2. بيكارى و تن پرورى

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
دائرة المعارف فقه مقارن ج 2
3. تظاهر و تلقين1. ناسپاسى و كفران نعمت

 يكى از عوامل پيشرفت اقتصادى جوامع، كار و تلاش است. كار در اسلام عبادت شمرده شده و تلاش براى زندگى در رتبه جهاد فى سبيل الله قرار گرفته است. سيره عملى ائمه اطهار(عليهم السلام) بر كار و تلاش بود. اميرمؤمنان(عليه السلام)
نخلستان هاى فراوانى را آباد و قنوات و چاه هاى زيادى احداث كرد. در اسلام به كار سفارش شده و تفاوتى ندارد كه چه نوع كارى باشد. به بيان ديگر: از نظر اسلام، كار، عار نيست مهم آن است كه مفيد و سودمند به حال جامعه باشد. متأسفانه گروهى از مردم تنها حاضر به قبول كارهايى هستند كه آن را در شأن خود مى پندارند و كمتر از آن را ذلّت مى شمارند. در روايات اسلامى وارد شده كه زمانى معروف، منكر و منكر، معروف خواهد شد.(1) به نظر مى رسد، مسئله مورد بحث يكى از مصاديق اين روايات است. بعضى مى پندارند كسى كه كار كند و سخت كوش باشد انسانى حريص است و مرتب عده اى به او مى گويند تا كى و براى كى؟ و چرا؟ آمار نشان داده ملت هايى مانند مردم چين و ژاپن كه به هرنوع كار مفيدى افتخار مى كنند و بيكارى را ننگ مى دانند، به سرعت پيشرفت كرده اند. در اسلام از كشاورزى و چوپانى و صنعتگرى و تجارت ستايش شده، هر چند افرادى كه از تعليمات اسلامى بيگانه اند، بعضى از اين كارها را در شأن خود نمى دانند.
امام باقر(عليه السلام) در هواى گرم تابستان در مزرعه كار مى كرد و در حالى كه عرق از سر و رويش مى ريخت، مى فرمود: من از كسى كه كسب را رها مى كند و مى گويد خداوندا به من روزى ده، متنفرم! چنين كسى چرا براى معاش تلاش نمى كند؟ او حتى از مورچه اى كه از لانه خود براى به دست آوردن روزى بيرون مى رود، كمتر است.(2)
در حديثى اميرمؤمنان على(عليه السلام) مى فرمايد: «من لم يصبر على كدّه صبر على الإفلاس; كسى كه بر زحمت كار و تلاش شكيبا نباشد، ناگزير بايد بر فقر و فلاكت صبر كند».(3)

(1) . كافى، ج 5، ص 59، ح 14; كنزالعمّال، ج 3، ص 688، ح 8470.
(2) . وسائل الشيعه، ج 12، ص 17، ابواب مقدّمات التجارة، باب 6، حديث 4 (با تلخيص و اقتباس).
(3) . غرر الحكم، حديث شماره 8113 .
3. تظاهر و تلقين1. ناسپاسى و كفران نعمت
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma