پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

احیاء موات بلاد مسلمین توسط کافر [إحیای زمین ]

پرسش : اگر کافرى، زمین مواتى را در بلاد مسلمین احیا کند، آیا مالک آن مى شود؟
پاسخ : در صورتى که با موافقت حکومت اسلامى باشد، و لطمه اى به مسلمین نزند، مالک مى شود.

لازم نبودن افطار روزه برای حائض [احکام روزه زن حائض]

پرسش : آیا واجب است زن حایض برای اینکه روزه نداشته باشد چیزی بخورد؟
پاسخ : واجب نیست چیزی بخورد ولی نباید نیت روزه کند.

نجس شدن لباسی که خون کمتر از درهم دارد با نجاستی دیگر [موارد جواز نماز با بدن و لباس نجس ]

پرسش : اگر لباسی که به خون کمتر از درهم آلوده است نجاست دیگری روی آن بریزد نماز با آنچه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر خونى كه در لباس است كمتر از درهم باشد و نجاست ديگرى مانند بول روى آن بريزد نمازخواندن با آن جایز نيست.

خون کمتر از درهم در لباس امام جماعت [موارد جواز نماز با بدن و لباس نجس ]

پرسش : آیا خون کمتر از یک‌بندانگشت در لباس و بدن امام جماعت نیز معفو است؟
پاسخ : خون کمتر از درهم در بدن و لباس و بدن امام جماعت نیز معفو است.

تردید در اباحه زمین قبرستان [إحیای زمین ]

پرسش : شهردارى، قطعه زمینى را در یکى از شهرستان‌ها که در طرح جامع شهرسازى به‌عنوان فضاى سبز در نظر گرفته‌شده است، طبق قانون خریدارى کرده و تملّک نموده است، نظر به مجاورت زمین فوق با گلزار شهداى شهرستان، پس از کسب مجوّز قانونى، قسمتى از آن مکان به مدفن آنان اختصاص‌یافته و تاکنون قریب به 50 شهید دفاع مقدّس در آنجا مدفون گردیده است، بعضى در اباحه آن مکان ایجاد تردید می‌کنند، حکم شرع در این مسئله چگونه است؟
پاسخ : چنانچه زمین مزبور موات بوده اشکالى ندارد و چنانچه زمین آبادى بوده که مالک داشته، اگر شهردارى طبق موازین شرع آن را تملّک کرده است اشکالى نیست، در غیر این صورت دفن اموات در آن جایز نیست.

حکم خواب در شب ماه رمضان برای زنی که از حیض پاک‌شده [احکام روزه زن حائض]

پرسش : خواب زن حایض در شب رمضان نیز حکم خواب‌های اول و دوم در مورد جنب را دارد؟
پاسخ : خواب‌ها برای جنب است و حائض اگر تعمّد نداشته باشد روزه‌اش صحیح است.

سرایت خون به آستر لباس [موارد جواز نماز با بدن و لباس نجس ]

پرسش : اگر خونی که کمتر از درهم است به آستر لباس سرایت کرده باشد برای نماز چه حکمی دارد؟
پاسخ : هرگاه لباس داراى آستر است اگر خون به آستر نیز سرایت کند هرکدام خون جداگانه‌ای حساب می‌شود، ولى در پارچه اگر زیاد ضخیم نباشد و از یک‌طرف به‌طرف دیگر سرایت کند، پشت‌وروى آن‌یکی محسوب می‌شود.

زايل شدن خون کمتر از درهم بدون شستن [موارد جواز نماز با بدن و لباس نجس ]

پرسش : اگر خونى که کمتر از مقدار درهم است بدون شستن از لباس زایل شود آیا نماز با آن اشکال دارد؟
پاسخ : جاى آن نجس است، ولى براى نماز اشکالى ندارد.

