پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 

میقات بودن مسجد تنعیم با وجود توسعه شهر مکه و داخل شهر قرار گرفتن [ادنی الحل]

پرسش : آیا با شرایط فعلى، که شهر مکّه بزرگ شده، و مسجد تنعیم در داخل مکّه قرار گرفته، این مسجد همچنان میقات است و مى توان از آن جا احرام بست؟ در صورت میقات بودن، شب و روز، و در سایه رفتن و نرفتن از نظر حکم شرعى تفاوت مى کند؟
پاسخ : مسجد تنعیم میقات عمره مفرده است، و شب و روز در آن فرق نمى کند، و زیر سایه رفتن در داخل شهر مکّه ضررى ندارد.

نیت حج تمتع هنگام احرام به تصور تقدم حج تمتع بر عمره تمتع [نیت]

پرسش : تکلیف کسی که تصور می کرده حج تمتع مقدم بر عمره تمتع می باشد و هنگام احرام نیت حج تمتع کرده است چیست؟
پاسخ : اگر بر اثر جهل به مسأله، يا جهت ديگرى، گمان كند كه حجّ تمتّع بر عمره تمتّع مقدّم است، و به هنگام احرام، نيّت حجّ تمتّع كند، وقصد داشته باشد پس از احرام به عرفات و مشعر برود و مناسك حجّ تمتّع را انجام دهد، سپس عمره را بجا آورد، بنابر احتياط واجب احرام او باطل است، و بايد در ميقات دوباره محرم شود، و اگر از ميقات عبور كرده، بايد در صورت امكان به ميقات برگردد و در آنجا محرم شود، و اگر امكان بازگشت به ميقات نيست، از همانجا كه هست محرم مىشود، و اگر وارد حرم شده و توجّه به مسأله پيدا كرده، بايد در صورت امكان از حرم خارج شود و محرم گردد، و گرنه در همانجا احرام مىبندد، و اعمال او صحيح است.

خلاصه ترتیب میقات ها [کلیات میقات]

پرسش : لطفا ترتیب میقات ها را به طور خلاصه بیان کنید؟
پاسخ : ترتيب ميقاتها به طور خلاصه بصورت زير است: 1. ميقات عمره حجّ تمتّع يكى از ميقاتهاى پنجگانه معروف است؛ خواه حجّ واجب باشد يا مستحب. 2. ميقات حجّ تمتّع مكّه است. 3. ميقات حجّ اِفراد يا قِران يكى از ميقاتهاى پنجگانه است. 4. ميقات عمره مفرده ادنى الحلّ است؛ يعنى نخستين محلّى كه از حرم بيرون باشد، مانند تنعيم و جعرانه و حديبيّه. 5.ميقات كسانى كه خانه آنها بعد از ميقات است، همان منزلشان مىباشد، كه براى عمره تمتّع يا حجّ اِفراد و حجّ قِران مىتوانند از آنجا محرم شوند، ولى بهتر است آنها نيز از يكى از ميقاتهاى پنجگانه احرام ببندند.

بستن همیان، کمربند یا شال دوخته [لباس دوخته ]

پرسش : آیا بستن همیان، کمربند یا شال دوخته برای محرم جایز است؟
پاسخ : بستن هميان (هميان چيزى است كه، بر كمر مىبندند و پول نقد و مانند آن را در آن مىگذارند ) و مانند آن بر كمر مانعى ندارد، هر چند دوخته شده باشد. همچنين بستن كمربند روى احرامى نيز مانعى ندارد؛ خواه دوخته باشد، يا غير دوخته. بستن شال دوخته شده روى احرامى نيز بىمانع است، امّا احتياط مستحب در تمام اينها ندوخته بودن است.

استفاده از فتق بند دوخته برای محرم [لباس دوخته ]

پرسش : آیا استفاده از فتق بند، برای محرم جایز است؟
پاسخ : استفاده از فتق بند، هر چند دوخته باشد، مانعى ندارد.

ساعت با بند دوخته شده [لباس دوخته ]

پرسش : آیا ساعتهایی که بندهای دوختنی دارند برای زائران مرد که لباس احرام به تن می کنند اشکالی دارند؟
پاسخ : دوخته بودن بند ساعت مانعی ندارد.

دوخته بودن دست یا پای مصنوعی [لباس دوخته ]

پرسش : آيا استفاده از دست و پاى مصنوعى، كه با چرمهاى دوخته شده به بدن مى‌بندند، براى جانبازان و معلولينِ مُحرم جايز است؟
پاسخ : اشكالى ندارد، و كفّاره هم ندارد.

کفش دوخته [لباس دوخته ]

پرسش : آيا احرام در كفش دوخته شده، كه تمام روى پا را نگيرد، جايز است؟
پاسخ : آرى جايز است؛ ولى بهتر است مردان در حال احرام چنين كفشى نپوشند.

گره زدن لنگ و رداء [لباس دوخته ]

پرسش : آیا می توان لنگ و رداء را به دور گردن یا کمر گره زد؟
پاسخ : احتياط واجب آن است كه لنگ احرامى را به گردن گره نزند؛ امّا گره زدن آن به دور كمر، مخصوصآ در آنجا كه احتياج به آن باشد، و همچنين گره زدن دو طرف رداء، يا استفاده از سنجاق براى نگهداشتن آن، يا لنگ مانعى ندارد، ولى بهتر ترك آن است، و آنچه در ميان بعضى از حجّاج معمول است، كه سنگى در كنار حوله گذاشته، و با يك قطعه كش يا نخ آن را به طرف ديگر مىبندند نيز جايز است، و بهترين راه براى حفظ لنگ، استفاده از كمربند است.

لباس دوخته برای زنان [لباس دوخته ]

پرسش : آیا زنی که محرم است می تواند لباس دوخته بپوشد؟
پاسخ : پوشيدن انواع لباس دوخته براى زنان بى مانع است.

پوشیدن دستکش برای زن [لباس دوخته ]

پرسش : آیا زنی که محرم است می تواند دستکش بپوشد؟
پاسخ :

پوشیدن دستكش برای زنی که محرم است جايز نيست، هر چند دوخته نباشد. همچنین استفاده از دستكش شفاف براى زنان مُحرم، اشكال دارد، ولى كفّاره ندارد.

تعدد کفاره به خاطر پوشیدن لباس های دوخته متعدد [لباس دوخته ]

پرسش : اگر محرم چند لباس دوخته متعدد بپوشد آیا برای هر کدام باید کفاره بپردازد؟
پاسخ : اگر محرم چند لباس دوخته بپوشد، بايد براى هر كدام يك كفّاره بدهد، و احتياط واجب آن است كه اگر آنها را توى هم كند و يك دفعه بپوشد، براى هر يك كفّاره جداگانه بپردازد.

تعدد کفاره به خاطر پوشیدن لباس ها متعدد در حال اضطرار [لباس دوخته ]

پرسش : اگر محرم ناچار باشد که لباس های متعدد بپوشد آیا کفاره نیز متعدد می شود؟
پاسخ : اگر از روى اضطرار لباسهاى متعدّد بپوشد كفّاره ساقط نمىشود؛ مگر اين كه كفّاره متعدّد موجب عسر و حرج شود.

تکرار کفاره به خاطر تکرار پوشیدن لباس دوخته [لباس دوخته ]

پرسش : اگر محرم بعد از پرداختن کفاره دوباره پوشیدن لباس دوخته را تکرار کند و یا لباسی که پوشیده از تن بیرون آورد و دوباره بپوشد آیا دوباره باید کفاره بپردازد؟
پاسخ : اگر لباسى، مثلا پيراهن، بپوشد و كفّاره آن را بپردازد، ودوباره پيراهن ديگرى بپوشد، يا همان را كه پوشيده از تن بيرون آورد و مجدّدآ بپوشد، بايد دوباره كفّاره بپردازد.

