاظ نامناسب در نسخه های تعزیه [شبیه خوانی و مقتل خوانی]

پرسش : در نسخه هاى تعزیه هاى موجود، گاهى الفاظ رکیک توسّط ایفاگر نقش معصوم(علیهم السلام) بر زبان جارى مى شود، آیا چنین زبان حالى که دون مقام اهل بیت(علیهم السلام) امّا برازنده سپاه مخالفین است، تلفّظش مجاز است؟
پاسخ : باید تمام نسخه هاى موجود توسّط آگاهان بررسى شود و الفاظ رکیک و آنچه دون شأن امام است، از آن حذف گردد و به صورت معقول و متین درآید، تا استفاده از آنها شرعاً مجاز باشد.

نذر لباس مشکی [لباس سیاه یا سبز]

پرسش : با توجه به این که پوشیدن لباس سیاه کراهت دارد، اگر كسى نذر كند كه در محرّم لباس مشكى بپوشد، آيا اين نذر منعقد مى‏شود؟
پاسخ : پوشيدن لباس مشكى در اين مورد مصداق تعظيم شعائر است، لذا از نظر شرع رجحان پيدا مى&rlmكند و نذر صحیح است.

پوشیدن لباس سادات [لباس سیاه یا سبز]

پرسش : آیا فردى که مادر او سیّد است مى تواند براى عزادارى شال بیندازد؟
پاسخ : نمى تواند لباس سادات را بپوشد.

نذر انداختن شال سبز توسط غیر سادات [لباس سیاه یا سبز]

پرسش : هیئت ما در روز عاشورا لباس سقّایى مى پوشند و سادات شال سبز مى اندازند. برادر من که از فعّالان هیئت است بنا به قول خود که نذر داشته شال سبز مى اندازد هر چند سیّد نیست. مردم بر ما خرده گرفته اند ولى برادرم به نذر خود پایبند است. آیا نذر ایشان باید ادامه داشته باشد یا خیر؟
پاسخ : نذر او باطل است و از انداختن شال سبز خوددارى کند.

دلیل گریه بر اهل بیت علیهم السلام [گریه بر معصومین علیهم السلام]

پرسش : چرا باید در مراسم عزادارى اهل بیت(علیهم السلام) گریه کنیم؟
پاسخ : گریه بیانگر عواطف و عشق به بنیان گذار این مکتب است که درس شجاعت و ایمان و ظلم ستیزى به ما آموخت. مگر مى شود رابطه عمیقِ عاطفى باشد، و قطره هاى اشک در مصائب آنها جارى نشود.

فلسفه گریه [گریه بر معصومین علیهم السلام]

پرسش : ما شیعیان به چه علت براى امام حسین(علیه السلام)و اصحابش با وجود اینکه آنها در بهشت و راحتى هستند، گریه مى کنیم؟ فلسفه این گریه ها چیست؟
پاسخ : این گریه ها به خاطر ظلم هایى است که دشمنان بر آنها روا داشتند و در واقع اعلان جنگ با دشمنان ایشان، و به تعبیر دیگر با ظالمان و ستمگران دنیاست. علاوه بر این، صحنه هاى کربلا چنان بوده است که هر کس کمترین عاطفه اى داشته باشد، با شنیدن آن متأثر مى شود این همان رابطه و پیوند عاطفى است.

ثواب گریه بر امام حسین علیه السلام [گریه بر معصومین علیهم السلام]

پرسش : احادیثى که مى فرماید: «اگر کسى قطره اى اشک براى امام حسین(علیه السلام) بریزد بهشت بر او واجب مى شود» آیا باعث تمایل به گناه و ترک عبادات نمى شود؟
پاسخ : این احادیث به این معنا هستند که شخص، توفیق صالح شدن پیدا مى کند و صالح شدن به انجام تکالیف است نه با ترک آن.

معناى ضجّه بر اباعبدالله(علیه السلام) [گریه بر معصومین علیهم السلام]

پرسش : لطفاً بفرمایید معناى ضجّه بر اباعبدالله(علیه السلام) که در روایات آمده است چیست؟ و آیا ناله و ضجّه بر اباعبدالله حدّى دارد؟ آیا کسى که از فرط گریه بر اباعبدالله(علیه السلام) از حال خود خارج شود دچار عصیان شده است؟
پاسخ : ناله و ضجّه حدّى ندارد ولى نعره کشیدن در مجالس عمومى در صورتى که سبب وهن شود کار صحیحى نیست.

تلقيح نطفه اجنبى با تخمک زن اجنبیه خارج رحم و انتقال آن به رحم زن [مواردی که نطفه مرد مشکل دارد]

پرسش : مردى عقيم، ولى زن او سالم و قدرت بارورى دارد. اگر اسپرم مرد ديگرى در آزمايشگاه با تخمك زن مذكور تركيب، سپس نطفه تركيب يافته در رحم زن نهاده شود، لطفاً بفرماييد: اوّلاً: آيا اين كار جايز است؟ ثانياً: آيا اين امر زنا محسوب مىشود؟ ثالثاً: آيا مشخّص بودن يا ناشناس بودن دهنده اسپرم در حكم مسأله تأثيرى دارد؟ رابعاً: رابطه شرعى كودك با شوهر زن از لحاظ ارث، محرميّت و نكاح چگونه خواهد بود؟ خامساً: رابطه شرعى كودك با مرد صاحب اسپرم از نظر ارث، محرميّت و نكاح چگونه مىباشد؟
پاسخ : اوّلاً: جايز نيست. ثانياً: زنا نيست ولى از جهاتى شبيه زناست. ثالثاً: هيچ تأثيرى ندارد. رابعاً: رابطه اى با او ندارد جز اينكه فرزند طبيعى همسر او ست، و با او محرم مىباشد. خامساً: به منزله فرزند نامشروع اوست كه محرماست ولى از يكديگر ارث نمىبرند.

حکم فرزند متولد شده از تلقیح نطفه مرد اجنبی با تخمک زن اجنبیه در آزمایشگاه [مواردی که نطفه مرد مشکل دارد]

پرسش : آيا مى توان اسپرم مرد و زن اجنبى را در لوله آزمايش قرار داد؟ اگر فرزندى متولّد شود متعلّق به كيست؟ آيا حكم ولد الزنا را دارد؟
پاسخ : اين كار جايز نيست و اگر فرزندى متولّد شود در بسيارى از احكام تابع صاحبان نطفه است ولى از آنها ارث نمىبرد.

دیدن خون حیض از نشانه هاى بلوغ [بلوغ]

پرسش : آیا دیدن خون حیض نشانه ی بلوغ می باشد؟
پاسخ : دو صورت دارد : الف : چنانچه فرد یقین دارد که این خون قبل از نه سال قمری می باشد،خون حیض محسوب نمی شود و اگر مربوط به زخم و جراحت نباشد،استحاضه محسوب می شود. ب : چنانچه فرد نمی داند سنش چقدر است، هرگاه عادت ماهیانه ببیند نشانه بلوغ است.

خون حیض قبل از رسیدن به 9 سالگی [بلوغ]

پرسش : اگر دختری قبل از سن نه سالگی خون حیض ببیند آیا عادت ماهیانه به حساب می آید؟
پاسخ : آنچه قبل از نُه سالگى دیده مى شود عادت ماهانه محسوب نمى شود، هرچند داراى همان صفات بوده باشد، بنابراین نشانه بلوغ نیست.

راه حل عقیم بودن زن [مواردی که تخمک زن مشکل دارد]

پرسش : در مواردی که تخمک زن نابارور است آیا راه حل شرعی برای بچه دار شدن چنین زنی وجود دارد؟
پاسخ : تنها راه، این است که بین مرد و زن دیگری عقد موقت خوانده شود (هر چند اصلا همدیگر را نبینند) سپس نطفه آن مرد را برداشته و در زمان عقد با تخمک زن ترکیب کنند. و پس از آن، نطفه ترکیب شده را در رحم زن اول بکارند. فرزندی که متولّد می شود بر آن مرد و زن محرم است، ولی تنها از صاحبان نطفه ارث می برد.

تلقیح نطفه شوهر خواهر [مواردی که تخمک زن مشکل دارد]

پرسش : دو خواهرند که تخمک هایشان را گرفته اند و با اسپرم شوهر خواهر قاطي کرده اند و در رحم خواهر زن قرار داده اند، حکمش چيست؟
پاسخ : تنها تلقیح نطفه مرد با همسر شرعی جایز است.

لقاح خارج رحمى [لقاح خارج رحمی]

پرسش : تلقيح اسپرم و تخمك زن و شوهر شرعى در خارج از بدن و جايگزينى آن در رحم همان زن چه حكمى دارد؟ همچنین تلقيح اسپرم و تخمك زن و شوهر شرعى و رشد جنين در محيط غير انسانى چه حكمى دارد؟ آيا در هر دو صورت كودك حاصل حلال زاده است؟
پاسخ : در هر دو صورت اين كار ذاتاً اشكالى ندارد ولى چون معمولاً مستلزم نظر و لمس حرام است، تنها در صورت ضرورت جايز مىباشد. (منظور از ضرورت اين است كه مثلاً اگر اين كار انجام نشود زندگى زناشويى آن مرد و زن مختل، و يا زن گرفتار بيمارى مىشود). و در هر حال فرزند مذكور حلال زاده است.

