پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

یقین به مانع در اعضاء وضو بعد از نماز [عدم وجود مانع در اعضا ]

پرسش : اگر بعد از اتمام وضو یا خواندن نماز متوجه شود که مانع در اعضای وضو است، تکلیف چیست؟
پاسخ : اگر مانع بسيار کوچک باشد (به اندازه دو ميليمتر) وضو صحيح است و الا بايد مانع را برطرف کنند و دوباره وضو بگيرند و نمازي که خوانده اند را دوباره بخوانند.

وظیفه امام جماعت در صورت مشاهده مانع بر اعضاء وضو [عدم وجود مانع در اعضا ]

پرسش : اگر امام جماعت بعد از نماز بفهمد که در وضو مانعی بر پوستش بوده در حالی که قبل از وضو وارسی کرده و متوجه مانع نشده، وظیفه ی امام و مامومین چیست؟
پاسخ : در صورتی که مانع قابل توجهی باشد و یقین به نرسیدن آب کند باید نماز را اعاده کند ولی نماز مامومین صحیح است اما اگر احتمال می دهد که مانع بعد از وضو بوجود آمده است نماز خودش نیز صحیح است.

ایجاد مانع بر روی ناخن مصنوعی [عدم وجود مانع در اعضا ]

پرسش : ایجاد کردن مانع مثل نقاشی کردن بر ناخن مصنوعی،چه حکمی دارد؟
پاسخ : در فرض سؤال اشکالی ندارد و وضو صحیح است.

وظیفه ی عروس برای وضو هنگام داشتن آرایش غلیظ [عدم وجود مانع در اعضا ]

پرسش : چنانچه عروس آرایش زیاد و غلیظ داشته باشد و امکان پاک کردن آرایش مذکور نباشد، وظیفه اش چیست؟
پاسخ : در صورت امکان بر سنگ صاف تیمم کند اگر نمی تواند همان گونه نماز بخواند و بعدا اعاده کند.

عدم حجیت یقین مکلف [عدم وجود مانع در اعضا ]

پرسش : چنانچه شخصی یقین به عدم مانع داشت و بعد خلاف آن ثابت شود، آيا يقين او برايش حجّت بوده است؟
پاسخ : طهارت در نماز شرط واقعى است يعنى واقع ملاك است نه يقين مكلّف، پس اگر بعد از نماز متوجه مانع در اعضا باشد اعاده کردن نماز لازم است و یقین مکلف حجت نمی باشد.

خالکوبی بر روی اعضای وضو [عدم وجود مانع در اعضا ]

پرسش : خالکوبى چه حکمى دارد و آیا براى غسل و وضو مشکلى ایجاد مى کند؟
پاسخ : هرگاه ضرر خاصّى براى بدن نداشته باشد عکس هاى موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هرحال براى وضو و غسل مشکلى ایجاد نمى کند.

منظور از وجود مانع در وضو یا غسل [عدم وجود مانع در اعضا ]

پرسش : آیا موارد زیر براى وضو مانع به حساب مى آید و باید قبل از وضو آنها را برطرف کرد: الف) اثر نفتى که بعد از شستن با آب به دستها باقى مانده و به طور کامل برطرف نگردیده است. ب) رنگى که بر اثر مالیدن پوست بعضى از خوراکیها به دست مى ماند مثل پوست گردو که معمولا با گذشت زمان برطرف مى گردد. ج) اثر گچ و سیمان. د) دستها آلوده به مانعى است که نجس نیست ولى دیر (مثلا ظرف ده روز) برطرف مى گردد.
پاسخ : هرگاه چیزی که دارای جرم بوده و مانع رسیدن آب باشد بر روى اعضا در وضو یا غسل موجود باشد باید آن را برطرف کند و در غیر این صورت مانعى براى وضو نیست هر چند رنگ یا چربى داشته باشد ولى چنانچه مانعی در اعضا وجود داشته باشد که مانع از وصول آب وضو یا غسل باشد و نمى توان آن را فعلا برطرف کرد، باید مطابق دستور وضوى جبیره عمل کند.

عدم مانعیت ترشحات چشم در وضو [عدم وجود مانع در اعضا ]

پرسش : آیا ترشحات چشم مانع وضو است؟
پاسخ : در فرض سؤال مانع محسوب نمی شود.

حکم باقی ماندن سرمه بعد از پاک کردن [عدم وجود مانع در اعضا ]

پرسش : چنانچه سرمه را پاک نمایند، اما بعد از آن هاله ای باقی بماند، وظیفه چیست؟
پاسخ : این مقدار برای وضو مانعی ندارد.

حکم چرب بودن موی سر با روغن [عدم وجود مانع در اعضا ]

پرسش : چنانچه موی سر آغشته به روغن (روغن بادام و مانند آن ) شده باشد برای وضو تکلیف چیست؟
پاسخ : چربی های معمولی و کم، مانع از رسیدن آب به موی سر نیست و در صورت مانع بودن لازم است بيخ موها يا پوست سر که روغن و مانند آن ندارد را مسح کنند.

حکم مسح بر موی ژل و واکس زده [عدم وجود مانع در اعضا ]

پرسش : آیا مسح بر مویی که ژل یا واکس دارد،صحیح است؟
پاسخ : در فرض سؤال لازم است بيخ موها يا پوست سر که روغن و مانند آن ندارد را مسح کنند.

حکم وجود چربی طبیعی بدن برای وضو [عدم وجود مانع در اعضا ]

پرسش : آیا وجود چربى طبیعى، که در موهاى سر و روى پوست بدن است، و از غدّه هاى زیر پوست ترشّح مى شود، براى وضو ، مانع محسوب مى شود
پاسخ : این مقدار چربى، که در موها و بدن وجود دارد، معمولا مانع از رسیدن آب نمی باشد،مگر این که بیش از اندازه باشد که باید برطرف شود

لاک زدن به قسمت بلندی ناخن [عدم وجود مانع در اعضا ]

پرسش : اگر فقط قسمت بلندی ناخن دست که بلند شده است لاک داشته باشد آیا وضو اشکال دارد؟
پاسخ : آری، وضو باطل است

حکم ناخن مصنوعی در وضو و غسل [عدم وجود مانع در اعضا ]

پرسش : کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد؟ آیا برای وضو مانع محسوب می شود
پاسخ : در صورتي که ضرورتي براي اين کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتي وجود داشته باشد و امکان جداسازي ناخن هاي مصنوعي به هنگام وضو نباشد، بصورت عادي وضو را انجام مي دهد

حکم سرمه یا مداد چشم و مانند آن برای وضو [عدم وجود مانع در اعضا ]

پرسش : آیا مداد چشم یا سرمه و مانند آن مانع برای وضو محسوب می شوند
پاسخ : در صورتي که غليظ و مانع رسيدن آب نباشد مانعي ندارد. در غير اين صورت بايد برطرف شود

رنگ هايى كه زن ها براى رنگ كردن مو و ابروى خود به كار مى برند [عدم وجود مانع در اعضا ]

پرسش : آيا رنگ هايى كه زن ها براى رنگ كردن مو و ابروى خود به كار مى برند مانع وضو و غسل است؟
پاسخ : رنگ اشكالى ندارد، ولى مايعاتى كه لاي هاى از آن مى ماند مانع رسيدن آب است.

وضو با موي مصنوعي [عدم وجود مانع در اعضا ]

پرسش : وضو با موی مصنوعی چه حکمی دارد؟
پاسخ : در صورتی که مانع رسیدن آب به بدن نباشد اشکالی ندارد و اگر مانع باشد تنها در صورت ضرورت جایز است، و در این صورت حکم جبیره دارد مگر این که واقعا کشت حقیقی باشد و جزء بدن شود. و در صورت تشرف به حج در فرض اوّل باید یک کفّاره برای عمره و یک کفّاره برای حج بدهد.

وضو با مژه کاشته شده [عدم وجود مانع در اعضا ]

پرسش : خانمى براى زيبايى مژه مى كارد، براى وضو و غسل تكليفش چيست؟
پاسخ : در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی آن، به هنگام غسل و وضو نباشد، وضو و غسل جبیره ای می گیرند.

وظیفه ی مکلفی که دو دستش قطع شده برای شستن صورت [وضوی معلولین و بیماران ]

پرسش : شخصی که دو دستش قطع شده است، وظیفه ی او در مورد شستن صورت چیست؟
پاسخ : باید هنگام وضو صورت خود را بشوید بدین صورت : با دستش هر مقدار که امکان بود صورت خود را شسته و اگر ممکن نبود با دست مصنوعی، هر چند می تواند صورت را به صورت ارتماسی بشوید یعنی صورت را زیر شیر آب بگیرد و بعد دست و پاها را مسح می نماید.