نماز طواف در پشت حجر اسماعیل به خاطر اشتباه در تطبیق مقام ابراهیم [محل خواندن نماز طواف]

پرسش : شخصى با اعتقاد به اين كه حجر اسماعيل مقام ابراهيم است، نمازش را در آنجا بجا آورده است. وظيفه‌اش چيست؟ اگر بعد از تقصير متوجّه شود، آيا اعمال بعد از نماز هم بايد اعاده گردد؟
پاسخ : بايد نمازش را در پشت مقام ابراهيم اعاده كند، و اعاده اعمال بعد لازم نيست.

نماز در حجر اسماعیل و عدم فرصت اعاده به خاطر حیض شدن [محل خواندن نماز طواف]

پرسش : خانمى نماز طواف خود را در حجر اسماعيل خوانده، و به منزل بازگشته، و سپس متوجّه شده كه حائض گرديده، و طبق عادت هر ماهه تا وقوف به عرفات پاك نمى‌شود. آيا نمازى كه خوانده صحيح بوده؟ اگر صحيح نبوده، وظيفه‌اش چيست؟
پاسخ : عمره او صحيح است، و بايد براى حجّ تمتّع محرم شود، و هنگامى كه براى اعمال مكّه به مكّه بازگشت، نماز طواف عمره را پشت مقام ابراهيم بجا مىآورد، و احتياط آن است كه نماز سابق را قبل از طواف حجّ تمتّع بخواند.

حکم وضعی بودن نماز طواف در پشت مقام ابراهیم [محل خواندن نماز طواف]

پرسش : آيا نماز در پشت مقام ابراهيم حكم تكليفى است، يا وضعى؟ به عبارت ديگر، اگر كسى (مثلا) نمازش را نزديك ديوار زمزم بخواند، آيا نمازش باطل است، يا فقط معصيت كرده، ولى نماز صحيح است؟
پاسخ : خواندن نماز طواف واجب پشت مقام ابراهيم جزء شرايط است، و جنبه حكم وضعى دارد، ولى اگر بر اثر ازدحام نتواند نماز را پشت مقام بخواند، تا جايى كه مزاحمتى براى طواف كنندگان نداشته باشد عقبتر مىرود.

عدم لزوم صبر برای خواندن نماز پشت مقام ابراهیم [محل خواندن نماز طواف]

پرسش : هرگاه فردى به خاطر ازدحام نتواند نماز طواف را پشت مقام بخواند، آيا بايد صبر كند تا خلوت شود، يا مى‌تواند فورآ نمازش را در جايى كه مقدور است بخواند، هر چند روزهاى بعد، در جاى نزديكتر بتواند بخواند؟
پاسخ : مىتواند در جايى كه مقدور است بخواند، و صبر كردن براى نزديكتر خواندن لازم نيست.

پایین آمدن برای نماز طواف از طبقات بالا [محل خواندن نماز طواف]

پرسش : آيا افرادي که از باب ضرورت در طبقات ديگر طواف مي¬کنند بايد براي نماز طواف پايين بيايند؟
پاسخ : اگر مي¬توانند بايد نماز را پايين بخوانند؛ ولي اگر مشقّت زياد دارد مي¬توانند در همان طبقه نيز نماز را بخوانند.

لبیک گفتن [لبیک]

پرسش : هنگام احرام لبیک به چه صورتی گفته می شود؟
پاسخ : واجب است هنگام احرام لبّيكهاى چهارگانه را همانند تكبيرة الاحرام نماز، به عربی صحيح ادا كند، و احتياط واجب آن است كه بصورت زير باشد : لَبَّيْکَ اللّهُمَّ لَبَّيْکَ، لَبَّيْکَ لا شَريکَ لَکَ لَبَّيْکَ، اِنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَکَ وَالْمُلْکَ، لا شَريکَ لَکَ؛ خداوندا! اجابت (و اطاعت) مىكنم دعوت تو را، و دگر بار هم اجابت مىكنم تو را، همتايى براى تو نيست، اجابت مىكنم تو را، ستايش تنها تو را سزاوار است، و نعمت و ملك از آن توست، هيچ همتايى ندارى! .

