3. ترجيح دنيا بر آخرت

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
دائرة المعارف فقه مقارن ج 2
منابع: 2. خدا فراموشى
از آيات قرآن استفاده مى شود يكى از جهات مذموم بودن دنيا از نگاه دين، به اين نكته بر مى گردد كه انسان در دوراهىِ دنيا و آخرت، دنيا را برگزيند و آخرت را فراموش كند.
قرآن در آيات متعددى به اين نكته اشاره كرده است. از جمله در سوره نحل در ارتباط با كسانى كه پس از ايمان آوردن، از آن دست كشيدند و راه كفر و ارتداد را پيش گرفتند مى خوانيم: «(ذَلِكَ بِأَنَّهُمُ اسْتَحَبُّوا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الاْخِرَةِ); اين (كفرگزينى پس از ايمان) به جهت آن است كه زندگانى پست مادى را بر آخرت ترجيح دادند».(1)
در سوره توبه مى خوانيم: خداوند در سرزنش آن دسته از مسلمانان كه براى رفتن به جنگ تبوك، از خود سستى نشان دادند، فرمود: «(أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الاْخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِى الاْخِرَةِ إِلاَّ قَلِيلٌ); آيا به زندگى دنيا به جاى آخرت راضى شده ايد؟! با اينكه متاع زندگى دنيا، در برابر آخرت جز اندكى نيست».(2)
همچنين در سوره اعلى در نكوهش كسانى كه اسير مطامع دنيا و زرق و برق آن شده اند و آخرت را به فراموشى سپرده اند، مى خوانيم:
(بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا * وَالاْخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى).(3)
كوتاه سخن آنكه، آنچه در نگاه دين نكوهش شده در واقع اصل دارايى و امكانات مادى نيست، بلكه دلبستگى ها و فراموشى خدا و تقدم آخرت بر دنياست.
اين بخش را با سخنى جامع و معروف از امام حسين(عليه السلام) به پايان مى بريم كه درباره رفتار اسيران دنياى مادّى فرمود: «النّاسُ عَبيدُ الدُّنيا، وَالدّينُ لَعِقٌ على ألسِنَتِهِمْ، يَحُوطوُنَهُ ما درَّتْ بِهِ مَعايشُهم، فإذا مُحِّصوا للابتلاء قَلَّ ألديّانونَ; مردم بندگان دنيا هستند و دين همانند چيزى است كه تنها بر زبانشان قرار گرفته باشد، تا زمانى كه زندگيشان (به وسيله آن) پر رونق است آن را نگه مى دارند، ولى هنگامى كه با مشكلات آزموده شوند تعداد دين داران اندك مى شوند».(4)
(1) . نحل، آيه 107 .
(2) . توبه، آيه 38 .
(3) . اعلى، آيه 16-17 .
(4) . بحارالانوار، ج 44، ص 195 .
منابع: 2. خدا فراموشى
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma