پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

بیماری هایی که مخل روابط زناشویی است [احکام مرتبط با ازدواج]

پرسش : با توجّه به اينكه كشور ما در حال حاضر در مرحله حدف بيمارى جذام است، آيا مىتوان جايگزينهاى ديگرى، مانند بيمارى ايدز، يا ساير بيماريهاى پوستى كه مخلّ به روابط زناشويى است، براى آن در نظر گرفت؟
پاسخ : در صورتى كه واقعاً مخلّ روابط زناشويى باشد، حقّ فسخ ثابت است.

حکم ازدواج با مبتلایان به ایدز [احکام مرتبط با ازدواج]

پرسش : با توجّه به اينكه يكى از راههاى سرايت بيمارى ايدز تماس جنسى است، لطفاً به سؤالات زير پاسخ دهيد: 1. ازدواج و همبستر شدن با همسر مبتلا به ايدز چه حكمى دارد؟ 2. آيا بيمارى ايدز مبطل عقد است و مجوّز فسخ مىشود؟
پاسخ : ازدواج با مبتلايان به ايدز باطل نيست، ولى چنانچه اطّلاع نداشته قابل فسخ است. امّا احتياط آن است كه زن با اجازه حاكم شرع خود را مطلّقه كند. و در هر صورت، اگر آميزش خطر ابتلا به ايدز را به همراه داشته باشد، جايز نيست.

احکام ازدواج متبلایان به ایدز [احکام مرتبط با ازدواج]

پرسش : الف) اگر پسر يا دخترى قبل از ازدواج دچار ايدز باشند آيا عقد ازدواج آنها جايز است؟ ب) با توجّه به مادّه 648 قانون مجازات اسلامى، كه افشاى اسرار پزشكى را جرم دانسته و از طرفى عدم بيان واقعيّت موجب ابتلاى همسر به ايدز مى‌گردد و در نهايت مرگ بيمار را به دنبال دارد، تكليف شرعى پزشك چيست؟ ج) اگر پس از ازدواج، يكى از زوجين دچار ايدز شود، آيا مى‌تواند عقد را فسخ كند؟ واگر مرد بيمار شود و زوجه از آميزش جنسى امتناع ورزد، زن ناشزه محسوب مى‌شود؟ د) اگر فردى از طريق ارتباط نامشروع مبتلا به ايدز شده باشد وظيفه پزشك معالج در قبال خانواده يا همسر فعلى (اگر ازدواج كرده باشد) يا همسر آينده (اگر ازدواج نكرده باشد) چيست؟
پاسخ : الف) چنانچه بيمارى آنها در حد خطرناك بوده باشد اشكال دارد. ب) در صورتى كه بيم خطراتى مىرود بر پزشك لازم است كسان بيمار و همسرش را در جريان قرار دهد. ج) هرگاه زن آلوده شود شوهر مىتواند او را طلاق دهد و اگر مرد آلوده شود زن مىتواند از حاكم شرع تقاضاى طلاق كند. و در صورتى كه بيمارى مرد خطرناك باشد زن ناشزه محسوب نمىشود. د) در صورتى كه در مرحله خطرناكى باشد بايد اعلام كند.

غير طبيعى بودن قسمتى از بدن [احکام مرتبط با ازدواج]

پرسش : جوانى دختر باكرهاى را، مشروط بر صحّت كامل طرفين، عقد كرده است. زوجه در اوّلين فرصت پس از عقد كه با شوهرش تنها بوده، متوجّه مىشود كه ناحيه فوقانى بدن زوج داراى عوارض مادرزادى، قيفى شكل، ناموزون و غير طبيعى است، بدين جهت از تمكين خوددارى نموده است. آيا زوجه حق فسخ دارد؟
پاسخ : اين عيب از عيوب موجب فسخ نكاح نيست مگر اينكه قبلاً شرط صحّتكاملكردهباشند.كه در اين صورت زن حقِّ فسخ از باب خيار تدليس دارد.

بيمارى صرع [احکام مرتبط با ازدواج]

پرسش : دخترى را به ازدواج دائم پسرم در آوردهام. پس از عروسى معلوم شد كه دختر مدتها به بيمارى صرع (غش كردن) مبتلاست. خود دختر و طبيبش نيز اين مطلب را تصديق كرده، ولى پدر و مادرش آن را از ما پنهان كردهاند. حتى دختر مىگويد: «مىخواستم بگويم، ولى پدر و مادرم مانع شدند.» تكليف عقد و مهريّه چيست؟
پاسخ : بيمارى صرع موجب خيار فسخ در عقد نكاح نيست بنابراين اگر زوج بخواهد زوجه را طلاق دهد. چنانچه عروسى نمودهاند بايد تمام مهر را بپردازد.

بيماريهاى روحى و عصبى زوج [احکام مرتبط با ازدواج]

پرسش : زوجه در دوران عقد متوجّه بيمارى روحى و عصبى صعب العلاجى در همسرش مىگردد، به گونهاى كه عوارض بيمارى زندگى را براى وى مخاطره آميز ساخته است. نظر به ترس و نگرانى زوجه از زندگى مشترك، و ضرورت درمان طولانى چند ساله، و نبودن عزم جدّى بر معالجه از سوى زوج و خانوادهاش، آيا زوجه مىتواند نكاح را فسخ نموده، يا درخواست طلاق كند؟
پاسخ : در صورتى كه قبلاً زوج و كسان او اظهار داشتهاند كه از سلامت كامل برخوردار است زوجه مىتواند به عنوان تدليس، نكاح را فسخ كند. در غير اين صورت، هرگاه ثابت شود زندگى با آن مرد مستلزم عسر و حرج شديد است حق دارد از حاكم شرع تقاضاى طلاق كند.

بيمارى ام اس (MS) [احکام مرتبط با ازدواج]

پرسش : آيا بيمارى MS موجب فسخ نكاح مىشود؟
پاسخ : اين بيمارى از عيوب مجوّز فسخ نكاح نيست.

نفقه زوجه بيمار [احکام مرتبط با ازدواج]

پرسش : با توجّه به اينكه مداواى بيمارى عرفاً جزء نيازهاى اوليّه هر انسانى است، آيا هزينه دارو و درمان زوجه مريض نيز جزء نفقه زوجه محسوب مىشود؟
پاسخ : مداوا در حدّ متعارف جزء نفقه است.

نفقه زوجه ای که به خاطر بیماری قادر به تمکین نیست [احکام مرتبط با ازدواج]

پرسش : هرگاه طبق نظر پزشك، زوجه دائمى مبتلا به بيمارى باشد كه براى مدّت طولانى يا براى هميشه قادر بر تمكين نباشد، يا به علّت ابتلاى به جنون ادوارى يا دائم، در تيمارستان يا منزل بسترى و تحت درمان باشد، و به هيچ وجه حاضر به نزديكى با شوهرش نباشد، آيا چنين زنى در دو فرض بالا نفقه دارد؟
پاسخ : در صورتى كه زن مقصّر نبوده باشد احتياط واجب آن است كه نفقه او را بپردازد.

هزینه های درمان زنی که فوت کرده [احکام مرتبط با ازدواج]

پرسش : زنى به سبب آتش سوزى در منزل شوهر راهى بيمارستان شده، و پس از چندماه بسترى شدن فوت مى كند.آيا هزينه بيمارستان بر عهده شوهر است؟
پاسخ : احتياط واجب آن است كه شوهر هزينه درمان او را بدهد.

جلوگیری از انعقاد نطفه [راههاى جلوگيرى از باردارى]

پرسش : جلوگيرى از انعقاد نطفه، شرعاً چگونه است؟
پاسخ : براي جلوگيري از انعقاد نطفه، استفاده از هر وسيله مشروعي که بيضرر باشد، و باعث نقص مرد يا زن نشود (يعني مرد يا زن براي هميشه از قابليت توليد مثل ساقط نگردد) ذاتا مجاز است، ولي در حال حاضر کنترل جمعيت جايز نيست، مگر اينکه واقعا ضرورتي وجود داشته باشد.

جلوگیری از بارداری با کپسول های «نور پلانت» [راههاى جلوگيرى از باردارى]

پرسش : كپسولهايى به نام «نورپلانت» وجود دارد كه در زير پوست (بيشتر در قسمتهاى خارجى فوقانى) بازو كاشته مىشود، و اين يكى از روشهاى جلوگيرى از باردارى است. آيا شرعاً اين عمل جايز است؟
پاسخ : در صورتى كه ضرر قابل ملاحظهاى نداشته باشد و همسر راضى باشد، مانعى ندارد.

جلوگیری از بارداری به وسیله «آی یو دی» [راههاى جلوگيرى از باردارى]

پرسش : استفاده از «IUD» كه اثر آن جلوگيرى از لانه گزينى نطفه بسته شده است، چه حكمى دارد؟
پاسخ : هرگاه موجب لمس و نظر حرام نشود مانعى ندارد مگر اينكه ضرورت فردى يا اجتماعى ايجاب كند و در صورت ضرورت (به تشخيص اطبّاى مورد وثوق) مادام كه دسترسى به جنس موافق است، مراجعه به جنس مخالف جايز نمىباشد.

استفاده از داروهای تزریقی برای جلوگیری [راههاى جلوگيرى از باردارى]

پرسش : داروهاى تزريقى وجود دارد كه از طريق عضلانى تزريق مىشود، و براى مدّت معيّنى اثرات ضدّ حاملگى دارد. استفاده از اين داروها چه حكمى دارد؟
پاسخ : در صورتى كه ضرر قابل ملاحظهاى نداشته باشد، و همسر راضى باشد، مانعى ندارد.

جلوگیری از بارداری با بستن لوله [راههاى جلوگيرى از باردارى]

پرسش : در صورت ضرورت كنترل باردارى در زن و شوهر خاصّى، و عدم موفقيّت آنها در رعايت مناسب ساير روشها، بستن لولهها چه حكمى دارد؟
پاسخ : در صورتى كه خطرى از ناحيه باردارى متوجّه مادر باشد مانعى ندارد.

کنترل موالید با وازکتومی [راههاى جلوگيرى از باردارى]

پرسش : آيا جواز شرعى براى وازكتومى (يعنى بستن لوله ها در مرد) جهت كنترل مواليد و جلوگيرى از رشد غير متعارف جمعيّت، عنوان حكم ثانوى داشته و با از بين رفتن ضرورت قابل لغو است؟
پاسخ : در صورتى كه طبق تشخيص متخصّصان مورد اعتماد، ضرورت فردى يا اجتماعى اقتضا كند مانعى ندارد در غير اين صورت جايز نيست.

وازکتومی و تبکتومی [راههاى جلوگيرى از باردارى]

پرسش : بستن لولههاى «منى بر» در مردان (وازكتومى) و لولههاى «منى بر» در زنان (توبكتومى) كه اكثراً موجب عقيمى دائمى مىگردد چه حكمى دارد؟
پاسخ : اگر موجب عقيم شدن دائم است اشكال دارد.

مشروع نشدن به خاطر انجام کار حرام [راههاى جلوگيرى از باردارى]

پرسش : برخى از روشهاى جلوگيرى باعث عقيم شدن مىگردد. چرا در جامعه ما اين كار به طور مكرّر و به صورت عادى انجام مىشود؟
پاسخ : انجام كارِ حرام دليل بر مشروعيّت آن نيست.

بستن لوله زنان یا مردان برای کنترل موالید [راههاى جلوگيرى از باردارى]

پرسش : آيا براى جلوگيرى از بچّهدار شدن، جايز است لوله زنان يا مردان بسته شود؟
پاسخ : در مواردى كه به تشخيص اهل خبره، كنترل جمعيّت ضرورت داشته باشد، براى جلوگيرى از انعقاد نطفه هر وسيله مشروعى كه بى ضرر باشد و باعث نقص مرد يا زن نشود، (مثل اينكه مرد يا زن براى هميشه از قابليّت توليد مثل ساقط شوند) ذاتاً مجاز است، ولى اگر مستلزم نظر و لمس نامشروع باشد، تنها در صورت ضرورت فردى يا اجتماعى جايز است.

جلوگیری از بارداری از طریق لاپاراسکوپی [راههاى جلوگيرى از باردارى]

پرسش : 1- جهت بستن لولههاى رحمى «TL»، روش «لاپاراسكوپى» مىتواند مورد استفاده قرار گيرد (اين كار با برشهاى حدود نيم تا يك سانتيمترى از روى شكم انجام مىشود) حكم اين روش ذاتاً چيست؟ 2- با توجه به پوشیده بودن بدن بیمار آيا پزشك مرد مىتواند به اين عمل اقدام كند؟
پاسخ : 1- چنانچه اين روش مانند ساير روشها سبب عقيم شدن باشد جايز نيست مگر در موارد ضرورت. 2- اگر لمس و نظر لازم نيايد، از اين جهت مشكلى نيست.