انتقال جنین [لقاح خارج رحمی]

پرسش : اطباء مىتوانند جنين را از شكم زنى كه نمىتواند آن را در رحم معيوب خود پرورش دهد و سقط مىكند خارج نموده، و در رحم سالم زن ديگرى قرار داده تا در آنجا به رشد خود ادامه دهد و به طور طبيعى متولّد شود، بفرماييد: 1. اگر زن دوّم هم همسر شوهر زن اوّل باشد (كه نطفه متعلّق به يك شوهر مىشود) آيا اين كار جايز است؟ 2. در صورتى كه زن دوم با شوهر زن اوّل بيگانه باشد، اين كار چه حكمى دارد؟ 3. انجام اين كار قبل از ولوج روح يا بعد از ولوج روح چه تفاوتى دارد؟
پاسخ : در هر سه صورت، انتقال جنين (بعد از انعقاد نطفه) مانعى ندارد، ولى چونمعمولاًمستلزمنظرولمسحراماست،تنها در موارد ضرورت مجاز مىباشد.

انتقال جنین از رحم به دستگاه «انکوباتور» [لقاح خارج رحمی]

پرسش : جنينى است كه اگر در شكم مادر بماند خواهد مرد، ولى اگر آن را از شكم مادر خارج نمايند و در دستگاه مخصوص (انكوباتور) بگذارند زنده مانده، و به رشد و حيات خود ادامه مىدهد، بفرماييد: 1. تكليف در اين مورد چيست، آيا مىتوان بچّه را از شكم مادر خارج نمود؟ 2. آيا قبل از ولوج روح و يا بعد از ولوج، حكم فرق مىكند؟
پاسخ : 1. اگر اين موضوع قطعى باشد نه تنها اشكالى ندارد، بلكه اقدام بر آن مطابق احتياط است. 2. تفاوتى ندارد.

رضایت صاحبان جنین نسبت به اهدای جنین [لقاح خارج رحمی]

پرسش : در مواردی که لقاح خارج از رحمى صورت می گیرد به اين معنا كه تخمك را از زوجه و نطفه را از شوهرش گرفته و آنها را با هم مخلوط نموده، تا از اختلاط و امتزاج تخمك و نطفه، جنين حاصل شود، سپس اين جنين به رحم زوجه منتقل شود، تا حاملگى و بعد زايمان صورت گيرد. گاهى از اوقات، تعداد جنينهاى حاصل از نطفه زن و شوهر بيش از حدّ نياز است، كه در اين صورت اضافه بر نياز منجمد شده، و پس از زايمان زن با رضايت زوجين، جنينها از رده خارج و دور ريخته مىشود. در صورت عدم نياز زوجين به جنين خود، آيا موافقت آنها براى هديه جنين به غير لازم است؟
پاسخ : آرى، موافقت آنها لازم است.

دریافت اجرت در ازای اهدای جنین [لقاح خارج رحمی]

پرسش : در صورت اهداء جنین حاصل از لقاح خارج رحمی، آيا والدين صاحب جنين مىتوانند در ازاى اهداى جنين خود وجهى دريافت نمايند؟
پاسخ : بهتر اين است كه چيزى نگيرند.

ثبت هویت اهداء کنندگان جنین [لقاح خارج رحمی]

پرسش : در صورت اهداء جنین حاصل از لقاح خارج رحمی، آيا ارائه مشخّصات اهداكنندگان جنين به دريافتكنندگان و برعكس لازم است؟
پاسخ : نظر به اينكه فرزند مزبور تعلّق به صاحبان اصلى نطفه دارد، لازم است هويّت آنها ثبت شود و به اطّلاع برسد.

پس گرفتن نوزادی که جنین آن اهداء شده بوده [لقاح خارج رحمی]

پرسش : در صورت موافقت قبلى والدين صاحب جنين (صاحب نطفه و تخمك) در اهداى جنين خود، آيا مىتوانند پس از تولّد نوزاد و يا سالها بعد، از شخص ثالث متقاضى استرداد طفل شوند؟
پاسخ : احتياط آن است كه با رضايت مادرِ جانشين، بچّه را بگيرند.
تعداد صفحات : 537