پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 061 - 99/09/10
موضوع: رسول خدا (ص) در نهج الفصاحة می فرماید: «إذا دخل‌ الضّيف‌ على القوم دخل برزقه و إذا خرج خرج بمغفرة ذنوبهم»

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 060 - 99/09/09
موضوع: این مسأله شبیه مسائل سابقه است و در آن دو چیز مطرح است که عبارتند از: نهی از منکر و امر به توبه

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 059 - 99/09/08
موضوع: بحث در شرایط امر به معروف و نهی از منکر است و به شرطیت اصرار رسیده ایم. مسأله ی پنجم از مسائل مربوط به این شرط در ارتباط با امر به توبه است و آن اینکه چرا علماء معمولا در مسأله ی امر به معروف و نهی از منکر به امر به توبه که خود، یک معروف است اشاره نمی کنند و حال آنکه کسی که گناه و منکری را مرتکب شده است باید توبه کند

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 058 - 99/09/03
موضوع: رسول خدا (ص) در حدیثی در نهج الفصاحة در ضمن نُه جمله، آفات صفات اخلاقی را بیان کرده است و می توان نام این حدیث را «حدیث الآفات» گذاشت.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 057 - 99/09/02
موضوع: مسألة 3 - لو قامت أمارة معتبرة على استمراره وجب الانكار (نهی از منکر واجب است)، ولو كانت غير معتبرة ففي وجوبه تردد (در اینکه آیا واجب است نهی از منکر کنیم یا نه تردید وجود دارد)، والأشبه عدمه (زیرا از باب شبهه ی مصداقیه ی عام است و نهی از منکر واجب نیست)

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 056 - 99/09/01
موضوع: در سابق گفتیم شرط سوم که «اصرار» است را نمی پذیریم. بعضی از آقایان سعی داشتند توجیه کنند که مراد از اصرار همین عزم بر ادامه می باشد.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 055 - 99/08/26
موضوع: از حضرت ولی عصر (عج) روایت است که می فرماید: إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ‌ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 054 - 99/08/25
موضوع: گفتیم برای امر به معروف و نهی از منکر چهار شرط لازم است شرطیت علم به معروف و منکر و احتمال تأثیر را بحث کردیم و اکنون به شرط سوم می رسیم که استمرار بر ترک معروف و انجا منکر است. امام قدس سره می فرماید

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 053 - 99/08/24
موضوع: در جلسه ی گذشته مسأله ی هجدهم را اندکی توضیح دادیم و آن اینکه امام قدس سره می فرماید:

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 052 - 99/08/19
موضوع: از امام زمان (عج) روایت است که می فرماید: فَمَا أُرْغِمَ‌ أَنْفُ‌ الشَّيْطَانِ‌ بِشَيْ‌ءٍ مِثْلِ الصَّلَاةِ فَصَلِّهَا وَ أَرْغِمْ‌ أَنْفَ‌ الشَّيْطَان‌[1] یعنی هیچ چیز مانند نماز، بینی شیطان را به خاک نمی مالد (یعنی او را تسلیم و بیچاره می کند) شما هم نماز را به خوبی به جا آورید تا بینی او به خاک مالیده شود

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 051 - 99/08/18
موضوع: بحث در شرطیت تأثیر در امر به معروف و نهی از منکر است و به مسأله ی سیزدهم رسیده ایم که امام قدس سره می فرماید: مسألة 13 - لو كان الفاعل بحيث لو نهاه عن المنكر أصر عليه ولو أمره به تركه يجب الأمر مع عدم محذور آخر، وكذا في المعروف

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 050 - 99/08/17
موضوع: بحث به مسأله ی یازدهم از مسائل تحریر رسیده است که مربوط به شرطیت تأثیر در امر به معروف و نهی از منکر می باشد. (مسألة 11): لو علم أنّ فلاناً همّ بارتكاب حرام و احتمل تأثير نهيه عنه وجب.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 049 - 99/08/12
موضوع: از امام زمان (عج) روایت است که می فرماید: إِنِّي‌ أَمَانٌ‌ لِأَهْلِ‌ الْأَرْضِ‌ كَمَا أَنَّ النُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ.[1] مراد از «نجوم» در اینجا همان «شهاب ها» هستند که جلوی استراغ سمع را می گرفتند و امان برای اهل سماء بودند. اینکه امام (عج) امان برای اهل ارض هستند قابل استدلال عقلی است.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 048 - 99/08/11
موضوع: بحث در مسأله ی هشتم در این بود که انکار منکر در امرِ حالی اثر نمی گذارد ولی در امرِ مستقبل یقینا و یا احتمالا اثر می گذارد که گفتیم امر به معروف و نهی از منکر در اینجا واجب است.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 047 - 99/08/10
موضوع: به مسأله ی هشتم از مسائل تحریر رسیدیم که از فروعات شرط تأثیر در امر به معروف و نهی از منکر است.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 046 - 99/08/05
موضوع: در حدیثی از امام زمان (عج) می خوانیم: ان الدنیا قد دنا فناؤها و زوالها (فرق «فناء» و «زوال» در این است که «فناء» به معنای نابودی کلی است ولی «زوال» به معنای تخریب است نه نابودی) و آذنت بالوداع (یعنی می گوید که دارد می رود و تمام می شود) و انا ادعوکم (و من شما را به چهار چیز دعوت می کنم:) الی الله و رسوله و العمل بکتابه و اماتة الباطل و احیاء السنة (باطل را از بین ببرید که همان نهی از منکر است و سنت را زنده کنید.)

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 045 - 99/08/03
موضوع: در مبحث وجوب امر به معروف و نهی از منکر به ادله ی چهارگانه اشاره کردیم سپس به سراغ شرایط آن رفتیم که چهار مورد است که عبارتند از...

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 044 - 99/07/13
موضوع: بحث در شرطیت تأثیر در امر به معروف و نهی از منکر است و به مسأله ی پنجم رسیده ایم. امام قدس سره می فرماید:

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 043 - 99/07/12
موضوع: بحث در این است که اگر دو شاهد عادل گفتند که امر و نهی در مورد فلان شخص بی تأثیر است آیا برای سقوط امر و نهی کفایت می کند؟ این در حالی است که می دانیم بینه ی عادله موجب یقین نمی شود بلکه صرفا موجب ایجاد ظن می گردد.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 042 - 99/07/07
موضوع: از امام زمان (عج) روایت است که می فرماید: إِنِّي‌ أَمَانٌ‌ لِأَهْلِ‌ الْأَرْضِ‌ كَمَا أَنَّ النُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ. اینکه امام علیه السلام می فرماید: من امان برای اهل زمین هستم کلامی اساسی و قابل باور است زیرا در دعا می خوانیم: بِوُجُودِهِ‌ ثَبَتَتِ‌ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 041 - 99/07/06
موضوع: بحث به این مطلب رسید که اگر بعضی از علماء اشتباهی مرتکب شوند و ما بخواهیم علنا آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنیم این موجب بی اعتبار شدن آنها و یا اسلام می شود و در این صورت از باب اهم و مهم نباید آنها را امر و نهی کرد

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 040 - 99/07/05
موضوع: بحث به مسأله ی نهم از فروع شرطیت علم در امر به معروف و نهی از منکر است. امام قدس سره می فرماید: (مسألة 9): لو أمر بالمعروف أو نهى عن المنكر في مورد لا يجوز له، يجب على غيره نهيه عنهما.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 039 - 99/06/31
موضوع: روایتی از حضرت ولی عصر ارواحنا فداه وارد شده است که مشهور نیز می باشد و از آن قاعده ای کلی استفاده می گردد. مرحوم مجلسی در بحار الانوار این روایت را از حضرت (عج) نقل می کند که فرمود: لَا يَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ‌ يَتَصَرَّفَ‌ فِي‌ مَالِ غَيْرِهِ بِغَيْرِ إِذْنِهِ

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 038 - 99/06/30
موضوع: بحث در مسأله ی پنجم از مسائل تحریر الوسیله است و به مناسبتی بحث به حرمت تجری رسید. امام قدس سره قائل است نهی از منکر در جایی که بین رأی ناهی و فاعل اختلاف باشد لازم نیست مگر اینکه قائل به حرمت تجری و فعل متجرَی به باشیم.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 037 - 99/06/29
موضوع: بحث به مسأله ی پنجم از مسائل شرط اول از شروط امر به معروف و نهی از منکر و نهی از منکر رسیده است. قبل از این مسأله به نکته ای در درس گذشته می پردازیم که عبارت است از شبهه ای که پاسخ قاطعی برای آن وجود دارد.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 036 - 99/06/24
موضوع: حدیث اخلاقی: مرحوم برقی در کتاب محاسن، ح 1، ص 40 نقل می‌کند که یکی از یاران حضرت ولی عصر «سلام‌الله‌علیه» خدمت حضرت رسید و ناراحت بود، حضرت فرمود: چرا ناراحتی؟ عرض کرد امسال موفق به حج نشدم و در حالی که عازم بودم مانعی پیدا شد، حضرت فرمود: لا یضیقَنّ صدرُک فإنّک تحجّ مِنْ قابل، ناراحت نباش سال آینده حج به جا می آوری.

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 035 - 99/06/23
موضوع: بحث در مسأله سوم از مسائل شرطیت علم بود، مساله سوم پیرامون این مطلب بود که مرحوم امام ره فرمودند: اگر شخصی که مرتکب حرام می شود جاهل به حکم باشد نهی از منکر او واجب است، ولی احوط اینست که اول او را ارشاد به حکم مسأله بکنند

عنوان : کتاب امر به معروف و نهی از منکر - جلسه 034 - 99/06/22
موضوع: بحث رسید به مسأله سوم از مسائل ده گانه‌ای که مرحوم امام بعد از شرط اول (علم) ذکر کرده‌اند.

تعداد صفحات : 105