زمین‌هایی که چگونگی تملک آن‌ها معلوم نیست [إحیای زمین ]

پرسش : آیا زمینی را پدران ما احیا کرده‌اند و یا خریداری کرده باشند و هیچ سندى نسبت به سابقه این زمین در دست نیست طبق قانون ارث به ورثه آن‌ها می‌رسد؟
پاسخ : اگر زمین را پدران شما احیا کرده‌اند و قبلاً موات بوده، طبق قانون ارث به ورثه آن‌ها می‌رسد و همچنین اگر خریدارى کرده باشند و اگر هیچ سندى نسبت به سابقه این زمین در دست نیست و شاهد و گواهى نیز وجود ندارد، ملک از آن‌کسی است که در دست اوست یعنى ملک اجداد شما بوده و باید به قانون ارث عمل کنید.

حکم روزه در صورت بقاء بر حیض به تصور ادامه حیض [احکام روزه زن حائض]

پرسش : اگر خانمی به تصور این‌که هنوز حیض ادامه دارد، غسل قبل از اذان صبح را ترک نموده باشد، اما در طول روز متوجه شود از حیض پاک‌شده است، روزه او چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر در طول روز بفهمد و نیت روزه کند درست است و اگر مبطل انجام داده، قضا دارد ولی کفاره ندارد.

خون کمتر از یک ‌بندانگشت در نماز [موارد جواز نماز با بدن و لباس نجس ]

پرسش : چه مقدار از خون در لباس نمازگزار معفو است؟
پاسخ : از موارد معفو نجاست بدن و لباس نمازگزار، خون كمتر از یک‌درهم (تقریباً به‌اندازه یک بندانگشت اشاره) در لباس يا بدن نمازگزار است؛ به‌شرط اين‏كه از خون حيض يا نفاس یا استحاضه یا خون سگ یا خوك یا مردار یا حيوان حرام‌گوشت یا خون كافر نباشد (بنا بر احتیاط واجب).

نمازخواندن با خون‌های پراکنده [موارد جواز نماز با بدن و لباس نجس ]

پرسش : اگر چند جای از بدن یا لباس نمازگزار آلوده به خون باشد اما درمجموع کمتر از درهم باشد، برای نماز چه حکمی دارد؟
پاسخ : هرگاه خون در چند جاى لباس يا بدن پراكنده باشد اگر مجموع آن كمتر از درهم (تقریباً به‌اندازه‌ی یک‌بندانگشت اشاره) است براى نماز ضررى ندارد.

معنی اراضی موات و اراضی ملی [إحیای زمین ]

پرسش : ملاک و معیار تشخیص اراضی موات از اراضی ملی چیست؟
پاسخ : اراضی موات، زمین‌هایی است که هرگز کسی آن را آباد نکرده است؛ و زمین ملی چیزی جز اراضی موات نیست.

وظیفه زن در صورت یقین به پاکی بعد از اذان صبح [احکام روزه زن حائض]

پرسش : اگر خانمی به هر علت (مثلاً خواب) متوجه نشده است که از حیض پاک‌شده و بعد از اذان صبح بفهمد که پاک‌شده است، وظیفه‌ی او چیست؟
پاسخ : هرگاه حائض یا نفساء بعد از بیدار شدن، متوجه شود که قبل از اذان صبح پاک‌شده، روزه او صحیح است و باید برای نماز غسل نماید

خواندن نماز با بدن یا لباس آلوده به خون بواسیر [موارد جواز نماز با بدن و لباس نجس ]

پرسش : آیا شخص با بدن یا لباس آلوده به خون هموروئید (بواسیر)، می‌تواند نماز بخواند؟
پاسخ : درصورتی‌که زخم ها در خارج بوده باشد، نمازخواندن مانعى ندارد و ملحق به قروح (زخم ها) و جروح (جراحت‌ها) است ولى اگر زخم، داخل باشد و خون بیرون آید، نمازخواندن با آن اشکال دارد؛ مگر در مواردى که عسر و حرج داشته باشد.

