فصل سى و هشتم: احکام وصیّت   

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
استفتائات جلد 1
ارث گروه اوّلاحکام شهادت

سؤال 1089 ـ آیا نوشتن وصیّت نامه واجب است؟

جواب: نوشتن وصیّت مستحب است، مگر این که چیز واجبى از حقّ الله یا حقّ النّاس بر عهده او باشد و بدون وصیّت خطر از بین رفتن آن باشد.

سؤال 1090 ـ کسى مالى را براى شخصى وصیّت کرده است ولى جدّ پدرى میّت، آن مال را بدون مجوّز شرعى فروخته است و مدّتى از این جریان مى گذرد و ارزش آن کمتر شده است، حکم شرعى مسأله را بیان فرمایید؟

جواب: چنانچه وصیّت نسبت به مال معیّنى بوده و بیش از ثلث نبوده، تمام آن مال متعلّق به موصى له است و اگر فروش رفته مى تواند تمام قیمت آن را بگیرد و در صورتى که ارزش آن کمتر شده باشد و جدّ پدرى بدون مجوّز شرعى آن را فروخته باشد تفاوت قیمت را احتیاطاً باید به او بپردازد.

سؤال 1091 ـ آیا حضرت عالى اجازه مى فرمایید ثلث ترکه مرحوم پدرم را به یکى از ارحام (که بدهى دارد و اگر نپردازد با مشکل مواجه مى شود) بدهیم؟

جواب: هرگاه وصیّت به ثلث کرده و مصرف خاصّى که مغایر با این مصرف است تعیین نکرده باشد مانعى ندارد.

سؤال 1092 ـ شخصى وصیّت کرده است که «ثلث اموال این جانب را در موردى خرج کنید که از نظر قرآن و سنّت بهترین موارد است و بهتر از آن موردى نیست» نظر مبارک را در این مورد بیان فرمایید که پول ایشان در چه موردى مصرف شود؟

جواب: در مورد حوزه هاى علمیّه و افراد باتقوایى که در این حوزه ها به امر تدریس و تبلیغ و ارشاد خلق و امربه معروف و نهى از منکر اشتغال دارند مصرف کنید. در حدیث آمده: «وما اعمال البرّ کلّها و الجهاد فى سبیل الله، عند الامر بالمعروف والنهى عن المنکر، الا کنفثه فى بحر لجّى; تمام اعمال نیک و حتّى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منکر مانند آب دهان در برابر دریاى عمیق است».

سؤال 1093 ـ اگر میّت وصیّت نکرده باشد، آیا از اصل مال حقىّ دارد؟

جواب: جز تجهیزات لازمه میّت حقّى ندارد.

سؤال 1094 ـ اگر میّت تعیین وصى نموده، اما وصیّت به ثلث ننموده باشد، آیا لازم است ثلث او را در کارهاى خیر مصرف کنند؟

جواب: تعیین وصى مفهومش تعیین ثلث نیست، مگر این که در بعضى از مناطق، تعیین وصى به معناى وصیّت به ثلث باشد دراین صورت باید به آن عمل کرد.

سؤال 1095 ـ شخصى یک باب منزل نوساز به همسرش مصالحه و هبه نموده است و یک سوّم اموال خودش را وصیّت کرده که خرج کفن و دفن و امور خیریّه شود که در سال اوّل اجرا شد، امّا حال یک برادر و خواهر مادرى او پیشنهاد مى کنند دیگر ادامه داده نشود، آیا این پیشنهاد صحیح است؟

جواب: اگر چیزى از ثلث باقى مانده است حتماً باید در امور خیریّه مصرف شود.

سؤال 1096 ـ اگر کسى در حال حیات وصیّت کند که بعد از مرگش اعضاى بدنش را در اختیار بیماران نیازمند به آن اعضا قرار دهند، آیا ورثه مى توانند از این کار جلوگیرى کنند؟

جواب: جلوگیرى ورثه تأثیرى در این مسأله ندارد و در صورتى که آن اعضا، براى نجات جان بیماران لازم باشد برداشتن آن جایز است و همچنین اگر براى نجات عضو مهمّى مانند چشم باشد.

سؤال 1097 ـ شخصى وصیّت کرده که قرآنهایى که مدّتها آنها را مى خوانده است با او در قبر بگذارند، آیا عمل به این وصیّت جایز است؟

جواب: اگر قرآنهاى متعدّدى باشد خالى از اشکال نیست.

سؤال 1098 ـ میّتى وصیّت نموده است که بعد از فوت او سه ختم قرآن و یک حج انجام دهند و مبلغى به مسجد کمک نمایند، آیا ورثه مى توانند ختم قرآن را مقدّم بدارند؟

جواب: اگر حجّ واجب نباشد و ثلث براى همه کفایت نکند باید به ترتیب عمل کنند.

سؤال 1099 ـ اگر میّت وصّى را ملتزم به یک ختم قرآن نموده باشد و او کسى را جهت تلاوت اجیر نماید و اجیر، قرآن را ختم نماید ولى وصّى از پرداخت اجرت خوددارى نماید، آیا به وصیّت میّت عمل شده و در صورت نپرداختن اجرت ثوابى به میّت مى رسد؟

جواب: وصیّت عمل شده و ثواب به میّت مى رسد ولى وصّى بدهکار و مشغول الذّمّه است.

سؤال 1100 ـ در زمان تنظیم صلح نامه یا وصیّت نامه، آیا حضور تمامى ورثه الزامى است؟

جواب: حضور ورثه لزومى ندارد، مگر این که وصیّت زاید بر ثلث باشد که نسبت به زیاده رضایت ورثه شرط است.

سؤال 1101 ـ اگر بعضى از فرزندان در هنگام وصیّت یا مصالحه حضور نداشته باشند، آیا مى توانند منکر وصیّت نامه یا صلح نامه شوند و یا آن را قبول نکنند؟

جواب: در صورتى که مدرک کافى بر صلح یا وصیّت وجود داشته باشد، هیچ کس حقّ مخالفت ندارد مگر این که وصیّت زاید بر ثلث باشد که نسبت به زیادى، بدون اجازه ورثه نافذ نیست.

ارث گروه اوّلاحکام شهادت
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma