پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

شروع طواف قبل از حجر الاسود و ختم به همانجا [شروع و ختم به حجر الاسود]

پرسش : اگر كسى قبل از حجر الاسود طواف را شروع نموده، و به همانجا ختم كند، آيا طوافش باطل است؟
پاسخ : طوافش باطل است.

شروع و ختم طواف از رکن یمانی [شروع و ختم به حجر الاسود]

پرسش : وظيفه شخصى كه به اشتباه طواف را از ركن يمانى شروع، وبه همانجا ختم كرده، و سپس نماز طواف را خوانده، و پس از آن متوجّه خطايش شده چيست؟ چنانچه در وسط طواف متوجّه اشتباهش گردد، وطوافش را به حجر الاسود ختم كند، آيا مقدار اضافى براى طواف ضرر دارد؟
پاسخ : طواف و نماز آن را در هر دو صورت بايد اعاده كند.

یقین اشتباه در تعیین رکن حجر الاسود و شروع طواف از رکن یمانی [شروع و ختم به حجر الاسود]

پرسش : اگر شخصى يقين كرد ركن مستجار (ركن يمانى كه قبل از حجر الاسود قرار دارد) حجر الاسود است، و طواف را از آنجا شروع و به همانجا ختم كرد، و بعد فهميد كه اين كار خطا بوده، تكليفش چيست؟
پاسخ : طواف مذكور بنابر احتياط واجب باطل است، و بايد اعاده شود.

اشاره به حجر الأسود در طواف [شروع و ختم به حجر الاسود]

پرسش : آیا در ابتدای طواف های عمره مفرده اشاره کردن به حجرالأسود با دست راست، واجب است؟
پاسخ : اشاره به حجر الاسود هنگام شروع طواف، واجب نیست.

ملاک بودن محل حجر الاسود برای شروع و ختم طواف [شروع و ختم به حجر الاسود]

پرسش : حجرالاسود از کجا آمده است و آیا می شود به جای آن چیز دیگری در کعبه شریف گذاشت؟ و این که گفته شده حدود 25 سال این سنگ به صنعا برده شده بود، در طول این مدت زائرین چگونه حج می کردند؟
پاسخ : حجرالاسود مطابق معروف سنگی است که از بهشت آمده و در بنای خانه کعبه به کار گذاشته شده است و ارتباطی به مناسک حج ندارد یعنی بود و نبود آن از این جهت یکسان است فقط ابتدا و انتهای طواف باید از محل حجر الاسود باشد و یکی از مستحبات حج لمس کردن و بوسیدن آن است.

جهت طواف کردن [ سمت چپ طواف کننده بودن خانه کعبه]

پرسش : طواف کننده چگونه و در چه جهتی باید طواف کند؟
پاسخ : واجب است طورى طواف كند كه خانه كعبه طرف دست چپ او باشد (برخلاف حركت عقربه ساعت) همانگونه كه معمول همه مسلمين است.

برگرداندن صورت هنگام طواف [ سمت چپ طواف کننده بودن خانه کعبه]

پرسش : آیا طواف کننده می تواند صورت خود را به سمت چپ یا راست یا به عقب برگرداند؟
پاسخ : واجب نيست صورت طواف كننده در حال طواف رو به جلو باشد؛ بلكه مىتواند به سمت چپ و راست خود نگاه كند، و حتى صورت را برگرداند و به عقب نگاه كند.

محاذی بودن شانه چپ با کعبه [ سمت چپ طواف کننده بودن خانه کعبه]

پرسش : آیا لازم است هنگام طواف شانه چپ با کعبه محاذی باشد؟
پاسخ :

لازم نيست شانه چپ در تمام حالات محاذى كعبه باشد؛ بلكه همين اندازه كه مطابق معمول و متعارف مسلمين خانه كعبه را دور بزند كافى است، حتّى اگر گاهى صورت خود را به سوى كعبه كند و به راه خود ادامه دهد مانعى ندارد. بنابراین آنچه بعضى از عوام در مورد محاذى بودن دائمى شانه چپ با كعبه (به خصوص موقع رسيدن به حجر اسماعيل) انجام مىدهند هيچ لزومى ندارد؛ بلكه اگر موجب وهن مذهب گردد جايز نيست، و بهتر است به جاى اينگونه احتياط هاى بيجا، در تمام حالات حضور قلب داشته باشند، وهمانند ساير مسلمين كعبه را دور بزنند.

کمک گرفتن از دیگران در طواف برای محاذی بودن شانه با کعبه [ سمت چپ طواف کننده بودن خانه کعبه]

پرسش : آیا لازم است در طواف برای این که شانه چپ محاذی کعبه باشد از دیگران کمک گرفت و آیا این کار طواف را باطل می کند؟
پاسخ : گاه ديده مىشود برخى از افراد جاهل براى احتياط از شخص ديگرى مىخواهد كه او را طواف دهد، و شانههاى او را به سوى كعبه كند، به گونهاى كه اختيار از طواف كننده سلب مىشود. هر چند اين كار موجب بطلان طواف نمىگردد، امّا بدون شك كارهاى اين افراد بسيار بد وزننده است.

به عقب برگشتن در طواف به خاطر ازدحام [ سمت چپ طواف کننده بودن خانه کعبه]

پرسش : تکلیف طواف کننده ای که به خاطر ازدحام و شلوغی مطاف مقداری از طواف بر خلاف متعارف انجام شده یا به عقب برگشته، چیست؟
پاسخ : هرگاه بر اثر شلوغى مطاف، و ازدحام طواف كنندگان، مقدارى از طواف برخلاف متعارف انجام شد؛ مثل اين كه بدن طواف كننده در حال حركت به سمت كعبه واقع شد، يا پشت به كعبه قرار گرفت، يا مقدارى عقب عقب حركت كرد، و طواف را ادامه دهد بايد مقدارى كه عقب عقب حركت كرده را از سر بگيرد، و اگر نمىتواند برگردد، بدون قصد طواف همراه جمعيّت دور مىزند تا به محلّ مورد نظر برسد، و از آنجا نيّت كند وادامه دهد.

داخل طواف واقع شدن حجر اسماعیل [طواف از بیرون حجر اسماعیل]

پرسش : آیا حجر اسماعیل باید داخل طواف واقع شود؟ و اگر سهوا یا جهلا از داخل حجر اسماعیل طواف کند، تکلیف چیست؟
پاسخ : واجب است حجر اسماعيل را داخل در طواف كند، يعنى از بيرون حجر اسماعيل كعبه را دور بزند. بنابراين، اگر سهوآ يا از روى جهل از داخل حجر اسماعيل طواف كند بايد آن دور را ناديده گرفته، و از حجر الاسود اعاده نمايد (ولى نظر به اين كه به عقب برگشتن در اين گونه موارد با ازدحام جمعيّت مشكل است، بهتر اين است كه همراه طواف كنندگان آن دور را بدون نيّت ادامه دهد، تا به حجر الاسود برسد، سپس نيّت مىكند وآن دور را ادامه مىدهد).

طواف عمدی از داخل حجر اسماعیل [طواف از بیرون حجر اسماعیل]

پرسش : اگر طواف کننده عمدا از داخل حجر اسماعیل طواف کند تکلیف چیست؟
پاسخ : هرگاه شخصى عمدآ از داخل حجر اسماعيل طواف كند، حكم ابطال عمدى طواف راداردكه درابتداى مسائل طواف حكم آن گذشت. (اگر كسى طواف را عمدآ ترك كند، و تا زمانى كه وقت آن باقى است بجا نياورد، عمره او باطل مىشود؛ چه عالم به مسأله باشد، و چه جاهل، و احتياط آن است كه چنين شخصى حجّ اِفراد بجا آورد، و عمره را پس از حج انجام دهد، و حجّش را در سال بعد نيز اعاده نمايد. )

آگاهی از انجام شدن سهوی طواف از داخل حجر بعد از اعمال حج [طواف از بیرون حجر اسماعیل]

پرسش : تکلیف کسی که بعد از اعمال حج متوجه شود که چند دور از طواف سهوا از داخل حجر اسماعیل انجام شده است چیست؟
پاسخ : اگر كسى پس از انجام اعمال حجّ تمتّع متوجّه شود كه چند شوط از طواف را، در طواف حج يا عمره، سهوآ از داخل حجر اسماعيل انجام داده، حجّ او صحيح است، ولى بايد آن طواف را تكميل كند، سپس نماز طواف را اعاده نمايد.

طواف کردن از روی دیوار حجر اسماعیل [طواف از بیرون حجر اسماعیل]

پرسش : تکلیف کسی که در بعضی از دورها از روی دیوار حجر اسماعیل طواف کرده است چیست؟
پاسخ : اگر كسى در بعضى از دورها از روى ديوار حجر اسماعيل طواف كند، كافى است همان مقدار را اعاده كند، و اعاده تمام طواف لازم نيست (البتّه در شرايط كنونى عملا هيچ كس روى ديوار حجر نمىرود).

طواف در خارج از خانه کعبه [طواف کردن از بیرون خانه کعبه]

پرسش : آیا طواف در داخل خانه کعبه نیز صحیح است؟
پاسخ : طواف بايد در خارج خانه كعبه باشد. بنابراين، طواف در داخل خانه كعبه جايز نيست.

طواف روی شاذروان [طواف کردن از بیرون خانه کعبه]

پرسش : آیا طواف روی شاذروان صحیح است؟
پاسخ : احتياط آن است روى آن قسمت از كناره كعبه كه شاذروان نام دارد، طواف نكند؛ هر چند امروز شاذروان طورى ساخته شده كه عملا امكان طواف روى آن نيست.

دست گذاشتن روی دیوار کعبه یا حجر هنگام طواف [طواف کردن از بیرون خانه کعبه]

پرسش : آیا دست گذاشتن بر دیوار خانه کعبه یا حجر اسماعیل هنگام طواف جایر است؟
پاسخ : دست گذاشتن بر ديوار خانه كعبه، يا بر ديوار حجر اسماعيل، يا دست گذاردن روى ديوار حجر اسماعيل، ضررى براى طواف ندارد.

داخل خانه کعبه شدن هنگام طواف [طواف کردن از بیرون خانه کعبه]

پرسش : اگر طواف کننده در اثنای طواف داخل خانه کعبه شود تکلیف چیست؟
پاسخ : هرگاه در اثناى طواف داخل خانه كعبه شود طواف او باطل است، و بايد اعاده كند.

محدوده طواف [حد مطاف]

پرسش : طواف در چه محدوده ای باید انجام شود و آیا واجب است بین مقام ابراهیم و خانه کعبه باشد؟
پاسخ : مشهور ميان جمعى از فقها اين است كه بايد طواف در فاصله مقام ابراهيم و خانه كعبه باشد و از هر طرف بايد اين فاصله در نظر گرفته شود، بنابراين در طرف حجر اسماعيل محدوده طواف شش ذراع و نيم (كمتر از سه متر و نيم) خواهد بود، زيرا حجر اسماعيل (كه مجموعآ بيست ذراع است) از آن كم مىشود، ولى حق اين است كه طواف در تمام مسجد الحرام جايز مىباشد؛ هر چند در غير مواقع ازدحام رعايت احتياط مستحب است؛ يعنى اگر طواف كردن در فاصله مزبور مشكل نباشد، از آن حد خارج نشود.

اتصال صفوف طواف کنندگان [حد مطاف]

پرسش : آیا اتصال صفوف طواف کنندگان شرط است؟
پاسخ : اتّصال صفوف طواف كنندگان شرط نيست.

طواف در طبقات بالا [حد مطاف]

پرسش : آیا طواف در طبقات بالا صحیح است؟
پاسخ : طواف در طبقات بالا در حال ازدحام زياد، و در مورد بيماران كه اجازه طواف از پايين به آنها داده نمىشود، اشكالى ندارد؛ همچنين طواف در زير سقفها و رواقها مانعى ندارد. و گرفتن نايب لازم نيست.

طواف در خارج مطاف [حد مطاف]

پرسش : خانمى بدون كمك ديگران قادر بر طواف نيست يا بايد او را با تخت در خارج مطاف طواف دهند، يا شخص نامحرمى او را بر پشت بگيرد، و در محدوده مطاف طواف دهد. وظيفه‌اش چيست؟
پاسخ : با توجّه به اين كه به فتواى ما مطاف حدّ معينى ندارد، و طواف در تمام مسجد الحرام جايز مىباشد. او را با تخت در پشت مقام ابراهيم طواف دهند.

حد معین نداشتن طواف [حد مطاف]

پرسش : چنانچه محرم يقين داشته باشد كه در حال طواف در محدوده معيّن با مرد نامحرم يا زن نامحرم برخورد مى‌كند، آيا باز هم لازم است در محدوده معيّن طواف كند؟
پاسخ : طواف حدّ معينى ندارد و طواف در تمام مسجد الحرام جايز مىباشد، به علاوه برخورد از روى لباس بدون قصد خاصّ اشكال ندارد.

شرط بودن موالات در طواف [موالات]

پرسش : آیا در طواف واجب و مستحب موالات شرط است؟
پاسخ : موالات عرفى در طواف شرط است؛ يعنى بايد هفت دور پى در پى دور خانه خدا بگردد، و كمتر از هفت دور كافى نيست؛ ولى در طواف مستحب موالات شرط نيست.

قطع طواف جهت رفع خستگی [موالات]

پرسش : آیا قطع عمدی طواف برای رفع خستگی و مانند آن جایز است و موالات به هم نمی خورد؟
پاسخ : هرگاه طواف را عمدآ قطع كند (براى رفع خستگى، يا نوشيدن آب، و مانند آن) ولى از مسجد خارج نشود، و قبل از فوت موالات بازگردد، و از همان جا كه قطع كرده ادامه دهد، طوافش صحيح است. خواه كمتر از سه شوط و نيم طواف كرده باشد، يا بيشتر.

نشستن در اثنای طواف [موالات]

پرسش : آیا محرم می تواند در حال طواف برای رفع خستگی بنشیند؟
پاسخ : نشستن در حال طواف براى رفع خستگى مانعى ندارد؛ ولى احتياط واجب آن است كه موالات عرفى به هم نخورد (يعنى مطابق معمول طواف را پشت سر هم و بدون فاصله زياد بجا آورد).

نائب گرفتن برای ادامه طواف به خاطر خستگی [موالات]

پرسش : شخصى در شوط ششم بر اثر خستگى از ادامه طواف باز مى‌ماند. بدين جهت طواف را قطع نموده، به استراحت مى‌پردازد، و شخص ديگرى را نايب مى‌كند كه بقيّه طوافش را انجام دهد؛ سپس خودش نماز طواف را بجا مى‌آورد. بعدآ متوجّه مى‌شود كه استراحت در وسط طواف موالات را بر هم نمى‌زند. اكنون وظيفه‌اش چيست؟
پاسخ : بقيّه طواف را خودش تكميل مىكند، سپس نمازش را اعاده مىنمايد.

قطع طواف برای اقامه نماز [موالات]

پرسش : آیا برای اقامه نماز واجب یا مستحب که وقت مخصوص دارد، می توان طواف را قطع کرد؟
پاسخ : هرگاه كسى مشغول طواف واجب باشد و وقت نماز فريضه، يا نافله وتر فرا رسد، مىتواند طواف را قطع كرده، و نماز را بهجا آورد، سپس بقيّه طواف را تكميل كند؛ خواه قبل از سه شوط و نيم باشد، يا بعد از آن.

قطع طواف در تنگی وقت نماز واجب [موالات]

پرسش : تکلیف کسی که در حال طواف می باشد و وقت نماز واجب او تنگ است چیست؟
پاسخ : اگر شخصى در حال طواف باشد، و وقت نماز واجب تنگ گردد، واجب است طواف را رها كند، و نمازش را بخواند، سپس طوافش را كامل كند.
تعداد صفحات : 537