75ـ جغرافياى مذهب شيعه

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
اعتقاد ما
76ـ ميراث اهل بيت (عليهم السلام) 74ـ تاريخچه تشيع

اين نكته حائز اهميت است كه مركز شيعيان هميشه كشور ايران نبوده است، بلكه در همان قرون نخستين اسلام مراكز متعددى داشتند از جمله‏ «كوفه‏» ، «يمن‏» و حتى خود «مدينه‏»، و در شام على رغم تبليغات زهرآگين ‏«بنى اميه‏» نيز، مراكز متعددى براى شيعيان وجود داشت، هر چند به وسعت مراكز شيعه در «عراق‏» نمى ‏رسيد.
در سرزمين پهناور مصر نيز هميشه گروههايى از شيعه مى ‏زيسته‏ اند حتى در عصر خلفاى فاطمى حكومت مصر به دست مردانى از شيعه بوده است. (1)
هم اكنون در كشورهاى مختلف جهان گروههايى از مسلمانان شيعه وجود دارند از جمله در كشور سعودى، جمعيت زيادى از شيعيان در «منطقه شرقيه‏» زندگى مى ‏كنند، و روابط خوبى با ساير فرق اسلامى دارند، هر چند دشمنان اسلام هميشه سعى داشته و دارند كه ميان مسلمانان شيعه و غير آنها بذر عداوت و دشمنى و سوء ظن و بدبينى بپاشند و آتش نزاع و اختلاف و جنگ را در ميان آنها روشن كنند و هر دو گروه را تضعيف نمايند.
مخصوصا امروز كه‏ «اسلام‏» به عنوان يك قدرت عظيم جهانى در برابر شرق و غرب مادى، قد بر افراشته، و مردم جهان را كه از تمدنهاى مادى سر خورده و مايوس شده‏ اند به سوى خود فرا مى‏ خواند، يكى از مهمترين اميد دشمنان اسلام براى در هم شكستن قدرت مسلمين و سست كردن آهنگ پيشرفت اسلام در جهان به اين است كه به آتش اختلاف مذهبى دامن زنند و مسلمانان را به هم مشغول دارند، بى شك اگر پيروان تمام مذاهب اسلامى، بيدار و هوشيار باشند، مى ‏توانند اين توطئه خطرناك را از بين ببرند.
گفتنى است كه ‏«شيعه‏» مانند «اهل سنت‏» فرقه ‏هاى متعددى دارند، ولى مشهورتر و معروفتر از همه، شيعه اثنى عشرى است كه رقم عمده شيعيان جهان را تشكيل مى‏ دهد.
گر چه تعداد دقيق شيعيان و نسبت آنها به ساير مسلمين جهان روشن نيست، ولى مطابق بعضى از آمارها، عدد آنها حدود دويست تا سيصد ميليون نفر است كه تقريبا يك چهارم مسلمانان جهان را تشكيل مى‏ دهد.
1-هنگامى كه شيعيان شام در زمان بنى اميه دچار فشارهاى هولناك شدند، و در زمان عباسيان نيز آسوده نبودند، تا آنجا كه بسيارى از آنها در زندانهاى بنى اميه و بنى عباس جان سپردند، گروهى راه مشرق را پيش گرفتند و جمعى راه مغرب را، از جمله ‏«ادريس بن عبد الله بن حسن‏» به طرف‏ «مصر» رفت، سپس از آنجا به‏ «مراكش‏» (مغرب) عزيمت نمود و به كمك شيعيان مراكش، حكومتى به نام‏ «ادريسيان‏» تشكيل داد كه از اواخر قرن دوم تا اواخر قرن چهارم هجرى ادامه يافت و دولت ديگرى از شيعيان در مصر تشكيل شد.
اينها كه خود را از فرزندان امام حسين (ع) و از فرزندان فاطمه (س) دختر پيامبر (ص) مى ‏دانستند و با آمادگى كه در مردم مصر براى تشكيل حكومت‏ شيعى يافتند دست ‏به اين كار زدند و از قرن چهارم هجرى رسما اين حكومت تشكيل شد و شهر قاهره را آنها بنا كردند، خلفاى فاطمى مجموعا چهارده نفر بودند كه ده تن از آنها مركز حكومتشان مصر بود، و حدود سه قرن در مصر و ساير نقاط آفريقا حكومت داشتند، و مسجد جامع الازهر و دانشگاه الازهر نيز به وسيله آنها ساخته شد، و نام فاطميان از نام فاطمه زهرا (س) مشتق شده است (دائرة المعارف دهخدا، دائرة المعارف فريد و جدى، و المنجد فى الاعلام، واژه‏ «فطم‏» و «زهر») .
76ـ ميراث اهل بيت (عليهم السلام) 74ـ تاريخچه تشيع
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma