الف. تكاثر

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
دائرة المعارف فقه مقارن ج 2
ب. كنزفصل سوم : کنز و خروج ثروت ها از چرخه تولید

«تكاثر» از ريشه كثرت، در فرهنگ قرآنى به معناى فزون طلبى در اموال و اولاد، جهت فخرفروشى و مباهات بر يكديگر است; راغب اصفهانى در مفردات مى گويد: «المكاثرة والتكاثر التبارى(1) في كثرة المال والعزّ; مكاثرة و تكاثر به معناى تنافس، چشم و هم چشمى و رقابت نمودن جهت فزونى مال و آبروست».(2)
بر همين اساس در سوره حديد تكاثر يكى از مراحل دنياپرستى به حساب آمده است: (اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِى الاَْمْوَالِ وَالاَْوْلاَدِ)(3) و تفاوت آن با «تفاخر» در اين است كه «تفاخر» مربوط به مباهات در انساب و احساب است; ولى «تكاثر» مباهات در زمينه اموال و اولاد و غير آن.(4) در لسان بعضى از روايات واژه تكاثر، مترادف با «كنز» به معناى جمع مال و ذخيره كردن و راكدگذاشتن آن بدون لحاظ تفاخر و مباهات استعمال شده است; در حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)درباره تكاثر در اموال مى خوانيم: «التكاثر في الأموال، جَمْعُها من غير حقِّها ومَنْعها من حقِّها وشَدُّها في الأوعية; تكاثر، جمع آورى اموال از طرق نامشروع و خوددارى از اداى حق آن و اندوختن آن در خزينه ها و صندوق هاست».(5)
معناى سومى نيز براى اين واژه در استعمالات روزمره فارسى مشاهده مى شود و آن عبارت است از مطلق ثروت اندوزى و جمع مال، خواه مباهاتى در آن باشد يا نباشد و چه در چرخه توليد قرار گيرد يا نگيرد.

(1) . تبارى الرجلان: «تعارضا و فعل كلاهما مثل ما يفعل صاحبه و تنافسا» (المعجم الوسيط، ماده «برى»).
(2) . مفردات راغب، ماده كثر.
(3) . حديد، آيه 20 .
(4) . ر.ك: التفسير المنير و غرائب القرآن والميزان، ذيل آيه اوّل از سوره تكاثر.
(5) . تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 662، ح 8 .
ب. كنزفصل سوم : کنز و خروج ثروت ها از چرخه تولید
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma