10ـ كنه ذات پاك او بر همه مخفى است

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
اعتقاد ما
11ـ نه تعطيل نه تشبيه 9ـ عبادت مخصوص اوست

ما معتقديم: با اين كه آثار وجود خداوند همه عالم هستى را پر كرده، حقيقت ذات خدا بر هيچ كس روشن نيست، و هيچ كس نمى ‏تواند به كنه ذاتش پى برد، چرا كه ذات او از هر نظر بى نهايت است و ما از هر نظر محدود و متناهى هستيم و به همين دليل احاطه ما به او غير ممكن است: «الا انه بكل شى‏ء محيط؛ آگاه باشيد او به هر چيزى احاطه دارد». (1)
«و الله من ورائهم محيط؛ و خداوند به همه آنها احاطه دارد». (2)
به عقل نازى حكيم تا كى به فكرت اين ره نمى‏ شود طى!
به كنه ذاتش خرد برد پى اگر رسد خسّ به قعر دريا!
در حديث معروف نبوى (ص) مى‏ خوانيم كه آن حضرت نيز مى‏ فرمود: «ما عبدناك حق عبادتك و ما عرفناك حق معرفتك؛ ما تو را آن گونه كه شايسته ذات توست عبادت نكرديم، و آن گونه كه حق معرفت تو است تو را نشناختيم!» (3) ولى اشتباه نشود اين سخن به آن معنى نيست كه چون از «علم تفصيلى‏» نسبت‏ به ذات پاكش محروميم، از علم و معرفت اجمالى نيز دست‏ برداريم و تنها در باب معرفة الله به ذكر الفاظى كه هيچ مفهومى براى ما ندارد قناعت كنيم، اين همان تعطيل معرفة الله است كه ما آن را قبول نداريم و به آن معتقد نيستيم، چرا كه قرآن و ساير كتب آسمانى، همه براى معرفة الله و شناخت ‏خداوند نازل شده است.
مثالهاى زيادى براى اين موضوع مى‏ توان ارائه داد، مثلا ما حقيقت روح را نمى‏ دانيم چيست؟ ولى بى شك ما نسبت‏ به آن معرفت اجمالى داريم، مى ‏دانيم روح وجود دارد و آثار آن را مشاهده مى‏ كنيم.
در حديث جالبى از امام محمد بن على الباقر (ع) مى‏ خوانيم كه فرمود: «كلما ميزتموه باوهامكم فى ادقّ معانيه مخلوق مصنوع مثلكم مردود اليكم؛ هر چيزى را كه با فكر و وهم خود در دقيقترين معانيش تصور كنيد، مخلوق و ساخته شماست و مانند خود شماست، و به شما باز مى‏ گردد (و خداوند از آن برتر و بالاتر است) ». (4)
در حديث ديگرى از امير مؤمنان على (ع) راه دقيق و باريك معرفة الله با تعبير زيبا و روشنى بيان شده است، مى‏ فرمايد: «لم يطلع الله سبحانه العقول على تحديد صفته، و لم يحجبها امواج معرفته؛ خداوند سبحان عقلها را از حدود (و كنه) صفاتش آگاه نساخته و (در عين حال) آنها را از معرفت و شناخت لازم محجوب و محروم ننموده است‏». (5)
1-سوره فصلت، آيه 54.
2-سوره بروج، آيه 20.
3-بحار الانوار، جلد 68، صفحه 23.
4-بحار الانوار، جلد 66، صفحه 293.
5-غرر الحكم. 
11ـ نه تعطيل نه تشبيه 9ـ عبادت مخصوص اوست
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma