پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

خیار تبعض صفقه در ثمن [خیار شرکت]

پرسش : آیا خیار تبعض صفقه نسبت به ثمن هم جاری است به عبارت دیگر اگر بعض ثمن مستحق للغیر درآمد بایع میتواند بیع را فسخ کند؟
پاسخ : شامل ثمن نیز می شود.

قرض گرفتن از شخص دارای درآمد حرام [قرض ربوی ]

پرسش : قرض گرفتن از فردی که احتمال میدهی بخش یا تمامی درآمدش از طریق تجارت مواد مخدر است چه حکمی دارد؟
پاسخ :

در صورتی که تمام یا عمده درآمدش از این راه باشد وام گرفتن از او جایز نیست ولی چنانچه درآمد دیگری نیز داشته باشد و ندانید وام را از کدام درآمد می دهد برای شما اشکال ندارد.

حکم سود لقطه بعد از یک سال و پیدا شدن صاحب آن [استفاده از اموال پیدا شده ]

پرسش : اگر کسی مالی را پیدا کرد و بعد اعلام یکساله صاحبش پیدا نشد و آن را برای خود برداشت درصورتی که با آن پول کار کرد و سودی به دست آورد اگر بعدا صاحب این پول پیدا شود ، آیا فقط باید اصل پول را به او برگردانیم ، یا اصل و سود به دست آمده را باید برگردانیم؟
پاسخ : در فرض سؤال مصالحه نمایند.

استفاده از افزودنی ها و رنگ های خوراکی [حشرات]

پرسش : برخی از مواد غذایی افزودنی هایی دارند با علامتE،که برخی از آنها از موارد حرام ساخته شده اند مثلاE120،که از رنگ قرمز حشرات می باشد،حکم استفاده از چنین غذاهایی چیست؟
پاسخ : اگر از مواد حرام یا حیوان حرام گوشت گرفته شده باشد حرام است، در غیر این صورت حلال است

نگه داشتن پول چکی که تاریخ آن در سیستم بیمه برای چند روز دیگر ثبت شده [احکام بیمه ]

پرسش : شخصی که در شرکت بیمه کار می کند و بیمه را بصورت اقساط انجام میدهد بخاطر اینکه چک در زمانش وصول شود تاریخ آن را چند روز بیشتر از تاریخ مقرر در چک درسیستم تعریف میکند تا اگر چک در تاریخش وصول نشد چند روز فرصت داشته باشد حال اگر چک در تاریخش وصول شود حکم نگه داشتن پول تا زمان واریز در سیستم چه حکمی دارد، آیا اشکال دارد؟
پاسخ : تأخیرش جایز نیست و چک باید در تاریخ خودش وصول پیدا کند.

بیمه کردن وام قرض الحسنه [اقسام بیمه ]

پرسش : یکی از شرایط و مقررات بعضی صندوقهای قرض الحسنه برای پرداخت وام است بدین معنا که در صورت از دنیا رفتن شخص وام گیرنده، شرکت بیمه باقیمانده بدهی او را به صندوق می پردازد لذا متقاضی را موظف می کنند تا با پرداخت مبلغی وام خود را بیمه کند. مسلما شرکتهای بیمه ای که به این موضوع ورود می کنند هم در مجموع منافعی به دست می آورند. یک صندوق قرض الحسنه شعبه ای از بیمه با دستور کار مذکور را در محل خود دایر کرده و طبیعتاً منافعی از این محل به صندوق می رسد. هدف صندوق از اجباری کردن بیمه برای وامهایش صرفاً تضمین باز پرداخت قرضها است و واقعاً به دنبال سود بردن از قرض گیرندگان نیست اما از طرفی خودش هم کار بیمه ای را بر عهده گرفته تا اگر عوایدی برای بیمه است به صندوق برسد. در واقع اگر این صندوق، وامهای دیگر صندوقها را بیمه می کرد موردی نبود اما آیا این اجبار قرض گیرندگانِ خود به بیمه ای که نهایتا سودی برای صندوق می آورد اما این سود مدنظر نبوده است شرعاً جایز است؟
پاسخ : در هر صورت بیمه کردن وام مانعی ندارد.( وام دادن و بیمه کردن دو کار متفاوت است.)

بیمه کردن وام بانکی [اقسام بیمه ]

پرسش : در برخی از قرارداد های بانکی برای اخذ وام با مشتری شرط می‌شود که تسهیلات خود را بیمه نماید(بیمه فوت است که اگر مشتری قبل از اینکه تمام اقساط را پرداخت نماید فوت کند بانک بقیه بدهی مشتری را از ورثه دریافت نمی‌کند و بیمه آن را پرداخت نماید) الف: آیا چنین شرطی در قراردادها صحیح است؟
پاسخ : در قرار داد اولیه این گونه شرطها با توافق طرفین مانعی ندارد .

مشخص کردن سهم و اشخاص در بیمه عمر [احکام بیمه ]

پرسش : در بيمه عمر،بيمه گذارطبق تكميل كردن يك فرم مخصوص،مشخص ميكند،که دريافتى توسط اين بيمه بعدازفوت وى به چه اشخاصى و به هر کدام چقدر برسد: 1. آيا چنين ساز وكارى وصيت است يا چيزى غيروصيت؟ چه فرقی با دیه دارد که آن هم بعد از فوت وصول می شود؟ 2.اگر وصيت باشد بيان كنيد اگرمبلغ دريافتى بيش ازثلث باشد آياورثه حق اعتراض دارند ياخير؟
پاسخ : یک قرارداد مجزا است و نه حکم دیه را دارد و نه وصیت.

بیمه کردن اموال دیگران و تملک خسارت پرداختی بیمه [احکام بیمه ]

پرسش : پدرم باغ خرمایی دارد که محصولات ان را بیمه میکند اگر خسارت دید بیمه خسارت را پرداخت میکند، اگر با رضایت کامل پدرم، بیمه را من پرداخت کنم و مبلغی که بیمه به عنوان خسارت پرداخت میکند من بردارم آیا این کار جایز است؟
پاسخ : در صورتی که مخالف قوانین بیمه نبوده و با رضایت پدر انجام شود مانعی ندارد.

پوشش بیمه برای افراد دارای اختلال جنسیت [احکام بیمه ]

پرسش : با توجه به اصول بیست و بیست و نهم قانون اساسی ؛ آیا پوشش بیمه ای هزینه ی درمان یک فرد مبتلا به ملال جنسیتی یا همان ترنس سکشوال ( که با توجه به فتوای امام خمینی تغییر جنسیت وی شرعی قلمداد گشته است ) حقی بر گردن دولت و مجلس می باشد ؟
پاسخ : سزاوار است این نوع افراد را نیز تحت پوشش بیمه قرار دهند.

اثبات مشروعیت بیمه با ضمان جریره [اقسام بیمه ]

پرسش : ضمان جريره فقط شخصي است و شامل افراد ميشود يا شخصيت حقوقي است و شامل شرکت بيمه هم ميشود؟
پاسخ : اثبات مشروعیت بیمه نیازی به بحث ضمان جریره ندارد.

جبران نپرداختن حق بیمه کارمندان که از حقوقشان کسر شده [احکام بیمه ]

پرسش : کسی که وظیفه داشته قسمتی از حقوق کارمندان را که بابت بیمه کسر می شود را به بیمه پرداخت کند در موارد دیگر هزینه کرده و بالتبع حقوقی که بیمه به آنها پرداخت می کند به نسبت کم شده است می خواهد جبران کند چگونه باید عمل کند؟
پاسخ : معادل پول را باید به بیمه بپردازد و خسارت کارمندان را نیز جبران کند.

فروش ماشین به قصد صحنه سازی و گرفتن خسارت از بیمه [احکام بیمه ]

پرسش : فردی ماشین خود را فروخته به شخصی که میخواست با یک صحنه سازی از بیمه ماشین استفاده کند و از شرکت بیمه خسارت بگیرد ، البته آن فرد کما بیش در جریان کار آن شخص بوده ولی به خاطر خجالت مجبور شده ماشینش را به او بفروشد و اصلا دوست نداشته وارد این ماجرا بشود ، الان تکلیف او چیست؟
پاسخ : اصل انجام این کار اشکال داشته امّا در حال حاضر جبران خسارت شرکت بیمه بر عهده شما نیست.

راه جبران بیمه تکمیلی که غیر قانونی استفاده شده [احکام بیمه ]

پرسش : با تصور اینکه رضایت صاحب دفترچه بیمه تکمیلی کفایت میکند از بیمه تکمیلی فرد دیگری استفاده کردم با مراجعه به بیمه آتیه سازان حافظ برای گرفتن شماره حساب،کدبیمه صاحب دفترچه را خواستند که اگر میدادم باعث ایجاد مفسده برای ایشان میشد و اصلا همکاری نمیکنند بنده چگونه بری الذمه شوم؟
پاسخ : اگر ممکن است شماره حساب آنها را از بانک بگیرید و اگر ممکن نیست مبلغ مورد نظر را از طریق پست به آدرس دفتر مرکزی بیمه مذکور حواله نمایید و در نامه ای توضیح دهید که این مبلغ بابت چه چیزی است.

تعارض تشخیص کارشناس دادگستری و کارشناس بیمه در تعیین خسارت [احکام بیمه ]

پرسش : در شرکت های بیمه در مواردی جهت پرداخت خسارت بعد از تعیین خسارت توسط کارشناس رسمی دادگستری و حکم قاضی بر اساس آن، پرونده جهت تایید نهایی و امضاء به کارشناس بیمه ارجاع می شود که به گونه ای نماینده شرکت بیمه و بیمه گزار است، حال اگر خسارت تعیین شد توسط کارشناس دادگستری کمتر از خسارت وارد شده باشد و کارشناس بیمه این موضوع را اعلام کند مورد اعتراض شرکت واقع می شود و اگر اعلام نکند بیمه گزار متضرر می شود. تکلیف شرعی کارشناس بیمه در این موارد چیست؟ آیا لازم است از متضرر شدن بیمه گزار جلوگیری کند؟
پاسخ : کارشناس بیمه باید طوری عمل کند که بیمه گزار و بیمه پذیر هر دو به حق خود برسند.

کارمزد حاصل از بازاریابی برای شرکت بیمه [احکام بیمه ]

پرسش : آیا دریافت کارمزد به ازای هر فردی که بیمه میکنیم به صورت درصدی از پولی که به حساب بیمه واریز می شود تا هر چند سالی که باشد این درامد از لحاظ شرعی مجاز است؟
پاسخ : در فرض سوال مانعی ندارد.

خسارت پرداختی بیمه به باغی که درصدی از آن سهم سیدالشهدا بوده [احکام بیمه ]

پرسش : باغهایی داریم که مقداری از آن سهم سیدالشهدا است ومن آن باغها را بیمه کردم وآن باغها براثرسرما ثمرنداد وبیمه مبلغی رابه عنوان خسارت به حساب ما ریخت آیا ما باید سهم سیدالشهدا که یک نهم است (ازحساب آن مبلغی که بیمه به ما داده است) بدهیم؟
پاسخ : سهم سيد الشهداء بايد پرداخته شود و آن مقدار از حق بيمه كه مربوط به ان سهم است از آن كم مي شود.

استفاده مساوی از حق بیمه درمان با توجه به اختلاف حق بیمه پرداختی [احکام بیمه ]

پرسش : با توجه به این که حق بیمه پرداختی در اقشار مختلف جامعه متفاوت است، و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی به صورت کامل از محل حق بیمه پرداختی اقشار مختلف تاسیس شده و اداره می‌شوند و ریالی از بودجه عمومی در ساخت و اداره آنها هزینه نشده است حال آیا اختلاط اموال که به صورت حق بیمه از اقشار مختلف دریافت می شود برای تجمیع بیمه‌ها و ارائه خدمات یکسان با وجود پرداختی‌های متفاوت و نیز در اختیار گذاشتن مراکز درمانی و بیمارستان‌های ملکی سازمان تامین اجتماعی به افرادی دیگر، بدون کسب رضایت صاحبان آنها، شرعا مجاز می باشد؟
پاسخ : هر گاه مسئولین بیمه را مشروط به پرداختن مبلغ خاصی کند و بیمه پذیر این را بپذیرد ، آن مبلغ ملک آنها می شود و هر گونه مصلحت بدانند، مصرف می گردد.

نسبت دادن این جمله (من تشنه ام) به امام حسین علیه السلام [اشعار مدیحه و نوحه]

پرسش : گفتن این جمله که((حسین ع لحظات آخرعمرش صدا میزد:من تشنه ام)) اشکالی دارد یا خیر؟
پاسخ : با توجه به اينكه اين جمله مشهور است، اشكالي ندارد.

سود مرکب در بیمه عمر [احکام بیمه ]

پرسش : آیا سود مرکبی که بیمه عمر پرداخت می کند جایز است؟
پاسخ : در صورتی که خودشان این کار را می کنند و شما شرطی در این مورد با آنها نکرده اید اشکال ندارد.

بیمه زائران اربعین [احکام بیمه ]

پرسش : با توجه به وجود مخاطرات و تهدیدات پیش روی زائرین حضرت ابا عبداله الحسین (ع) در مراسم اربعین حسینی و با عنایت به اشتیاق وافر دوستداران آن حضرت به شرکت در این گردهمائی عظیم خواهشمند است نظر معظم له در خصوص بیمه زوار اربعین را بیان فرمائید؟
پاسخ : هر گاه بیمه عادلانه باشد کار خوبی است ولی بیمه عادلانه آن است که حوادثی که تخمین زده می شود، بیش از مجموع مبلغی که می گیرند هزینه نداشته باشد و معروف است که آنچه را می گیرند، بیشتر است و سزاوار است مسئولین با مردم به طور شفاف و صادقانه پاسخ گویند.

مطالبه وجه در قبال گزارش ندادن تخلفات [حق الناس]

پرسش : دوغ پاستوريزه ای خريديم كه متعلق يه شركت معروفی هست ولي داخلش يک مگس مرده افتاده بود، اگر از كارخانه ی سازنده ی آن پول بگيريم و آن بطري دوغ را به بهداشت ندهیم،اشکال دارد؟
پاسخ : اشکال دارد.

جبران کسر حق بیمه ای که کارفرما واریز نکرده [احکام بیمه ]

پرسش : من در شرکتی کار میکنم که حقوق ما را کمتر از مقدار واقعی به بیمه و دارایی اعلام میکند، این باعث میشود ما مقدار کمتری به بیمه و دارایی بدهیم و خود شرکت نیز مبلغ کمتری به بیمه البته کارفرما مایل به اصلاح هست اما دیگر همکاران جلوی او را میگیرند وظیفه من نسبت به این پول چیست؟
پاسخ : موظفید به سهم خود بیمه عادلانه را به سازمان بیمه پرداخت کنید.

بیشتر بودن تعیین خسارت کارشناس بیمه از مقدار هزینه شده [احکام بیمه ]

پرسش : دو مغازه در مجاورت یکدیگر قراردارند. که به علت جوشکاری همسایه مغازه مجاور که خشکشویی می باشد دچار حریق شده است،کارشناس مبلغی را بعنوان خسارت تعیین کرده است، ولی مبلغ خرج شده توسط خشکشویی کمتر از این مبلغ می باشد(برخی از صاحبان البسه حق خود را بخشیده اند) سؤال اینجاست این تفاوت قیمت بین هزینه واقعی و هزینه کارشناسی چگونه باید لحاظ شود؟
پاسخ : اگر به مقدار عرفی کارشناسی شده و اضافه نبوده و صاحب مغازه با صرفه جویی کمتر هزینه کرده استفاده از مبلغی که اضافه آمده مانعی ندارد و در مورد لباس ها نیز اگر آن اشخاص به صاحب مغازه بخشیده اند گرفتن معادل ارزش آن لباسها از شخصی که خسارت زده اشکال ندارد.

مانع ارث بودن جرح [موانع ارث]

پرسش : اگر شخصی پدرش را بزند و محکوم به پرداخت دیه شود و دیه را بپردازد بعدا پدر بر اثر مثلا سکته فوت کند آیا آن پسر از آن دیه ارث می برد؟(یعنی آیا لا ميراث للجارح هم داریم؟)
پاسخ : در فرض سؤال ارث نمی برد.

مصرف پول مخمس و جایگزین کردن آن در هر سال خمسی [نحوه محاسبه خمس ]

پرسش : شخصی سر سال خمسی پانصد هزار تومان درآمد دارد که خمس آن را پرداخت می کند و چهار صد هزار تومان مخمس در سال بعد مصرف می شود و سرسال خمسی بعد فقط چهارصد هزار تومان درآمد اضافه دارد، که طبق فتوای حضرت عالی می تواند این چهارصد هزار تومان اضافه درآمد را، جایگزین چهار صد هزار تومان مخمس کند و خمسی به او تعلق نمی گیرد. حال اگر در سر سال سوم نیز تنها چهار صد هزار تومان درآمد اضافه داشته باشد آیا خمس به او تعلق می گیرد یا باز می تواند آن را جایگزین چهارصد هزار تومان مخمس کند؟
پاسخ : جایگزین می شود و خمس ندارد.

خمس پولی که نزد وصی برای مخارج بعد فوت امانت بوده [نحوه محاسبه خمس ]

پرسش : عموی بنده مقداری پول قبل از فوتشان به حساب بنده ریختند برای کفن و دفن و کمک به فقرا و یتیمان؛ آیا این پول شامل خمس می شود؟
پاسخ : در صورتی که می دانید خمس آن را نداده، مشمول خمس است.

استفاده از عضو رباتی یا مصنوعی در قصاص عضو [قصاص عضو]

پرسش : 1- آیا در قصاص عضو بعد از اجرای قصاص،قصاص شونده می تواند بجای پیوند عضو قصاص شده از عضو مصنوعی یا رباتی استفاده نماید؟ 2- آیا استفاده از عضو مصنوعی یا رباتی آیا با فلسفه قصاص منافات دارد یا خیر؟
پاسخ : 1.اشکالی ندارد. 2.منافاتی ندارد.

خمس جهیزیه بعد از طلاق [منافعی که خمس ندارد ]

پرسش : خانمي که طلاق گرفته وجهيزيه خود را برگردانده است و الان توانبار است و استفاده نميشود، بخشي از اين وسائل هنوز پلمپ و استفاده نشده ، تکليف خمس اين وسا ئل چيست؟
پاسخ : این وسائل خمس ندارد.
تعداد صفحات : 645