پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

استفاده از تنقیح مناط در توسعه حکم ازدواج به همجنسگرایان [زنانی که ازدواج با آنها حرام]

پرسش : سوالی درباره مساله تنقیح مناة داشتم که اطلاعات اندکی درباره آن در درس اصول فقه دانشگاهی خود کسب کرده بودم ( رشته اینجانب فقه و حقوق اسلامی است ) با آنچه من از این مبحث دریافته ام ؛ تنقیح مناه یعنی اینکه ما نیت اصلی خداوند از تحریم یک مساله را بفهمیم ، و اگر اینطور شد ؛ با از بین بردن آن نیت اصلی و جلوگیری از تحقق آن ؛ میتوانیم آن پدیده را انجام دهیم . مثال بارز آن هم از طرف استاد ما ؛ مساله تحریم خرید و فروش خون در اسلام بود که بواسط حرام بودن خون ؛ خریدو فروش آن نیز حرام و باطل بود تا آنکه با همین قاعده فقهی ؛ وقتی ما فهمیدیم هدف خالق از تحریم این مسئاله ؛ آن نبوده که جان بیماران به خطر بیفتد ؛ در نتیجه امروزه خرید و فروش خون در بیمارستان با هدف کمک به جان انسانها ؛ حلال شده است و یا حلال بودن دلستر ؛ که با پی بردن به هدف اصلی خالق از تحریم مسکرات ( سکرآور بودنشان ) و از بین بردن سکرآوری در دلستر ؛ این نوشیدنی حلال میشود حال سوال من درباره مساله همجنسگرائی است . ما در قرآن و روایات دلایل زیادی بر تحریم همجنسگرایی داریم . از سوی دیگر منابع علم ژنتیک ؛ و پزشکان معتبر روانشناس و ژن شناس ؛ امروزه مادرزادی بودن این مساله را در حدود ده درصد انسانها اثبات کرده اند . ( در اینجا نمیخواهم به بحث درباره درست یا غلط بودن نظر این کارشناسان بپردازم سوال من چیز دیگری است ) من میگویم برفرض آنکه حرفهای این متخصصین و پزشکان صحیح باشد و همجنسگرایی امری مادرزادی و غیرقابل تغییر در ده درصد مردم دنیا باشد ؛ آیا ما میتوانیم با استفاده از قاعده تنقیح مناه ؛ برای همجنسگرایان عقد شرعی جاری کرده و برای آنان ازدواج را متصور شویم ؟ به این شرح که در قرآن همجنسگرایی به این دلیل تحریم شده که نسل بشر را منقرض میکند ؛ و اگر آزاد شود کسی به سراغ جنس مخالف و بچه دار شدن نمیرود . و باعث خیانت بین زوج ها خواهد شد . حالا اگر برای ما با علم یقین ثابت شود که همجنسگرایی در همه مردم دنیا وجود ندارد و بجز همان ده درصد ؛ کسی به سراغش نمیرود و حتی اگر آزاد هم شود مردم عادی همجنسگرایی نخواهند نمود ؛ و با اثبات اینکه این ده درصد چاره ای ندارند و نمیتوان آنها را به هیچ طریقی به جنس مخالف مایل نمود ؛ آیا میتوان مانند حکم حلال شدن نوشیدن دلستر و یا خرید و فروش خون ؛ همجنسگرایی را نیز با قاعده تنقیح مناه ، فقط درباره همان کسانیکه بطور مادرزادی به آن مبتلا هستند ؛ حلال کرد و عقد شرعی بینشان جاری نمود تا هم جامعه به فساد نیفتد و هم اقدام آنان چارچوب شرعی پیدا کند و به هرزگی دچار نشوند ؟ و اگر پاسخ خیر است ؛ خواهشمندم توضیح بفرمایید که در چه صورتی میتوان از تنقیح مناه برای حلال کردن برخی حرامها بهره جست.
پاسخ : مفهوم تنقیح مناط این نیست، بلکه معنای آن این است که عرف از دلیل معنای وسیعتری بفهمد مثلا در عیوب فسخ نکاح عرف می گوید منظور این است که هر چیزی که مانع از آمیزش شود موجب فسخ نکاح است خواه از عیوب هفت گانه فسخ نکاح باشد یا عیوب دیگری که این اثر را داشته باشد. در مورد همجنسگرایی این استنباط کاملا اشتباه است نه تنقیح مناط است و نه دلیل دیگری از ادله معتبر شرع و یک گناه عظیم را با این بهانه ها نمی توان مجاز شمرد و این آمارها را نیز باور نکنید.

ازدواج با زن فاحشه که قول به رعایت عده داده [زنانی که ازدواج با آنها حرام]

پرسش : ازدواج موقت با کسی که قبلا فاحشه بوده . ولی هنگام ازدواج موقت قول میدهد که عده را رعایت کند چه حکمی دارد ؟ اگر شک کنی که واقعا رعایت میکند چه حکمی دارد ؟
پاسخ : ازدواج موقت با زن فاحشه بنا بر احتياط واجب حرام است، اما چنانچه قول دهد عده را رعایت می کند و از ارتکاب کار خلاف خویش توبه نموده و یقین به بطلان قول او نباشد ازدواج با او اشکالی ندارد.

قماربازی مجازی [شرطبندی و قمار]

پرسش : قماربازی مجازی یعنی بازی که در عالم خارج هیچگونه پولی جابه جا نمیشود حکمش چیست ( با فرض اینکه بعضی از بازی ها صرفا برای قمار طراحی شده اند).
پاسخ : احتیاط واجب ترک آن می باشد.

ترک درمان به دلیل ناتوانی در تامین هزینه آن [خودکشی]

پرسش : كسي بخاطر نداشتن مخارج درمان به دكتر مراجعه نكند خودكشي حساب ميشود؟
پاسخ : باید سعی کند از طریق وام و یا خبر دادن به افراد خیر مشکل خود را تا می تواند حل کند.

وضعی یا تکلیفی بودن حکم ازدواج با فاحشه [زنانی که ازدواج با آنها حرام]

پرسش : ازدواج با فاحشه علاوه بر حرمت تکلیفی آیا باطل نیز هست؟
پاسخ : اصل عقد نیز اشکال دارد.

ازدواج موقت زن با دیگر در عده طلاق و قصد بازگشت به شوهر قبلی [احکام ازدواج در عده]

پرسش : مردی زنش را طلاق داده و زن ده روز بعد از طلاق با مرد دیگری عقد موقت و نزدیکی کرده است و الان پشیمان است و قصد رجوع دارند ولی مرد باقیمانده عقد موقت را نمی بخشد در فرض این که طلاق رجعی و یا خلع بوده و عقد دوم وطی به شبهه بوده حکم رجوع چگونه است؟
پاسخ : عقد موقت با آن مرد باطل بوده و اگر عقد را خودشان خوانده اند، حرام ابد شده اند و باید فورا جدا شود البته اگر همسرتان از حرمت و باطل بودن این کار اطلاع نداشته و تصورش صحیح و مشروع بودن آن بوده لازم است صبر کنید تا از آخرین نزدیکی با آن مرد سه عادت ماهیانه بگذرد و با شروع عادت سوم می توانید مجددا با عقد جدیدی با هم ازدواج کنید.

شک در حلال بودن ازدواج با فرد خاص [زنانی که ازدواج با آنها حرام]

پرسش : اگر شک داشته باشیم ازدواج با فردی, حلال است یا حرام, آیا میتوانیم با او ازدواج کنیم؟
پاسخ : باید احتیاط و تحقیق کنید.

عدم اطلاع از حرمت ازدواج با خواهر مفعول و بچه دار شدن [زنانی که ازدواج با آنها حرام]

پرسش : با توجه به اینکه خواهر و مادر مفعول لواط بر فاعل حرام هستند اگر مرد 50 ساله ای چنین ازدواجی کرده باشد ونوه هم دارد و حال احکام را یادگرفته تکلیفش چیست؟
پاسخ : اکنون باید از آن جدا شود هر چند در ظاهر با هم زندگی کنند ولی فرزندان آنها حلال زاده اند چون اطلاع نداشتند.

ازدواج زن فاقد رحم به علت جهل به رعایت عده [احکام ازدواج در عده]

پرسش : یک زن45 ساله صیغه بود 10 روز بعد از بذل مدت از سوی شوهرش عقد دائم یک مرد دیگر می شود و چون اصلأ رحم نداشته و عادت نمیشده است و فکرمیکرده لازم نیست عده نگه دارد حالا تکلیف چیست؟
پاسخ : با توجه به آنچه نوشته اید اگر رحم او کامل برداشته شده باشد عقد صحیح است.

ادعای در عده بودن بعد از عقد توسط زن [احکام ازدواج در عده]

پرسش : اگر زنی پس از عقد ازدواج ادعا نماید که در زمان خوانده شدن خطبه‌ی عقد در عده‌ی شخص دیگری بوده است (بدون اینکه مدرک یا دلیلی بیاورد) آیا ادعای او مسموع است؟
پاسخ : در صورتی که نتواند ادعای خود را ثابت کند از او پذیرفته نیست.

عدم کفایت حیض که زنا در آن صورت گرفته برای استبراء [احکام ازدواج در عده]

پرسش : اگر با زنی که شوهر ندارد در عادت ماهیانه زنا کند آن حیض برای استبراء از زنا کافی است؟
پاسخ : کافی نیست و بنابر احتیاط واجب باید حیض دیگری ببیند.

عدم حرمت در صورتی که عقد در عده را مرد وکالتا خوانده [احکام ازدواج در عده]

پرسش : زنی در ایام عده عقد موقت بوده و با علم به بطلان و حرمت عقد در عده متعه، با مرد دیگری عقد موقت کرده است، این عقد را مرد به وکالت از طرف زن خوانده ولی روح مرد از عده خبر نداشته و کاملا جاهل به عده زن بوده است، در این مدت نزدیکی صورت نگرفته، این زن هم نمیدانسته که این کار اشتباه ممکن است باعث حرمت ابدی بشود و گرنه اصلا این کار را نمی کرد و چون نتوانسته به مرد بگوید در عده هست مخفی کرده الان شما را به خدا اگر راهی هست که حرمت ابدی برداشته شود بفرمایید.با توجه به اینکه مرد به وکالت از طرف زن خوانده می شود گفت خودشان نخوانده اند ؟
پاسخ : در صورتی که مرد به وکالت از طرف زن خوانده حرام ابدی نشده اند و عقد آنها بعد از تمام شدن عده مانعی ندارد.

ازدواج با فرد دیگر هنگامی که با فرد زانی عقد موقت کرده [احکام ازدواج در عده]

پرسش : زن متاهلی در دوران عقد و عده همسر اولش با مردی زنا کرده و سپس بعد از عده طلاق همسر اول با زانی عقد موقت کرده(که بنابر بر فتوای معظم له حرام ابدی میباشند) و هنوز عقد موقت به پایان نرسیده با مرد سوم دیگری عقد موقت کرده... آیا با توجه به اینکه به زانی حرام ابدی بوده و عقد جاری نشده است عقد موقتی که با مرد سوم کرده است صحیح میباشد و رابطه شان حلال میباشد و میتوانند به زندگی ادامه دهند؟
پاسخ : احتیاط واجب این است که با هیچکدام از اینها ازدواج نکند.

 وضعیت عده در صورت ازدواج موقت بین عده با همان فرد

پرسش : در عقد موقت مردی بودم و باقیمانده مدت را به من بخشید و چند روز بعد از آن عادت ماهیانه شدم و در زمان عادت مجددا به مدت سه ساعت به عقد وی درآمدم ولی نزدیکی نداشتیم و الان عادت دومم نیز تمام شده است می توانم باشخص دیگری ازدواج کنم؟
پاسخ : اشکالی ندارد و می تواند ازدواج کند.

اختلاف فتوای مرجع زن و مرد در عقد وکالتی در عده [احکام ازدواج در عده]

پرسش : خانمی مقلد شما و در عده عقد جدید با وکالت خوانده که شما آنرا موجب حرمت ندانستید و شوهرم نمیداند من در عده بودم و مقلد رهبری است و آنرا حرام ابدی میداند و الان بعد از عقد مجدد تکلیف زندگیمان چیست؟
پاسخ : برای شما اشکالی ندارد و لزومی ندارد در این رابطه با شوهرتان صحبت کنید.

فوت مرد در طلاق و اطلاع زن از فوت بعد از تمام شدن عده و ازدواج [احکام ازدواج در عده]

پرسش : زنی از مردی طلاق گرفته و بعد از عده طلاق با مردی دیگر ازدواج کرده است بعد از چند سال از ازدواج دوم به آن زن خبر میرسد که شوهر قبلی او چند روز بعد از طلاق او مرده است حالا از نظر شرع حکم زن چیست با توجه به اینکه شوهر اول درمدت عده مرده و آن زن عده طلاق نگه داشته نه عده وفات؟
پاسخ : زنی از مردی طلاق گرفته و بعد از عده طلاق با مردی دیگر ازدواج کرده است بعد از چند سال از ازدواج دوم به آن زن خبر میرسد که شوهر قبلی او چند روز بعد از طلاق او مرده است حالا از نظر شرع حکم زن چیست با توجه به اینکه شوهر اول درمدت عده مرده و آن زن عده طلاق نگه داشته نه عده وفات؟

خواندن عقد ازدواج و نزدیکی در عده به گمان پاکی از حیض دوم [احکام ازدواج در عده]

پرسش : اگر کسی صیغه باشد و حیض اوّل را نگه دارد و در حیض دوم 7 روزه پاک شود و روز 8 عقد کند و روز 9 لک ببیند آیا عقدش باطل است در حالی که روز 7 مطمئن بوده که پاک شده اگر روز 8 نزدیکی داشتن تکلیف چیست ؟
پاسخ : عقد باطل است ولی اگر نزدیکی نکره باشند و یا عقد را وکیل خوانده باشد حرام ابد نشده اند.

ازدواج با فردی که مرجعش مدت عده را یک طهر می داند [احکام ازدواج در عده]

پرسش : آقایی مقلد معظم له می باشد، با خانمی ازدواج موقت کرده که مقلد مرجعی هست که یک طهر را در باب عده ازدواج موقت کافی میداند،آیا ازدواج این مرد اشکال دارد؟
پاسخ : نمی تواند ازدواج کند.

عقد موقت در عده با مهریه مبهم و ازدواج دائم بعد از آن [احکام ازدواج در عده]

پرسش : بنده با خانمی که 5 سال از همسر سابق خود جدا زندگی میکرد و نهایتاً از طریق دادگاه بصورت طلاق خلعی جدا شد، بعد از 40 روز از طلاق خانم ، با ایشان رابطه جنسی داشتم، برای اینکه گناه نباشد از روی رساله صیغه محرمیت را خواندیم و یک شاخه گل بعنوان مهر خانم تعیین کردیم، بعد یک سال ازدواج دائم کردیم، اکنون خانم بنده اصرار به طلاق دارد (بدلیل حرام بودن) حاج آقا خانواده من وقتی دلیل اصرار خانم من را میپرسد، من شدیداً خجالت میکشم موضوع را بیان کنم حال تکلیف چیست؟
پاسخ : اگر شاخه گل معین نبوده عقد اول که در عده خوانده شده باطل بوده و حرام ابد نشده اید و عقد دوم که در سال بعدی خوانده شده ظاهرا صحیح است و می توانید به زندگی خود ادامه دهید و در صورت تمایل به جدایی باید صیغه طلاق با رعایت شرایط صحت آن جاری شود.