وظیفه نائب در شستن صورت [وضوی معلولین و بیماران ]

پرسش : شخصی که نائب شده است برای وضو دادن شخص دیگری، وظیفه ی او در هنگام شستن صورت چیست؟
پاسخ : هنگام وضو دادن فرد، نایب با دستان خود صورت او را می شوید و احتیاط آن است که فاصله بین انگشتان منوب عنه را رعایت نماید و آن مقدار را بشوید.

حکم شستن باقیمانده دست کسی که دو دستش از آرنج قطع شده [وضوی معلولین و بیماران ]

پرسش : آیا شستن باقیمانده دستها براى شخصی که دو دستش از آرنج قطع شده برای وضو لازم است؟
پاسخ : شستن باقی مانده ی دست لازم نمی باشد.

مسح برای بیمارانی که لرزش شدید دست دارند [وضوی معلولین و بیماران ]

پرسش : شخصی است که دستهایش بى اراده تکان مى خورد. هنگام مسح سر، یا پا، قبل از آن که بخواهد مسح کند دستش بى اختیار به سر، یا پا کشیده مى شود آیا مى تواند روى همان خیسى سر یا پا مسح نماید، یا باید محلّ مسح را خشک کند؟
پاسخ : اگر خشک کردن محلّ مسح مشکل زیادى ندارد خشک کند در غیر این صورت مى تواند به همان صورت مسح کند.

وظیفه ی شخصی که دو دستش قطع شده برای مسح [وضوی معلولین و بیماران ]

پرسش : وظیفه ی شخصی که دو دستش قطع شده است برای مسح کردن چیست؟
پاسخ : اگر بتواند بدون مشقّت نائب بگیرد، سر و پا را مسح مى کند و الاّ از او ساقط است.

طریقه ی کشیدن مسح بر پایی که انگشتش قطع شده [وضوی معلولین و بیماران ]

پرسش : شخصی که انگشت شستِ پا و چند انگشت دیگرش قطع شده است براى کشیدن مسح پا چه وظیفه ای دارد؟
پاسخ : مسح را روى بقیّه پا مى کشد.

طریقه کشیدن مسح برای کسی که پا ندارد [وضوی معلولین و بیماران ]

پرسش : شخصی که پای او قطع شده است، چگونه باید مسح بکشد؟
پاسخ : در فرض سوال اگر مقداری از روی پا باقی مانده است همان قسمت را مسح نماید و اگر از مچ پا قطع شده احتیاط آن است که روى ساق پا را مسح کند و اگر غیر آن باشد مسح ساقط است.

حکم کشیدن مسح پا با دست قطع شده [وضوی معلولین و بیماران ]

پرسش : آیا براى فردى که دو دستش قطع شده، جایز است که با باقیمانده دست، روى قسمت باریکى از پا مسح بکشد؟
پاسخ : اشکالى ندارد.

وظیفه ی شخصی که یک دست دارد در مسح پا [وضوی معلولین و بیماران ]

پرسش : فردی که یک دست او قطع شده است، وظیفه ی او برای مسح چیست؟
پاسخ : با دست چپ مسح مى کند.

مسح برای کسی که هر دو دستش قطع شده [وضوی معلولین و بیماران ]

پرسش : کسى که قادر بر وضو نیست، نایب گرفته، و خودش نیّت وضو نموده، و با دست خود مسح مى کند، و اگر قادر بر مسح نباشد نایب دست وى را گرفته و با آن مسح مى کند، و اگر از آن هم ناتوان باشد نایب با گرفتن رطوبت از دست او عمل مسح را انجام مى دهد. اگر این شخص دست نداشته باشد، چه حکمى دارد؟
پاسخ : اگر به آسانی بتواند نائب بگیرد که از رطوبت دست او بگیرد و برای او مسح کند این کار را انجام دهد. در غیر اینصورت مسح ساقط است، ولی اگر بتواند ساق پا را مسح کند این کار را ترک نکند.

مسح با پشت انگشتان دست [وضوی معلولین و بیماران ]

پرسش : فردى که قطع نخاع شده است براى مسح پا تنها مى تواند با پشت انگشتان دست مسح بکشد. آیا این کار صحیح است؟
پاسخ : همین مقدار براى او کافى است.
تعداد صفحات : 603