بستن لوله رحم به خاطر بیماری [راههاى جلوگيرى از باردارى]

پرسش : بستن لوله هاى رحم از نظر شرع مقدّس اسلام در بيماريهاى مختلف چه حكمى دارد؟
پاسخ : هرگاه قابل بازگشت نباشد جايز نيست، و در صورت قابل بازگشت بودن جايز است (مشروط بر اينكه موجب لمس و نظر حرام نشود) ولى در موارد ضرورى جايز است.

توصیه معظم له نسبت به کنترل موالید [راههاى جلوگيرى از باردارى]

پرسش : در كل، با توجّه به سؤالات مطروحه، در صورتى كه حضرتعالى ارشاد و نظر خاصّى داريد، لطفاً جهت استفاده پزشكان بفرماييد.
پاسخ : توصيه حقير اين است كه بايد در مسأله كنترل مواليد، مانند همه مسائل اجتماعى، از افراط و تفريط پرهيز كرد، و تنها مسائل كوتاه مدّت را در نظر نگيرند، و به واقعيّتها توجّه كنند نه شعارها.

حکم شرعی عزل نقطه [راههاى جلوگيرى از باردارى]

پرسش : حكم عزل (كه مرد هنگام آميزش، نطفه خود را خارج از رحم بريزد) چيست؟ آيا رضايت زن شرط است؟
پاسخ : اشكال ندارد، ولى مكروه است مگر در مواردى كه ضرورتى باشد، و رضايت زوجه شرط نيست، مگر در آميزش واجب كه در هر چهار ماه واجب است كه عزل در آن اشكال دارد.

جلوگیری از بارداری به وسیله کاندوم [راههاى جلوگيرى از باردارى]

پرسش : كاندوم (قرار دادن روكش نازك پلاستيكى بر روى آلت تناسلى مرد در حين مقاربت) از وسايل جلوگيرى از حاملگى است، استفاده از آن چگونه است؟ آيا رضايت همسر شرط است؟
پاسخ : استفاده از آن جايز است و رضايت همسر شرط نيست ولى بدون اجازه او كراهت دارد.

بستن لوله ها بدون اجازه شوهر [راههاى جلوگيرى از باردارى]

پرسش : آیا زن بدون اجازه شوهر مىتواند اقدام به بستن لوله بنماید؟
پاسخ : اگر ضرورتى نباشد جایز نیست.

بستن لوله ها بدون اطلاع از حرمت آن [راههاى جلوگيرى از باردارى]

پرسش : شخصى از نظر مرجع تقلیدش اطّلاع نداشته، و اقدام به بستن لوله هاى خود نموده است. آیا پس از اطلاع از حرمت، باید جبران کند؟
پاسخ : لازم نیست.

جلوگیری به خاطر ایدز [جلوگيرىهاى مجاز]

پرسش : بچّه دار شدن براى مبتلايان به بيمارى ايدز مضر است، آيا در اين حالت شوهر مىتواند لوله هاى خود را ببندد؟
پاسخ : اگر زيان مهمّى داشته باشد، مانعى ندارد.

جلوگیری به خاطر ناقص الخلقه شدن کودک [جلوگيرىهاى مجاز]

پرسش : اگر حمل زن، موجب ناقص الخلقه شدن یا بیماری ژنتیکی كودك گردد، آيا مىتوان با بستن لولههاى زن يا مرد اقدام به جلوگيرى از حاملگى بعدى كرد؟
پاسخ : هرگاه خوف ضرر و خطر قابل ملاحظهاى، هرچند نسبت به بچّه وجود داشته باشد، جايز است.

بستن لوله به خاطر خطرات جدی بارداری [جلوگيرىهاى مجاز]

پرسش : با توجّه به منابع علمى پزشكى معتبر در مورد مادرانى كه بيش از پنج زايمان داشته، و داراى سن بالاتر از 35 سال مىباشند، مبنى بر اينكه اگر حامله شوند در معرض خطرات جسمى قرار دارند، آيا مجاز به بستن لولههاى رحم هستند؟
پاسخ : چنانچه خطر قطعى يا احتمال قابل ملاحظهاى باشد جايز است.
تعداد صفحات : 537