چگونگی وضو و نماز بعد از حجامت [موارد جواز نماز با بدن و لباس نجس ]

پرسش : اگر شخصی حجامت کند، برای وضو و نماز چه وظیفه‌ای دارد؟
پاسخ : اگر نتواند خون‌ها را بشوید و نیز خون در اعضای وضو نیست، به همان صورت وضو بگیرد و نماز را بخواند و اگر جراحت در اعضای وضو باشد، به‌صورت جبیره ای وضو بگیرد.

احیای زمین موات به‌واسطه اجیر [إحیای زمین ]

پرسش : اگر زمین موات را من پیدا و مشخص کنم ولی احیا و آباد کردن آن زمین به امر من و توسط مستأجر و یا و رعیت من باشد و حق‌الزحمه‌اش را بگیرد شرعاً مالک زمین من هستم یا رعیت؟
پاسخ : اگر برای شما آباد کرده باشد نه برای خودش، مالک آن شما می‌باشید.

حیوان ذبح شده ای که خونش به طور کامل بیرون نیامده [احکام ذبح]

پرسش : حکم ذبیحه اى که کاملا طبق موازین شرعیّه ذبح شده لکن پس از ذبح، آن را در آب خیلى داغ فرو مى برند به طورى که رگهایش بسته یا نیم بند شده و در نتیجه خون متعارف بیرون نیامده است از لحاظ گوشت و رگهاى خون دار داخل آن چیست؟
پاسخ : گوشت آن حلال است ولى احتیاط آن است که از خونهاى داخل آن اجتناب شود.

خوني که نمی‌داند خون زخم است يا نه [موارد جواز نماز با بدن و لباس نجس ]

پرسش : کسى که بدنش زخم است اگر در لباس یا بدن خود خونى ببیند و نداند از آن زخم است یا خون دیگر، تکلیفش برای نماز چیست؟
پاسخ : نمازخواندن با آن مشکل است.

خون زخم‌های متعدد در بدن [موارد جواز نماز با بدن و لباس نجس ]

پرسش : اگر بدن فردی چند زخم وجود داشته باشد آیا خون این زخم ها هم برای نماز اشکال ندارد؟
پاسخ : اگر چند زخم در بدن وجود دارد و به‌طوری نزدیک هم است که یک زخم حساب می‌شود تا وقتی‌که همه خوب نشده است نمازخواندن با آن‌ها اشکال ندارد، ولى اگر به‌اندازه‌ای از هم دور است که هرکدام‌یک زخم حساب می‌شود، هرکدام خوب شود باید بدن و لباس را از خون آن آب بکشد.

بایر شدن زمین موات بعد از احیاء شدن [إحیای زمین ]

پرسش : اگر فردي زمين مواتي را احيا کند ولي بعد از مدّتي مجدداً باير شود و ساليان طولاني بگذرد، آيا از ملکيت مالک خارج می‌شود؟
پاسخ : در اينجا زمين، باير محسوب می‌شود و در ملک او باقي می‌ماند، مگر این‌که اعراض کرده باشد يعني از زمين صرف‌نظر کند يا اعراض عملي ثابت شود؛ ولي اگر اعراض نکند هرچند مدّت طولاني بگذرد مالک است و زمان دخالتي ندارد.

حکم دیدن لکه خون در اول روز برای زن روزه‌دار [احکام روزه زن حائض]

پرسش : اگر خانمی در اول صبح، لکه خونی دیده و دیگر تا موقع افطار خونی ندیده باشد روزه‌ی او چه حکمی دارد؟
پاسخ : درصورتی‌که استمرار نداشته باشد روزه او صحیح است.

معفو نبودن خون اطراف زخم [موارد جواز نماز با بدن و لباس نجس ]

پرسش : آیا خونی که اطراف زخم موجود است، معفو است؟
پاسخ : قسمتی از لباس يا بدن كه با زخم فاصله دارد اگر با آن نجس شود بايد آب ‌کشیده شود، مگر جاهايى كه به‌طورمعمول خون از زخم به آنجا سرايت می‌کند.

جلوگيري از سرايت خون به ساير بدن [موارد جواز نماز با بدن و لباس نجس ]

پرسش : آیا پیشگیری از سرایت خون زخم به سایر قسمت‌های بدن یا لباس لازم است؟
پاسخ : هرگاه به‌آسانی می‌تواند زخم را پانسمان كند و از سرايت خون به ساير قسمت‌های بدن يا لباس جلوگيرى كند بايد اين كار را انجام دهد.

اختلاف بین کشاورزان و مدعیان مالکیت زمین موات [إحیای زمین ]

پرسش : در هندوستان فرمانروایان از كشاورزان مالیات‌های زيادى بابت زمین‌های كشاورزى مى‏گيرند درحالی‌که اين زمین‌ها متعلّق به كشاورزان بوده و از اجدادشان به آن‌ها رسيده است، مرقوم بفرماييد مالك زمین‌ها كيست؟
پاسخ : ظاهر آنچه بیان شد اين است كه فرمانروایان يد مالكانه بر زمین‌ها داشته و به‌عنوان مزارعه به رعايا واگذار كرده‏اند، حال كسانى كه معتقدند آن‌ها غاصب بوده يا اراضى موات‏ را به دست مردم داده‏اند، چنانچه دليل كافى براى اثبات مطلب خود اقامه كنند و ثابت شود مال پدران خودشان بوده از راه‌ها خلع يد به عمل مى‏آيد.

خروج روح بعد از ذبح [احکام ذبح]

پرسش : آیا خروج روح از بدن حیوان باید مستند به قطع رگها باشد؟ اگر گوسفندى در بلندى ذبح گردد و قبل از خروج روح از بلندى بیفتد و بمیرد، به گونه اى که خروج روح مستند به افتادن از بلندى باشد، آیا این ذبیحه حلال است؟
پاسخ : هرگاه ذبح بطور کامل انجام گرفته است، اشکالى ندارد.

صورت‌های جواز نماز با بدن یا لباس نجس [موارد جواز نماز با بدن و لباس نجس ]

پرسش : در چه مواردی میتوان‌ با بدن یا لباس نجس نماز خواند؟
پاسخ : در شش صورت اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد نماز او صحیح است: 1 ـ درجایی که به‌واسطه زخم یا جراحت و دمل، لباس یا بدن به خون ‌آلوده ‌شده باشد. 2 ـ درجایی که خون موجود در لباس کمتر از درهم باشد (درهم تقریباً به‌اندازه‌ی ‌یک «بندانگشت» اشاره است). 3 ـ هرگاه لباس‌های کوچک مانند جوراب و عرقچین او نجس باشد. 4 ـ محمول متنجّس. 5 ـ لباس زنى که پرستار بچه است. 6 ـ درجایی که ناچار است با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. مثلاً درجایی گرفتارشده که لباس او نجس است و قابل‌تبدیل نیست یا وقت براى تطهیر آن تنگ است در اینجا از باب ضرورت نماز در لباس نجس صحیح است.

خون زخم و جراحت در بدن و لباس نمازگزار [موارد جواز نماز با بدن و لباس نجس ]

پرسش : حکم خون زخم و جراحت و دمل در بدن و لباس نمازگزار چیست؟
پاسخ : هرگاه در بدن یا لباس نمازگزار خون زخم یا جراحت یا دمل باشد اگر به‌گونه‌ای است که آب کشیدن بدن یا لباس، کار مشکلى است تا وقتی‌که زخم یا جراحت و دمل خوب نشده می‌تواند با آن نماز بخواند، همچنین است چرکى که با خون بیرون می‌آید، یا دوایى که روى زخم می‌گذارند و نجس می‌شود، ولى اگر زخم به‌زودی خوب می‌شود و شستن خون آن از لباس یا بدن آسان است باید آن را آب کشد.

خواندن نماز با دندان مصنوعی متنجس [موارد جواز نماز با بدن و لباس نجس ]

پرسش : اگر دندان مصنوعی با خون لثه نجس شود و مکلف فراموش کند که فضای دهان را تطهیر کند و نماز بخواند آیا نماز او باطل است؟
پاسخ : نماز باطل نیست.
تعداد صفحات : 640