مراسم قرآن به سر گرفتن و احیا مراسم در دومین شب قدر شب شهادت مولی متقیان حضرت علی (ع) توسط حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی برچسب ها: #قرآن_سر_گرفتن #احیا #ماه_رمضان #شب_قدر #لیله_القدر
مراسم روحبخش احیای شب قدر با سخنرانی مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته، همراه با مرثیه سرایی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) در مجتمع و مدرسه علمیه امام کاظم (علیه السلام) قم برگزار شد.
مراسم شب زنده داری و قرآن به سر گرفتن در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان توسط حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی در مجتمع و مدرسه علمیه امام کاظم (علیه السلام) قم برگزار شد.
امام حسن عسکری علیه السلام در روایتی که ما آن را به پنج فقره تقسیم کرده ایم و در این بحث به فقره ی اول اشاره می کنیم می فرماید: أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ وَ طُولِ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص
این فقره حاوی سفارش امام علیه السلام به هفت چیز است که اگر مورد توجه قرار گیرد، جامعه اصلاح می شود و امن و امان و آرامش فراگیر می شود.
امام علیه السلام در ابتدا مردم را به تقوای الهی سفارش می کند. برای پیشگیری از گناه به دو عامل برونی و درونی احتیاج است. عامل برونی همان مأمورین انتظامی، بازرسان، قوه ی قضائیه و امثال آن هستند که جلوی جرم و گناه را می گیرند.
عامل درونی که مهمتر است همان تقوا است و تا اصلاح نشود عامل بیرونی اثر لازم را ندارد. اگر این عامل درونی نباشد، حتی اگر قانون وضع شود، به آن عمل نمی کنند و یا آن را دور می زنند همان گونه که در سطح دنیا چنین است و قوانینی که تحت عنوان حقوق بشر وضع شده است ابزاری است در دست زورمندان تا ضعفاء را سرکوب کنند. این عامل درونی و حالت خداترسی و پرهیز از گناه که از درون می جوشد را تقوا می نامند. تقوا چیزی است که در همه جا به آن توصیه شده است و ریشه ی همه ی اصلاحات، سعادت ها و قرب الی الله است.
امام علیه السلام سپس به مسأله ی ورع اشاره می کند. بعضی فرق بین تقوا و ورع را در این دانسته اند که تقوا عدم ارتکاب گناهان مسلم است و ورع از شبهات. یعنی نه تنها گناهان مسلم را نباید مرتکب شوید حتی سراغ شبهات هم نباید بروید.
نکته ی بعد، خلوص نیّت است و اینکه تلاش و کوشش شما برای خداوند باشد. ریاکاری، ظاهرفریبی و عوام سازی موجب پیشرفت می شود.
دیگر اینکه نباید دروغ بگویید. دروغ عامل بسیاری از گناهان است. بدون سرمایه ی دروع یک سری از گناهان انجام نمی شود، تقلب، غیبت، تهمت، دزدی، غش در معامله و مانند آن همه با دروغ انجام می شود. در نتیجه اگر دروغ برچیده شود یک سری از این قبیل گناهان از جامعه برچیده خواهد شد. در روایت نیز آمده است:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَبْعَثْ نَبِيّاً إِلَّا بِصِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ
بنا بر این بدون استثناء، صدق حدیث و اداء امانت در برنامه ی تمامی انبیاء بوده است.
نکته ی بعد همان ادای امانت است. امانت را نباید منحصر کرد در اینکه کسی پولی یا مالی را نزد انسان به امانت بگذارد و انسان در آن خیانت نکند. مواهب الهی در واقع امانات الهیه در دست ماست. نظام جمهوری اسلامی، قرآن، ولایت اهل بیت، فرزندان و جوانان ما همه امانت های الهی است که در دست ماست و باید حق امانت را در مورد آنها رعایت کرد. اگر ما سعی کنیم که حق این امانات رعایت شود جامعه بسیار اصلاح خواهد شد. اختلاس ها و سوء استفاده ها همه به عدم ادای امانت بر می گردد. حتی امام علیه السلام اضافه می کند که رعایت امانت باید حتی در مورد فاجر نیز رعایت شود. اسلام در کنار بیان یک سری امور که جزء حقوق مسلمین است یک سری حقوق را که مربوط به حقوق بشر است حتی اگر مسلمان نباشند را نیز بیان می کند.
نکته ی دیگر، طولانی کردن سجود است. نزدیک ترین حال انسان به خدا، حال سجده است.
آخری نیز حسن جوار است یعنی نسبت به همسایه به خوبی برخورد کنیم. همسایه گاه همسایه ی خانه به خانه است و گاه شهر به شهر و گاه مملکت به مملکت. همه باید مورد رعایت قرار گیرد و حتی اگر مسلمان نباشد باید مورد احسان و نیکی قرار گیرد. (البته مادامی که کافر حربی نباشد.)
93/06/26
جلسه چهاردهم - 90/07/28
بحث سوم: تفسیر قرآن به روایات
روایاتی که بخش های مختلف قرآن را از هم جدا می کند و جداگانه تفسیر می کند - 2
جلسه دوازدهم - 90/07/14
بحث سوم: تفسیر قرآن به روایات
دلالت التزامی
جلسه يازدهم - 90/07/07
بحث سوم: تفسیر قرآن به روایات
شأن نزول - 2
جلسه دهم - 90/06/31
بحث سوم: تفسیر قرآن به روایات
شأن نزول
جلسه نهم - 90/03/26
بحث دوم: تفسیر قرآن به قرآن - 3
جلسه هشتم - 90/03/19
بحث دوم: تفسیر قرآن به قرآن - 2
جلسه ششم - 90/03/05
بحث اول: اهمیت قرآن از منظر عقل
جلسه پنجم - 90/02/29
بحث اول: اهمیت قرآن از منظر نهج البلاغه - 3
جلسه چهارم - 90/02/22
بحث اول: اهمیت قرآن از منظر نهج البلاغه - 2
جلسه سوم - 90/02/08
بحث اول: اهمیت قرآن از منظر نهج البلاغه
جلسه دوم - 90/02/01
بحث اول: اهمیت قرآن از منظر روایات
جلسه اول - 90/01/25
17 نکته در مورد قرآن را به صورت فشرده مطرح می کنیم و تفصیل آن با خود عزیزان است.
بحث اول در مورد اهمیت قرآن: اهمیت قرآن از منظر قرآن، اهمیت قرآن از منظر احادیث و نهج البلاغه، اهمیت قرآن از منظر عقل
بحث دوم...
عقلانیت در اسلام
عقلانیت در اسلام
عقلانیت در اسلام
عقلانیت در اسلام
عقلانیت در اسلام
عقلانیت در اسلام
عقلانیت در اسلام
عقلانیت در اسلام
عقلانیت در اسلام
عقلانیت در اسلام
عقلانیت در اسلام
عقلانیت در اسلام