(مقدّمه:) بهترين رنگ براى نعلين و ديگر كفشها، رنگ زرد است وسپس
سفيد. و بهترين رنگ براى چكمه، رنگ سياه است. رنگ قرمز در سفر سفارش شده، ولى در وطن
كراهت دارد. ودر مورد نعلين سفارش شده است كه جلو و عقبش بلند و قسمت ميانى آن كوتاه
و تهى باشد وتمام آن بر زمين نچسبد وغير آن كراهت دارد؛ ظاهراً كفش نيز همين حكم را
دارد. و (پوشيدن) كفش سرپايى (در بيرون از منزل) مكروه است. (به رواياتى در اين
زمينه توجّه فرماييد:)
اهميّت پوشيدن كفش
1. در روايتى معتبر آمده است كه حضرت على عليه السلام فرمود: «پوشيدن كفش خوب، تن را از بلاها
حفظ كرده، به انسان كمك مىكند كه وضو ونمازش را به صورت كامل به جا آورَد».[1]
2. آن حضرت در حديثى ديگر فرمود: «هر كه دوست دارد عمرش طولانى شود، بايد چهار كار
كند: صبحانه را نزديك طلوع آفتاب بخورد، كفش خوب بپوشد، لباس سبك بپوشد، كمتر آميزش
جنسى كند».[2]
چه كفشى بپوشيم
1. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «پوشيدن نعل هموار وصاف كه همهاش بر
روى زمين برسد، پوشش يهوديان است».[3]
وروايات فراوانى در مذمّت چنين كفشى وارد شده است.[4]
2. در احاديث معتبر آمده است: «كفش سياه نپوشيد كه: چشم را ضعيف مىكند، از قدرت
شهوت مىكاهد، موجب اندوه مىشود. وكفش زرد بپوشيد كه :
چشم را جلا مىدهد، بر قدرت شهوت مىافزايد، اندوه را برطرف مىسازد وپوشش پيامبران
است».[5]
3. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «پوشيدن كفش سياه موجب غرور وتكبّر
است».[6]
4. در حديثى مىخوانيم كه امام باقر عليه السلام فرمود: «هر كه كفش زرد رنگ بپوشد، تا وقتى در
پاى اوست در شادى وسرور باشد زيرا خداوند متعال در وصف گاو بنىاسرائيل مىفرمايد:
(صَفْرَاءُ فَاقِعٌ لَوْنُهَا تَسُرُّ النَّاظِرِينَ)[7] ».[8]
5. سُدير صرّاف مىگويد: با كفشى سفيد رنگ خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم. حضرت فرمود: آيا
دانسته چنين رنگى را انتخاب كردهاى؟ سپس فرمود: «هر كه كفشى سفيد از بازار بخرد
كهنه نمىشود، مگر اينكه از جايى كه گمان نمىبَرد مالى به او مىرسد». سدير
مىگويد: هنوز آن كفش سفيد كهنه نشده بود كه صد اشرفى از جايى كه گمان نداشتم به
دستم رسيد.[9]
6. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «هر كه كفش سفيد يا زردرنگ بپوشد، مال
وفرزندانى نصيب او شود».[10]
7. در حديثى معتبر آمده است كه امام صادق عليه السلام فرمود: «پوشيدن چكمه بر نور چشم
مىافزايد».[11]
8. ودر روايتى ديگر فرمود: «مداومت بر پوشيدن چكمه، انسان را از مرگ بد
و بيمارى سل مىرهاند».[12]
9. در حديث است كه داوود رقّى مىگويد: امام صادق عليه السلام را در سفر ديدم كه چكمه سرخى
پوشيده بود. پرسيدم: اين چكمه سرخ چيست؟ فرمود: «اين كفش را براى سفر گرفتهام
وبراى گِل وباران خوب است، امّا در وطن هيچ رنگى بهتر از سياه نيست».[13]
10. و در روايتى مىخوانيم كه امام صادق عليه السلام فرمود: «حضرت ابراهيم7 اوّل كسى بود كه
نعلين[14] پوشيد».[15]
[1] . كافى، ج 6، ص 462، ح 1؛ مكارم الأخلاق، ص 122. [2] . امالى طوسى، ج 2، ص 279؛ وسائل الشيعه، ج 3، ص 381، باب 32، ح 5. [3] . كافى، ج 6، ص 463، ح 6. [4] . برخى از اين روايات در وسائل الشيعه، ج 3، ص 382، باب 33، باب كيفيّة النعل، آمده است. [5] . كافى، ج 6، ص 465، مكارم الأخلاق، ص 125. [6] . كافى، ج6، ص465، دنباله حديث 1و4 با كمى تفاوت ؛ وسائل الشيعه، ج 3، ص 385، باب 38، ح 1 و2 و3. [7] . ترجمه: «گاوى باشد زرد يكدست كه بينندگان را شاد ومسرور سازد». سوره بقره، آيه 69. [8] . كافى، ج 6، ص 466، ح 6؛ وسائل الشيعه، ج 3، ص 387، باب 40، ح 2 و4. [9] . كافى، ج 6، ص 465؛ ثواب الأعمال، ص 43. [10] . كافى، ج 6، ص 466، ح 7؛ وسائل الشيعه، ج 3، ص 388، باب 40، ح 5. [11] . كافى، ج 6، ص 466، ح 1؛ مكارم الأخلاق، ص 121. [12] . كافى، ج 6، ص 466، ح 2 و3 وص 467، ح 6؛ وسائل الشيعه، ج 3، ص 388، باب 41، ح 1 و2 و3. [13] . محاسن، ص 378، ح 5؛ كافى، ج 6، ص 466، ح 4. [14] . «نعلين» كفشى است كه پشت ندارد و روى پا را بهطور كامل نمىپوشاند. [15] . كافى، ج 6، ص 462، ح 2؛ وسائل الشيعه، ج 3، ص 381، باب 32، ح 1.