لبیک پنجم [لبیک]

پرسش : آیا گفتن لبیک پنجم هنگام احرام اشکال دارد؟
پاسخ : احتياط واجب آن است از افزودن لبّيك پنجم و عبارات ديگر خوددارى شود؛ مگر آنچه در مستحبّات لبیک بیان شده است. و چنانچه لبیک آخر را عمدا بگويد ضررى به احرام و تلبیه نمىزند. هر چند کار خلاف احتیاط کرده است.

عربی گفتن لبیک [لبیک]

پرسش : آیا لبیک ها را می توان به فارسی گفت؟
پاسخ : واجب است هنگام احرام لبیک های چهارگانه را به عربی صحیح بگویند.

عدم توانایی بر تلفظ صحیح لبیک ها [لبیک]

پرسش : تکلیف کسی که نمی تواند لبیک ها را به عربی صحیح تلفظ کند چیست؟
پاسخ : در صورتى كه زائر نتواند اين عبارات را به عربى صحيح ادا كند، بايد آن را ياد بگيرد، و اگر نتواند، يا وقت نباشد، كافى است ديگرى شمرده شمرده براى او بخواند و او تكرار نمايد، و چنانچه قادر بر تلفّظ صحيح نباشد، احتياط آن است آنچه را مىتواند بخواند، و ترجمه آن را نيز بگويد.

عبور کردن از میقات بدون احرام [احکام میقات]

پرسش : آیا عبور کردن از میقات بدون احرام جایز است؟
پاسخ : گذشتن از ميقات بدون احرام حرام است. بنابراین جايز نيست اختيارآ احرام را از ميقات تأخير بيندازد. بلكه احتياط واجب آن است كه از محاذات ميقات هم بدون احرام عبور نكند؛ اگرچه ميقات ديگرى بعد از آن باشد. البته اگر ميقات ديگرى در پيش داشته باشد در اين صورت احرام از ميقات دوم صحيح است؛ هر چند كار خلافى كرده است.

لبیک گفتن گنگ [لبیک]

پرسش : کسی که گنگ است چگونه باید لبیک بگوید؟
پاسخ : شخص گنگ بجاى گفتن لبّيك با دست خود اشاره مىكند، و زبان خود را طبق معمول حركت مىدهد، و بهتر است علاوه بر اين، كسى به نيابت از او نيز لبّيك بگويد، ولى واجب نيست.

تلبیه گفتن نائب به خاطر بیهوشی [لبیک]

پرسش : اگر کسی در میقات بیهوش باشد آیا از طرف او می توان لبیک گفت؟
پاسخ : هرگاه كسى در ميقات بيهوش باشد، از طرف او مىتوان نيّت كرد و لبّيك گفت.

کفایت یک بار گفتن لبیک و استحباب تکرار آن [لبیک]

پرسش : لبیک های چهار گانه چند مرتبه باید تکرار شود؟
پاسخ : در احرام فقط يك بار لبّيك گفتن (به صورتى كه گفته شد) واجب است، و بعد از آن، مستحبّ است آن را در حالات مختلف به مقدار امكان تكرار كند؛ يعنى در موقع سوار شدن بر مركب و پياده شدن، وگذشتن از پستيها و بلنديها، و پس از خواب، و بعد از نمازها تكرار مىنمايد.

بلند گفتن تلبیه [لبیک]

پرسش : آيا بلند گفتن لبیک ها استحباب دارد؟
پاسخ : بهتر است مردان صداى خود را به لبّيك بلند كنند.

عبور از میقات بدون احرام عمدا در حج تمتع [احکام میقات]

پرسش : حکم حج تمتع کسی که عمدا بدون احرام از میقات عبور کند چیست؟
پاسخ : هرگاه از روى علم و عمد بدون احرام از ميقات بگذرد، بايد به ميقات بازگردد و مُحرم شود، و اگر نتواند بازگردد حجّ او باطل است، وبايد سال بعد بجا آورد.
تعداد صفحات : 536