پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

شرایط حج نذری [فصل چهارم حج نذری]

پرسش : شرائط نذر حج چیست؟ و آیا با نذر کردن حج بر انسان واجب می شود؟
پاسخ : کسى که عاقل و بالغ باشد، و از روى قصد و اختیار نذر کند که حج بجا آورد، حج بر او واجب مىشود.

نذر حج توسط زن بدون اجازه شوهر [فصل چهارم حج نذری]

پرسش : آیا نذر حج توسط زن بدون اجازه شوهر صحیح است؟
پاسخ : نذر حج توسط زن بدون اجازه شوهرـ در صورتى که با حقّ او منافات داشته باشد ـ جایز نیست، و در صورتى که منافات نداشته باشد صحیح است، مثل این که زن همسفر شوهر باشد.

نذر حج قبل از ازدواج و اجازه شوهر [فصل چهارم حج نذری]

پرسش : اگر خانمى قبل از ازدواج نذر كرده باشد كه حجّى بجا آورد، آيا در اين صورت اجازه شوهر لازم است؟ آيا شوهر حقّ ممانعت دارد؟
پاسخ : اگر خانمى قبل از ازدواج نذر کرده باشد که حجّى بجا آورد، پس از ازدواج جهت انجام فریضه حج، اجازه شوهر لازم است، و شوهر حقّ ممانعت دارد. مگر این که به هنگام ازدواج شرط کرده باشد.

تاخیر در انجام حج نذری [فصل چهارم حج نذری]

پرسش : آیا می توان حج نذری را به تاخیر انداخت؟
پاسخ :

هرگاه نذر حج کند و زمانى براى آن تعیین نکند مىتواند آن را تاخیر بیندازد؛ (ولى احتیاط آن است که زیاد به تاخیر نیندازد). ولی اگر زمانى براى حج نذری معیّن کرده، واجب است در همان زمان انجام دهد، وچنانچه عمدآ انجام ندهد باید کفّاره بدهد (کفاره نذر مانند کفاره روزه ماه مبارک رمضان است)، و احتیاط آن است که حج را نیز قضا کند.

نذر کردن حج و فوت نمودن [فصل چهارم حج نذری]

پرسش : کسی که نذر کرده حج بجا آورد اگر قبل از انجام حج فوت کند آیا ورثه نسبت به آن حج نذری تکلیفی دارند؟
پاسخ : هرگاه کسى نذر کند اگر فلان حاجتش روا شد حج بجا آورد، و قبل از روا شدن آن از دنیا برود، قضاى نذر لازم نیست؛ امّا اگر بعد از روا شدن حاجت و در حالى که مىتوانسته به حج رود، از دنیا برود، باید ورثه او آن را قضا کنند، یا براى او اجیر بگیرند، و احتیاط آن است که پول آن را با رضایت ورثه (اگر همه کبیر باشند) از اصل ترکه بردارند.

عدم کفایت حج نذری از حجة الاسلام [فصل چهارم حج نذری]

پرسش : آيا حج نذري کفايت از حجة الاسلام مي کند؟
پاسخ : حج نذری از حجه الاسلام کفایت نمی کند.

تعریف حج بذلی [فصل پنجم حج بذلی]

پرسش : حج بذلی چیست؟ و آیا قبول آن واجب است و کفایت از حجة الاسلام می کند؟
پاسخ : هرگاه کسى مخارج رفتن به مکّه را ندارد، ولى دیگرى مالى به او مىبخشد، یا در اختیار او مىگذارد که با آن حج برود، و مخارج زن و فرزند او را نیز در این مدّت مىپردازد، بر چنین کسى حج واجب است؛ هر چند بدهکار باشد، و در موقع بازگشت نیز وسیله کافى براى امرار معاش نداشته باشد، و قبول کردن چنین هدیهاى واجب است، مگر این که منّت، یا ضرر، یا مشقّت غیر قابل تحمّلى به همراه داشته باشد، و این حج کفایت از حجّ واجب مىکند، و آن را حجّ بذلى مىنامند.

قبول کردن حج بذلی و واجب الحج شدن [فصل پنجم حج بذلی]

پرسش : آیا با بخشیده شدن مالی معادل مخارج حج به انسان، باید قبول کند و حج بر انسان واجب می شود؟ و آیا کفایت از حجة الاسلام می کند؟
پاسخ : اگر شخصى مالى معادل مخارج حجّ به دیگرى ببخشد سه صورت دارد: الف: شرط کند که حج بجا آورد، باید قبول کند و طبق شرط عمل نماید. ب: اگر پول دهنده بگوید: مخیّر هستى که با آن حج بجا آورى، یا در راه دیگر مصرف کنى در این صورت نیز باید حج بجا آورد. ج: بلکه اگر اسم حج را هم نیاورد، و فقط مال را به او ببخشد، احتیاط آن است که قبول کند و حج بجا آورد؛ مشروط بر این که در بازگشت زندگى او تامین باشد، و چنین حجّى، کفایت از حجّ واجب مىکند.

کفایت حج بذلی از حجة الاسلام [فصل پنجم حج بذلی]

پرسش : آیا حج بذلی کفایت از حجة الاسلام می کند؟
پاسخ : حج بذلی کفایت از حجّ واجب مىکند.

منصرف شدن باذل از بذل در حج مستحبی [فصل پنجم حج بذلی]

پرسش : آیا کسی که مالی به دیگری بخشیده تا حج بجا آورد می تواند از بخشش خود منصرف شود و مال خود را پس بگیرد؟
پاسخ : در حجّ بذلى، دهنده پول مىتواند از بذلش برگردد (مگر این که خویشاوند یکدیگر باشند) ولى اگر در بین راه باشد، باید هزینه بازگشت او را بپردازد، و اگر بعد از احرام باشد، بازگشت او اشکال دارد، ولى در مواردى که از فیش استفاده مىشود و عملا قابل بازگشت نیست، حقّ رجوع ندارد.

هزینه قربانی و کفارات در حج بذلی [فصل پنجم حج بذلی]

پرسش : هزینه قربانی و کفارات در حج بذلی بر عهده کیست؟
پاسخ : قربانى در حجّ بذلى بر عهده دهنده پول (باذل) مىباشد، ولى کفّارات بر عهده وى نیست، هر چند احتیاط مستحب آن است که کفّارات غیر عمدى را بپردازد. و اگر باذل پول قربانى را ندهد حج واجب نمىشود. مگر این که در بازگشت زندگى او تامین باشد، که در این صورت حج بر وى واجب مىگردد، و به جاى قربانى روزه مىگیرد.

حج بذلی از طرف نهادها یا سازمانها [فصل پنجم حج بذلی]

پرسش : آیا فرستاده شدن به حج از طرف شخص یا نهاد یا ارگانی بدون این که ملزم به کاری باشد، نیز حج بذلی محسوب می شود؟
پاسخ : مواردى که شخص، یا نهاد، یا ارگانى، فردى را بدون این که ملزم به انجام کارى باشد به حج مىفرستد، شبیه حجّ بذلى است، و قبول آن لازم است و کفایت از حجّ واجب مىکند.

عدم وجوب حج با بذل هزینه حج برای ناتوان از سفر حج [فصل پنجم حج بذلی]

پرسش : کسی که توانایی سفر حج را ندارد، اگر مخارج حج به او بخشیده شود، آیا حج بر او واجب می شود؟ و آیا لازم است نائب بگیرد؟
پاسخ : کسى که توانایى سفر حج ندارد، و امیدى به تواناییش در آینده نیز نمىباشد، علاوه بر این، از نظر مالى نیز مستطیع نیست، اگر شخصى نفقه حج او را بدهد، حج بر او واجب نمىشود تا شخصى را نایب کند که از طرف او به حج برود، همچنین است اگر شخصى او را میهمان کند.

اقسام حج [فصل ششم اقسام حج]

پرسش : حج چند قسم دارد؟
پاسخ : حج بر سه گونه است: حجّ تمتّع ، حجّ قِران و حجّ اِفراد .

تفاوت حج تمتع با حج قران و افراد [فصل ششم اقسام حج]

پرسش : حج تمتع و قران و افراد چه فرقی با هم دارند و هر کدام از اقسام حج، وظیفه چه کسانی است؟
پاسخ : حجّ تمتّع وظیفه کسانى است که فاصله محلّ سکونت آنها تا مکّه معظّمه چهل و هشت میل (حدود هشتاد و شش کیلومتر) یا بیشتر باشد و حجّ قِران و اِفراد وظیفه اهالى مکّه معظّمه و کسانى است که منازل آنها در کمتر از این مسافت قرار دارد.

حج تمتع برای اهل مکه که به خارج از مکه سفر کرده [فصل ششم اقسام حج]

پرسش : کسی که اهل مکه است اگر به خارج مکه سفر کند، آیا می تواند حج تمتع بجا آورد؟
پاسخ : کسى که اهل مکّه است اگر به خارج از مکّه سفر کند، سپس به سوى مکّه بازگردد، مىتواند حجّ تمتّع یا حجّ قِران و اِفراد بجا آورد.

سکونت در مکه و وظیفه نسبت به نوع حج [فصل ششم اقسام حج]

پرسش : کسی که مکه را به عنوان محل سکونت انتخاب کند وظیفه او نسبت به نوع حج (تمتع یا قرآن و افراد) چیست؟
پاسخ : کسى که خارج از مسافت چهل و هشت میل (حدود هشتاد و شش کیلومتر) زندگى مىکند، هرگاه بیش از دو سال در مکّه اقامت نماید، وظیفه او همان وظیفه اهل مکّه است؛ خواه قبلا مستطیع بوده، و یا پس از اقامت مستطیع شده باشد، و خواه اقامت او به قصد همیشگى باشد، یا به قصد مدّت محدود.

استمرار عرفی برای اقامت دو سال در مکه [فصل ششم اقسام حج]

پرسش : آيا منظور از اقامت دو سال در مكّه معظّمه، اقامت مستمر وپى در پى است، يا اين حكم شامل كسانى كه چندين ماه از سال را در آنجا مقيم هستند، مخصوصآ ماههاى حج، و در طول سه چهار سال در مجموع دو سال آن را در مكّه بوده‌اند، نيز مى‌شود؟
پاسخ : منظور اقامت مستمرّ عرفى است.

تفاوت حج تمتع و افراد [فصل ششم اقسام حج]

پرسش : حج تمتع چه فرقی با حج افراد دارد؟
پاسخ :

حجّ اِفراد مانند حج تمتّع است، با این تفاوت که اوّلا : در حجّ تمتّع قربانى هست و در حجّ اِفراد قربانى واجب نیست؛ هر چند استحباب دارد. ثانیآ : عمره حجّ اِفراد پس از انجام مناسک حجّ است، بر خلاف عمره تمتّع که قبل از حج انجام مىشود. ثالثآ : عمره تمتّع طواف نساء ندارد، ولى عمره مفرده که بعد از حجّ اِفراد انجام مىشود طواف نساء دارد. در حقیقت حجّ اِفراد دو طواف نساء دارد؛ یکى در پایان حج و دیگرى در پایان عمره مفرده.

عدول از حج تمتع به حج افراد یا قران [فصل ششم اقسام حج]

پرسش : آیا عدول از حج تمتع به حج افراد یا قران جایز است؟ و کسی که وظیفه او حج تمتع است در چه صورتی می تواند نیت خود را به حج قران یا افراد تغییر دهد؟
پاسخ :

کسى که وظیفه او حجّ تمتّع است نمىتواند به حجّ اِفراد یا حجّ قِران تغییر نیّت دهد؛ مگر این که وقت تنگ باشد، به طورى که نتواند عمره تمتّع را تمام کرده و به حج برسد. در این صورت مىتواند عمره تمتّع را رها کرده، نیّت حجّ اِفراد یا قِران کند، و وظایف حج (بجز قربانی که در حج افراد یا قران واجب نیست ) را بجا آورد، و بعد از پایان حج، عمره مفرده انجام دهد (مانند سایر کسانى که حجّ قِران و اِفراد انجام مىدهند) و منظور از تنگ بودن وقت براى حج این است که نتواند وقوف در عرفات را، که از ظهر تا غروب روز عرفه است، درک کند.

تأخیر انداختن عمره مفرده در حج افراد [فصل ششم اقسام حج]

پرسش : شخصی که وظیفه اش حجّ افراد است، تا چه زمانی بدون عذر مى تواند عمره مفرده را تأخیر بیندازد؟
پاسخ : احتیاط واجب آن است که بلافاصله بعد از حجّ بجا آورد و تاخیر نیندازد و اگر ناچار به تاخیر شد، قبل از پایان ذى الحجّه بجا آورد.

عدول از حج افراد به عمره تمتع یا عمره مفرده [فصل ششم اقسام حج]

پرسش : بر شخصى حجّ اِفراد واجب گشته، و به قصد انجام آن در يكى از ميقاتها مُحرم شده است. آيا چنين شخصى مى‌تواند نيّت خود را به عمره تمتّع تبديل نمايد، و حجّ تمتّع بجا آورد؟ آيا مى‌تواند حجّ اِفراد را به عمره مفرده تبديل نموده، و پس از انجام آن، براى عمره تمتّع محرم شود؟
پاسخ : نمىتواند عدول کند، و تبدیل نمىشود.

علت نامگذاری حج قران [فصل ششم اقسام حج]

پرسش : علت نام گذاری حج قران به این نام چیست؟
پاسخ : علت نامگذارى این قسم به قران، همراه آوردن قربانى هنگام احرام بستن است.
تعداد صفحات : 535