 دیدن عادت ماهیانه بعد از ازدواج در عده با تصور یائسه بودن [احکام ازدواج در عده]

پرسش : خانمی هستم 51 ساله که یک ماه پیش از شوهرم طلاق گرفتم چون چهار ماه عادت نشده بودم گفتند یائسه شدی وعده نداری بلافاصله صیغه شدم و حالا که یک ماه از صیغه شدنم می گذرد عادت ماهانه شدم می خواستم بدانم عقد من چه حکمی دارد ؟
پاسخ : عقد موقت آنها اشکال دارد ولی اگر صیغه را خودشان نخوانده باشند حرام ابد نشده اند (البته اگر بعد از مدت طولانی مثلا بیش از دو سال عادت شروع شود حالت جدیدی می شود و حکم به بطلان عقد نمی توان کرد)

 عقد در عده توسط جاهل که نزدیکی بعد از اتمام عده صورت گرفته [احکام ازدواج در عده]

پرسش : اگر جاهل به موضوع یا حکم در عده عقد کند ولی نزدیکی در خارج از عده اتفاق بیافتد حرمت ابدی حاصل شده است یا خیر؟
پاسخ : خیر حرمت ابدی حاصل نمی شود.

شک در وقوع عقد در عده [احکام ازدواج در عده]

پرسش : یک خانم یادش نیست که آیا زمان عقد در عده بوده یا عده اش تمام شده بوده است مرد هم نمیدانسته، عقد این دو نفرصحیح است؟
پاسخ : ازدواجشان صحیح است.

 اطلاع دادن وقوع عقد در عده رجعی زن [احکام ازدواج در عده]

پرسش : اینجانب از همسر دومم با قرائت خطبه طلاق رجعی جدا شدم، ولی متاسفانه ایشان قبل از اتمام عده اش با یکی از دوستانم که هیچ اطلاعی از ازدواج بنده با وی و متاهل بودن همسرم نداشت ، ازدواج کرده اند. از آنجایی که همسر من از شرایط و آداب طلاق کاملا اطلاع داشته ولی دوستم فرد متشرعی نیست اما انسان خوب و متعهدی است ، و باز از آنجا که مطابق شرع مقدس ، ازدواج این دو باطل و حرمت ابدی دارند، وظیفه شرعی من بعنوان تنها مطلع از این جریان چیست؟ آیا باید دوستم که متاهل هم هست و یکی از اصلی ترین دلایل جدایی ما ارتباط همسرم با وی بوده ،را مطلع کنم یا تکلیفی متوجه اینجانب نیست؟
پاسخ : در صورتی که حکم شرع را نمی دانسته اند باید اطلاع دهید و اگر صیغه را خودشان نخوانده باشند حرام ابد نشده اند و بعد از تمام شدن عده می توانند با یکدیگر ازدواج کنند.

خواندن عقد توسط وکیل در عده با علم به حرمت ازدواج [احکام ازدواج در عده]

پرسش : زنی که در عده است و می داند ازدواج در عده حرام است با شخصی عقد می کند و عقد را وکیل می خواند آیا حرمت ابد حاصل شده است ( با توجه به اینکه از نظر زن ازدواج باطل بوده و زنا محسوب می شود).
پاسخ : در صورتی که با علم و اطلاع بوده حکم زنای در عده را دارد ولی حرام ابد نشده اند.

زنای نابالغ با زن شوهردار و ازدواج با زانیه بعد از طلاق و عده [احکام ارتباط با زن شوهر دار]

پرسش : اگر زن شوهرداری با فردی که به سن تکلیف نرسیده باشد زنا کند و بعدا از شوهرش طلاق بگیرد میتواند با آن فرد ازدواج کند یا آن فرد برای او حرام است ؟
پاسخ : بهتر است از ازدواج با آن فرد پرهیز کند.

عده زنای به عنف زن شوهردار [احکام ارتباط با زن شوهر دار]

پرسش : اگر با زن شوهر داری زنای به عنف شده باشد باید عده نگه دارد؟
پاسخ : در اینجا نسبت به زن صدق زنا نمی کند و بنابر احتیاط واجب باید عده نگه دارد.

ازدواج با زن مسلمانی که شوهر کافر دارد [احکام ارتباط با زن شوهر دار]

پرسش : با دختري غير ايراني و با مذهب بودايي در خارج از كشور آشنا شدم (بنده مقيم ايران نيستم)، آن دختر چندين ماه پس از آشنايي با من مسلمان شد، پس از آن متوجه شدم كه ازدواج كرده است اما از نظر عاطفي و زناشويي از همسرش جدا شده است و تنها با هم در يك خانه زندگي مي كنند، همسر او مسلمان نشد و پس از گذشت دو دوره عادت ماهانه طبق حكمي كه شنيده بودم (باطل شدن ازدواج زني كه مسلمان شده و همسرش كافر مي باشد) با او ازدواج موقت كردم و رابطه جنسي برقرار كردم و پس از چند ماه او به طور رسمي از همسر قبلي اش جدا شد. ايا دچار گناه شده ام؟ حكم ازدواج من با او به صورت دائم و يا موقت چيست؟
پاسخ : اگر در حالیکه آن مرد کافر بوده به عقد او درآمده عقدشان باطل است و ازدواج دائم یا موقت شما با آن دختر صحیح است اما اگر فکر می کرده اند عقد صحیح است و آمیزش هم صورت گرفته بعد از اطلاع از باطل بودن عقد باید عده نگه دارد تا بتواند با مرد دیگری عقد دائم یا موقت کند، در عقد دائم زني که عادت مي شود احتياط آن است که بقدري صبر کند که دوبار حيض ببيند و پاک شود و هنگامي که حيض سوم را ديد عده او تمام است. لذا اگر بعد از این مدت ایشان را عقد کرده باشید عقد صحیح است اما اگر قبل از تمام شدن عده بوده و خودتان صیغه عقد را خوانده باشید و آمیزش نیز صورت گرفته باشد بنابر احتیاط واجب حرام ابد شده اید مگر اینکه در رعایت مقدار عده به مرجعی رجوع کرده باشید که دو بار عادت شدن را کافی بداند.

 تعلق مهریه در صورت وطی به شبهه [احکام ارتباط با زن شوهر دار]

پرسش : وطی به شبهه با زن شوهر دار یا دختر مهریه هم دارد؟
پاسخ : بله مهریه دارد.

ازدواج زن شوهرداری که عقدش باطل بوده با زانی [احکام ارتباط با زن شوهر دار]

پرسش : عقد من و شوهرم به دلیل دلایل ذکر شده در عقد نامه عقد باطل بوده دادگاه این را تایید کرده در این مدت من با کس دیگری نزدیکی داشتم آیا میتونم با این آقا ازدواج کنم؟ چون شنیدم که نمیشود آیا شامل من میشود که عقدم باطل بوده و چند موارد دیگر که در عقدنامه عقد را باطل کردن؟
پاسخ : اگر می دانستند عقد اول باطل بوده و در عین حال نزدیکی واقع شده، ارتباط با فرد دوم مانع ازدواج نیست ولی اگر نمی دانسته باطل شده و نزدیکی واقع شده بهتر است با فرد دوم ازدواج نکند.
تعداد صفحات : 644